طرح تولید کارتخوان (پایانه فروش)

پایانه فروش، (به انگلیسی: Point of sale) در مجموعه سخت‌افزارهای بانکی و سیستم‌های پرداخت، پایانه‌های فروش یا کارتخوان سیار (POS) دستگاهی است، که از طریق ارتباط تلفنی یا شبکه‌ای، به سیستم بانکی امکان انتقال خودکار مبلغ خرید، از حساب فروشنده را فراهم می‌سازد. دستگاه‌های پایانه فروش علاوه بر امکان پرداخت، دارای عملکردهای مختلفی از جمله اعلام موجودی، دریافت صورتحساب، امکان انصراف از خرید و گزارش روزانه است، که صاحبان آن را از مزایای شعبه کوچک بانکی، برخوردار می‌کند.
کلمه (مخفف انگلیسی: POS) مختصر شده (به انگلیسی: Point of Sale) یا «نقطه فروش» است و به صندوق‌های فروشگاهی اطلاق می‌شود، که در خروجی‌های فروشگاهها، رستوران‌ها، هتلها و نظایر آن برای دریافت وجوه مشتری، به کار گرفته می‌شود. پوز در مفهوم عام‌تر می‌تواند به محلی که برای این کار اختصاص یافته، اطلاق شود و در مفهوم اختصاصی می‌تواند به معنای دستگاهی باشد، که این کار را انجام می‌دهد (صندوق مکانیزه).
اولین پایانه فروش مجهز به میکروکنترلر توسط ویلیام بروبک در سال ۱۹۷۴ ساخته شده و در فروشگاه مک دونالد به کار گرفته شد. این دستگاه از میکرو پروسسور اینتل ۸۰۰۸ بهره می‌گرفت.
روی این دستگاه به ازای انواع غذاها، یک کلید مخصوص کار گذاشته شده بود و دارای کلیدهای رقمی برای تعیین تعداد سفارش بود.
در ایران بحث استفاده از پایانه فروش، برای اولین بار در فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند و اندکی بعد در فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه مطرح شد و سیستم‌های ارائه شده در دهه هفتاد در آن فروشگاه‌ها اجداد نسل جدید این پایانه‌های سرویس هستند.
از سال ۱۳۸۴، موضوع اتصال پایانه فروش به کارت خوان بانکی توسط دو شرکت پرداخت الکترونیکی تجارت الکترونیک پارسیان و پرداخت الکترونیک سامان در دستور کار قرار گرفت.
دستگاه پوز (بی‌سیم) که توسط سیمکارت اتصال gprs/4g به شبکه بانکی متصل می‌شوند قابلیت اتصال به دو حساب همزمان و جابه جایی در سراسر کشور بدون هیچ گونه محدودیتی را دارا می‌باشند، این دستگاه‌ها کوچک، سبک و قابل حمل می‌باشند. دستگاه‌های کارتخوان ثابت توسط خط تلفن یا lan wifi به شبکه بانکی متصل می‌شوند و از نظر جا به جایی دارای محدودیت می‌باشند و عملکرد و سرعت تراکنش آنها نسب به دستگاه‌های کارتخوان سیار کمی ضعیف تر می‌باشد.
دستگاه‌های کارتخوان سیار با قرار دادن یک عدد سیم‌کارت فعال، و امکان تراکنش فراهم می‌شود.
از این دستگاه‌ها در فروشگاه‌هایی که سیستم‌پخش سیار دارند و همچنین سیستم پخش مویرگی و شرکت‌های پخش و مکان‌هایی که سایر خطوط ارتباطی در دسترس نیستند استفاده می‌شود.
از ویژگی‌های کارتخوان‌های سیار می‌توان به قابل حمل بودن و عدم محدودیت مکانی و همچنین سرعت بالای تراکنش و باطری‌های قابل شارژ با عمر طولانی اشاره کرد.
در حال حاضر شرکت‌هایی مانند به پرداخت ملت، کارت اعتباری ایران کیش، فن آوا کارت و آسان پرداخت و… مشغول ارائه خدمات در این رابطه می‌باشند.

انواع پایانه فروش از نظر بستر ارتباطی
۱-Dial-up POS :

ارتباط در این گونه از پایانه ها در بستر Dial (خط تلفن ) می باشد.

