طرح تولید کیت CNG

در حال حاضر میزان متوسط مصرف بنزین هر اتومبیل سواری در کشور روزانه در حدود ۱۰ لیتراست که این میزان بیش از ۴ برابر کشور انگلستان و بیش از ۵,۵ برابر کشور فرانسه است . در نیمه اول سال ۱۳۸۱ ، متوسط مصرف روزانه بنزین ۵۰ میلیون لیتر و واردات بنزین و افزودنی های مربوطه بالغ بر ۱۳ میلیون لیتر بوده است که با ادامه همین روند برای تامین بنزین مورد نیاز تا پایان سال ۸۱ حدود یک میلیارد تومان واردات داشته ایم .این در حالی است که ظرفیت بنادر و ناوگان توزیع سوخت کشور برای تخلیه و توزیع این حجم از واردات بسیار نامحدود است .با توجه به روند تولیدات اتومبیل انتظار می رود تع د اد اتومبیل ها در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۵ میلیون دستگاه باشد که بدین ترتیب میزان کسری بنزین در کشور طی ۲۰ سال آینده بالغ بر ۵۰۰ میلیارد لیتر خواهد بود . با درک این شرایط فکرکردن در مورد سوخت ه ا ی جایگزین امری اجتناب ناپذیر می باشد . با توجه به اینکه ایران به تنهایی حدود ۱۵,۵ درصد از ذخایر گاز طبیعی دنیا را در اختیار داشته و از این نظر یا همان گاز طبیعی فشرده به عنوان یک راه حل CNG مقاوم دوم جهان را دا ر ا می باشد .استفاده از مناسب مطرح است . بررسی ها نشان می دهد که از نظر اقتصادی نیز این سرمایه گذار ی از توجیح سوختی کاملا پاک و سالم می باشد . CNG کافی برخوردار است واز جنبه زیست محیطی نیز امروزه تقریبا ۱۸ % از ناوگان حمل و نقل جهان ، گاز طبیعی مصرف می کنند .اکثر کشورها به دلیل ملاحظات زیست محیطی ، کارایی تجهیزات ، هزینه کمتر و سهولت دسترسی به گاز طبیعی ، در زمینه گسترش استفاده از خودروهای با سوخت طبیعی طرح های ملی بلندمدتی را در دستور کار خود دارند . برای سوخت گیری خودروها در مدت زمانی قابل مقایسه با جایگاه های سوخت CNG جایگاه های گیری سوخت مایع پیش ب ی نی شده اند . در ایستگاه سوخت گیری مدت زمان لازم سوخت گیری (برای خودروهای سبک و متوسط ) با توجه به نوع جایگاه حدود ۳ الی ۵ دقیقه است . در کشور ما نیز در دسترس بودن ذخایر عظیم گاز طبیعی و وجود شبکه توزیع گسترده آن و همچنین کاهش واردات سوخت ، ایجاد اشتغال و کاهش آلودگی های زیست محیطی از مزایای بارز استفاده از این سوخت به شمار می رود .

اثر اجزاءمتشکله گاز بر مجموعه قطعات سیستم
دی اکسید کربن

گازکربنیک ذخیره شده در سیلندرهای از جنس کربن استیل با آب واکنش داده و ممکن است تشکیل Feco3 در داخل سیلندرها شود .

سولفید هیدروثن

در هنگام حضور آب H2s، می تواند محلول اسیدی تشکیل داده وبا عث خوردگی روی استیلها می شود

گوگرد

به دلیل میزان انحلال اندک گوگرد در آب این عنصر نقش بزرگی در تشکیل ومیزان خوردگی نخواهد داشت .

بودار کننده گاز طبیعی (مرکاپتان)

از آنجاییکه گاز طبیعی بدون بو می باشد ،شرکتهای توزیع کننده محلی مواد بوزای مرکاپیتان (نظیر ترشری بوتیل مرکاپیان ) را به علت رعایت ایمنی (آشکار ساختن حضور گاز ) به آن اضافه می کنند . این ماده با غلظتی کمتر از ۱/۵ حد پایینی اشتغال .که قابل آشکار شدن باشد اضافه می شود .این ماده بودار چندان قابل حل در آب نبوده و به میزان قابل توجهی در فرایند خوردگی موثر نیست .

