طرح تولید فوم پلی اتیلنی

فوم پلی اتیلن ترکیبی است از پلی اتیلن فشرده و حبابهای ریز هوا که بدلیل داشتن خاصیت تراکم سلول بهترین ایزولاسیون و عالیترین عایق برودت، حرارت، رطوبت و صدا می باشد. پلی فوم در دمای ۳۵- تا ۹۰+ درجه سانتیگراد قابل استفاده بوده و در مقابل عوامل مخرب شیمیایی و فرساینده محیطی مقاوم بوده و ضد رطوبت می باشد و از نفوذ آب جلوگیری می نماید.
درباره پلی اتیلن می‌توان گفت یکی از عایق های پر کاربرد در صنعت ، عایق پلی اتیلن است که از فرآورده های نفتی و پلیمری به دست می‌آید.
فوم های پلی اتیلن را با علامت انحصاری (pe) نشان می‌دهند ، این نوع فوم بسیار نرم و همین مزیت آن سبب شده است تا قابلیت حمل و نصب آسان داشته باشد.
فوم های پلی اتیلن به صورت رول و یا ورقه ای همچنین به صورت لوله ای تولید می‌شوند و به بازار عرضه می‌شود.
این فوم در نوع پازلی و رولی است که همانطور از اسمش پیدا است نوع پازلی آن به صورت تکه تکه و نوع رولی آن به صورت یک تکه است.
برای ساخت فوم پلی اتیلن از ماده پلی اتیلن با فشرده سازی هوا تشکیل می‌شود.که با استفاده از قدرت فشرده سازی تشکیل شده است.

موارد کاربرد فوم های پلی اتیلنی

در انواع بسته بندی (غذایی و دارویی) ، عایق های رطوبتی و صدا و …

مواد اولیه

پلی اتیلن ، افزودنی های شیمیایی ، فوم شیمیایی و …

ویژگی های فوم های پلی اتیلنی

اکثر فوم های پلی اتیلن ساختاری با سلول های بسته دارند که کاربرد آن ها را در موارد خاص که وزن کم و سبکی لازم است، امکان پذیر می سازد. خواص فوم های پلی اتیلنی تحت تاثیر ساختار تخلخلی آن و خواص مکانیکی پلیمر پایه، می باشد. خواص مهم و جالب توجه فوم های پلی اتیلنی عبارتند از برگشت پذیری بالا، جذب انرژی، سبکی، مقاومت به مواد شیمیایی، هدایت حرارتی پایین، ترموفرم پذیری، آسانی در ساخت و غیره.

انواع فوم های پلی اتیلنی

فوم های پلی اتیلن از نظر عامل شبکه ای کننده به دو دسته فوم های خطی و شبکه ای تقسیم می شوند.:
فوم پلی اتیلن معمولی یا پلی فوم یا فوم EPE:
در فوم های خطی از عامل شبکه ای استفاده نمی شود و به نام فوم پلی اتیلن معمولی یا پلی فوم یا فوم EPEمعروف هستند.
فوم پلی اتیلن کراسلینک یا فوم XPE
در فوم های شبکه ای از عامل پخت استفاده می گردد که این عامل باعث به وجود آمدن ساختار سه بعدی در محصول فوم شده که در نتیجه خواص فوم را به شدت افزایش می دهد که این گروه از فوم ها به نام فوم پلی اتیلن کراسلینک یا فوم پلی اتیلن شبکه ای یا فوم XPE شناخته می شود.

