طرح تولید ﭘﻠﯽ اﺗﯿﻠﻦ ﺗﺠﺰﯾﻪ ﭘﺬﯾﺮ

پلاستیک های سنتزی بطور گسترده در زندگی روزمره مصرف می شوند. از جمله این پلیمرها می توان به پلی استیرن، پلی پروپیلن و پلی اتیلن اشاره کرد که به دلیل سهولت روش تولید و کاربرد، ارزانی، زیبایی شکل ظاهری و همچنین بی خطر بودن در تماس با مواد غذایی در صنعت بسته بندی از آنها استفاده می شود. این وضعیت موجب افزایش آلودگی محیط زیست می شود. بنابراین، تلاشهای زیادی برای حل مشکل ضایعات پلاستیکی با افزودن مواد زیست تخریب پذیر به آنها انجام شده است. از آنجا که پلی اتیلن یکی از پر مصرف ترین مواد بسته بندی است، پژوهشهای گسترده ای برای تخریب پذیر کردن آن انجام گرفته است.

امروزه پلاستیک ­ها به عنوان یک ماده سنتزی و مصنوعی نقش بسیار مهمی در تولیدات صنایع مختلف ایفا می­ کنند. خواص منحصر به فرد و بسیار خوب پلاستیک­ ها و نیز آلیاژهای آن­ها باعث شده جایگزین بسیار مناسبی برای فلزات، چوب، شیشه و لاستیک ­ها در کاربردهای مختلف باشند. از طرف دیگر کاربردهای وسیع و تولیدات روز افزون پلاستیک­ ها سبب مشکلات عمده از نظر زیست محیطی گردیده، به طوری که پلاستیک­ ها به عنوان یکی از عمده ­ترین آلاینده­ های محیط زیست از طرف سازمان جهانی محیط زیست معرفی شده ­اند. در میان پلاستیک ­های سنتزی (غیر طبیعی)، پلی اتیلن، پلی پروپیلن، پلی استایرن و پی وی سی بیشترین مصرف را (با بیش از ۷۵ % مصرف) در دنیای امروز دارد، بنابراین مشکلات محیط زیست امروزه، عمدتاً ناشی از مصرف این دسته از پلاستیک ­ها هستند.

پلی اتیلن به عنوان یک پلاستیک پر مصرف در بیشتر صنایع از جمله خودروسازی، لوازم خانگی، بسته­ بندی، بهداشتی و پزشکی مورد استفاده قرار گرفته به طوری که صنایع بسته بندی بیشترین سهم را در مصرف این پلیمر مصنوعی دارد. لذا بیشترین آلودگی زیست محیطی ناشی نیز از مصرف پلی اتیلن در صنعت بسته بندی دیده می­ شود. کاربردهای متنوع پلی اتیلن در صنعت بسته بندی از جمله موادغذایی، نانوایی ­ها، خشکشوئی، سوپر مارکت ­ها و نیز مصرف فیلم­ های کشاورزی و بسته بندی قطعات صنعتی باعث استفاده ­ی روز افزون آن می ­شود. آلودگی زیست محیطی ناشی از این محصولات اصولاً به ماندگاری و عدم تجزیه این پلاستیک در محیط به مدت ۳۰۰ الی ۴۰۰ سال باز می­ گردد. پلاستیک مصنوعی پلی اتیلن با توجه به ساختار مولکولی آن که حاوی زنجیر بلند با ۳۰۰ هزار مونومر به هم پیوسته است؛ توسط موجودات زنده و نیز موجودات ذره بینی قابل مصرف و تجزیه نبوده و به مدت طولانی به همان شکل در محیط، پایدار می ­مانند.