روشهای مختلف نگهداری گاز طبیعی

در این روش گاز طبیعی تحت فشار در کپسول ها و مخازن فلزی و محدوده فشارهای بالا ۲۰۰ بار نگهداری می شود. عمل فشرده سازی گاز توسط کمپرسور مخصوص انجام می گیرد

انواع کمپرسورها
پیستونی

سازندگان اینگونه کمپرسورها بی شمار بوده و تکنولوژی ساخت آنها شناخته شده و در دسترس می باشد .امابا توجه به تعداد قطعات متحرک بالا در اینگونه کمپرسور ها هزینه نگهداری آنها قابل توجه است.

هیدرولیکی

این کمپرسورها قطعات متحرک کمتر بوده ولی رنج ظرفیتی محدودتری دارند.

انواع مخزن های نگهداری گاز فشرده

مخزن هارا باتوجه به جنس مخزن ونیز درجه مقاومت آن در برابر فشار وعوامل محیطی به چهار گروه تقسیم میشوند

مخزن تمام فلزی

مخزن فلزی از جنس فولاد ویا آلیاژ آلومینیوم.

مخزن کمر پیچ

مخزن فولادی و یا آلومینیومی با پوشش خارجی از پیچیدن محیطی رشته تقویت کننده بر روی قسمت استوانه ای لایه داخلی تولید شده است و رشته تقویت کننده می تواند از جنس الیاف شیشه ، آرامید و یا کربن بوده که همراه با زرین استفاده باشد.

مخزن تمام پیچ

مخزن فولادی و یا آلومینیومی توسط رشته های تقویت کننده در دو جهت محیطی و محوری پوشیده شده است و رشته تقویت کننده می تواند از جنس الیاف شیشه ، آرامید و یا کربن بوده که همراه با رزین استفاده شده باشد.

مخزن مرکب

مخزن تماما از رشته هایی با جنس الیاف شیشه ، آرامید و یا کربن ، همراه با رزین ساخته شده است .

گاز طبیعی مایع شده

در این روش گاز طبیعی در دمایی پایین تر از ۱۶۲ درجه زیر صفر و در فشار اتمسفر مایع می شود . این سوخت در مخزن هایی عایق بندی شده ذخیره و به نقاط مختلف حمل می شود . این روش نگهداری در حال حاضر تنها در موارد حمل و نقل مقادیر بالای گاز طبیعی بین نقاط مختلف مورد استفاده قرار گرفته و در خودروها استفاده نمی شود.

گاز طبیعی جذب شده

در این روش گاز طبیعی در مخازنی حاوی مولد جامد جاذب گاز ذخیره می شود . این مواد جامد متخلخل بوده و منفذهای میکرونی با ق ط ر کمتر از ۲ نانومتر دارند . حسن این روش استفاده از مخازن ذخیره با اشکال چهار ضلعی و بجز مخازن استوانه ای است که با توجه به فضای محدود موجود در خودرو بسیار مناسب خواهند بود . این مخازن هنوز بطور عملی مورد استفاده قرار نگرفته و فشارهای ذخیره نمونه های موجود ای ن مخازن در حدود ۴۰ بار می باشد ، که با این تفسیر حجم گاز اندکی را در خود نگه می دارد.

سیر تکاملی سیستم های گاز سوز

به‌منظور استفاده از سوخت گاز طبیعی در خودروهای بنزینی موجود، می‌بایست تجهیزات مربوط به سیستم سوخت‌رسانی گاز طبیعی بر روی خودرو نصب شود. به مجموعه این تجهیزات که قابلیت استفاده از سوخت گاز را به خودرو می‌دهند، کیت خودروهای گازسوز گفته می‌شود.
کیت خودروهای گازسوز از آغاز تاکنون به دلیل محدودیت‌های زیست‌محیطی و منابع انرژی، دچار تحولات بسیاری شده‌اند. به‌طوری‌که می‌توان آن‌ها را به چهار نسل دسته‌بندی کرد:
• کیت خودروهای گازسوز نسل اول
• کیت خودروهای گازسوز نسل دوم
•کیت خودروهای گازسوز نسل سوم
• کیت خودروهای گازسوز نسل چهارم