کاربرد فوم پلی اتیلن معمولی یا فوم EPE

این دسته از فوم ها به دو دسته قابل عرضه می باشد:
۱- فوم ورقه ای یا فوم شیت
، عایق پلی اتیلن انعطاف پذیر با دانسیته ۲۵ می باشد. با توجه به ساختار فومی آن علاوه بر استفاده بعنوان عایق حرارتی و صوتی در بسته بندی لوازم خانگی نیز کاربرد دارد. از موارد مصرف این فوم های ورقی می توان به موارد زیر اشاره نمود:
عایق حرارتی، صوتی و رطوبتی در ساختمان.
ضربه گیر و محافظ در صنایع بسته بندی.
استفاده در صنایع خودرو سازی.
تولید تشک های طبی و ورزشی.
با لایه پلاستیکی متالایز شده و چاپ دار در صنایع تزیینی و دکوراسیون.
۲- فوم لوله
عایق های لوله به دلایل ضریب انتقال حرارت پایین مناسب برای عایق بندی تاسیسات حرارتی و برودتی بوده و صرفه جویی قابل ملاحضه ای در مصرف انرژی به همراه خواهند داشت. مصرف این نوع فوم های لوله ای به شرح زیر می باشد:
عایق کاری لوله های آب سرد و گرم تاسیسات ساختمان.
عایق کاری تاسیسات یرودتی در صنایع مختلف.
محافظت لوله های آب ساختمان در برابر ضربه های احتمالی.
استفاده در صنایع بسته بندی و تزیینی.

کاربرد فوم پلی اتیلن کراسلینک XPE

۱- صنعت ساختمان:
یکی از مهمترین کاربردهای فوم های پلی اتیلن کراسلینک شده، صنعت ساختمان می باشد. عموما در ساختمان ها به دلیل نامناسب بودن سامانه های حرارتی و عایق بندی مناسب، بخش عظیمی از انرژی به هدر می رود و دی اکسید کربن زیادی توسط سوخت های فسیلی به هوا(که بیشتر از میانگین دود ماشین است) منتشر می کند. یکی از سریع ترین و موثر ترین روشه ها جهت ذخیره انرژی استفاده از عایق در ساخت خانه است. یک سیستم عایق شامل ترکیبی از محصولات و روش های ساختاری می باشد که اتلاف انرژی در ساختمان را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. این عایق علاوه بر جلوگیری از اتلاف انرژی باعث کاهش نفوذ هوا و کنترل رطوبت هم می گردد. امروزه بهینه سازی مصرف سوخت یکی از اولویت های کشورهای در حال توصعه بخصوص کشور ما می باشد.
عایق گرما، سرما و بخار آب جهت دیوارها، پشت بام و …
عایق کف ساختمان، عایق تخصصی سیستم گرمایش از کف، فوم سایلنت یا فوم پارکت و ..
عایق حرارتی و برودتی لوله های آب سرد و گرم، تاسیسات بهداشتی و کانال کولر.
درزبندی درب پنجره ها در مقابل گرد و غبار و سرما و گرما.
زیر سازی پارکت به دلیل دارا بودن ضریب صوت خوب در بخش هایی از قبیل پارکت استفاده می گردد.
۲- صنعت ورزش:
امروزه در خودروهای جدید از فوم پلی اتیلن کراسلینک به دلیل خواص ضربه پذیری فوق العاده و عایق بودن در برابر رطوبت در بخش های مختلف از جمله موارد ذیل استفاده می شود:
آفتابکیر، تهویه کننده هوای داخل خودرو، محافظ سیم، ضربه گیر درب خودرو جهت جلوگیری ازخراش به سطح خودرو، صندوق عقب خودرو، سقف خودرو، درب خودرو، جعبه خودرو و …
۳- صنایع شیمیایی، نفت، گاز و پتروشیمی
استفاده از عایق در صنایع شیمیایی، نفت، گاز و پتروشیمی به دلیل رنج کاربرد دمایی وسیع می باشد اصولا این عایق ها به دو دسته عایق های سرد و گرم دسته بندی می شود.
با توجه به ویژگی های منحصر به فرد بودن این فوم هامی توان از آنها در بخش عایق سرد استفاده نمود. از دیگر مصارف این فوم ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:
سیستم های حرارتی و برودتی و عایق بندی لوله های پتروشیمی و پالایشگاه.
عایق بندی مخازن سیال های گرم و سرد.
عایق گرما برای یخچال و تهویه کننده هوا.
عایق وسایل الکتریکی.
عایق دور کانال کولر.
۴- صنایع ورزشی، مبلمان و سر ویس خواب
انواع کف پوش های ورزشی.
زیر سازی زمین های چمن مصنوعی.
تشک های کشتی کراسلینک، جودو کراسلینک ، ژیمناستیک کراسلینک و …
انواع زیر انداز های تفریحی و ورزشی.
انواع تشک طبی.
کوله پشتی و کلاه ایمنی و …

