طرح تولید گلوتن

گلوتن پروتئینی است که در گندم، جو و چاودار یافت می‌شود. این ماده باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن بافت فراورده نهایی می‌گردد. ریشه کلمه گلوتن کلمه لاتینی «گلوتن» به معنای «چسب» می‌باشد. گلوتن ترکیبی پروتئینی است که از غذاهای فرآوری شده از گندم و سایر غلات مرتبط به آن از جمله چاودار و جو بدست می‌آید. گلوتن ترکیبی از دو گلیکوپروتئین گلیادین gliadin و گلوتلین glutelin می‌باشد که متصل با نشاسته در اندوسپرم (بافت تغذیه‌ای اطراف جوانه) بسیاری از غلات علوفه‌ای حضور دارند. گلیادین (از پروتئین‌های پرولامینیprolamins می‌باشد) و گلوتلین حدود ۸۰٪ محتوای پروتئینی دانه گندم را تشکیل می‌دهند. (گلیادین محلول در الکل است و گلوتنین فقط در باز و اسیدهای رقیق محلول می‌باشد). چون ایندو ترکیب در آب غیرمحلول می‌باشند می‌توان با شستن نشاسته‌ای که به آن‌ها متصل می‌باشد، خالص‌سازی را انجام داد. در نقاط مختلف جهان گلوتن به عنوان یک منبع پروتئینی هم در غذاهایی که به‌طور مستقیم از منابع حاوی آن تهیه می‌شود و هم به عنوان افزودنی به غذاهایی کم پروتئین، در نظر گرفته می‌شود. در اندوسپرم موجود در دانه اغلب گیاهان گلدار، پروتئین ذخیره شده‌است تا به هنگام رویش به مصرف جوانه برسد. گلوتن حقیقی که حاوی گلیادین و گلوتنین است محدود به گیاهان خانواده چمنیانgrass می‌باشد. پروتئین ذخیره شده دردانه برنج و ذرت نیز گاهی گلوتن نامیده می‌شوند ولی ترکیب پروتئین آن‌ها متفاوت از گلوتن حقیقی است.
وقتی مولکول های گلوتنین از طریق پیوندهای دی سولفید بهم پیوند می خورند ، گلوتن تشکیل می شود و یک شبکه ساب میکروسکوپیک متصل به گلیادین ایجاد می کند که باعث ایجاد ویسکوزیته (ضخامت) و قابلیت گسترش پذیری مخلوط می شود. پخت گلوتن را منعقد می کند که همراه با نشاسته شکل محصول نهایی را تثبیت می کند. محتوای Gluten به عنوان عاملی در بیات شدن نان نقش دارد احتمالاً به این دلیل که از طریق هیدراتاسیون به آب می چسبد.
تشکیل گلوتن بر روی بافت کالاهای پخته شده تأثیر می گذارد. خاصیت ارتجاعی حاصل از این ترکیب متناسب با محتوای گلوتنین آن است. تصفیه بیشتر Gluten منجر به خمیرهای جویدنی تر ، مانند خمیرهای پیتزا و نان شیرینی می شود ، در حالی که با تصفیه کمتر محصولات پخته شده نازک تر مانند محصولات شیرینی تولید می شود.
گلوتن مهم ترین عامل در تعیین کیفیت آرد است . گلوتن باعث افزایش حجم قرص نان می شود . معمولا در گندم گلوتن بیشتری نسبت به سایر غلات وجود دارد . تقریباً ۸۰% پروتئین های گندم مربوط به گلوتن می باشد

گـلـوتن تـرکیبـی از دو گروه پروتئیـن می بـاشـد:

۱-پرولامین ها(PROLAMINES): گلیادین موجود در گندم، هوردئین موجود در جو، و سکالین موجود در جو سیاه.
۲- گلوتلین ها (GLUTELINS): ماده چسبنده و لزجی که پس از گرفتن نشاسته از آرد باقی می ماند همان گلوتن می باشد

 

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید گلوتن

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک انواع گلوتن ۱۵۳۲۳۱۲۳۰۸
کد آیسیک گلوتن گندم ۱۵۳۲۴۱۲۳۰۹
کد آیسیک گلوتن ذرت ۱۵۳۲۴۱۲۳۱۰
کد آیسیک گلوتن حاصل از ضایعات غلات ۱۵۳۲۴۱۲۳۱۱

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید گلوتن

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی گلوتن ۱۱۰۹۰۰۰۰ میباشد.

مراحل فرآیند تولید گلوتن

مخلوط کردن مواد اولیه
یکنواخت کردن
جدا کردن
مرحله استراحت
شستشو
خشک کردن
بسته بندی

دستگاه های خط تولید گلوتن

مخازن مخلوط خط تولید اولیه
میکسر همزن دار
آسیاب پین میل Pin mill
مخزن استراحت
ساتریفیوژ
مخزن شستشو
خشک کن فریز دریر
دستگاه بسته بندی

وضعیت واحد های فعال تولید گلوتن

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید گلوتن در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات گلوتن

نمودار واردات و صادرات گلوتن در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

 

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید گلوتن

ظرفیت تولید سالیانه : ۲۱۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۵۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۸۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۳۶ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۹.۵ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۵ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۴ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۲ امتیاز)