طرح تولید کارتن‌های تاشونده (چند لایه) (1)

طرح تولید کارتن‌های تاشونده (چند لایه)

جعبه ها از اجناس و کالاها در برابر عوامل محیطی وضربه و.. محافظت می نمایند، که علاوه بر محافظت، جلوه خاصی نیز به کالا و یا محصول مورد نظر می بخشد . با طراحی خاص و ویژه میتوان ارتباط قوی بین مشتری و کالا ایجاد کرد چرا که منجر به فروش محصول می گردد. کارتن سازی صنعتی است که به وسیله آن ابتدا ورق کارتن از رول کاغذ تولید میگردد، در ادامه ورق کارتن به منظور حفاظت از محصول به شکل مناسب و متناسب با همان محصول به صورت باکس طراحی و ساخته شده و در انتها با توجه به سلیقه بازار و جهت معرفی محصول، زیبایی و کاربردهای تبلیغاتی به روش های مختلف چاپ و رنگ آمیزی میگردد.

جنس کارتن چند لایه

مقوای کارتن چند لایه از سه لایه‌ی صاف و دو لایه‌ی موج‌دار در میانه ساخته شده است. دو لایه‌ی میانی موج‌دار در این نوع از کارتن‌‌ها دارای ارتفاع متفاوتی هستند که بطور ترکیبی طبق قاعده‌ی خاص کنار‌هم قرار می‌‌گیرند مثل قرارگیری موج‌های b + c ، b + e ، c + e و یا e + e . این کارتن‌‌ها استحکام زیادی دارند.

انواع کارتن درصنعت کارتن سازی

۱- کارتن عادی
این نوع کارتن در صنعت کارتن سازی به کارتن هایی گفته می شود که با دستگاه تبدیل به صورت برش و چاک تولید میشوند و به صورت معمول دارای تلورانسی بیشتر از ۲ میلیمتر هستند.

طرح تولید کارتن‌های تاشونده (چند لایه) (2)

۲- کارتن دایکاتی یا مدلدار
کارتن های دایکاتی به وسیله قالب های تیغ دار تولید شده و بدون تلورانس ابعاد هستند. کاربرد کارتن های دایکاتی در صنعت کارتن سازی شامل موارد زیر می باشد:
۳. کارتن سوراخ دار: شامل کارتن های میوه و کارتن های محصولات دریایی و لبنی می شود. (کارتن های لبنی را در صنعت کارتن سازی، کارتن های سردخانه ای نیز می نامند )
۴. کارتن تلسکوپی: شامل کارتن موز
۵. کارتن دسته دار: شامل کارتن قطعات فلزی
۶. کارتن یک درب: شامل کارتن های نمایش محصولات
۷. کارتن بدون درب: شامل کارتن های اجاق گاز، یخچال و لوازم خانگی

ابداع و توسعه کارتن‎های تاشونده

در سال‌های ۱۸۴۰، انواع کارتن‌ها به صورت دستی ساخته می‌شدند و برای کنار‌هم نگه داشتن اجزای مختلف آن از ابزاری به شکل پونز و ریسمان استفاده می‌کردند. در آخر این کارتن‌‌ها فقط برای بسته‌بندی کالاهای گران‌قیمت کاربرد داشتند (مثل جواهرات). با اینکه چارلز هنری فویل به عنوان «مخترع» کارتن مقوایی شناخته می‌شود، اما تولید انبوه کارتن‌ها در شرکت Robert Gair نیویورک آغاز شده است. به این شکل که بی‌دقتی مسئول دستگاه چاپ باعث بریده شدن مقوا شد و این کار روند چاپ را با اختلال مواجه کرد اما ایده‌ای جدید در ذهن ‌آنها پدید آورد: چاپ و بریدن را می‌توان با یک دستگاه واحد انجام داد. قبل از این، کار بریدن مقواهایی که عبارت مورد نظر روی‌ آنها چاپ شده بود، با دست انجام می‌شد. بر اساس این بی‌دقتی و اشتباه در سال ۱۸۹۷، کارخانه Gair، روندی کاربردی برای تولید بسیار جعبه‌ها ابداع کرد و طی همین سال، یک کارخانه بزرگ تولید بیسکویت، به اولین کارخانه‌ای بدل شد که برای بسته ‌بندی محصولات از این کارتن‌های جدید استفاده می‌کند و به این ترتیب سایر تولیدکننده‌ها‌هم خیلی زود به این کار ترغیب شدند. با ابداع شیوه مقرون‌به‌صرفه بسته‌بندی، حتی کالاهای عادی‌هم در جعبه‌های بسیار زیبایی قرار گرفتند و هر کارتن به تبلیغات جدیدی برای محصول و کالای داخل آن تبدیل شد. محصولات‌هم محافظت بالایی در برابر صدمات پیدا کردند و سبب افزایش عمر بیشتری در فروشگاه‌ها شد .در طول قرن بیستم، این روش با سرعت و قدرت تمام توسعه یافت. به تدریج تاثیرات زیست محیطی انواع بسته‌بندی‌ها‌هم مورد توجه مصرف‌کنندگان و تولید‌کننده‌ها قرار گرفت و این موضوع باعث شد تا از اواسط تا اواخر دهه نود میلادی تولیدکنندگان، بازیافت مواد و/یا کاهش مجموع مواد مورد نیاز برای تولید بسته‌بندی‌ها را در دستور کار خود قرار دهند.

