طرح تولید فیلم پلی پروپیلن

عبارت فیلم به لایه نازکی از ماده اطلاق می شود که دارای پیوستگی منظم و با قابلیت انعطاف بالا می باشد یک فیلم ممکن است دارای یک یا چند لایه از مواد مختلف باشد. ضخامت فیلم ها متغیر است و از۰/۵umتا ۱mm می تواند باشد .
خصوصیات فیلم های مختلف بیشتر به ماده سازنده آن وابسته است البته اثر مواد افزودنی و بهبود دهنده ها نیز در خصوصیات این فیلم ها بی تاثیر نمی باشد. مواد اولیه فیلم ها بیشترین تاثیر را روی قیمت تمام شده این محصولات دارد.
فیلم های ارینت نشده هم به صورت ورق به روش نورد سرد (فیلم ریخته گری شده) تولید می شوند و هم از روش های متنوع لوله ای تهیه می گردند. در هر مورد سرد کردن مذاب موجب می شود تا خواص بصری عالی ایجاد شود. اینگونه فیلم ها را از رزین های هوموپلیمر و کوپلیمر شده تهیه می کنند.
در صنعت بسته بندی فیلم (CPP (Cast polypropylene به دلیل اینکه از شفافیت و وضوح بالاتر و همچنین مقاومت بالاتری نسبت به دیگر فیلم های پلیمری برخوردار است، به عنوان یک فیلم بسیار به صرفه و کارآمد در میان فعالان بسته بندی مطرح است. از دیگر خواص CPP می توان به قدرت بسیار بالای بازدارندگی و صفات عایقی آن اشاره کرد که در کنار وضوح و شفافیت بالا، از آن فیلمی ایده آل پدید آورده است. در بازار می توان CPP را با سطح اندود شده یا جلا داده شده، به صورت انعطاف پذیر یا خشک، با سطح مات یا شفاف، به صورت ساده یا رنگی و یا ترکیبی از این خواص، پیدا کرد. این فیلم به عنوان لایه مقاوم در برابر گرما به صورت تک لایه بر روی فیلم های BOPP و پلی استر عرضه می شود که در این حالت در صنایع بسته بندی مواد غذایی کاربرد دارد. همچنین به صورت فیلم های تک لایه و چند لایه جهت مصارف صنعتی دیگر قابل عرضه است.

مواد اولیه فیلم پلی پروپیلن

پلی پروپیلن گرید فیلم ، افزودنی های شیمیایی ، کربنات کلسیم ، رنگ دانه و …

مشخصات ظاهری فیلم پلی پروپیلن

ضخامت این فیلم ۱۸ تا ۱۰۰ میکرون است که دارای مشخصات ذیل می باشد:
صاف، عایق حرارت، قابل متالایز کردن، صیقلی، آینه ای، سطح برجسته، رنگ براق و مات، خشک، انعطاف پذیر، شفاف و انواع مات.

ویژگی های کاربردی فیلم پلی پروپیلن

جلوه های زیبایی جهت جلب نظر مشتری
جلا، شفافیت و عایق گرما
ویژگی های ساختاری متنوع
مقام در برابر ورود اکسیژن و غبار
قابلیت تولید بر اساس سفارش جهت سفارشات خاص
موارد استفاده
بسته بندی و تبدیل
بسته بندی غذا
لمینت
ضد بخار بسته بندی آبنبات و شرینی
جهت بسته بندی پوشاک
بسته بندی مواد هموژنیزه
بسته بندی های مقاوم
متالایز بدون هوا
کاربرد در فریز کردن مواد در دماهای بسیار پایین
بسته بندی مواد غذایی منجمد
پوشش تزیین دسته گل و بسیاری موارد دیگر

 

 

کد آیسیک مرتبط با صنعت فیلم پلی پروپیلن

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطه شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

 

پلی پروپیلن هموپلیمر گرید فیلم۲۴۱۳۵۱۲۳۲۱
پلی پروپیلن کوپلیمر گرید فیلم۲۴۱۳۵۱۲۳۲۶
انواع فیلم تک لایه از پلی پروپیلن۲۵۲۰۴۱۲۳۷۷
فیلم پلی پروپیلن ساده۲۵۲۰۵۱۲۳۷۸
فیلم پلی پروپیلن BOPP (دو طرف جهت دار) ساده و متالایز۲۵۲۰۵۱۲۳۷۹
فیلم توری از پلی پروپیلن۲۵۲۰۵۱۲۳۸۰
فیلم پلی پروپیلن کست ریخته گری (cpp) ساده۲۵۲۰۵۱۲۷۵۹
فیلم پلی پروپیلن کست ریخته گری (cpp) متالایز شده۲۵۲۰۵۱۲۹۴۳
فیلم پلاستیکی تک لایه نانو از پلی پروپیلن۲۵۲۰۵۱۲۶۲۷
فیلم پلی پروپیلن جهت بسته بندی محلول های دارویی۲۵۲۰۴۱۲۹۳۲
کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت فیلم پلی پروپیلن

