طرح تولید پمپ آتش نشانی

پمپ های آتشنشانی قسمتی از سیستم اطفا حریق اتوماتیک آبی است و از طریق برق – دیزل کار میکندند.
این دستگاه به لوله های تامین شبکه آب شهری و یا یک منبع استاتیکی (مخزن) متصل میشود و فشار لازم و مورد نیاز آب سیستم های اطفاء حریق را هنگام آتشسوزی و مواقع اضطراری تامین می کند .
این پمپ ها توسط استاندارد های جهانی UL و FM فهرست شده اند .
کاربری پمپ ها عبارتند از : ساختمان تجاری – اداری – مسکونی – صنعتی -بیمارستان ها و …..
پمپ هایی که به عنوان پمپ های فهرست شده و تائید شده به فروش می رسند مورد آزمایش قرار گرفته و قابل اطمینان می باشند.
۱. این پمپ ها طراحی شده و مواد استفاده شده برای ساخت آنها مورد تائید جهانی است.عمر بلبرینگ آنها،تنش پیچ و انحراف شفت ها در این پمپ ها محاسبه و تائید شده است .
۲. تنش برشی شفت دستگاه توسط کارشناسان UL و FM مورد تائید است.
۳. پوشش پمپ ها به صورت الکترو استاتیکی و قادر به تحمل دوبرابر حداکثر فشار را بدون اینکه منفجر شوند و یا در آنها تخلخل ایجاد شود را دارند.
۴. تست عملکرد UL و FM را دارند
۵. رنگ بدنه هر جزء از دستگاه از مواد اولیه تائید شده می باشد تا از خوردگی بدنه پمپ در طول زمان جلوگیری شود
عضی از پمپ های آتش نشانی از نوع توربینی با محور عمودی هستند در حالیکه بقیه، پمپ های گریز از مرکز هستند، “استاندارد NFPA20 با نام پمپ های ایستگاهی برای محافظت در برابر آتش” (ویرایش ۱۹۹۹) در حکم مرجعی موثق، آخرین الزامات و سایر اطلاعات را درباره پمپ های آتشنشانی ارائه می دهد. ضمائم A و B – که جزو استاندارد NFPA20 نیستند – رئوس ارزشمندی درباره طراحی، نصب، آزمایش و نگهداری و عیب یابی پمپ های آتش نشانی بیان می کنند.
استاندارد NFPA چیست؟NFPA انجمن ملی آتشنشانی امریکا American National Fire Protection Association می باشد. NFPA استانداردها و اسنادی را جهت ایمنی در مقابل آتش وضع و منتشر می کند. در مقایسه با سایر سازمانهای مشابه، NFPA و استانداردهایش ارجحیت دارند و تمام سازمانهای مشابه نیز به استانداردهای آن احترام می گذارند و به عنوان یک مرجع می شناسند.
اغلب سازندگان پمپ های آتشنشانی به دو دلیل زیر سعی می کنند از استانداردهای NFPA تبعیت نمایند:الف) استاندارد NFPA قابل احترام ترین و سختگیرانه ترین استاندارد جهان در این زمینه می باشد.ب) از آنجا که سایر سازندگان تجهیزات مانند تولیدکنندگان آبپاش های اتوماتیک، کابین های آتش و سیستم های خاموش کننده از این استاندارد تبعیت می کنند، در صورت ساخت پمپ ها مطابق با این استاندارد هیچگونه عدم انطباقی در کارکرد تجهیزات بوجود نمی آید.استاندارد NFPA 20چیست؟NFPA 20 استانداردی در رابطه با پمپ های آتشنشانی می باشد. این استاندارد قوانینی جهت نصب و عملکرد پمپها، موتورهای محرکه، کنترلرها و اجزای کمکی آنها دارد.

انواع پمپ های اتشنشانی

طبق استاندارد NFPA20 پمپ های اتشنشانی به چهار دسته کلی تقسیم بندی می شوند:
۱- پمپ های گریز از مرکز centrifugal fire pump end suction
۲- پمپ های عمودی vertical fire pump
۳- پمپ های اسپلیت کیس centrifugal fire pump split case
۴- پمپ های عمودی توربینی vertical turbine fire pump

۱) پمپ عمودی خطی PCR

امروزه با توجه به کوچکتر شدن فضای مربوط به سیستم های پمپاژ در ساختمان ها ، نیازبه استفاده از پمپ هایی که فضای کمتری را اشغال میکنند ضروری بنظر میرسد. این نوع پمپ را میتوان بصورت خطی و در امتداد خط و لوله نصب نمود بطوریکه فلنج مکش و رانش در یک امتداد قرار گرفته و فضای کمتری را اشغال میکند.
کاربرد: بوستر پمپ های مربوط به ساختمان های مسکونی بلندمرتبه ، مجتمع عای تجاری و تفریحی ، هتل ها ، مراکز صنعتی ، سیستم های اطفاء حریق ، آب شیرین کن ها و ….