فوم های پلی اتیلنی پلاستیکی

فوم های پلی اتیلن پلاستیکی دارای نصب آسان مقاومت بالا در برابر قارچ ها و مواد بیولوژِی است. دارای پایداری زیادی است در برابر خوردگی مقاومت بالا دارد. در برابر اشعه های به خصوص دارای مقاومت بالایی است.

 

 

ویژگی های فوم های پلی اتیلنی

به دلیل ساخت مخصوص این عایق سبب شده است تا در مقابل رطوبت ، صوت حرارت دارای مقاومت بالایی باشد.
در برابر فرسایش محیطی و همچنین عوامل شیمیایی مخرب مقاومت بالایی دارد.
از فوم پلی اتیلن به عنوان عایق صوتی و رطوبتی در دیوار ، سقف ساختمان ها و حتی در کف سازه ها کاربرد دارد. اما بیشترین کاربرد این عایق در صنعت ساخت ساندویچ پانل های دیواری و سقفی می‌باشد.

کاربرد این عایق در صدا

در اتاق های همایش و همچنین اتاق ها کنفرانس از این عایق استفاده می‌شود ، به خوبی از انتشار صدای داخل به بیرون و بلعکس عمل میکند.
نمونه دیگر کاربرد در ساختمان سازی هنگام ریختن آب در لوله ها و … سبب ایجاد صدا می‌‍شود ، با استفاده از این فوم عایق باعث می‌شود تا این صدا کاهش یافته و از بین برود.
به دلیل داشتن انواع مختلف فوم پلی اتیلن سبب شده است که در بیشتر مکان ها کاربرد داشته باشد.
دارای ساختار نرم و انعطاف پذیری بالا آن نیز سبب شده است در بسته بندی برای محافظت از این عایق استفاده کنند.
در صنعت خودرو سازی برای داشبورد های ماشیت سقف داخلی آن و… به کار می‌رود ، علاوه بر آن در آب بندی کردن درب مواد شوینده نیز موثر است و مورد استفاده قرار میگیرد.
در ساخت کفپوش های ایمنی که در پارک ها و یا فضا های بسته وجود دارد از جنس پلی اتیلن می‌باشند.
با داشتن تمام این مزیت ها در داخل یک عایق سبب شده است که علاوه بر داشتن مزیت و نصب آسان ، با داشتن کیفیت بالا و خاصیت زد آب بودن ، همچنین دارا بودن مقاومت شیمیایی بالا و بدون آسیب رسانی به محیط زیست یکی از بهترین عایق ها انتخاب شده است.
البته باید در نظر داشت که قیمت این عایق در مقابل عایق های دیگر بسیار کمتر می‌باشد.

معایب فوم های پلی اتیلنی

به دلیل تحمل دما خاص (۳۵- تا ۹۰ درجه) در هرجا قابل استفاده نمی‌باشد. و در دما های بالاتر یا فرو میریزند ویا فرم کلی خود را از دست می‌دهند.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید فوم های پلی اتیلنی

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطه شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
لوله فوم از پلی اتیلن                                      ۲۵۲۰۵۱۲۹۷۱
فیلم از فوم پلی اتیلن                                     ۲۵۲۰۵۱۲۳۷۵
صفحه و ورق فوم از پلی اتیلن                          ۲۵۲۰۵۱۲۳۸۸

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت  تولید فوم های پلی اتیلنی

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
فیلم از فوم پلی اتیلن                                      ۳۹۲۰۱۰۹۰
صفحه و ورق فوم از پلی اتیلن                           ۳۹۲۰۱۰۹۰

