طرح تولید چسب چوب

چسب چوب یکی از مواد مورد استفاده در صنایع چوب است. با استفاده از چسب چوب می‌توانید دو قطعه چوبی را به هم متصل نمایید به‌صورتی که اگر از چسب به‌درستی استفاده شود یک اتصال محکم و ناگسستنی خواهید داشت به این صورت که اگر شما بعد از خشک شدن چسب چوب بخواهید دو قطعه را از هم جدا کنید، راهی جز شکستن چوب نخواهید داشت به همین دلیل از چسب چوب در صنایع چوب به‌وفور استفاده می‌شود.

تاریخچه چسب چوب چیست؟

چسب چوب برای نخستین بار در قرن هفدهم، در کشور هلند کشف و مورد استفاده قرار گرفت. در آن زمان هلندی ها و پس از آن اروپایی ها از این چسب برای چسباندن قطعات چوبی به یکدیگر استفاده می کردند. پس از آن چسب چوب به شکلی همه گیر در تمامی دنیا پخش شده و مورد استفاده قرار گرفت.

توسعه و تکامل اصلی چسب چوب در هنگام جنگ جهانی اول رخ داد. بدین صورت که نیروهای نظامی از چسب چوب برای ساخت و تقویت کشتی ها، واگن قطار، هواپیما و کامیون استفاده می کردند.

نحوه ی عملکرد چسب چوب

چسب چوب (wood glue) با ایجاد اتصال فیزیکی بین چوب و چسب چوب کار می کند و در آن زائده ها یا قندیل‌های چسب به داخل فضای خالی چوب نفوذ کرده و نیروی چسبندگی فیزیکی در سطوح چسب وارد می کند. به این صورت باعث می شود که منفذ های چوب به یکدیگر متصل شوند.

ویژگی های چسب چوب

چسب چوب بر پایه ماده شیمیایی هموپلیمرپلی وینیل استات است. این نوع چسب بوی خاصی نداشته و در آب و رنگ های پلاستیک حل می شود.
چسب چوب (wood glue) از نظر ظاهری شبیه به شیر بوده و رنگ سفیدی دارد. همچنین همانند عسل غلیظ بوده ولی برای استفاده نیازی به حل کردن آن در آب نخواهید داشت.

کاربردهای چسب چوب

چسب چوب کاربردهای بسیار زیادی دارد اما عمده ترین آنها در صنایع مبلمان برای چسباندن قطعات مبل و چوب به یکدیگر در هنرهای وابسته به چوب مثل معرق کاری همچنین برای چسباندن قطعات گچی به یکدیگر و در گچ بری ساختمان کاربرد فراوانی دارد. چوب های مصنوعی مانند تخته سه لایی ورق های ام دی اف را نیز میتوان با این ماده به هم چسباند. اما برای موادی مثل یونولیت خاصیت خوردندگی دارد و باعث از بین رفتن آن میشود.

مزایای استفاده از چسب چوب

از جمله مزایای استفاده از چسب چوب بوجود آمدن یک اتصال محکم و ارتجاعی در حد فاصل بین دو ماده است که علاوه بر چسبندگی بالا سطح یک دستی را ایجاد میکند. از جمله مزایای دیگر این ماده میتوان به سهولت در اجرا و نداشتن مشکلات حلالیت و غلظت اشاره کرد که همین امر سرعت اجرای کار را بسیار افزایش میدهد. داشتن خواص خاص و متفاوت در برابر آب فایده دیگر چسب چوب است. حلالیت با رزین های پلاستیکی عامل و کاربرد مهم این چسب ها است که کاربرد های مضاعفی به آن ها میبخشد. بهتر است برای استفاده از این ماده سطح زیر کار عاری از هرگونه چربی باشد. برای اجرا با استفاده یک تکه چوب یا کاردک فلزی یا حتی قلم مو مقدار چسب مورد نظر را بر روی سطح بکشید و یک لایه ایجاد کنید. پس از ایجاد سطح دو قطعه را روی هم بگذارید و بدون هیچ حرکتی اجازه دهید بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی هم بمانند. اگر بتوانید فشاری جانبی نیز روی انها اعمال کنید عمل چسبندگی بهتر انجام میشود. بهتر است این ماده برای چسبندگی در دمای کمتر از ۵ درجه سانتی گراد استفاده نگردد. بهترین دما برای خشک شدن چسب چوب دمای بالای ۱۵ درجه سانتی گراد است.