۲) پمپ عمودی توربینی

پمپ های عمودی توربینی نوعی پمپ سانتریفیوژ هستند که به شکلی مشخص برای انتقال آب از چاه های زیر زمینی یا قنات به سطح زمین مورد استفاده قرار میگیرند. این پمپ ها همچنین با نام های توربین چاهای عمیق یا پمپ های شافت خطی نیز شناخته میشوند ، اما برخلاف پمپ های کف کش که نیروی محرکه ی آن درون آب قرار میگیرد، این دسته از پمپ ها نیروی خود را از محرکی میگیرند که روی سطح زمین سوار شده است. این موتور توسط شافتی بسیار بلند به پروانه ی پمپ متصل میگردد. پمپ های عمودی همواره یا با یک موتور AC کوبل شده و یا بدین منظور از یک موتور دیزلی بهره میگیرد ، انتهای پمپ شامل حداقل یک پروانه ی چرخان بوده که آب را بدون محفظه پمپ مکش میکند.
در نمونه های چند مرحله ای ، چندین پروانه پشت یکدیگر سوار میشوند که افزایش مکش در چاه های عمیق تر را به دنبال دارد یا در مواردی که فشار بیشتری در خروجی مورد نیاز است بکار میرود. بعد از اینکه آب از آخرین پره ی پروانه خارج میشود از میان یک لوله عبور کرده و به سطح زمین میرسد. خروجی پمپ روی سطح آب قرار دارد که آب را به سطح زمین هدایت میکند.
کاربرد: پمپ های توربینی عمومآ در مکان های مورد استفاده قرار میگیرند که پمپ های کف کش کارایی خود را از دست میدهند ، این امر از آن جهت روی میدهد که پمپ های کف کش قدرت ایجاد جریان های بالا را ندارند و یا شخص مد نظر ترجیح میدهد که موتور را روی سطح زمین قرار دهد. پمپ های عمودی در چاه های کور مورد استفاده قرار میگیرند که دسترسی به آن ها مشکل بوده و همچنین برای آبیاری چمن های ورزشگاه نیز بکار میرود.

۳) پمپ های سانتریفیوژ

پمپ سانتریفیوژ پرمصرف ترین پمپ در بازار میباشد که شامل انواع مختلف ازجمله پمپ سانتریفیوژ هیدرولیکی ، مکش ، دیزلی ، مغناطیسی و… می باشد. پمپ سانتریفیوژ از یک یا چند پروانه استفاده میکنند که به محور متصل و آن را میچرخانند ، به این ترتیب انرژی لازم برای حرکت مایع داخل پمپ را فراهم کرده و مایع را فشرده میکند تا آن را داخل سیستم لوله کشی انتقال دهند. این سری از پمپ ها در دو نوع تک فاز و سه فاز برای مصارف مختلف خانگی و صنعتی تولید و عرضه میشوند.

تقسیم بندی پمپ سانتریفیوژ از نظر شکل ظاهری

قرار گرفتن راستای محور Orientetion shaft
پمپ ها به لحاظ قرار گرفتن شافت بصورت عمودی یا افقی به دو دسته تقسیم میشوند.
تعداد ایمپلر(پروانه) پمپ ها بر اساس پروانه مورد استفاده در آن به یک طبقه یا چند طبقه تقسیم میشوند.
جهت قرار گرفتن فلنج ورودی suction flange orientation
با توجه به محور قرار گرفتن راستای فلنج ورودی پمپ تقسیم بندی دیگری انجام میشود.

۴) پمپ های اسپیلت کیس یا همان پمپ های دومکشه (DPS)

این پمپ از نوع گریز از مرکز افقی با محفظه حلزونی یک طبقه است. محفظه پمپ با برش محوری بوده که امکان تعویض اجزای گردان را به راحتی محیا میسازد. فلنج های رانش و مکش پمپ به نیمه پایین محفظه متصل بوده که هر دو فلنج در یک خط موازی قرار دارند (پمپ خطی). پروانه پمپ از نوع شعاعی بسته و دارای دو ورودی سیال میباشد. در این نوع ، پروانه نیروی محوری عمدتآ وجود نخواهد داشت ، پروانه بصورت استاتیکی و دینامیکی مطابق ISO 1940 بالانس شده است. محور پمپ از لحاظ نشت سیال مورد پمپاژ کاملا آب بندی بوده و روی محور در محل آب بندی ها با بوش محافظ پوشش داده شده است. یاتاقان های پمپ در هر سمت دارای یک عدد بلبرینگ شیار عمیق بوده که پوشش دار هستند و نیاز به روانکاری مجدد در طول عمر بلبرینگ نخواهد داشت.
کاربردها: ایستگاه های پمپاژ آبرسانی ، زه کشی، نیروگاه ها ، سیستم های تآمین آب در مصارف صنعتی ، پمپ های آتش نشانی ، مصارف دریایی و مصارف پالایشگاهی