کیتهای نسل اول

در نسل اول تمامی تجهیزات به‌کار رفته برای سوخت­رسانی، مکانیکی و بسیار ساده است. برای اختلاط هوا و گاز از یک میکسر که قبل از کاربراتور و در مجاورت آن تعبیه می­گردد، استفاده می‌شود. در برخی انواع که خودروی تبدیلی، کاربراتوری است از ونتوری کاربراتور برای این منظور استفاده می­شود ولی به ‌دلیل این‌ که در روش مذکور کاربراتور دستخوش تغییر می­شود، استفاده از میکسر در این نسل از کیت­ها متداول­تر است. نسبت هوا به سوخت در این کیت­ها با تنظیم اولیه کیت انجام می­گردد و هیچ سیستم کنترلی مداربسته­ و بازخوردی از عملکرد وجود ندارد.
اساس کار این سیستم، اختلاط سوخت و هوا در میکسر است. جریان سوخت و هوا در این میکسر براثر خلأ منیفولد شکل می‌گیرد. در مسیر گاز از مخزن تا میکسر، مانند مسیر بنزین، از شیرهای سلونوئیدی برای قطع و وصل جریان سوخت استفاده می‌شود.
عملکرد این سیستم گازی، شبیه سیستم کاربراتوری در خودروهای بنزینی است؛ و هیچ کنترلی روی نسبت هوا به سوخت وجود ندارد و تنظیم نسبت هوا به سوخت توسط تنظیمات اولیه رگولاتور انجام می‌گیرد. با افزایش مشکل آلودگی هوا و وضع قوانین سخت‌تر، شرکت‌های خودروسازی کم‌کم به فکر ساخت و جایگزینی سیستم‌های الکترونیکی به جای مکانیکی افتادند.

کیتهای نسل دوم

از آنجا که کیتها­ی نسل اول، نمی­توانستند، الزامات و نیازمندی­های صنعت خودرو را برآورده سازند، بتدریج جای خود را به کیت­های نسل دوم دادند.
تفاوت اساسی این نسل با نسل قبلی مجهزشدن به سیستم کنترلی مداربسته برای تنظیم نسبت هوا به سوخت است. در این سیستم بازخورد لازم توسط حسگر اکسیژن تأمین می­گردد. پردازش لازم برای تصحیح مقدار گاز ورودی به میکسر در ECU گاز انجام می­گیرد. این تصحیحات توسط یک موتور پله­ای که در مسیر گاز ورودی به میکسر قرار دارد، اعمال می­گردد. با این روش می­توان نسبت هوا به سوخت را با دقت خوبی کنترل کرد. این مسأله زمینه مساعدی برای استفاده از کاتالیست­ها در خودروهای مجهز به این نسل از کیت­ها را فراهم می­کند.
بنابراین سطح کاهش آلاینده­ها نسبت به خودروهای مجهز به نسل اول چشمگیر است. این نسل از کیت­ها هم در خودروهای کاربراتوری و هم در خودروهای انژکتوری به‌کار می­روند. شایان ذکر است که برای استفاده از این کیت­ها روی خودروهای انژکتوری ملاحظات و تدابیر خاصی لازم است. از جمله آنها می­توان به نصب شبیه­ساز پاشش و نیز شبیه­ساز حسگر اکسیژن اشاره نمود.