انواع چسب چوب

چسب چوب پلی اورتان
چسب چوب اپوکسی یا چسب قایق
چسب مخصوص پرس گرم
چسب صنعتی

چسب چوب پلی اورتان و کاربردهای آن

چسب PUV یا UV مقاومت بالایی در شرایط آب و هوایی مرطوب دارد. چسب پلی اورتان از نظر شکل ظاهری به رنگ زرد بوده و به علت مقاومت بالای خود نسبت به اشعه ماورای بنفش، برای استفاده در فضای بیرون مناسب است.

چسب ‌های پلی اورتان حلال چسب خاصی نداشته و پس از استفاده دچار ترک و تغییر حالت نمی‌شوند. معمولا برای اتصال بخش ‌های سازه‌ هایی مانند آلاچیق چوبی یا صندلی های موجود در فضای باز از چسب ‌های پلی اورتان استفاده می‌شود. پلی اورتان ها ضد آب و ضد رطوبت هستند، اما برای استفاده طولانی مدت در آب مناسب نیستند.

چسب پلی اورتان برای مناطق خشک مناسب نبوده و در صورت وجود رطوبت به بهترین شرایط چسبندگی خود می رسند.

چسب چوب اپوکسی یا چسب قایق و کاربردهای آن

یکی دیگر از انواع چسب چوب، چسب قایق است و همان‌طور که از نام این چسب پیدا است، معمولا از آن برای تعمیر و ساخت قایق استفاده می‌شود. از چسب اپوکسی نمی‌توان در لایه خارجی قایق استفاده کرد؛ زیرا مقاومت بالایی در برابر اشعه ماورا بنفش ندارد. به همین دلیل چسب اپوکسی فقط در قسمت داخلی قایق و برای تعمیر و اتصال قطعات مورد استفاده قرار می گیرد.

چسب مخصوص پرس گرم و کاربردهای آن

چسب پرس گرم اغلب از نوع اوره فرمالدئید بوده و کرم رنگ است. این چسب معمولا در حالت مایع در بازار وجود دارد و از آن برای ساخت تخته چندلایی و پرس کردن روکش چوب استفاده می‌شود.

چسب پرس گرم برای سخت شدن نیاز به گرما و فشار دارد که این فشار و گرما، توسط دستگاه ‌های مخصوص پرس ایجاد می‌شود.

معمولا بیشتر درب‌ های چوبی استفاده شده در ساختمان های امروزی، از پرس شدن دو صفحه چوبی،HDF و سلایی بر روی یک کلاف چوبی، به وسیله چسب مخصوص پرس گرم ساخت شده اند.

چسب صنعتی و کاربردهای آن

چسب های صنعتی یکی از قوی ‌ترین چسب ‌هایی هستند که تا به حال تولید شده اند. چسب صنعتی در صنعت با نام چسب آهن معروف می باشد.

البته لازم به ذکر است که کاربرد چسب صنعتی فقط برای وسلایل فلزی نیست، بلکه برای چسباندن روکش بر روی ورق‌ های چوبی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید چسب چوب

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

کد آیسیک چسب چوب: ۲۴۲۹۵۱۲۶۰۶

کد آیسیک شامل چسب چوب،صحافی وکارتن: ۲۴۲۹۵۱۲۶۰۸

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید چسب چوب

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد.