بخش های مختلف پمپ ها
پمپ الکتریکال

الکترومتورها می بایست طبق استاندارد NEMA طراحی شوند .
تمام الکترومتور ها می بایست مناسب جهت کاکرد دایم باشند.
موتور ها نباید سرویس فاکتور کمتر از ۱.۱۵ داشته باشند.
در شرایطی امکان تامین برق اضطراری برای پمپ آتش نشانی وجود ندارد باید از دیزل پمپ مخصوص استفاده شود.

پمپ دیزل

– موتورهای دیزلی استفاده شده در پمپ های آتشنشانی، می بایست قابل اطمینان، با کیفیت بالا و برای سیستم های آتشنشانی طراحی شده باشد.
– در حالتی که موتور دیزل انتخاب شده است، می بایست دمای محیط و ارتفاع از سطح دریا مورد توجه قرار گیرد.
– پمپ و دیزل موتور می بایست توسط کوپلینگ های انعطاف پذیر کوپله شوند.
– دیزل موتورها می بایست مجهز به گاورنر باشند و قابلیت تنظیم سرعت دیزل بین ۱۰ درصد شات اف و ماکزیمم بار کاری پمپ را داشته باشد.
– دیزل موتور باید دارای دستگاه خاموش کننده افزایش سرعت Over speed shut-down device باشد که وقتی سرعت ۲۰ درصد افزایش می یابد دیزل خاموش گردد.
– موتور می بایست مجهز به سرعت سنج Tachometer باشد.
– موتور می بایست دارای گیج فشار روغن باشد.
– موتور می بایست دارای نشانگر دما باشد.
– تمام نشانگرهای کنترلی موتور می بایستی به طور مناسبی به تابلو کنترل متصل گردند.
– هر دیزل موتور می بایستی مجهز به دو باتری ذخیره باشد.
– هر باتری می بایستی دو برابر ظرفیت برای نگه داشتن سرعت میل لنگ که توسط سازنده توصیه شده است، دارا باشد.
– هر باتری می بایستی دارای کنتاکتورهای دستی کنترلی باشند تا وارد مدار گردند.

جوکی پمپ

– پمپ های جوکی برای ثابت نگه داشتن فشار در تمام زمان ها در سیستم آتشنشانی استفاده می شود.
– جوکی پمپ باید فشار خروجی کافی داشته باشد تا فشار مورد نظر سیستم محافظتی آتشنشانی تامین گردد.
– پمپ های جوکی همچنین از ایجاد ضربه قوچ وقتی پمپ اصلی وارد مدار می شود جلوگیری می کند.

جزییات ساختار پمپ های آتشنشانی مطابق با استاندارد NFPA 20
الف) خصوصیات پمپ های آتشنشانی