فرآیند تولید کارتن‌های تاشونده (چند لایه)

کارتن‌های تاشونده یکی از ارکان اصلی بسته‌بندی ثانویه به شمار می‌آیند و روند تولید کارتن‌های تاشونده (چند لایه) این کارتن‌ها، مقوای خاصی به کار می‌رود که به راحتی تا می‎شود و به منظور به‌هم چسباندن بخش‌های گوناگون هم از موادی استفاده می‌شود که مقاوم بوده و به آسانی از‌هم باز نشوند. قابل ‌توجه ‌ترین ویژگی کارتن‎های تاشونده این است که

طرح تولید کارتن‌های تاشونده (چند لایه) (4)

می‌توان‌ آنها را به صورت کاملاً تخت به مقاصد مورد نظر ارسال و بعد مونتاژ نمود. کارتن‌های تاشونده به دلیل فضای کمی که حین جا به جایی اشغال می‌کنند، جایگزین بسیار مناسبی برای انواع بسته‌بندی‌هایی هستند که باید به صورت کامل سر‌هم شوند.

عصر جدید بسته بندی کارتن‎های تاشونده

همه راهکارهای عالی بسته ‌بندی فقط با یک ایده اولیه شروع شدند و مرحله به مرحله پیش رفتند تا به ما برسند. زمانی که درباره طراحی بسته‌بندی تصمیم گرفته شد اکنون نوبت کارخانه سازنده این بسته‌بندی و روند کاری آن است که کارتن تاشونده شما را از یک ایده و مفهوم صرف به واقعیت تبدیل کنند.

ایجاد خطوط دایکات و طرح‌ بندی صفحات

خطوط دایکات در واقع نسخه ۲ بعدی از چیزی هستند که در نهایت به کارتن تاشونده ۳ بعدی تبدیل خواهند شد. این خطوط نشان می‌دهند که عملیات دایکات، تا و چسب زدن در کدام قسمت ورق‌های مقوایی انجام می‌شود و جای قرارگیری طرح‌های گرافیکی و تصاویر کجاست. در تولیدات افست تغذیه-صفحه‌ای، خطوط دایکات در بخش پیش-چاپ برای ایجاد طرح‌بندی ورق مقوایی کاربرد دارد که بسته به اندازه ورق، تعداد نسخه‌ها و/ یا تعداد قطعات مورد نیاز برای هر بسته‌بندی، حداکثر تعداد بسته‌بندی‌هایی که می‌توان در یک ورق طرح‌بندی کرد را محاسبه می‌کنند.

ورق ‌سازی و چاپ کارتن

قبل از اینکه مقوا وارد بخش چاپ شود، باید مرحله ورق‌سازی را پشت سر بگذارد. مقوا عموماً به صورت رول‌های بزرگ از طرف تامین‌کننده برای کارخانه‌ها ارسال می‌شود و ورق‌سازی فرآیندی می باشد که طی آن رول‌های مقوا به صورت ورق‌های مقوایی برش می‌خورند تا امکان وارد کردن این ورق‌ها به بخش چاپ وجود داشته باشد. در این قسمت، یک شرکت معتبر بسته‌بندی اطمینان پیدا می‌کند که راه‌های ورق مقوایی، از طرفی وارد دستگاه می‌شود که بیشترین میزان بازخورد را داشته باشد. زمانی که این ورق‌ها وارد بخش چاپ شدند، طرح‌های گرافیکی و تصاویر با توجه به طرح‌بندی مورد نظر روی‌آنها چاپ می‌شوند. برای ایجاد رنگ، بافت‎های ابتکاری و سایر جلوه‌های بصری حین روند چاپ، جوهرها و پوشش‌های مختلف به کار می‌روند.