فرمولاسیون تولید چسب چوب
مرحله اول ساخت رزین همو پلیمر پلی وینیل استات :
شارژ آب ۲۰ دقیقه
شارژ پلی وینیل الکل ۵ دقیقه
پخت اولیه و افزایش دما تا ۵۰ درجه ۴۰ دقیقه
افزایش دما تا ۶۰ درجه ۱۵ دقیقه
شارژ استات سدیم . استارچ دفوم ۵ دقیقه
شارژ مرحله اول وینیل استات منومر ۱۵ دقیقه
شارژ کاتالیست و انجام واکنش ۱۵
شارژ آب و کنترل کف ۱۵
ادامه و تکمیل واکنش ۱۲۰
شارژ مرحله دوم وینیل استات منومر ۱۵۰
افزایش دما تا ۹۰ درجه ۱۵
ادامه فرایند ۴۵
خنک کردن تا ۴۰ درجه و افزایش مواد کمکی ۱۸۰
و اما مقادیر وزنی :
وینیل استات ۵۲۹ کیلو
پلی وینیل الکل ۱۶.۵ کیلو
سدیم استات ۰.۴ کیلو
آمونیم پرسولفات ۰.۴ کیلو
ضد کف ۰.۳
فرمالین (ضد کپک) ۰.۳
استارچ دفوم ۱.۴
آب ۴۵۱.۷ کیلو
تا حالا رزین همو پلیمر پلی وینیل استات ساخته شده است پس میپردازیم به تولید چسب چوب
شارژ آب ۲۰ دقیقه
مواد کمکی ۱۰
نشاسته مرحله اول ۱۵
پلی وینیل الکل ۱۵
افزایش دما تا ۸۰درجه ۲۰۰
پخت پی وی ا و نشاسته ۸۰
خنک کردن تا ۵۰ درجه ۱۲۰
شارژ رزین همو پلیمر ۳۰
افزودن نشاسته مرحله دوم ۸۰
افزودن دی بوتیل فتالات ۳۰
خنک کردن و افزایش مواد کمکی ۶۰ دقیقه
و اما مقادیر
رزین همو ۲۹۵ کیلو
رزین دی بی پی ۱۴
پی وی ا ۱۰۰
ضد کف ۲.۵
فرمالین ۰.۲
نشاسته ۷۰
هرکو سل ۲۳
سم ۱.۶
آب ۴۹۱.۹
محصول را تخلیه و بسته بندی نمایید اگر چسب های چوب قویتری خواستید باید روی مواد رزین تغییرات جزئی داده شود.

وضعیت واحد های فعال تولید چسب چوب

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید چسب چوب در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات تولید چسب چوب

با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد.

نکاتی برای استفاده از چسب چوب

قبل از استفاده از چسب چوب (wood glue) ابتدا باید سطح هایی را که می خواهید به یکدیگر بچسبانید، کاملا تمیز کنید. وجود گرد و خاک و آلودگی بر روی سطح، موجب کاهش کیفیت چسب چوب می شود.
این چسب برای سفت شدن نیاز به زمان دارد. بعد از متصل کردن دو قطعه به یکدیگر آن ها را توسط گیره در کنار هم قرار داده و سعی کنید بر روی آن ها فشار وارد کنید.
به طور متوسط پس از گذشت بیست و چهار ساعت، چسب به حدود نود درصد از استحکام خود می رسد.
اضافه های چسب چوب قابل رنگ آمیزی نیست و موجب زشت شدن چهره قطعه چوبی می شود. بنابراین سعی کنید پس از چسب کاری اضافات را با استفاده از یک پارچه نمدار تمیز کنید.
از چسب چوب فقط برای چسباندن قطعات چوبی استفاده کنید. توجه داشته باشید که چسب چوب نمیتواند چوب و فلز را به یکدیگر متصل کند.

نکات ضروری خرید چسب

برای خرید چسب های پلی اورتان، چسب چوب، چسب گرانول، چسب قالبی، چسب پاتکس و دیگر چسب های صنایع چوب به نکات زیر توجه کنید:

۱. یکنواختی ترکیب و کیفیت

۲. مقاومت حرارتی بسیار بالا

۳. سازگاری با انواع لبه چسبان های اروپایی و آسیایی

۴. مصرف بهینه و کاهش هزینه های تولید

۵. تضمین کیفیت و پشتیبانی فنی کلیه محصولات تولیدی

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید چسب چوب

ظرفیت تولید سالیانه : ۱۹۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۳۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۳۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۶ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۳.۵ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱.۵میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۹ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۲ امتیاز)