طرح تولید پودر چربی

روش های زیادی برای تامین غذا و میزان پروتئین لازم برای دام و گاو های شیرده وجود دارد. اما این روز ها تامین انرژی دام می تواند برای هز دامداری مشکل ساز باشد.
به منظور اینکه دامدار بتواند انرژی دام خود را تامین کرده و مسائل مرتبط با تولید مثل، شیردهی و … را بدون مشکل پشت سر بگذارد، می تواند از پودر چربی به این منظور استفاده کرد.
برای تهیه و تولید پودر چربی از انواع چربی های موجود حیوانی و گیاهی می توان استفاده کرد و در واقع چربی که دارای درصد بیشتری از اسید پالمیتیک باشند، دارای ارزش غذایی بیشتری هستند.
پودر های چربی موجود در بازار، اغلب دارای ۹۹% اسید چرب بوده و این مسئله نشان دهنده تامین خوب انرژی دام می باشد.
مکمل های چربی یکی از اجزاء حیاتی جیره غذایی دام و طیور هستند. این مکمل ها بصورت دانه روغنی، کنجاله، روغنهیدروژنه و پودر چربی مورد استفاده قرار میگیرند. در استاندارد ملی ایران، پودر چربی استاندارد مدون و اختصاصینداشته و مانند سایر روغن ها و چربی ها شناخته میشود. پودرهای چربی که نمکهای کلسیمی اسید چرب هستند، دریک فرایند شیمیایی با استفاده از راکتورهای همزن دار تولید میشوند. روش مستقیم با استفاده از CaO در دما و فشار بالاصورت می گیرد. در این مقاله روشی نوین بصورت غیرمستقیم با استفاده از NaOH و (CaCl(2 بررسی شده و نسبت بهروش مستقیم مورد مقایسه قرار گرفته است. در روش مستقیم نسبت به روش غیرمستقیم تجهیزات گران تر، توان انرژیمصرفی بیشتر، مواد اولیه نسبتا ارزانتر و زمان واکنش کوتاهتر است. برای بهبود اقتصاد فرایند می توان از پساب های فراینددر سیکل های تولید، استفاده مجدد نمود. همچنین از باقیمانده پساب های فرایند میتوان برای کشت میکروارگانیسم هایارزشمند استفاده نمود و اقتصاد فرایند را بهبود بخشید.
مکمل چربی خالص حاوی ۹۹.۵ درصد چربی است. این محصول به عنوان یک منبع چربی عبوری از شکمبه و به طور خاص برای افزایش غلظت انرژی جیره بدون کاهش مصرف خوراک گاوهای شیری طراحی شده است.

علل استفاده از پودر چربی در جیره دام

گاوهای پر تولید به ویژه در ابتدای دوره شیرواری (۱۲۰ روز بعد از زایمان)بطور عمده در بالانس منفی انرژی قرار دارند این مسئله به این دلیل است که مصرف انرژی کمتر از احتیاجات لازم برای مواد مغذی مورد نیاز تولید بالا است . در نتیجه گاو ذخایر مواد مغذی در بدن مثل چربی بافتی را برای برطرف کردن نیاز های انرژی مصرف می کند ،این مسئله در مدت زمان کوتاهی تاثیرات سوء از جمله کاهش وزن ، کاهش ایمنی ، ضعف عمومی ،کاهش قدرت باروری ، کاهش دوره شیرواری و مدت زمان سودمندی در گله و….. را در پی خواهد داشت.

جهت جبران این کمبودها ۳ راه وجود دارد :
افزایش مصرف کنسانتره

استفاده از کنسانتره در جیره دارای محدودیت می باشد چرا که افزایش ۶۰- ۵۵ درصد ماده خشک جیره باعث کاهش چربی شیر ، اسیدوز تحت بالینی و بالینی ، کاهش غذای مصرفی ، لامینیت و کاهش کارایی مواد غذایی می شود.

افزایش مواد خشک(علوفه)

این مواد به علت ساختار حجیمی که دارند به سرعت حجم شکمبه را اشغال کرده در نتیجه میزان مواد غذایی دریافتی کم می شود و خود عامل تشدید کننده کمبود انرژی می شوند.