در طول چند دهه اخیر و با توجه به مسائل زیست محیطی، صنایع پلاستیک به خصوص صنایع بسته بندی تشویق به مصرف پلاستیک ­های تخریب پذیر (تجزیه پذیر) شده ­اند. پلاستیک­های تجزیه­پذیر، جایگزین بهتری برای پلاستیک­های معمولی بوده چرا که طی مدت زمانی حداکثر تا چند سال تجزیه و تفکیک شده و به چرخه محیط زیست باز می گردند. فرآیند تجزیه پذیری این پلاستیک­ ها توسط تابش، گرما، uv ، تنش و آکسایش صورت گرفته و با شکسته شدن زنجیرهای بلند مولکولی و تبدیل شدن آن­ها به زنجیرهای کوتاه امکان مصرف این پلاستیک­ ها را توسط میکرو ارگانیسم­ ها هموار می­ کند. در واقع میکرو ارگانیسم ­هایی چون باکتری­ ها، قارچ­ ها و کپک­ ها زنجیر­های کوتاه و شکسته شده پلی اتیلن را مصرف و هضم نموده و در نهایت، آن­ها را به آب و دی اکسید کربن تبدیل می کنند. به گزارش سازمان محیط زیست جهانی، سالانه بیش از ده ­ها هزار میلیارد کیسه پلاستیکی در کل کشورهای جهان تولید شده به طوری که تنها در حدود ۸/۰-۶/۰ درصد از این میزان توسط روش بازیافت به چرخه صنعت بازگردانده می ­شود. آژانس جهانی محیط زیست و سازمان ملل طی یک گزارش هشدار دهنده استفاده از کیسه­ های پلاستیکی معمولی را محدود و به جای آن پیشنهاد مصرف کیسه­ های پلاستیکی تخریب پذیر (تجزیه پذیر) را ارائه نمود. در ابتدا انجمن های بازیافت پلاستیک اروپا و آمریکای شمالی به مخالفت با این طرح برخاسته و اعلام کردند به­ دلیل هزینه­ های بالای مواد اولیه و نیز قیمت نفت، تخریب پذیر نمودن پلاستیک­ ها مقرون به صرفه نبوده و هزینه زیادی را به دوش دولت ­های مختلف می­ گذارد. در واقع آن­ ها بازیافت و برگرداندن مجدد کیسه­ های پلاستیکی به چرخه صنعت را بهترین راه حل دانسته؛ حال آنکه با عنایت به گزارش بازیافت توسط آژانس محیط زیست تنها در خوش بینانه ترین حالت ا% از کل کیسه­ های پلاستیکی بازیافت می­ شوند، به همین دلیل در چند سال اخیر بیشتر کشورهای توسعه یافته و نیز در حال توسعه تولید کیسه­ های تخریب پذیر را آغاز نموده و به عنوان جایگزین­ های پلاستیکی معرفی کرده­ اند. در دهه اخیر دانمشندان و محققین موادی پیشنهاد نمودند که زیست تخریب بوده و انواع آن عبارتند از :

۱. پلی استرهای آلیفاتیک شامل:

· پلی هیدروکسی آلکونات­ها (PHAs)مانند پلی-۳ -هیدروکسی بوتیرات (PHP) ، پلی هیدروکسی والدات (PHV)و پلی هیدروکسی هگزانوات (PHH)

· پلی لاکتیک (PLA)

· پلی بوتیلن ساکسینات (PBS) و پلی کاپرولاکتون (PCL)

۲. پلی ان هایدرید ها (polyanhydrides)

۳. پلی وینیل الکل (PVA)

۴. استرهای سلولز

۵. ترکیبات نشاسته مثل نشاسته ذرت، سیب زمینی و … (starch based compound)

۶. استفاده از مواد افزودنی اکسید کننده در پلاستیک های الفینیک

از میان اقسام فوق پلی آن هایدرایدها برای کاربرد قطعات پزشکی و داروئی مورد استفاده قرار می­گیرند و پلی وینیل الکل (PVA) و استرهای سلولز مانند استات به­ دلیل قیمت بالای آن­ها به ندرت برای کیسه­ های پلاستیکی پیشنهاد شده­ اند.

