طرح تولید کوره القایی (1)
طرح تولید کوره القایی

کوره القایی، یک کوره الکتریکی است که گرما را از طریق القای گرمایی به مواد اعمال می‌کند. در سال ۱۸۳۱ میلادی مایکل فارادی (Faraday) با ارائه این مطلب که اگر از سیم پیچ اولیه‌ای جریان متغیری عبور کند، در سیم پیچ ثانویه مجاورش نیز جریان القاء می‌شود، تئوری گرمایش القایی را بنا نهاد. علت اصلی این پدیده القاء، تغییرات شار در مدار بسته ثانویه است که از جریان متناوب اولیه ناشی می‌شود. در گذشته بیشتر از کوره‌های سوخت فسیلی برای ذوب فلزات استفاده می‌شد. آلودگی محیط زیست، راندمان پایین، سروصدای زیاد، عدم یکنواختی مذاب، عدم توانایی ذوب فلزات دیرگداز و مسائلی از این قبیل، مشکلاتی بود که این کوره‌ها به همراه داشتند. تکنولوژی کوره القایی یک تکنولوژی استراتژیک و پرکاربرد است که از جمله در ذوب فلزات با استفاده از انرژی الکتریکی کاربرد دارد. یربنای صنایع سنگین هر کشور، صنایع ذوب فلزات است. زیربنای صنایع ذوب نیز صنایع کوره سازی است؛ لذا از اینجا اهمیت صنایع کوره سازی به وضوح روشن می‌گردد. عبور جریان از یک سیم پیچ و استفاده از میدان مغناطیسی برای ایجاد جریان در هسته سیم پیچ، اساس کار کوره‌های القایی را تشکیل می‌دهد. در این کوره‌ها از حرارت ایجاد شده توسط تلفات فوکو و هیسترزیس برای ذوب فلزات یا هرگونه عملیات حرارتی استفاده می‌شود.

اجزای تشکیل دهنده کوره القایی

بوته
حاوی اسکلت فلزی کوره، کویل، جداره نسوز، هسته ترانسفورمر، مهار یا یوغ‌ (yoke) پلات‌فرم (سکو)

تأسیسات الکتریکی
شامل دژنکتور، سکسیونر، ترانسفورماتور، مبدل فرکانس، خازنها، چوک‌ها، کلیدهای کولرها، مکنده‌ها و تابلوهای کنترل

تأسیسات خنک کننده
تأسیسات الکتریکی کوره القایی مثل ترانسفورماتور، چوک، خازن‌ها، کلیدهای فشار قوی و تابلوی مدار فرمان در محدودهٔ زمانی خاصی می‌توانند کار کنند و اگر از حد معینی گرمتر شوند باعث ایجاد مشکلاتی می‌گردند، لذا این تأسیسات باید خنک گردند، خنک کردن تأسیسات الکتریکی می‌تواند با فن تهویه یا کولر گازی صورت گیرد. کویل و بدنه کوره در کوره‌های بوته‌ای و کویل، القاکننده، خنک کن و گلویی کوره در کوره‌های کانال دار نیز باید خنک شوند این قسمت‌ها عموماً با آب خنک می‌گردند (برخی از کوره‌های کوچک کانال دار به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که تمام قسمت‌های ذکر شده یا قسمتی از آن با هوا خنک می‌شود) و تأسیسات مخصوصی شامل مبدل‌های حرارتی، پمپ، برج خنک کن و غیره را دارا می‌باشد و معمولاً مقصود از تأسیسات خنک کن همین قسمت می‌باشد. تأسیسات حرکت بوته؛ برای کوره‌های بزرگ هیدرولیکی و برای کوره‌های کوچک مکانیکی یا هیدرولیکی است و شامل جک‌های هیدرولیک، پمپ هیدرولیک، مخزن روغن، شیرها، فیلترها، دیگر تأسیسات هیدرولیک و میز فرمان هیدرولیک یا سیستم‌های چرخ دنده‌ای دستی یا چرخ دنده‌ای موتور دارد.

محل استقرار کوره
شامل اتاق محل استقرار بوته (Furnace Pit)، فونداسیون، چاله تخلیه اضطراری، محل استقرار تأسیسات الکتریکی، هیدرولیکی و خنک کن و محل استقرار تابلوهای مدار فرمان، تابلوی کنترل مدار آب و میز فرمان هیدرولیک می‌باشد.

تأسیسات تهویه
تأسیسات دوده و غبارگیر، بخصوص در کوره‌های بوته‌ای بزرگ را نیز می‌توان از تأسیسات مهم به حساب آورد.

تأسیسات کوره‌های القایی
هر کدام از شش قسمت فوق مسائل و برنامه تعمیر و نگهداری مخصوص دارد که این برنامه بسته به نوع کوره (کانال دار، بوته‌ای) ظرفیت بوته، فرکانس کوره (خطی، متوسط، بالا)، سیستم خنک کن کوره، سیستم حرکت بوته و نوع جدارهٔ نسوز تفاوت‌هایی داشته اما در اصول همسانی زیاد وجود دارد.