ویژگی‌های مهم کیت‌های نسل دوم

• کنترل مدار بسته نسبت سوخت به هوا.
• تامین سطح آلودگی کمتر نسبت به کیت‌های نسل اول.
• پیکربندی ECU گاز نسبت به بنزین می‌تواند به صوت اصلی- فرعی یا مستقل باشد.
• استفاده از میکسر برای اختلاط سوخت و هوا.
• استفاده از قطعات و سخت افزارهای الکترونیکی با کیفیت بالاتر

کیتهای نسل سوم

قابل توجه ‌ترین پیشرفت در کیت‌های نسل سوم نسبت به نسل های قبل، استفاده از انژکتورهای پاشش گاز به‌ جای میکسر است. با این تغییر تمام تجهیزات سیستم سوخت‌رسانی، قطعاتی الکترونیکی خواهند بود. این به معنای دقت بیشتر و قابلیت کنترل بهتر است. تفاوت کلیدی سوخت‌رسانی به ‌وسیله انژکتور با میکسر، منقطع بودن جریان سوخت در انژکتورها و پیوستگی آن در میکسر یا تجهیزات مشابه است. این امر کنترل زمان پاشش سوخت و میزان آن را در اختیار واحد کنترل ‌کننده قرار می‌دهد، که منجر به بالا رفتن دقت و کیفیت کنترل در این کیت‌ها می‌شود. در این نسل به‌علت الکترونیکی بودن تمامی قطعات، امکان عیب­یابی خودکار، توسط ECUهای گاز و بنزین فراهم می­گردد.

ویژگی­های این نسل را می توان به‌ صورت زیر خلاصه­ نمود

استفاده از قطعات الکترونیکی پیشرفته برای کنترل جریان گاز
سیستم پاشش گاز در این نسل از کیت­ها تک‌ نقطه­ای یا چند نقطه­ای است.
زمان پاشش و تنظیم میزان سوخت در انژکتورها به ‌صورت گروهی است.
دارا بودن قابلیت عیب­یابی الکترونیکی
پیکر­بندی ECU گاز نسبت به بنزین می­تواند به­صورت اصلی- فرعی یا مستقل باشد.
سطح کیفی بالای قطعات الکترونیکی
کنترل دقیق نسبت هوا به سوخت
قابلیت­ بالا در کاهش آلاینده­ها و تولید توان با افت کمتر

کیت خودروهای گازسوز نسل چهارم

این نسل شامل پیشرفته‌ترین و پیچیده‌ترین کیت‌های گازسوز ارائه‌شده توسط سازندگان کیت است. برای رسیدن به شرایط سخت استانداردهای جدید آلودگی و نیز توان تولیدی قابل ‌رقابت با بنزین، تمامی امکانات موجود در این نسل از کیت‌ها به‌کار گرفته ‌شده است. مجموعه‌ای شامل تجهیزات دقیق الکترونیکی، الگوریتم‌های کارآمد کنترل و الگوهای نوین عیب‌یابی زمینه ظهور این دسته از کیت‌ها را فراهم کرده‌اند.
البته کسب این مزایای قابل‌توجه به بهای افزایش هزینه و قیمت تمام‌شده در این نوع از کیت‌ها بوده است. ویژگی بارز این نسل نسبت به نسل سوم، استفاده از فن‌آوری سیستم پاشش سوخت نوبتی چندنقطه‌ای است. در این سیستم به‌جای استفاده از پاشش گروهی در انژکتورها، هر انژکتور به‌طور جداگانه کنترل می‌شود و زمان پاشش و میزان آن در هر انژکتور به‌وسیله ECU گاز تعیین می‌گردد، لذا دقت کنترل نسبت هوا به سوخت در این موتورها بسیار بالاست.

مشخصات اصلی کیت خودروهای گازسوز

• سیستم پاشش گاز چندنقطه‌ای
• کنترل زمان پاشش و تنظیم میزان سوخت برای هر انژکتور به‌صورت جداگانه
• استفاده از تجهیزات الکترونیکی دقیق برای کنترل دقیق نسبت هوا به سوخت
• قابلیت عیب‌یابی الکترونیکی پیشرفته
• استفاده از انژکتورهای فشار بالا (۸ bar)
• هزینه و قیمت بالا
• پیکربندی ECU اصلی- فرعی یا مستقل گاز نسبت به بنزین
• سطح آلاینده‌های تولیدی بسیار پایین و کم‌ترین حد افت توان
کیت نسل چهارم شبیه نسل سوم است با این تفاوت که از قطعات باکیفیت بالا و امکانات الکترونیکی دقیق‌تری در آن استفاده‌شده و پاشش انژکتورهای گاز نیز به‌صورت نقطه است.

