طرح تولید پودر و شمش مولیبدن

مولیبدِن (به انگلیسی: Molybdenum) یک عنصر شیمیایی با نماد Mo و عدد اتمی ۴۲ است. این نام از لاتین نوین molybdaenum گرفته شده‌است که بر اساس واژه یونان باستان Μόλυβδος (مولیبدوس)، به معنی سرب است، زیرا سنگ معدن آن با سنگ معدن سرب اشتباه گرفته شده بود. سنگ‌های معدنی مولیبدن در طول تاریخ شناخته شده بود، اما این عنصر در سال ۱۷۷۸ توسط کارل ویلهلم شیله کشف شد (یعنی تمایز آن به عنوان یک هویت جدید). این فلز اولین بار در سال ۱۷۸۱ توسط پیتر جیکوب هلم جداسازی شد. مولیبدن به‌طور طبیعی به عنوان یک فلز خالص روی زمین وجود ندارد و فقط به شکل اکسیدهای مختلف در مواد معدنی یافت می‌شود. عنصر خالص آن، که یک فلز نقره‌ای و در حالت ریخته شده خاکستری رنگ است، ششمین ماده بر اساس دمای ذوب است. این عنصر به راحتی در آلیاژها کاربیدهای سخت و پایدار تشکیل می‌دهد و به همین دلیل بیشتر تولید جهانی این عنصر (حدود ۸۰٪) در آلیاژهای فولاد از جمله آلیاژهای با مقاومت بالا و ابرآلیاژها مصرف می‌شود. بیشتر ترکیبات مولیبدن حلالیت کمی در آب دارند، اما وقتی مواد معدنی حامل مولیبدن با اکسیژن و آب در تماس قرار بگیرند، یون مولیبدات MoO2− ۴ حاصل کاملاً محلول است. در صنعت، از ترکیبات مولیبدن (حدود ۱۴٪ از تولید جهانی این عنصر) در کاربردهای فشار بالا و دمای بالا به عنوان رنگدانه و کاتالیست استفاده می‌شود. آنزیم‌های حامل مولیبدن تا حد زیادی متداول‌ترین کاتالیزورهای باکتریایی برای شکستن پیوند شیمیایی در نیتروژن مولکولی جو در فرایند تثبیت بیولوژیکی نیتروژن هستند. اکنون حداقل ۵۰ آنزیم مولیبدن در باکتری‌ها، گیاهان و جانوران شناخته شده‌است، اگرچه فقط آنزیم‌های باکتریایی و سیانوباکتریایی در تثبیت نیتروژن نقش دارند. این نیتروژنازها حاوی یک فاکتور آهن-مولیبدن FeMoco هستند که اعتقاد بر این است که حاوی Mo (III) یا Mo (IV) است.(طرح تولید پودر و شمش مولیبدن)
مولیبدن برای بهبود مقاومت دربرابر خوردگی و استحکام در دماهای بالا اغلب در آلیاژها مورد استفاده قرار میگیرد. این فلز باعث تقویت سختی ، چقرمگی و مقاومت به سایش می شود.

پودر مولیبدن

پودر مولیبدن یک پودر براق خاکستری یا سیاه رنگ است که قبلا با گرافیت و سنگ سرب اشتباه گرفته می شد. مولیبدن یک فلز سفید نقره ای، بسیار سخت است اما از فلزات هم گروه خودش از جمله تنگستن نرم تر است. فلز مولیبدن دارای نقطه ذوب بالا، مقاومت خوب در برابر خوردگی، سایش با خاصیت هدایت الکتریکی و حرارتی خوب است. این فلز برای استفاده در آلیاژ بسیار ارزشمند است زیرا قابلیت سخت شدن فولاد را بهبود می بخشد. پودر مولیبدن یک پودر فلزی خاکستری با رنگ یکنواخت و بدون آلودگی مکانیکی قابل مشاهده است که معمولاً با پارامولیبدات آمونیوم یا MoO۳ به عنوان ماده اولیه تهیه می شود و با هیدروژن کاهش می یابد. پودر مولیبدن ماده اولیه تهیه محصولات مولیبدن فرآوری شده توسط متالورژی پودر است.

شمش مولیبدن

شمش مولیبدن با استفاده از تبلور و سایر فرایندهای تصفیه مانند تصعید تولید می شوند. قطعات و شات های شمش در سایزهای مختلف تولید می شوند.مولیبدن به شکل میله، گلوله، پودر، قطعه، دیسک، گرانول، سیم و به صورت ترکیبی، مانند اکسید و سایر اشکال در صورت درخواست تولید و عرضه می شود.

