طرح تولید کیسه های هوای خودرو (3)

طرح تولید کیسه های هوای خودرو

کیسه هوا یک وسیله ایمنی مدرن در برخی از خودروها می باشد که در زمان تصادف خودرو پر از باد شده و به شکل بالش بین سرنشین و بدنه خودرو در نقش حفاظی نرم قرار می گیرد.خود کیسه هوا از پارچه نایلونی و سبک ساخته شده و در بین فرمان،داشبورد،در صندلی ها و درها جاسازی شده است.حسگر وسیله ای است که به کیسه فرمان می دهد تا پر از گاز مخصوص شده و باد شود.باد شدن زمانی صورت می گیرد که نیرویی معادل با نیروی برخورد خودرو با سرعت ۱۶ تا ۲۴ کیلومتر بر ساعت،به دیوار آجری باشد.در اثر برخورد،یک جزء در این سیستم تغییر مکان داده،باعث بسته شدن یک مدار الکتریکی شده و به سنسور فرمان می دهد که تصادف اتفاق افتاده است.سیستم باد کننده با ترکیب تری نیترید سدیم و نیترات پتاسیم جامد،اشتعال صورت می گیرد و در کسری از ثانیه گاز نیتروژن تولید می شود.جریان گاز نیتروژن گرم،کیسه را باد می کند.کیسه نیز با سرعتی در حدود ۳۲۲ کیلومتر بر ساعت از محل خود خارج می شود.یک ثانیه بعد،گاز نیتروژن سریعا از سوراخ های ریزی که در کیسه تعبیه شده خارج می شود.

تاریخچه کیسه های هوا خودرو

اختراع ایربگ، یا همان کیسهٔ هوا برای اولین بار در سال ۱۹۵۱ ثبت گردید و دو سال بعد، توسط مهندسین Walter Linderer از آلمان و John Hetrick از آمریکا منتشر شد. اولین ایربگ نیز در سال ۱۹۷۰ به جهت بالا بردن سطح ایمنی سرنشینان بر روی خودروها نصب گردید. امروزه سطح ایربگ به حدی بالا رفته است که یک خودروی ایمن از نظر ایربگ باید برای سرنشینان جلو، زانوی راننده، جانبی، سقف و حتی کیسه هوای خارجی برای حفاظت از عابران نیز تدارک دیده شده باشد. در صورت تصادف از جلو، خودرو با کاهش سرعت یا توقف سرعت شدید مواجه می‌شود، بدن سرنشینان نیز در جهت حرکت خودرو با شتاب زیاد پرتاب می‌شود، عقب نگه‌داشتن اولیه بدن از نیم تنه بالا به عهدهٔ سیستم‌های ایمنی اولیه مانند کمربند ایمنی پیش کِشنده است، اما دیگر قسمت‌های بدن، از جمله سر، دست‌ها و پاها هنوز هم با شدت، رو به جلو حرکت می‌کنند، عملکرد کیسه هوا به طوری است که در زمان تشخیص تصادف، با توزیع سریع فشار هوا در کیسه ای فشرده‌شده، منبسط می‌شود و جلوی برخورد بدن انسان با قطعات سخت کابین، مانند داشبورد و فرمان را می‌گیرد و تا حد زیادی میزان خطر صدمه را کاهش می‌دهد.

نحوه عملکرد کیسه های هوا

در جلوی خودرو دو سنسور بکار رفته که در دو طرف خودرو و قسمت محفظه چرخ‌ها قرار گرفته‌اند و به‌وسیله سیم به واحد کنترل مرکزی ارتباط دارند. در هنگام اصابت ضربهٔ شدید، یک سنسور الکترومکانیکی به کار می‌افتد و به دستگاه کنترل مرکزی هشدار می‌دهد. دستگاه کنترل مرکزی، جریان مدار پر شده خازنی را برای سوزاندن سوخت جامدی که در محفظه ایربگ قرار دارد به کار می‌اندازد. بخار حاصل از گاز تولید شده به سرعت کیسه را پر می‌کند. همزمان با آن کمربند ایمنی سفت شونده، که اغلب دارای ماده منفجره است، در هنگام تصادف، پیستون داخل سیلندر آن، در اثر انفجار کشیده شده و کمربند را محکم می‌کند و راننده را به صندلی می‌چسباند. این سنسور دارای محفظه‌ای است که در داخل آن، یک ساچمه قرار دارد، این ساچمه، در حالت عادی به وسیله مگنت جذب شده، از حرکت باز می‌ماند. در هنگام ضربه، برق مگنت قطع شده، ساچمه به طرف ترمینال‌ها حرکت می‌کند و به مدار دستگاه محترق کننده سوخت وصل می‌شود.

