طرح تولید کمپرسور کولر گازی خودرو (1)

طرح تولید طرح تولید کمپرسور کولر گازی خودرو

سیستم کولر اتومبیل در واقع از مجموعه قطعاتی تشکیل شده است که پس از نصب بر روی خودرو، برای فضای داخل کابین برودت دلخواه را تولید مینماید، با بررسی های به عمل آمده بیشتر قطعات مورد استفاده در کمپرسور را میوان در داخل کشور تولید نمود. به طوری که از لحاظ اقتصادی هم مقرون به صرفه باشد. تنها قطعاتی مانند شیر های کنترلی، که ساخت این قطعات از تکنولوژی بالایی برخوردار است، از خارج از کشور تامین میگردد.

کمپرسور کولر گازی خودرو

کمپرسورها را برحسب نیاز در اندازه های مختلفی می سازند و با توجه به نحوه کارکرد به سه نوع پیستونی ، دوار، و گریز از مرکز تقسیم می شوند .کار کمپرسورها ، ایجاد نیروی مکش لازم برای مکیدن گاز مبرّد از اواپراتور متراکم کردن گاز ، و سپس فرستادن آن به کندانسور است ، که در آن گاز به مایع تبدیل می شود . مکندگی کمپرسور ، گاز را از سمت راست فشار ضعیف به سمت فشار قوی منتقل می کند ، و حجم گازی که باید متراکم شود بستگی به میزان جابه جایی پیستون کمپرسور دارد . وظیفه کمپرسور در سیستم تبرید تراکمی این است که با ایجاد اختلاف فشار لازم ، جریان مبرّد را از یک قسمت سیستم به قسمت دیگر برقرار کند .در اثر وجود همین اختلاف فشار بین سمت فشار قوی و سمت فشار ضعیف است که مایع مبّرد از میان شیر انبساط به اواپراتور رانده می شود .برای اینکه بخار کم فشار ، اواپراتور را ترک کند و راهی واحد تقطیر شود باید فشاری بیشتر از فشار موجود در قسمت مکش واحد تقطیر داشته باشد .

انواع کمپرسورهای تهویه مطبوع

۱. تک سیلندر
۲. چند سیلندر

طرح تولید کمپرسور کولر گازی خودرو (2)

کمپرسورهای تهویه مطبوع برحسب روش تراکم

۱. پیستونی
۲. دوار
۳. گریز از مرکز

کمپرسورهای پیستونی
طراحی سیلندر در کمپرسورهای پیستونی از نظر تعداد و نحوه آرایش سیلندرها و دوطرفه یا یک طرفه بودن آنها )پیستون دوسره یا یک سره (متفاوت است . کمپرسورهای پیستونی را با یک سیلندر تا سیلندر می سازند و نحوه آرایش سیلندر در آنها برحسب نیاز به صورتهای جناغی ، جفت جناغی و شعاعی یا ستاره ای است.

کمپرسورهای دوار
از آنجا که در کمپرسورهای دوار نوع بسته یا هرمتیک ، کیفیت گرداندن کمپرسور به دلیل یکجا بدن موتور و کمپرسور بهتر است ، امروزه آنها را ، به ویژه در ظرفیت های کمتر از یک تن ، به تعداد زیاد تولید می کنند . کمپرسور بسته ، کمپرسوری است که در آن موتور و کمپرسور هر دو درون یک محفظه تحت فشار جا گرفته اند، و محور موتور و میل لنگ کمپرسور یکپارچه است .موتور به طور دائم با مبرّد تماس دارد . عملکرد کمپرسور دوار مشابه با کمپرسور پیستونی است ؛ به این ترتیب که با متراکم ساختن گاز مبّرد اختلاف فشار لازم برای به گردش درآوردن مبرّد در سیستم را فراهم می کند .البته نحوه تراکم گاز در کمپرسور دوار ، اندکی متفاوت است .در این کمپرسور عمل تراکم در اثر حرکت دورانی روتور نسبت به اتاقک تراکم یا سیلندر انجام می گیرد. کمپرسورهای دوار از نظر ساختمان به دو نوع تیغه ثابت و تیغه گردان تقسیم می شوند .قطعات متحرک کمپرسور دوار تیغه ثابت عبارت اند از : رینگ ، بادامک و تیغه کشویی و …

طرح تولید کمپرسور کولر گازی خودرو (8)