قطعات کیت CNG و عملکرد اجزاء
شیر مخزن گاز CNG

این شیر برای قطع و وصل مسیر عبور گاز CNG به مخزن ، بر روی آن بسته می شود به طوری که در مواقع اضطراری با بستن شیر مذکور می توان جریان گاز را قطع نمود در ضمن در خودروهایی که مخزن در فضای صندوق عقب نصب می گردد (نظیر خودرو پراید ) به منظور پیشگیری از بروز هر گونه نشتی احتمالی از محل اتصال آن با مخزن ، از لوله های خرطومی مناسبی استفاده می گردد که با محیط بیرون از محل نصب مخازن ارتباط داشته و به وسیله گردش هوا در ایت لوله های خرطومی نشتی های احتمالی به بیرون هدایت میگردد

سیستم گردش هوا در مسیر لوله ها

به منظور جلوگیری از انتقال هرگونه نشتی به اتاق خودرو تمامی اتصالات شیرها به مخازن توسط گردش هوا در مسی ر لوله های خرطومی مربوطه و دو عدد چپقی تهویه هوا ، به محیط خارج از اتاق خودرو منتقل می شود .(در خودروهایی که مخازن در صندوق عقب نصب می شود .)

شیر سوخت گیری

این شیر در مسیر لوله فشار قوی ، مابین شیر مخزن گاز ورگولاتور فشار نصب می گردد و از آن برای سوختگیری استفاده می گردد .
بدین ترتیب که نازل پمپ گاز به آن وصل گردیده و از طریق آن سوختگیری انجام می شود این شیر در عین حال مسیر آزادی را برای عبور سوخت به رگولاتور فراهم می نماید . دقت نمایید که پس از انجام سوختگیری به جهت جلوگیری از ورود گردو غبار به شیر مذکو ر دهانه آن را با درپوش تعبیه شده بپوشانید .

طرز کار شیر سوخت گیری

بدین ترتیب که با چرخاندن فلکه شیر ، مسیر سوخت گیری باز و بسته می گردد ولی تاثیری بر مسیر خروج سوخت از مخزن به رگولاتور نخواهد داشت . این شیر یکطرفه بوده و تنها اجازه انتقال گاز به طرف داخل مخزن را فراهم می نماید و پس از پرشدن مخزن هیچگونه امکان انتقال گاز به بیرون وجود نخواهد داشت .

لوله فشار قوی

این لوله در حد فاصل بین خروجی شیر مخزن گاز و رگولاتور نصب می گردد و با توجه به فشار بالای گاز خروجی از مخزن گاز ، باید از جنس فولاد یا مواد مناس ب دیگر ساخته شده باشد تا بتواند این فشار را تحمل کند . به هنگام نصب این لوله باید آن را به روشی مناسب در برابر هرگونه آسیب احتمالی ناشی از ضربه محافظت نمود و در مکان هایی از مسیر لوله فشار قوی که ارتعاشات بدنه زیاد است لوله به شکل حلقومی می باشد .

شیر برقی بنزین

شیر برقی بنزین در مسیر عبور بنزین به کاربراتور قرارگرفته و در مواقعی که موتور از گاز CNG استفاده می کند مسیر بنزین را می بندد این شیر هنگامی باز است که موتور از سوخت بنزین استفاده نماید . عمل باز و بست مسیر بنزین در این شیر برقی توسط تحریک کر د ن یک بوبین مغناطیسی بابرق ۱۲ ولت انجام می گیرد .
توجه : شیر برقی بنزین بر روی خودروهایی نصب می شود که پمپ بنزین آن به صورت مکانیکی عمل می کند .

پیچ دستی شیر برقی بنزین

در زیر شیر برقی یک پیچ دستی به نام پیچ یکسره شیر برقی قراردارد که به وسیله آن می توا ن به صورت دستی مسیر بنزین را باز و بست نمود این کار در مواقعی انجام می گردد که بازو بست کردن مسیر بنزین بوسیله تحریک بوبین مغناطیسی امکان پذیر نباشد .