انواع کیسه های هوا خودرو

۱. کیسه هوا راننده و شاگرد
۲. کیسه هوای جانبی
۳. کیسه هوای زانو
۴. کیسه هوای وسط
۵. کیسه هوای عابر پیاده
۶. کیسه هوای کمربند ایمنیط

فواید و مضرات کیسه های هوا در ماشین

آنچه با شنیدن نام کیسه هوایی خودرو در ذهن خیلی ها شکل می گیرد، یک بالن سفیدرنگ است که هنگام تصادف در مقابل سرنشینان به سرعت باز شده و مانع برخورد آنها به شیشه جلوی اتومبیل می شود. اما واقعیت این است که این کیسه هایی که امروزه جزو امکانات اصلی خودروها شده و هنوز برای کارایی بیشتر و استفاده های بهتر تحت آزمایش هستند، تاکنون توانسته اند جان هزاران نفر را نجات دهند…. کیسه های هوا در حال حاضر جزو ضروری ترین تجهیزات ایمنی خودروها شده و به نظر می رسد در کشور ما هم تا یکی دو سال آینده این وسیله جزو تجهیزات ضروری خودرو شود ولی به راستی، صاحبان خودرو در کشورمان تا چه حد به عملکرد این وسیله در خودروی مورد استفاده خود آگاه هستند و همچنین تا چه حد در خصوص روش استفاده بهینه از آن و خطرات احتمالی استفاده نادرست از آن آموزش دیده اند؟آشنایی با کیسه های هوایی کیسه های هوایی نوعی از سیستم امنیتی خودروها مثل کمربند ایمنی هستند که به منظور جلوگیری از برخورد سرنشینان با بخش های ثابت خودرو طراحی شده اند. امتیاز مهم این کیسه ها آن است که طبق قانون پاسکال هرچه سطح مورد تماس در انتقال نیرو بیشتر باشد، شدت صدمات کاهش می یابد. کیسه های هوایی معمولا در قسمت فرمان، داشبورد، درها، سقف یا قسمت پشتی صند لی ها که دارای حسگر است، نصب می شوند تا آثار تصادف و ضربات را روی سرنشینان کم کنند.

طرح تولید کیسه های هوای خودرو (4)

آینده کیسه های هوا خودرو

فعالیتهای مرتبط با بهبود مزایای ایمنی سرنشین توسط کیسه های هوا در حال تغییرات مستمر است. آزمون های جدید با استفاده از مانکن های آزمون (Dummy) دارای معیارهای بهتری در مورد آسیب های وارده به آن است. گرچه ۴۰ درصد همه جراحات جدی در تصادفات در نتیجه برخوردهای جانبی و ۳۰ درصد کل تصادفات، برخوردهای جانبی هستند تا همین اواخر بیشتر گامها برای ایمنی خودرو در برخوردهای جلو و عقب برداشته می شد. بسیاری از خودروسازان در پاسخ به این آمار (و در نتیجه استانداردهای جدید) اقدام به قوی تر کردن درها، قاب درها و بخش های کف و سقف کرده اند ولی خودروهایی که از کیسه هوای جانبی استفاده کرده اند نماینده موج جدیدی از ایمنی سرنشین هستند. کارشناسان معتقدند طراحی کیسه های موثر جانبی بسیار دشوارتر از کیسه های هوای جلو است. این به این دلیل است که در برخورد روبرو، بیشتر انرژی برخورد توسط سپر، کاپوت و موتور جذب می شود و تقریبا ۳۰ تا ۴۰ ثانیه طول می کشد تا ضربه به سرنشین خودرو منتقل شود. ولی در برخوردهای جانبی فقط یک در نازک و چند اینچ فاصله بین سرنشین و خودروی دیگر وجود دارد. این به آن معنا است که کیسه های جانبی هوا که روی در سوار شده اند باید در ۵ تا ۶ میلی ثانیه عمل کنند. مهندسین شرکت ولوو راه های مختلفی را برای نصب کیسه های جانبی هوا آزموده اند و نصب در پشتی صندلی را انتخاب کرده اند چرا که این کار سرنشین را فارغ از جثه او و چگونگی قرارگیری صندلی محافظت می کند. این ترتیب به مهندسین این امکان را می دهد که یک سنسور با تحریک مکانیکی را روی کناره های بالش های صندلی و زیر راننده و سرنشین جلو قرار دهند. این مانع باد شدن کیسه هوا در سمت آسیب ندیده می شود. نصب همه مجموعه کیسه هوا در پشتی صندلی این مزیت را نیز دارد که فعال شدن کیسه هوا در موارد غیرضروری نظیر برخورد با عابرین پیاده یا دوچرخه ها جلوگیری می کند. در برخوردهای با سرعت حدود ۱۲ مایل بر ساعت (۱۹ کیلومتر بر ساعت) است که کیسه های جانبی هوا تحریک می شوند.

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید کیسه های هوا خودرو

۱. سیستم کیسه هوا خودرو : ۳۱۹۰۶۱۲۳۱۲
۲. کیسه هوا خودرو : ۳۴۳۰۵۱۲۵۲۵

وضعیت واردات و صادرات کیسه های هوا خودرو

در نمودار زیر وضعیت واردات و صادرات کیسه های هوا خودرو در کشور به تفکیک سال آمده است .

طرح تولید کیسه های هوای خودرو (2)

وضعیت واحد های فعال تولید کیسه های هوا خودرو

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده کیسه های هوا خودرو در کشور به تفکیک استان آمده است .

طرح تولید کیسه های هوای خودرو (1)

خلاصه بررسی اقتصادی طرح تولید کیسه های هوا خودرو

ظرفیت تولید سالیانه : ۴۰۰.۰۰۰ عدد
نرخ برابری دلار : ۱۴۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۶۰۰۰ متر مربع
زیربنای ساختمان ها : ۳۶۵۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۵۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱۱ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : – میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۲۸.۵۸ درصد

تهیه طرح توجیهی بر اساس آخرین دستورالعملهای سازمانی و بانکی.

در صورتیکه نیاز به طرح توجیهی دارید کارشناسان ما طرح مدنظرتان را بر اساس آخرین ضوابط و بر اساس داده‌های روز و مشخصات و مختصات مدنظرتان، تهیه می‌نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمائید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)