طرح تولید کارتن‌های تاشونده (چند لایه) (8)

پرداخت کار پس از چاپ کارتن تاشونده

در این مرحله، هرنوع جلوه بصری باقی‌مانده مثل پرس با فویل داغ یا برجسته‌سازی و ایجاد فرورفتگی، در مرحله بعد از چاپ با کمک دستگاه‌های تخصصی اجرا می‌شود. این موارد که باعث ایجاد جلوه بیشتر ورق‌های مقوایی می شوند و وقتی این ورق‌ها هنوز در حالت تخت قرار دارند به‌آنها اضافه می‌شود.

مرحله دایکات کارتن

بعد از مراحل چاپ و پردازش پس از چاپ، زمان اجرای مرحله دایکات می‌رسد. دستگاه دایکات، یک قالب قدرتمند دارد که برای بریدن تعداد زیادی ورق مقوایی طرح‌بندی می شود به صورت همزمان و به حداقل رساندن ضایعات به کار می‌رود. علاوه بر تیغه‌های فولادی برای بریدن لبه‌ها، قالب به زائده‌های گرد‌هم مجهز است تا بتواند خطوطی ایجاد کند که در مواقع ضروری به آسانی تا شوند. زمانی که بخش مورد نیاز برای ساخت یک کارتن از روی ورق مقوایی بریده شود، ضایعات باقی‌مانده جدا شده و مورد بازیافت قرار می‌گیرند تا ورق‌های جدید مقوایی از‌آنها ساخته شود.

تا کردن/ چسب زدن کارتن تاشونده

وقتی مرحله دایکات به اتمام رسید، نوبت به تا کردن و چسب زدن از روی خطوط مشخص می‌رسد. بعضی از کارتن‌های تاشونده به دریچه‌ای شفاف احتیاج دارند تا کالای موجود در آن از طریق این دریچه قابل رؤیت باشد. این قسمت‌های شفاف را معمولا در مرحله تا کردن/ چسب زدن در کارتن ایجاد می‌کنند و در نهایت هدف این است که با کمترین تعداد حرکات، بیشترین عملیات انجام شود و تعداد بیشتری کارتن آماده تحویل ساخته شود.

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید کارتن‌های تاشونده (چند لایه)

۱. انواع جعبه کارتن و جعبه مقوایی : ۲۱۰۲۴۱۲۳۱۰
۲. ورق کارتن دولا : ۲۱۰۲۴۱۲۳۲۰
۳. ورق کارتن سه لا : ۲۱۰۲۴۱۲۳۲۱
۴. ورق کارتن چندلا : ۲۱۰۲۴۱۲۳۲۲

جدول موازنه صادرات و واردات کارتن‌های تاشونده (چند لایه)

طرح تولید کارتن‌های تاشونده (چند لایه) (9)

وضعیت واردات و صادرات کارتن‌های تاشونده (چند لایه)

در نمودار زیر وضعیت واردات و صادرات کارتن‌های تاشونده (چند لایه) در کشور به تفکیک سال آمده است .

طرح تولید کارتن‌های تاشونده (چند لایه) (6)

وضعیت واحد های فعال تولید کارتن‌های تاشونده (چند لایه)

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده کارتن‌های تاشونده (چند لایه) در کشور به تفکیک استان آمده است .

طرح تولید کارتن‌های تاشونده (چند لایه) (3)

طرح تولید کارتن‌های تاشونده (چند لایه) (5)

تهیه طرح توجیهی بر اساس آخرین دستورالعملهای سازمانی و بانکی.

در صورتیکه نیاز به طرح توجیهی دارید کارشناسان ما طرح مدنظرتان را بر اساس آخرین ضوابط و بر اساس داده‌های روز و مشخصات و مختصات مدنظرتان، تهیه می‌نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمائید.

۴/۵ - (۱ امتیاز)