فرآیند تولید فوم های پلی اتیلنی

برای تولید فوم از پلیمرهای مختلف، پلیمر مورد استفاده، بایستی دارای استحکام مذاب کافی باشد. برخی از گریدهای پلیمرهای مختلف مورد استفاده، بدون استفاده از عوامل شبکه ای کننده دارای چنین استحکام مذابی می باشند؛ اما برای گریدهای دیگر از عوامل شبکه ای کننده استفاده می شود تا با ایجاد پیوندهای عرضی بین زنجیرهای پلیمر، استحکام مذاب کافی، ایجاد شود. بسیاری از عوامل شبکه ای کننده شیمیایی، با تولید رادیکالهای آزاد، موجب ایجاد پیوندهای عرضی در زنجیرهای پلیمری می شوند؛ اما عوامل پفزای شیمیایی نیز، برای تولید گاز دچار تجزیه شیمیایی شده و در مرحله گذار واکنش تجزیه، رادیکالهای آزاد ناپایداری تولید می کنند. از آنجا که تا کنون در مورد تأثیر این رادیکالهای ناپایدار بر روی زنجیرهای پلیمری مطالعه خاصی نشده بود، در این کار با استفاده از پلیمر پلی اتیلن و یک نوع عامل پفزای شیمیایی و یک نوع عامل شبکه ای کننده پروکسیدی، این امر مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که رادیکالهای حاصل از عامل پفزا در حضور عامل شبکه ای کننده پروکسیدی موجب افزایش میزان شبکه ای شدن پلیمر می شوند، در صورتیکه این رادیکالها بطور منفرد اثری بر روی زنجیرهای پلیمری ندارند.
در فرآیند فوم سازی، پلی پروپیلن با مواد فوم کننده مخلوط شده و حرارت داده می شود که ماده فوم کننده در اثر گرما تخریب شده و گاز تولید کرده و سبب متخلخل شدن پلی پروپیلن می گردد. ولی هنگامیکه پلی پروپیلن معمولی بالای دمای ذوب آن حرارت داده می شود، ویسکوزیته مذاب آن به شدت افت می کند به طوریکه گاز ایجاد شده از تجزیه ماده فوم کننده نمی تواند در درون پلی پروپیلن را غیر ممکن می سازد (cells) درون مذاب نگه داده شود و لذا کنترل اندازه و تعداد حفره ها جهت افزایش ویسکوزیته پلی پروپیلن روش های مختلفی در سال های اخیر ابداع شده است. در روش شیمیایی، با استفاده از پراکسید ها و منومرهای چند عامله شاخه های بلند در ساختمان پلی پروپیلن ایجاد می شود.

وضعیت واحد های فعال  تولید فوم های پلی اتیلنی

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید فوم های پلی اتیلنی در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات فوم های پلی اتیلنی

نمودار واردات و صادرات فوم های پلی اتیلنی به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

مزیت فوم های پلی اتیلنی

فوم پلی اتیلن در دمای ۳۵- و ۹۰ درجه قابل استفاده بوده و مشکلی به وجود نمی آورد.
دارای مقاومت بالا در برابر انواع باکتری ، میکروب و عوامل طبیعی دیگر است.
برای بررسی پایدار بودن و سالم بودن آن با توجه و بررسی رنگ رفته و چروک شدن فوم قابل تشخیص است.

استاندارد های فوم های پلی اتیلنی

دارای استاندارد های مختلفی می‌باشد برای مثال پر کاربرد ترین استاندارد آن ، استاندارد بارگیری می‌باشد.برای مثال اگر ۲۲ ساعت تحت فشار قرار گرفته باشد در دمای مخصوص ۲۰ درجه پس از باربرداری از آن ۹۰ درصد فشردگی آن باز می‌گردد.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح فوم های پلی اتیلنی

ظرفیت تولید سالیانه : ۲۰۰۰ هزار تن در سال
نرخ برابری دلار : ۱۸۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۳.۱۰۰ هزار مترمربع
زیربنای کل : ۱.۱۰۰مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۳۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۷.۵ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۸۰۰ میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۹ درصد

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

۴.۵/۵ - (۶ امتیاز)