کاربردهای پلی اتیلن:

بسته بندی: فیلم‌های بسته بندی، محصولات بسته بندی، صلب و سخت (rigid) و نیمه سخت.
حمل و نقل: باک بنزین‌های خودرو
کاربرد‌های طبی: محصولات بهداشتی، سینی‌های با کاربرد پزشکی و مخازن نگهداری دارو.
کالاهای مصرفی: اسباب بازی‌ها، بطری‌هایی که به طریقه بادی قالب گیری می‌شوند، درب های بطری، مخازن قابل حمل، اسباب و اثاثیه گردش صحرایی در هوای آزاد و آبیاری.
لوازم خانگی : کالاهای خانگی، ظروف آشپزخانه.
صنعتی: لوله های پلی اتیلن، اتصالات، سطل ها، مخازن، تجهیزات فرایندی و کالاها و قطعات سخت افزاری ویژه صنعت ساختمان کالاهای الکتریکی. کمپاند پلی اتیلن کاربرد آن تولید کابل های برق می‌باشد.
کابل های پلی اتیلنی:
از فیلم‌های پلی اتیلنی برای بسته بندی مواد غذایی، البسه، کیسه‌های پلاستیکی، فیلم‌های محافظ درکاربردهای ساختمانی، عایق‌های رطوبت، گلخانه‌ها، پوشش های صندلی اتومبیل های نو، تارپولین‌ها و غیره استفاده کرد.
از کاربردهای دیگر آن می‌توان به استفاده از آن در عایق‌های الکتریکی کابل ها وسیم ها، ظروف خانگی، قطعات مختلف مصرفی در صنایع خودروسازی، قطعات تزریقی، انواع لوله‌ها، مخزن های نگهداری مواد شیمیایی و تجهیزات آزمایشگاهی و از پودر آن برای بهبود خواص مختلف رزین‌های گرمانرم و گرماسخت و غیره اشاره کرد.

 

انواع پلی اتیلن ها

پلی اتیلن ها به طور کلی بر اساس ویژگی های ساختاری مانند چگالی، وزن مولکولی و … به انواع مختلف تقسیم بندی می شوند. پلی اتیلن‌ها بر اساس میزان چگالی،به چهار نوع پلی اتیلن با چگالی کم (LDPE)، پلی اتیلن با چگالی کم خطی (LLDPE)، پلی اتیلن با چگالی متوسط (MDPE) و پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) تقسیم می‌شوند. در ادامه می توانید با ویژگی های ساختاری و کاربرد انواع پلی اتیلن ها به تفکیک آشنا شوید:

HDPE (پلی اتلین های با چگالی بالا): این نوع پلی اتیلن دارای استحکام و چگالی بالایی بوده و ساختار کریستالین بالایی دارد. این نوع پلی اتیلن در دمای ۱۳۵ درجه سانتیگراد ذوب می شود. از این نوع پلی اتیلن برای ساخت پاکت های لبنیاتی، بسته های شوینده ها، سطل های زباله و … استفاده می شود.
LDPE (پلی اتیلن های با چگالی پایین): این پلی اتیلن در دمای ۱۱۵ درجه سانتیگراد ذوب می شود. در این نوع پلی اتیلن مولکول های اتیلن به صورت تصادفی به هم متصل شده و ساختار نامنظمی را ایجاد می کنند که باعث انعطاف پذیری بالای این نوع پلی اتیلن و مشتقات حاصل از آن می شود. این ویژگی باعث می شود برای ساخت وسایلی مانند ساک های خرید بسیار مناسب باشد.
LLDPE (پلی اتیلن های سبک خطی): زمانی که در ساختار پلی اتیلن شاخه های جانبی وجود نداشته باشد به آن پلی اتیلن خطی می گویند. این نوع پلی اتیلن شباهت بسیار زیادی به پلی اتیلن نوع سبک داشته با این تفاوت که نسبت به پلی اتیلن های سبک زنجیره ساخت آسان تر و ارزان تری دارد و به میزان انرژی کمتری نیاز دارد.
UHMWPE (پلی اتیلن های با وزن مولکولی بالا): پلی اتیلن هایی با وزن مولکولی بین ۳ تا ۶ میلیون را در دسته پلی اتیلن های با وزن مولکولی بالا قرار می دهند. این نوع پلی اتیلن ها از پلی مریزاسیون متالوسن تولید می شوند. این ماده دارای درجه نفوذپذیری بسیار بالایی بوده و بنابراین برای ساخت لباس هایی مانند جلیقه های ضد گلوله، لباس های آتش نشانی، لباس های آزمایشگاهی مخصوص کار با پرتوهای مضر بسیار مناسب می باشد.
از سایر گروه های پلی اتیلنی می توان COPOLYMERS ها (کوپلیمرهای اتیلنی)، PERT ها (پلی اتیلن های مقاوم به گرما)، VLDPE ها (پلی اتیلن های خیلی سبک) و … را نام برد .