افزایش مصرف مواد پر انرژی با حجم کم(پودر چربی)

چربیها می توانند تراکم انرژی جیره را بیشتر کنند . گاوهای پر تولید و یا گاوهایی که در شرایط استرسها ی محیطی (استرس گرمایی، جابجایی) به سرمی برند روزانه به ۴۰ مگا کالری یا بیشتر انرژی خالص نیاز دارند از این مقدار ۸ مگا کالری یا حدود ۸ درصد ماده خشک جیره را می توان از طریق چربی تامین نمود .
اگر چه گاوهای شیری باشکمبه فعالی که دارند به چربی یا اسیدهای چرب نیاز ندارند،اما بودن آنها درجیره مزایای زیادی دارد.وجود چربی به مقدار متوسط در کنسانتره به شدت خصوصیات خوراک را برای حمل ونقل بهبود می بخشد.چون در صورت کمبود یا نبودن چربی در خوراک قسمتی از مواد خوراکی به صورت پودر یا گرده در آمده به صورت غبار از آن خارج می شود،به همین ترتیب وجود مقدار متوسط چربی اصطکاک ماشین آلات و تجهیزات حمل ونقل خوراک را کاهش می دهد و ضمن خوش خوراکی جیره و افزایش مصرف خوراک به عنوان حامل ویتامین های محلول در چربی سودمند است .
مکمل های چربی ممکن است جذب ویتامین های محلول در چربی را نیز افزایش دهد .پودر چربی حاوی اسیدهای چرب مهمی است که در جیره غذایی لازم است .مهم ترین اسیدهای چرب لینولئیک است که علایم کمبود آن در گوساله هایی که جیره فاقد چربی دریافت کردند به صورت کاهش رشد،شوره فلسی ،موی دراز و خشک شده،ریزش بیش از حد مو و اسهال بروز میکند.چربی ها به طورمعمول ۱۰-۲۵ درصد جیره نشخوار کنندگان جوان را تشکیل می دهد زیرا گوساله به مقدار زیاد انرژی نیاز دارند.هنگامی که گاو میزان کنسانتره زیادی را جدای از علوفه در جیره مصرف می کند ،انقباضات ماهیچه شکمبه کاهش پیدا می کند این انقباضات طبیعی چنانچه کاهش پیدا کند یا متوقف شود عواقب نامطلوبی را (به ویژه در اوایل دوران شیردهی و دوران زایمان )در مورد بروز برخی از اختلالات متابولیکی (اسیدوزو…)و کاهش مقدار خوراک مصرفی ،تولیدات وسلامت دام دارد.
جیره هایی که حاوی غلات زیاد و فیبر پایین است به دلیل کمبود فیبر و کاهش حرکات دستگاه گوارش می تواند سبب عارضه ی جابه جایی شیردان گردد.ضمن اینکه به دلیل تخمیر سریع غلات و تولید اسید لاکتیک باعث ازبین رفتن برخی میکروارگانیسم های مفید درون شکمبه شده ،توازن اکولوژیکی شکمبه را به هم می زند همچنین اسیدتیه بالا و کاهشpH شکمبه موجب بروز عارضه اسیدوز و به دنبال آن لنگش به ویژه در دامهای پرتولید می گردد. اکوسیستم شکمبه لایه های مختلفی دارد که یک لایه آن مربوط به ذرات بزرگ علوفه است.
این لایه نقش خیلی مهمی را در حفظ تخمیر مناسب در شکمبه به عهده دارد.این لایه لقمه راجهت نشخوار فراهم می آورد که باعث ریز شدن اندازه ذرات علوفه و کوچک شدن ذرات دانه ها که در بین قطعات علوفه وجود دارند،می شود . درصورت مصرف کنسانتره حاوی غلات زیادی به دلیل نیاز شدید دام به موادمغذی به ویژه انرژی این اکوسیستم به هم می خورد علاوه بر بروز اسیدوز که توضیحات آن ارائه گردید باعث قطع نشخوار ،کاهش مصرف ماده ی خشک و بروز یکسری از اختلالات متابولیکی و گوارشی دیگر در دام می گرد.
مکمل های چربی گاهی اوقات اسیدهای چرب ضروری را که شامل اسید لینولئیک ،اسید لینولنیک و اسید آراشیدونیک است برای دام تامین می کند که در متابولیسم و تولید مثل اثرات زیادی دارد.مقداری از انرژی موجود در غلات درون جیره به دلیل تخمیر شدید به صورت گاز متان از دسترس دام خارج می شود.این گاز از طریق جذب از دیواره شکمبه و دفع از راه دستگاه تنفس و همچنین از آروغ زدن دفع می شود که خود این امر علاوه براتلاف انرژی غذا به صورت گاز متان منجر به کار اضافی عملکرد هاضمه و دستگاه تنفس برای دفع این گاز ها می شودکه افزودن مکمل های چربی در سطوح ۸-۱۰ درصد (برحسب ماده ی خشک)به جیره منجر به کاهش مجموع اسیدهای چرب فرار شده، از تولید گاز متان در شکمبه ممانعت می کند.
نخستین نوع چربیها که در اجزاء عادی جیره مانند کنســانتره و علوفه وجود دارند حدود ۲ تا ۳ مگا کالری یا دقیقا ۳ در صد از کل چربی ماده خشک جیره را تشکیل می دهند (به طور مثال یک کیلو چربی می تواند انرژی تولید شیری در حدود ۶.۶۱ مگا کالری در اختیار گاو قرار دهد در حالیکه یک کیلو گرم جو انرژی معادل کمتر از یک سوم چربی یعنی ۱.۹۵ مگا کالری تولید شیر می دهد) .چون این اجزاء حجیم هستند یک گاو از نظر فیزیکی نمی تواند مقدار بیشتری از آنها را مصرف کند . ۲ تا ۳ مگا کالری دیگر از انرژی مذکور را می توان از طریق نوع دوم چربی ها که در دانه های روغنی و یا پی حیوانات وجود دارند تامین نمود . در این حالت دامدار به ۴ تا ۶ درصد از چربی مجاز در کل جیره دست یافته است . این مقدار چربی حفاظت نشده حداکثر میزانی است که شکمبه می تواند تحمل کند در صورتی که مقدار این نوع چربی ها در جیره به بیش از حد مذکور برسد ، شروع به پوشاندن میکرو فلور و ذرات غذایی داخل شکمبه نموده و باعث کاهش قابلیت هضم و کاهش تولید می گردد. حال که دیگر نمی توان بدون ایجاد اختلال در کار شکمبه چربی حفاظت نشده به جیره اضافه کرد . زمان آن است که از سومین نوع چربی یا چربی عبوری از شکمبه استفاده کرد. اگر چربی بدون آنکه عمل شکمبه را مختل کند ، از آن عبور کند و در روده کوچک جذب شود میتواند ۲ تا ۳ مگا کالری آخر انرژی خالص لازم را در اختیار قرار دهد این نوع چربی از نوع دوم گرانتر و باکیفیت تر است.