کمپرسورهای گریز از مرکز
کمپرسورهای گریز از مرکز ذاتاً ماشین های پر دور هستند و بهترین گرداننده آنها توربین بخار است .از آنجا که آنها را برای دورهای همسنگ دور بالای توربین طراحی می کنند، می توان آنها را مستقیماً کوپله کرد. جایی که بخار پرفشار باشد، توربین به منزله شیرفشار شکن عمل می کن و بخار کم فشار خروجی از توربین می تواند برای گرمایش یا مقاصد دیگر به کار رود .ولی در بسیاری از کاربردها ، خصوصاً در ظرفیتهای پایین ، کمپرسورها را موتورهای برقی می گردانند که به جعبه دنده های افزاینده مجهزند .کمپرسورهای گریز از مرکز از مبرّدهای کم فشار استفاده می کنند و معمولاً اواپراتور و کندانسور آنها هر دو با فشار کمتر از جو کار میکنند. عمل تراکم گاز در کمپرسور گریز از مرکز با نیروی گریز از مرکز انجام می گیرد .از این رو این کمپرسورها برای تراکم مقادیر زیاد گاز مبرّد و اختلاف فشارهای کم ایده آل هستند .همچنین سیستم های تبرید کم دما و به خصوص آنهایی که از هیدروکربن های نفتی یا هالوژنه به عنوان مبرّد استفاده می کنند ، سازگاری بیشتری با این کمپرسورها دارند.

کاربرد کمپرسور کولر گازی خودرو

کمپرسور ها در کولر گازی خودرو میباشد که بنابر مشخصات فنی هر خودرو و سیستم تهویه متناسب با آن کمپرسور نیز متفاوت و منحصر به قرد خواهد بود.

اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز

بر اساس برنامه ریزی های کلان انجام شده در وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین برنامه های آینده خودرو سازان که بومی سازی زنجیره تامین قطعات مورد نیاز خودرو به وضوح در آن دیده میشود، این قطعه نیز به عنوان قلب سیستم تهویه میتواند جزء اولویت های سرمایه گذاری جهت بومی سازی باشد. البته توجه به این نکته نیز غیر قابل انکار است که این محصول نیاز به دانش فنی و سرمایه گذاری بالایی دارد. ولی با همکاری بخش دولتی و قرار گرفتن در اولویت امکان تولید آن در کشور وجود خواهد داشت.

طرح تولید کمپرسور کولر گازی خودرو (4)

کشور های تولید کننده کولر گازی خودرو

تولید این محصول نیاز به دانش فنی و سرمایه گذاری بالایی دارد. از این رو عمده تولید کنندگان این محصول کشور های پیشرفته و صنعتی دنیا میباشند. که از جمله آنها میتوان به کشورهای ژاپن ، آلمان،
کره، آمریکا، چین و… اشاره کرد.

شرایط واردات و صادرات کولر گازی خودرو

از نقطه نظر مقررات بازرگانی، برای صادرات محصولات تولیدی طرح هیچگونه شرایط و محدودیتی وجود ندارد. ولی برای ورود به بازار های جهانی باید خود را برای رقابتی سنگین با کشور های بزرگ تولید کننده این محصول آماده کرد، تا امکان حضور در بازار بزرگ جهانی را به دست آورد.

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید کمپرسور کولر گازی خودرو

۱. کمپرسور تهویه خودرو : ۲۹۱۹۵۱۲۴۲۱

طرح تولید کمپرسور کولر گازی خودرو (3)

بررسی بازار کمپرسور کولر گازی خودرو

از آنجایی که انواع مختلفی از کمپرسور ها در ابعاد و اوزان مختلف موجود می باشند، که برای سیستم های تهویه متناسب با خودرو تولید میشوند، نمیتوان وزن دقیق کمپرسورهای وارداتی را مشخص و بر اساس وزن کلی اعلام شده تعداد دقیق کمپرسور های وارداتی را مشخص نمود. ولی با بررسی های انجام شده مشخص گردید که عمده کمپرسور های وارداتی برای خودرو های داخلی وزنی در حدود ۸ تا ۱۲ کیلو گرم دارند که برای محاسبه تعداد دستگاه های کمپرسور وارداتی میانگین وزنی ۱۰ کیلوگرم را برای این محصول در نظر گرفته و تعداد دستگاه های وارداتی در هر سال را مورد بررسی قرار میدهیم. دلیل این کار مقایسه و انجام بررسی های دقیق تر بازار تولید کنندگان و وارد کنندگان و میزان استفاده از ظرفیت های تولیدی داخلی میباشد.

وضعیت واردات و صادرات کمپرسور کولر گازی خودرو

در نمودار زیر وضعیت واردات و صادرات کولر گازی خودرو در کشور به تفکیک سال آمده است .

طرح تولید کمپرسور کولر گازی خودرو (6)

تهیه طرح توجیهی بر اساس آخرین دستورالعملهای سازمانی و بانکی.

در صورتیکه نیاز به طرح توجیهی دارید کارشناسان ما طرح مدنظرتان را بر اساس آخرین ضوابط و بر اساس داده‌های روز و مشخصات و مختصات مدنظرتان، تهیه می‌نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمائید.

۲.۸/۵ - (۵ امتیاز)