رگولاتور فشار

رگولاتور فشار در مسیر خط لوله نصب می شود تا فشار گاز را که از مخزن بیرون می آید کم کند . سوخت بایستی با یک فشار ثابت وارد یک مخلوط کننده شود تا بهترین نسبت هوا به سوخت بدست بیاید . بسته به نوع کیت ، رگولاتور طی ٢ الی ٣ مرحله فشار را کاهش می دهد .

تبادل حرارتی

با توجه به آنکه در مرحله اول فشار به شدت کاهش می یابد رگولاتور گرمای مورد نیاز جهت تبخیر CNG را از طریق تبادل حرارتی فراهم می نماید . این تبادل حرارتی سرمای بوجود آمده ناشی از کاهش شدید فشار CNG را جبران می نماید. بدین جهت یک مسیر رفت و برگشتی آب از سمت رادیاتور آب (یا رادیات ور بخاری ) به رگولاتور وجود دارد تا مانع یخ زدگی رگولاتور به هنگام کاهش فشار گردد .

شیر برقی گاز

در حد فاصل خروجی مرحله دوم ورودی مرحله سوم رگولاتو ر ، یک عدد شیر برقی تعبیه گردیده است که عبور گاز توسط آن کنترل می شود این شیر برقی از طریق تحریک یک عدد بوبین مغناطیسی مسیر عبور گاز را باز می کند و در حالت عادی بسته است .
بدین ترتیب امکان کنترل عبور گاز از مرحله دوم به سوم در مواقع موردنیاز فراهم گردیده و در نتیجه ایمنی سیستم گاز افزایش خواهد یافت مانند مواقعی که موتور ناگهانی خاموش می شود و لازم است عبور گاز به موتور خودرو متوقف گردد

کلید انتخاب سوخت

کلید سوخت در جلوی داشبورد و در دسترس راننده نصب می گردد و دارای یک مدار الکترونیکی است که توسط آن می توان نوع سوخت مورد نیاز را به دلخواه انتخاب نمود عملکرد این کلید بدین ترتیب می باشد که با قراردادن کلید جلویی بر روی بنزین یا گاز یک فرمان الکتریکی به بویین های شیر برقی بنزین یا گاز ارسال گردیده که در نتیجه آن مسیر بنزین یا گاز برای استفاده موتور برای سوخت انتخابی راننده باز و مسیر سوخت دیگر بسته می شود .

موتور پله ای

موتور پله ای در خروجی رگلاتور و در حد فاصل خروجی گاز رگولاتور و میکسر نصب می گردد و توسط آن حداکثر گاز مورد نیاز موتور در دورهای بالا قابل تنظیم خواهد بود به عبارت دیگر توسط این قطعه می توان گاز مورد نیاز موتور را برای بدست آوردن حداکثر قدرت آن با ملاحظات اقتصادی مصرف سوخت گاز تنظیم نمود .

میکسر

گاز خروجی از موتور پله ای توسط میکسر با حجم مناسبی از هوا مخلوط گردیده و ترکیب آماده ای برای احتراق در موتور خودرو فراهم می نماید . همانگونه که ملاحظه می شود از آنجا که نسبت هوا به سوخت مورد نیاز موتور در عملکرد موتور از لحاظ قدرت و شتاب نقش بسزایی دارد می توان حدس زد که طراحی میکسر از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود . لذا میکسر برای هر خودرو باید متناسب با ابعاد فیزیکی کاربراتور و مشخصات موتور آنه طراحی شود در ضمن محل نصب آن ( در خودروهای کاربراتوری ) بالای دهنه کاربراتور می باشد .

اندازه گیر و سنسور فشار گاز

اندازه گیری فشار در ودر ورودی گاز رگولاتور و بر روی این اندازه گیر فشار یک سنسور نصب می گردد که توسط آن فشار گاز موجود در مخزن تبدیل به یک سیگنال متناسب الکترونیکی گردیده و توسط سیستم الکترونیکی مربوطه بر روی کلید سوخت نمایش داده می شود .

فیلتر

در سیستم های انژک ت وری به جهت محافظت از سوخت ارسالی به سر انژکتورها بعضا از یک فیلتر در مسیر استفاده می گردد .