کاربرد های پودر مولیبدن

پودر مولیبدن یک ماده معدنی مهم غیر آلی است. علاوه بر این ماده معدنی طبیعی پوسته زمین است. از پودر و شمش مولیبدن در زمینه های صنعتی و کشاورزی مانند تولید لاستیک، پلاستیک، کاغذ، پوشش، رنگ، جوهر، کابل، دارویی، کود، خوراک، مواد غذایی، شکر، منسوجات، شیشه، سرامیک، محصولات بهداشتی، مواد درزگیر، چسب ها، حشره کش ها و حامل های سموم دفع آفات، همچنین گوگرد زدایی دودکش ها ، تصفیه آب و سایر جنبه های حفاظت از محیط زیست استفاده فراوان می شود. بعضی از کاربردهای عمده این فلز در صنایع در زیر ارائه شده است.

استفاده از شمش و پودر مولیبدن برای ساخت آلیاژها

فولاد سازه ای مسئول ۳۵ درصد استفاده از پودر و فلز مولیبدن است. مولیبدن مقاومت فولاد را در دماهای بالا بهبود می بخشد و می تواند به فولاد اجازه دهد تا در برابر فشارهای ۳۰۰۰۰۰ پوند بر اینچ مربع مقاومت کند. پودر و فلز مولیبدن همچنین به مقاومت در برابر خوردگی کمک می کند که برای فولاد مورد استفاده در خطوط لوله یا محیط های دریایی بسیار مفید است.
همچنین حدود ۲۵ درصد دیگراز پودر و فلز مولیبدن تولیده شده در جهان در ساخت آلیاژهای فولاد ضد زنگ برای کارخانه های دارویی و شیمیایی و همچنین کامیون های حمل نفت استفاده می شود.همچنین از پودر و فلز مولیبدن برای ساخت آلیاژهای مخصوص فولاد تولید دریل، اره، موتور جت و توربین های تولید برق نیز استفاده می شود. ورق های فولادی آلیاژ کروم و مولیبدن در ساخت صدا خفه کن ها و سایر قطعات خودرو استفاده می شود.
از شمش مولیبدن با آلیاژ چدن برای تولید سرسیلندرها، بلوک های موتور و منیفولدهای اگزوز استفاده می شوند که این آلیاژ به موتورهای خودرو اجازه می دهد بهتر کار کنند و در نتیجه باعث کاهش انتشار کربن در محیط زیست می شوند. همچنین از این فلز در ساخت تجهیزات فرز و خرد کردن نیز استفاده می شود. همچنین برای پردازش محصولات فلزی ساخته شده و قطعات ماشین آلات مانند سیم، ورق، آلیاژهای پخته شده و قطعات الکترونیکی از پودر و فلز مولیبدن استفاده می شود. از این فلز برای ساخت آلیاژ های مورد استفاده در صنایع تولیدی، لنت ترمز، متالیزاسیون سرامیک، ابزار الماس، نفوذ و قالب تزریق به دلیل مقاومت سایشی خوب استفاده می شود.

استفاده از شمش و پودر مولیبدن به عنوان کاتالیزور

حدود ۱۴ درصد پودر و شمش مولیبدن تولید شده در جهان در صنایع شیمیایی به عنوان کاتالیزورها و روان کننده ها استفاده می شود. به عنوان مثال، این فلز به عنوان کاتالیزور در پالایشگاه های نفت برای کمک به حذف گوگرد از گاز طبیعی و همچنین تولید فرآورده های نفتی تصفیه شده استفاده می شود. این فرآیند که به عنوان هیدروسولفوراسیون شناخته می شود، شامل گرما و فشار به علاوه کاتالیزوری با پایه آلومینا، مولیبدن و کبالت است.
گاهی اوقات در این کاتالیزورها به جای فلز کبالت از فلز نیکل و مولیبدن برای تصفیه بهتر مواد اولیه استفاده می شود. سوخت های تولید شده با گوگرد پایین مواد پاکی هستند و به محیط زیست کمتر آسیب می رسانند. پودر و فلز مولیبدن همچنین به عنوان یک کاتالیزور در تولید پلیمر و پلاستیک نیز عمل می کند.

کاربرد شمش و پودر مولیبدن در ساخت روان کننده ها

پودر مولیبدن با گوگرد ترکیب می شود و دی سولفید مولیبدن ایجاد می کند که به روان سازی موتورهای دو زمانه، ساخت ترمزهای زیر لیوانی دوچرخه، تولید گلوله ها، واکس های اسکی و غیره کمک می کند. همچنین در ساخت گریس های بلبرینگ و توپی در صنایع تولیدی، معدنی و حمل و نقل استفاده می شود. دی سولفید مولیبدن می تواند گرما و فشار زیاد را تحمل کند زیرا منشا زمین گرمایی دارد. فروش دی سولفید مولیبدن بازار گسترده ای دارد.