۲-GPRS POS : دستگاه پایانه سیار، نسل جدیدی از دستگاه‌های کارتخوان است که با استفاده از خدمات سامانه تلفن همراه به شبکه بانکی متصل شده و تراکنش را با استفاده از سرویس‌های بستر GPRS انجام می‌دهد.
در این گونه پایانه ها با قراردادن یک عدد سیم کارت امکان انجام تراکنش مهیا می باشد.

کاربرد
– درفروشگاه‌های بزرگ که سیستم پخش سیار (Delivery) دارند
-در سیستم‌های توزیع مویرگی یا شرکت‌های پخش
– در محل‌هایی که دسترسی به سایر خطوط ارتباطی به سهولت امکان‌پذیر نیست

ویژگی‌ها
– قابل حمل بودن دستگاه و عدم محدودیت مکانی
– سرعت بالای تراکنش
– قابلیت استفاده از باتری شارژی با عمر بالا

۳-LAN POS :

نسل جدیدی از پایانه‌های فروش است که قادر به ارسال و دریافت اطلاعات از طریق بسترهای شبکه محلی (LAN) و با سرعت تراکنش بسیار بالا است.

کاربرد
– استفاده در مکان‌هایی که سرعت بالای تراکنش به علت تعدد مشتریان (کمتر از ۲ ثانیه) اهمیت دارد
-استفاده در مکان‌هایی که دسترسی به خط تلفن مقدور نیست (مانند مراکز جهانگردی)
-راه‌اندازی چند پایانه به موازات هم بدون استفاده از تلفن یا حداکثر با استفاده از یک خط تلفن

ویژگی‌ها
-سرعت بالا در تراکنش (کمتر از ۲ ثانیه)
-کاهش مغایرت‌های احتمالی
-انجام تراکنش بدون نیاز به خط تلفن
-انجام تراکنش با استفاده از بستر اینترنت

۴- Bluetooth POS :

این نوع پایانه از یک پایه و یک کارتخوان تشکیل شده است که قادر است تا شعاع ۱۰۰ متری، عملیات تراکنش را بر پایه تکنولوژی بلوتوث انجام دهد.

کاربرد
-رستوران‌ها
-مراکز دارای فعالیت‌های گوناگون در یک مکان
-مراکز دارای صندوق‌های متعدد
-ارایه خدمات VIP برای مشتریان

ویژگی‌ها
-راحتی و رفاه بیشتر در پرداخت وجوه توسط مشتریان
-جلوگیری از تراکم افراد در کنار صندوق‌های پرداخت
-عدم نیاز به اتصالات مخابراتی اضافی

مزایای استفاده از پایانه‌ فروش الکترونیکی

پوزها از ابزارهای مهم در نظام اقتصادی مدرن محسوب می‌شوند؛ ابزاری که در بازار سنتی ما با کم‌توجهی مواجه شده و کاربرد قابل توجه آنها مورد استقبال عموم قرار نگرفته است. البته بخشی از این کم‌توجهی ناشی از ضعف فرهنگ‌سازی و کم‌اطلاعی شهروندان از کاربرد و مزایای این دستگاه است اما بخش دیگر به دلیل ناهماهنگی‌های سیستم اقتصادی کشور در استفاده از فناوری‌های نوین اقتصادی و شیوه‌های بهره‌برداری از آن است. بعضی از مزایای استفاده از این دستگاه‌ها به شرح زیر است:
۱- کاهش اتلاف زمان و سفرهای غیرضروری .
۲- ضریب امنیتی بسیار بالا.
۳- استفاده از پایانه فروش هیچ هزینه‌ای برای دارنده کارت ندارد.
۴- اسکناس یکی از عوامل انتقال آلودگی‌ها و بیماری‌هاست.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید کارتخوان (پایانه فروش POS )

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک پایانه های فروش ۳۰۰۰۴۱۲۴۳۱
کد آیسیک پایانه های فروش آنلاین با سیم ۳۰۰۰۵۱۲۴۳۲
کد آیسیک پایانه های فروش آنلاین بی سیم ۳۰۰۰۵۱۲۴۳۳

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید کارتخوان (پایانه فروش POS )

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی پایانه های فروش ۸۴۷۰۵۰۹۰
کد تعرفه گمرکی پایانه های فروش آنلاین ۸۴۷۰۵۰۱۰