موارد مصرف و کاربرد

استفاده از گاز طبیعی بعنوان سوخت وسایل نقلیه بیشتر از دو دیدگاه مورد بررسی قرار می گیرد و دلیل انگیزه اجرای گازسوز کردن خودروها در تهران و دیگر شهرها علاوه بر مسائل آلودگی هوا ، دارا بودن توجیح اقتصادی و سیاسی طرح در سطح ملی است . کشور ما در آینده نزدیک دیگر یک کشور نفت خیز نخواه د بود . در ۱۵ سال آینده تبدیل نفت به بنزین و سوزاندن آن گناه غیرقابل بخشش خواهد بود چرا که آیندگان کمترین استفاده را از این نعمت خدادادی خواهند برد .
اما در مقابل کشور ما دارای منابع گاز ۲۰۰ ساله است . بدیهی است که استفاده از گاز ، این فرصت را به بشر می دهد تا از نفت خام برای تولیدات مهم تر و حیاتی تر استفاده کند . همچنین گاز به عنوان سوختی که نیاز به حداقل پالایش را دارد بابهای مناسبتر و ارزانتر از مواد مشتق شده از نفت ، میتواند در دسترس بشر قرار گیرد و بدین طریق سالانه میلیونها دلار که برای پالایش و واردات بنزین و گازوئیل هزینه می شود صرفه جویی خواهد کرد .

بررسی اجمالی تکنولوژی و روشهای تولید و تعیین نقاط قوت و ضعف تکنولوژی های مرسوم

در پیشبرد پروژه فراگیر CNG سازمان های مختلفی از جمله وزارت کشور، وزارت نیرو، وزارت صنایع / شرکت های خودروسازی، نیروی انتظامی، شهرداری، شورای شهر، شرکت های بیمه، سازمان ثبت اسناد، موسسه استاندارد، شرکت های بازرسی، گمرک، وزارت بازرگانی و ….. در سطح کشور سهم داشته و در نتیجه فعالیت هایی نیز در رابطه با حوزه ارتباطی خود با طرح ملی CNG داشته و دارند

اهمیت استراتژیک کالا در دنیای امروز

برای استفاده از CNG به جای بنزین و گازوئیل درناوگان خودروهای کشور نیاز به س ر مایه گذاری می باشد این سرمایه گذاری می بایست برای تامین و نصب ادوات تبدیل یک خودرو از بنزین سوز به CNG سوز و احداث جایگاه های توزیع CNG صرف گردد برای مثال کل هزینه سرمایه گذاری به ازای هر سواری شخصی حدود ۸۵ دلار و برای یک تاکسی ۱۲۰۰ دلار می باشد این سرمایه گذاری ها برای هر خودرو سواری شخصی طی ۱.۶ سال برگشت خواهد شد . نرخ سود این سرمایه گذاری ۶۴% می باشد. در مورد تاکسی زمان برگشت سرمایه گذاری تنها ۸.۵ ماه و نرخ سود آن بالغ بر ۱۳۵% خواهد بود . بررسی ها ی اقتصادی نشان می دهد که با گازسوز کردن یک تاکسی در سال ۱۳۸۱ هزینه های ناشی از سوخت مصرفی آن بیش از ۴ میلیون ریال در سال کاهش خواهد یافت .

بررسی روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم تا نیمه اول سال ۸۵

این توضیح الزامی است که با توجه به تنوع قطعات در این کیت می توان گفت CNG در خصوص کیت ۸۰ در صد قطعات آن وارداتی است و تنها قسمت نرم افزاری و بعضی قطعات آن وارداتی می باشد و متاسفانه در هیچ کجا آماری مبنی بر واردات این محصول وجود ندارد

وضعیت واردات و صادرات کیت کامل گازسوز

نمودار واردات و صادرات کیت کامل گازسوز در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید کیت CNG

ظرفیت تولید سالیانه : ۶۰۰۰۰ دستگاه
نرخ برابری دلار : ۲۴۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۶۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۲۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۶۴ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱۸ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۷.۵ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۳۴ درصد

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)