کاربرد شمش و پودر مولیبدن در ساخت رنگدانه ها

از این ترکیب برای تولید رنگدانه و رنگ استفاده فراوانی می شود. از مولیبدات روی در آغازگرهای رنگ برای جلوگیری از خوردگی و تثبیت رنگ استفاده می شود. به عنوان مثال، برای رنگ آمیزی سطوح فلزی قایق ها از این ماده استفاده می شود.
رنگدانه نارنجی مولیبدن با استفاده از سرب، کرومات سرب، مولیبدات سرب و سولفات سرب ساخته می شوند. این رنگ در برابر نور و هوا در مقابل کمرنگ شدن با گذشت زمان مقاومت می کند. از رنگدانه های نارنجی مولیبدن در تولید رنگ، جوهر، محصولات پلاستیکی و لاستیکی و سرامیک استفاده می شود. از اسید مولیبدوفسفریک نیز در رنگ های متیل بنفشه و آبی ویکتوریا برای ساخت منسوجات و رنگ ها استفاده می شود.

استفاده از پودر مولیبدن در تولید کود ها

این ترکیب یکی از اجزای اساسی در تولید کودهای نیتروژناز است که در آن باکتری های تثبیت کننده نیتروژن وجود دارد. این باکتریها نیتروژن را از هوا گرفته و در دسترس گیاهان قرار می دهد. مولیبدات سدیم یک پودر کریستالی سفید رنگ است که به عنوان کود برای گیاهانی مانند گل کلم و لوبیا برای افزایش بازده محصول استفاده می شود.

خواص فیزیکی مولیبدن

مولیبدن در شکل خالص خود یک فلز خاکستری نقره ای با سختی موس ۵٫۵ و وزن اتمی استاندارد ۹۵٫۹۵ گرم بر مول است. دمای ذوب آن ۲۶۲۳ درجه سلسیوس است. در عناصر طبیعی، فقط تانتال، اسمیم، رنیوم، تنگستن و کربن دارای نقاط ذوب بالاتری هستند. مولیبدن در بین فلزات تجاری موجود در بازار یکی از کمترین ضرایب انبساط حرارتی را دارد.

خواص شیمیایی مولیبدن

مولیبدن یک فلز واسطه با الکترونگاتیویته ۱۶٫۲ در مقیاس پائولینگ است. در دمای اتاق با اکسیژن یا آب واکنش قابل تشخیصی نشان نمی‌دهد. اکسایش ضعیف مولیبدن از ۳۰۰ درجه سلسیوس شروع می‌شود. اکسایش توده در دمای بالاتر از ۶۰۰ درجه سلسیوس رخ می‌دهد و در نتیجه تری‌اکسید مولیبدن ایجاد می‌شود. مانند بسیاری از فلزات انتقالی سنگین تر، مولیبدن تمایل کمی به تشکیل کاتیون در محلول آبی نشان می‌دهد، اگرچه کاتیون Mo3+ در شرایط کنترل شده دقیق، شناخته شده‌است.

ویژگی های مولیبدن

عدد اتمی (تعداد پروتون های هسته): ۴۲
نماد اتمی (روی جدول تناوبی عناصر): Mo
وزن اتمی (جرم متوسط ​​اتم): ۹۵٫۹۶
تراکم: ۱۰٫۲ گرم در سانتی متر مکعب
فاز در دمای اتاق: جامد است
نقطه ذوب: ۴،۷۵۳ درجه فارنهایت (۲،۶۲۳ درجه سانتیگراد)
نقطه جوش: ۸۳۸۲ درجه فارنهایت (۴۶۳۹ درجه سانتیگراد)
تعداد ایزوتوپ ها (اتم های همان عنصر با تعداد متفاوت نوترون): ۲۴ عدد که نیمه عمر آنها با تعداد جرم از ۸۶ تا ۱۱۰ شناخته شده است.
رایج ترین ایزوتوپ ها: Mo-98 (24.1 درصد) ؛ Mo-96 (16.7 درصد) Mo-95 (15.9 درصد) Mo-92 (14.8 درصد) Mo-97 (9.6 درصد) ؛ Mo-100 (9.6 درصد) ؛ Mo-94 9.2 درصد

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید تولید پودر و شمش مولیبدن

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات، مدارک و اموال، سالها است که در سطح شرکت ها و زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد آیسیک تولید پودر و شمش مولیبدن به شرح جدول ذیل می باشد

شرح محصولکد آیسیک
شمش مولیبدن۲۷۲۰۵۱۲۵۳۱
پودر مولیبدن۲۷۲۰۵۱۲۵۵۸

 

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید تولید پودر و شمش مولیبدن

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا.
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد. تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک، آمار، حمل و نقل، بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد تعرفه گمرکی تولید پودر و شمش مولیبدن به شرح جدول ذیل می باشد

شرح محصولکد تعرفه گمرکی
پودر مولیبدن۸۱۰۲۱۰۰۰

 

جدول واحد های فعال تولید پودر و شمش مولیبدن

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید پودر و شمش مولیبدن در کشور به تفکیک استان آمده است.

نام واحداستانشهرستانظرفیتواحد سنجش
صنایع بازیابی فلزات رنگینتهرانبهارستان۳۰۰تن
پارس مولیبدن واحداردکانیزداردکان۳۰۰تن
جمع ظرفیت اسمی (تن)۶۰۰تن



درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)