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید ﭘﻠﯽ اﺗﯿﻠﻦ ﺗﺠﺰﯾﻪ ﭘﺬﯾﺮ

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطه شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کامپاند پلیمری تجزیه پذیر بر پایه پلی اتیلن               ۲۴۱۳۵۱۲۵۲۴

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید ﭘﻠﯽ اﺗﯿﻠﻦ ﺗﺠﺰﯾﻪ ﭘﺬﯾﺮ

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد.

چگونگی تولید پلی اتیلن

پلی اتیلن از تقطیر سوخت هیدورکربن حاصل می شود. به طور کلی پلی اتیلن های مختلف به روش های مختلفی همراه با پلی مریزاسیون اتن حاصل می شوند. اتن نیز در مرحله اول از تخلیص اتان، پروپان و سایر مشتقات نفتی حاصل می شود. اتن هم چنین می تواند به صورت سوخت های زیستی به نام بیواتانول از گیاهان مختلف حاوی قند بالا مانند سورگوم بدست آید. به همین ترتیب به پلی اتیلنی که از سوخت های زیستی حاصل می شود پلی اتیلن های زیست محور می گویند که از نقطه نظر زیست محیطی دارای اهمیت می باشند. چرا که از سوختن آن ها آب بدست آمده و بنابراین منجر به آلودگی های زیست محیطی حاصل از سوزاندن نفت و مشتقات آن نمی شوند. در ادامه با نحوه ساخت انواع پلی اتیلن ها آشنا خواهید شد.

نتیجه پایانی

امروزه پلی اتیلن دارای مزایای رطوبت ناپذیری و مقاومت الکتریکی عالی است. به طور گسترده ای برای ساخت مخزن آب پلی اتیلن ، ظروف، عایق کابل سیم، لوله، پوشش، پوشش و فیلم های مهندسی استفاده می شود. هم چنین برای انتقال قدرت، کالاهای مصرفی، در امور بسته بندی، لوازم خانگی و موارد دیگر استفاده می شود. شاید بتوان گفت معضل اصلی آن استحکام مکانیکی ضعیف آن است با این حال پیشرفت های تکنولوژی همچنان به بهبود عملکرد آن کمک می کند و به نظر می رسد در آینده شاهد تفاوت های چشمگیری در زمینه تولیدات مرتبط با این ماده باشیم. در حال حاضر پلی اتیلن بزرگترین پلیمر حجم دهنده تولید شده در سطح جهانی است و بیش از ۹۰ میلیون تن در سال تولید می شود.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح ﭘﻠﯽ اﺗﯿﻠﻦ ﺗﺠﺰﯾﻪ ﭘﺬﯾﺮ

ظرفیت تولید سالیانه : ۲۶ هزار تن در سال
نرخ برابری دلار : ۱۸۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۸۰۰۰ هزار مترمربع
زیربنای کل : ۶۵۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۳۶نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۷ میلیون یورو
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۳.۵ میلیون یورو
نرخ بازده داخلی : ۳۹ درصد

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)