تأسیسات تهویه
تأسیسات دوده و غبارگیر، بخصوص در کوره‌های بوته‌ای بزرگ را نیز می‌توان از تأسیسات مهم به حساب آورد.

تأسیسات کوره‌های القایی
هر کدام از شش قسمت فوق مسائل و برنامه تعمیر و نگهداری مخصوص دارد که این برنامه بسته به نوع کوره (کانال دار، بوته‌ای) ظرفیت بوته، فرکانس کوره (خطی، متوسط، بالا)، سیستم خنک کن کوره، سیستم حرکت بوته و نوع جدارهٔ نسوز تفاوت‌هایی داشته اما در اصول همسانی زیاد وجود دارد.

کوره ذوب

تکنولوژی گرمایش القای در واقع تولید حرارت توسط میدان متغیر مغناطیسی قوی است که توسط سیستمهای مختلفی قابل تولید است. کورههای القایی نوعی از کوره های ذوب می باشند که در زمره جدیدترین کوره های ذوب الکتریکی قرار می گیرند و در مقایسه با کورههای سوخت فسیلی دارای مزایای فراوانی از جمله دقت بیشتر، تمیزی و تلفات گرمایی کمتر و… می باشند. همچنین اندازه آنها نسبت به کوره هایی که از روش های غیر القا استفاده میکنند، بسیار بزرگ بوده و زمان راه اندازی و خاموش کردن آنها طولانی است.

قیمت تولید داخلی کوره القایی

کوره القایی در داخل کشور مونتاژ میشود. براساس اطلاعات اخذ شده از شرکتهای داخل قیمت کوره ۲۰۰۰ کیلوگرمی ذوب فولاد به همراه یک بوته ۱۸۲۰۵۰۰ هزار ریال برآورد شده است.

طرح تولید کوره القایی (2)

کاربرد کوره القایی

در چند دهه اخیر توجه متخصصین و دستاندرکاران کوره سازی به استفاده از انرژی الکتریکی در این زمینه جلب شد و نسل جدیدی از کوره های الکتریکی بوجود آمد که از این میان به دو مدل از کورهای ذوب میتوان اشاره نمود:
۱ –کوره های قوس الکتریک
۲ -کورههای القایی
کوره های قوس الکتریک برای ذوب فولاد و به منظور فولادسازی مورد استفاده قرار میگیرد. تکنولوژی کوره القایی یک تکنولوژی استراتژیک و پرکاربرد است که از جمله در ذوب فلزات با استفاده از انرژی الکتریکی کاربرد دارد. گذشته بیشتر از کوره های سوخت فسیلی برای ذوب فلزات استفاده میشد. آلودگی محیط زیست، راندمان پایین، سروصدای زیاد، عدم یکنواختی مذاب، عدم توانایی ذوب فلزات دیرگداز و مسائلی از این قبیل، مشکلاتی بود که این کوره ها به همراه داشتند.

کشورهای عمده تولید کننده کوره القایی

در حال حاضر عمده تولیدکننده محصول مورد نظر طرح کشور آلمان است که دارای تکنولوژی پیشرفته جهت تولید میباشد. اما سایر کشورها نیز در تولید این محصول در سالهای اخیر به سطوح قابل توجهی دست یافته اند و حداقل نسبت به مونتاژ محصول اقدام می نمایند.

فرآیند تولید کوره القایی

طرح-تولید-کوره-القایی-(8)

صادرات کوره القایی

با توجه به نیاز کشور به محصول طرح میزان صادرات در سالهای گذشته صادرات در سالهای گذشته همواره صفر بوده است. تنها در سال ۸۴ به میزان ۶۵۰۰ عدد به کشور عراق صادرات وجود داشته است.

ساخت تولید کوره القایی

• ساخت بخش الکتریکی • ساخت بخش مکانیکی

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید کوره القایی

کوره ذوب القایی : ۲۹۱۴۵۱۲۳۰۴

جدول موازنه صادرات و واردات کوره القایی

طرح تولید کوره القایی (5)

وضعیت واردات و صادرات کوره القایی

در نمودار زیر وضعیت واردات و صادرات کوره القایی در کشور به تفکیک سال آمده است .

طرح تولید کوره القایی (4)

وضعیت واحد های فعال تولید کوره القایی

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده کوره القایی در کشور به تفکیک استان آمده است .

طرح تولید کوره القایی (6)

تهیه طرح توجیهی بر اساس آخرین دستورالعملهای سازمانی و بانکی.

در صورتیکه نیاز به طرح توجیهی دارید کارشناسان ما طرح مدنظرتان را بر اساس آخرین ضوابط و بر اساس داده‌های روز و مشخصات و مختصات مدنظرتان، تهیه می‌نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمائید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)