تحلیل مختصر بازار دستگاههای کارتخوان

رشد دستگاه کارت‌خوان مختص ایران نیست. بررسی‌ها نشان می‌دهد توسعه فناوری‌های دیجیتالی باعث شده دستگاه کارت‌خوان به یکی از محبوب‌ترین وسایل و ابزارهای مالی در میان اهالی کسب‌وکار تبدیل شود. دولت‌ها در کشورهای مختلف، با حمایت از نظام پرداخت آنلاین، تلاش کرده‌اند دسترسی به این دستگاه را برای فروشندگان تسهیل کنند، اما از این دستگاه و بازار آن چه می‌دانیم؟

آنچه به‌عنوان دستگاه کارت‌خوان (POS) می‌شناسیم، در حقیقت مخفف عبارت پایانه فروش (Point of Sale) است. پایانه فروش، کارت‌خوان سیار یا دستگاه کارت‌خوان در حقیقت ابزاری است که امکان انتقال مبلغ خرید از حساب خریدار به فروشنده را فراهم می‌کند، بدون اینکه نیازی به مراجعه به بانک باشد. فعالیت آنها هم از طریق ویندوز یا اندروید است.
این دستگاه، از طریق ارتباط تلفنی یا شبکه‌ای به سیستم‌های بانکی متصل می‌شود و امکاناتی نظیر اعلام موجودی، دریافت صورت‌حساب و حتی انصراف خرید و گزارش روزانه را هم به کاربر می‌دهد. در واقع یک بانک کوچک در دستان فروشنده قرار می‌گیرد.
شکل‌های اولیه این دستگاه نخستین‌بار در سال ۱۹۷۴ در فروشگاه مک‌دونالد به کار گرفته شد. خریداران ساندویچ‌های مک‌دونالد می‌توانستند با کارت اعتباری و کارت‌ بانکی و از طریق این دستگاه، خرید خود را انجام دهند. البته شکل آن با کارت‌خوان‌های امروزی تفاوت بسیاری داشت. به‌مرور سخت‌افزارها و نرم‌افزارها در این وسیله تغییر کرد و به شکل امروزی درآمد.

در ایران هم با ایجاد زیرساخت‌ها، این وسیله مورد استقبال فروشندگان و خریداران قرار گرفت. طبق آمار بانک مرکزی، تعداد کارت‌خوان‌های دارای تراکنش در ایران در اردیبهشت ۱۳۹۹ به شش میلیون و ۵۷۳ هزار دستگاه رسیده است. طبق این آمار، یک‌ میلیون و ۱۴ هزار دستگاه پایانه فروش فقط در تهران بوده که البته تعداد آن در حال افزایش است. حالا دیگر بعید است به فروشگاه یا سازمانی بروید و برای پرداخت، یک دستگاه کارت‌خوان پیش روی شما قرار ندهند.

میزان بالای بهره‌گیری از دستگاه‌های کارت‌خوان باعث شده بازار آن‌ هم رشدی قابل‌ توجه را تجربه کند. بر اساس گزارش ریسرچ‌اندمارکتس، نرخ رشد مرکب سالانه صنعت پایانه فروش در فاصله سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۷ حدود ۱۰/۱۵ درصد خواهد بود. البته میزان رشد در سال ۲۰۲۰ برای دستگاه‌های کارت‌خوان چندان مطلوب نبود. دلیل عمده این ماجرا هم به همه‌گیری کرونا و اثرات آن بر اقتصاد جهان مربوط می‌شود، اما پیش‌بینی‌ها از آینده، خوش‌بینانه است.

طبق گزارش یاهو فایننس، ارزش بازار دستگاه‌های کارت‌خوان در سال ۲۰۲۰ برابر با ۷۲/۲۸ میلیارد دلار بوده است. افزایش بهره‌گیری از این دستگاه همچنین باعث شده ارزش بازار آن در سال ۲۰۲۷ برابر با ۱۰۹/۲۷ میلیارد دلار برآورد شود. البته این رشد در میان انواع مختلف دستگاه کارت‌خوان قدری متفاوت است.