به خاطر اهمیت ویژه پمپ های آتشنشانی، NFPA استانداردهایی هم برای متریال و هم برای منحنی های عملکرد این پمپ ها وضع کرده است. یک پمپ آتشنشانی باید مطابق با استاندارد NFPA 20 باشد. به نظر می رسد خصوصیات و منحنی عملکرد پمپ های آتشنشانی متفاوت از نمونه های دیگر می باشد. به عبارت دیگر پمپ های دیگر صنایع با توجه به ماکزیمم بازده و مسائل اقتصادی انتخاب می شوند اما در پمپ های آتشنشانی این موضوع از اهمیت اول برخوردار نیست. پمپ های آتشنشانی برای عملکرد مطمئن در تمام عمر طراحی می شوند. ماکزیمم ایمنی و معیارهای فشار خروجی کل از اهمیت بالایی در این پمپ ها برخوردار است.
اساس پمپ های آتش نشانی
برخی از اصول بنیادین عبارتند از:
۱- انتظار می رود که این پمپ ها فشاری معادل ۱۴۰-۱۲۰ درصد نامی خود را (در شرایط نرخ جریان صفر) ایجاد کنند.
۲- نقطه نامی پمپ، فشار و جریان معادل ۱۰۰ درصد فشار و جریان نامی را ایجاد می کند.
۳- بیشترین نرخ جریان مورد انتظار از یک پمپ آتش نشانی، نرخ جریانی معادل ۱۵۰ درصد نرخ جریان نامی در فشاری معادل ۶۵ درصد فشار نامی است.
ویژگی های این سه نقطه، به تعریف منحنی مشخصه پمپ برای یک پمپ آتش نشانی خاص کمک می کنند.
اندازه مناسب یک پمپ آتشنشانی چقدر است؟ پاسخ های فراوانی برای این پرسش وجود دارد ولی بیشتر متخصصان معتقدند که یک پمپ آتشنشانی باید به اندازه ای بزرگ باشد که بتواند آب کافی (جریان و فشار) برای بیشترین جریان مورد انتظار از هر اسپرینکلر منفرد یا یک سیستم سیلابی همچنین یک مقدار اضافه (شیلینگ آتشنشانی) برای نیازهای اطفاء حریق، را تامین کند. مثلا، اگر بیشترین تقاضای اسپرینکلر gpm 1000 در فشار psi 60 باشد و تقاضای مورد نیاز (شیلنگ آتش نشانی) gpm 500 باشد، آنگاه تامین دست کم gpm 1500 نرخ جریان در فشار psi 60 از مجموعه ای از پمپ آتش نشانی و آب عمومی یا مخزن اختصاصی انتظار می رود. اما در واقع درباره اندازه یک پمپ آتشنشانی یک پاسخ اساسی که برای همه موارد مناسب باشد، وجود ندارد. بعضی از بیمه گذاران و مراجع دارای قدرت اجرایی ترجیح می دهند که نرخ تقاضای بیشترین جریان از نقطه کارکرد نامی پمپ (۱۰۰ درصد جریان و فشار) تجاوز نکند، اما دیگران مقداری بین نقطه نامی و نقطه بیشینه جریان را می پذیرند که البته به ندرت نقطه بیشینه جریان پذیرفته می شود.
همچنین نصب یک پمپ اضافی در واحدهای خیلی بزرگ کار متداولی است زیرا حتی اگر یکی از پمپ ها دچار مشکل شود یا برای تعمیر خارج از سرویس باشد، در زمینه تامین آب کافی مشکلی وجود نخواهد داشت. اگرچه پمپ آتش نشانی الکتریکی، مطمئن است ولی به شدت به در دسترس بودن منبع تغذیه الکتریکی قابل اعتماد وابسته است. پمپ های آتش نشانی دیزل نیز قابل اطمینان هستند اما آنها نیز به منبع تغذیه خاص خودشان (سوخت دیزل) نیازمندند. روش متداول و مطمئن برای واحدهای بزرگ، استفاده همزمان از یک پمپ الکتریکی و یک پمپ دیزل آتش نشانی است.

پ) متریال پمپ های آتشنشانی

پوسته پمپ: با توجه به فشار کاری پمپ، پوسته پمپ ممکن است چدن خاکسری GG 25، GGG 40، چدن نشکن، برنز و یا استنلس استیل ریخته گری شده
پروانه: بر طبق استاندارد NFPA 20 و UL 448-FM 1311، پروانه پمپ های آتشنشانی یا باید برنز باشند و یا استنلس استیل. پروانه چدنی هرگز نباید در پمپ های آتشنشانی استفاده گردند.
محور: محور پمپ باید استنلس استیل باشد. بعلاوه استانداردهای FM 1311 و UL 448 قوانین واضحی جهت طراحی محور پمپ های آتشنشانی عنوان کرده اند.
آببندی: نوار گرافیتی (نوع بدون آزبست)
یاتاقانها: بلبرینگ های روانکاری شده با گریس. بلبرینگ ها باید به حد کافی استحکام داشته باشند تا حداقل ۵۰۰۰ ساعت در ماکزیمم بار دوام آورند.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید پمپ آتش نشانی

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک پمپ آتش نشانی ۲۹۱۲۵۱۲۴۵۲

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید پمپ آتش نشانی

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

وضعیت واحد های فعال تولید پمپ آتش نشانی

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید پمپ آتش نشانی در کشور به تفکیک استان آمده است .

جدول واحد های فعال تولید پمپ آتش نشانی

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید پمپ آتش نشانی در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات پمپ آتش نشانی

با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد.

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید پمپ آتش نشانی

ظرفیت تولید سالیانه : ۱۰۰ دستگاه
نرخ برابری دلار : ۲۴۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۳۵۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۲۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۴ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۷ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۳ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۳۶ درصد

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)