انواع پودر چربی

دو نوع پودر چربی متداول است:
۱) پودر چربی خالص با فرایند کپسوله کردن وگرانولاسیون چربی را برای استفاده نشخوارکنندگان عبوری می کنند
۲) پودر چربی کلسیمی درصد خلوص پایینی دارد و محدودیت مصرف در دام دارد.

فواید پودر چربی خالص

افزایش تولید شیر
افزایش ترکیبات شیر و کاهش خطر افت چربی شیر
بهبود نمره وضعیت بدنی (BCS) : به گاو کمک می کند تا پس از زایش سریع تر به تعادل مثبت انرژی باز گردد.
بهبود تولید مثل
بر خلاف مکمل های چربی پالمی، پس از زایش و طی تعادل منفی انرژی، به جای ذخیره در کبد و بافت چربی گاو، برای تولید انرژی در کبد و عضله مورد استفاده قرار می گیرد.
حفظ تراکم انرژی جیره در هنگام افزایش سطح علوفه بدون کاهش هضم فیبر
حفظ ماده خشک مصرفی
کاهش استرس عوارض گرمایی

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید پودر چربی

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
پودر چربی، افزودنی خوراک دام ۱۵۳۳۴۱۲۳۴۷

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید پودر چربی

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی پودر چربی، افزودنی خوراک دام ۲۳۰۹۹۰۴۰ میباشد.

وضعیت بازار پودر چربی

محصولات پودر چربی از جمله محصولاتی هستند که خریداران آن هرگز در یک اقلیم محدود و مشخص قرار نمی گیرند.
بسیاری از مکمل ها می توانند دارای صادرات و فروشی کاملا سودآور و درجه یک نیز باشند.
امروزه با استفاده از مسیر های تولید علمی و بنیادی ویژه در کشور، بازار خرید پودر چربی به بازاری فعال بدل گردیده است.
این بازار مسیری مناسب برای عرضه مستقیم انواع پودر چربی های درجه یک با قیمت هایی رقابتی و مناسب است.

وضعیت واحد های فعال تولید پودر چربی

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید پودر چربی در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات پودر چربی

نمودار واردات و صادرات پودر چربی در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

 

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید پودر چربی

ظرفیت تولید سالیانه : ۴۰۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۵۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۸۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۵ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۲.۷ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱.۱ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۴ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.

در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)