اصولاً دستگاه‌های کارت‌خوان یا ثابت هستند یا سیار (بی‌سیم). بررسی‌ها نشان می‌دهد دستگاه‌های کارت‌خوان ثابت، سهم بزرگ‌تری در بازار دارند. دلیل استقبال فروشندگان از دستگاه‌های کارت‌خوان ثابت این است که هزینه تهیه و نصب آن پایین‌تر است. البته این روزها دوباره موجی از تمایل به پویایی و حرکت در جهان به راه افتاده و همین امر باعث شده برخی فروشندگان نسبت به خرید دستگاه‌های کارت‌خوان سیار تمایل نشان دهند. البته دستگاه‌های کارت‌خوان بسیار منعطف هستند و با توجه به نیاز مشتریان، تکامل پیدا کرده‌اند.

کاهش هزینه، صرفه‌جویی در زمان، رضایت مشتری و جلوگیری از تأخیر دریافتِ پرداختی‌ها از جمله مزایای دستگاه‌های کارت‌خوان است که فروشندگان را نسبت به خرید و بهره‌گیری از این وسایل قانع کرده است.

دستگاه‌های کارت‌خوان یا پایانه فروش کاملاً به فناوری و زیرساخت‌ها در این عرصه مرتبط هستند. به‌ این‌ ترتیب کشورهایی که در خط مقدم فناوری قرار دارند، توانسته‌اند سهم بیشتری از این بازار را از آن خود کنند.
منطقه آسیا ـ اقیانوسیه به سبب رشد و توسعه فناوری، بیشترین سهم را در بازار پایانه فروش یا دستگاه کارت‌خوان دارد. نرخ بهره‌گیری از پرداخت غیرنقدی در کشورها هم در این زمینه اثرگذار است. برای مثال این نرخ در سنگاپور معادل ۹۸ درصد، در مالزی معادل ۹۶ درصد و در اندونزی معادل ۹۳ درصد است.

بر اساس گزارش کانترپوینت، چین در حال حاضر اصلی‌ترین بازیگر در بازار دستگاه‌های کارت‌خوان است. البته بسیاری از کشورها تلاش دارند زنجیره تأمین دستگاه کارت‌خوان خودشان را داشته باشند و در این زمینه خودکفا باشند. در حال حاضر برندهای Pax ،New POS و Ingenico جزء طلایه‌داران اصلی بازار هستند که بیشترین حجم مبادلات را به خودشان اختصاص داده‌اند (البته میزان بالای بهره‌گیری از آنها الزاماً به معنای بهتر بودن کیفیت آنها نیست).

به‌ این‌ ترتیب چین در حال حاضر جزء مهم‌ترین بازیگران در زمینه تولید و فروش دستگاه‌های کارت‌خوان است، اما انتظار می‌رود که در آینده هند بتواند سهم خوبی در این بازار به دست آورد.
اکنون دستگاه‌های کارت‌خوان به ابزارهای ضروری در کسب‌وکارهای مختلف بدل شده‌اند و نقش بزرگی در نظام پرداخت آنلاین و غیرنقدی ایفا می‌کنند.

ایران؛ سومین کشور پرتراکنشِ دنیا

کشورهای چین و آمریکا که در سال ۲۰۱۷ میلادی هرکدام به ترتیب بیش از ۱۲۲ و ۱۱۲ میلیارد تراکنش داشته‌اند، بقیه کشورها در محدوده ۲ الی ۲۵ میلیارد تراکنش سالانه داشته‌اند. ایران با حدود ۲۱ میلیارد تراکنش طی سال ۹۷ در مقام سوم کشورهای پُرتراکنش قرار دارد یعنی پایین‌تر از روسیه و بالاتر از انگلیس و کره جنوبی.

مقام دوم جهان در تعداد کارتخوان‌های فیزیکی

چین با ۳۱ میلیون کارتخوان فیزیکی در رتبه اول جهان در این شاخص قرار دارد و ایران با ۷.۳ میلیون در جایگاه دوم و فراتر از کشورهای برزیل، هند، ایتالیا، ترکیه و انگلستان

وضعیت واحد های فعال تولید کارتخوان (پایانه فروش)

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کارتخوان (پایانه فروش) در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات کارتخوان (پایانه فروش)

نمودار واردات و صادرات کارتخوان (پایانه فروش) در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید دستگاه کارتخوان

ظرفیت تولید سالیانه : ۱۰۰۰۰۰ عدد
نرخ برابری دلار : ۴۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۳۸ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۲۲ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱۱.۵ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۴۵ درصد

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

۵/۵ - (۳ امتیاز)