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

 

پلی پروپیلن هموپلیمر گرید فیلم۳۹۰۲۱۰۲۰
پلی پروپیلن کوپلیمر گرید فیلم۳۹۰۲۳۰۲۰
انواع فیلم تک لایه از پلی پروپیلن۳۹۲۰۲۰
فیلم پلی پروپیلن ساده۳۹۲۰۲۰
فیلم پلی پروپیلن BOPP (دو طرف جهت دار) ساده و متالایز۳۹۲۰۲۰۲۰
فیلم توری از پلی پروپیلن۳۹۲۰۲۰۹۰
فیلم پلاستیکی تک لایه نانو از پلی پروپیلن۳۹۲۰۲۰۳۰|۳۹۲۰۲۰۹۰
فرآیندهای تولید فیلم‎‌های BOPP

یکی از پرکاربرترین انواع فیلم‌های پلی پروپیلنی پرداخته می‌شود.

طیف گسترده‌ای از فیلم پلی‌پروپیلن در بازار وجود دارد که هر کدام تکنولوژی تولید خود را داشته و به سه دسته عمده زیر تقسیم شود.

فیلم تخت پلی‌ پروپیلن (CPP)

فیلم دمشی پلی‌ پروپیلن (OPP)

فیلم دو محوری پلی‌ پروپیلن (BOPP)

BOPP  یا biaxially oriented polypropylene به مفهوم آن است که در زمان تولید، علاوه بر اکسترود شدن لایه به صورت آبشاری، از طرفین نیز کشیده شده است که نسبت به انواع دیگر یعنی OPP یا CPP از ثبات ابعادی و حرارتی بیشتری در زمان چاپ و بسته‌بندی برخوردار است. کاربرد عمده فیلم‌هایBOPP در تولید بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیر (Flexible Packaging) مانند بسته بندی چیپس، اسنک، بیسکویت، بستنی، ماکارونی و مانند آن است که به صورت های مختلف لمینیت شده، تک لایه، متالایز شده و غیره قابل استفاده هستند. سختی فیلم BOPP سه برابر فیلم تخت پلی پروپیلن و هشت برابر فیلم پلی اتیلن است.

تولید فیلم‌های جهت یافته دومحوری BOPP برای بسته بندی به دو نوع تقسیم می‌شوند.

فیلم‌های جهت یافته دو محوری لوله ای(Tubular Biaxially Oriented Films)

فیلم‌های جهت یافته دو محوری تخت (Tentered Biaxially Oriented Films)

فرایند تولید فیلم جهت یافته دو محوری لوله‌ای

مزیت اصلی استفاده از فرایند تولید فیلم جهت یافته دو محوری لوله‌ای که معمولا با عنوان فرایند «دو حبابی» نیز شناخته می‌شود، سرمایه‌گذاری پایین‌تر است ولی با توجه به تولید محصولی با یکنواختی پایین‌تر، چالش‌های کنترل فرآیند و خروجی کم خط تولید، این مزیت کمرنگ می‌شود. بنابراین از فرایند دو حبابی در تولید فیلم‌‌هایBOPP کمتر استفاده می‌شود، ولی فیلم‌های جهت یافته دو محوری نایلون یا پلی آمید (BON یا BOPA) با استفاده از فرایند دوحبابی به خوبی فرایند تخت تولید می‌شوند. بسیاری از فیلم‌های جهت یافته دو محوری پلی‌پروپیلن (BOPP) و پلی استر (BOPET) مورد استفاده در بسته بندی با این روش تولید می‌شوند.

در این فرایند، لوله‌ای با دیواره‌ای از حدیده حلقه‌ای و از بالای مندرلی که با آب سرد شده به سمت پایین اکسترود می‌شود سپس در آب، بیشتر سرد می‌شود که این اولین حباب بوده و در حدود ۳/۰ تا۵/۱ میلیمتر ضخامت دارد که ۳۰ تا ۴۰برابر ضخامت محصول نهایی است. برای جلوگیری از چین خوردن لوله، آن را مجدد تا دمای ۱۶۰-۱۴۰ درجه سانتیگراد گرما داده و سپس در دومین حباب، به وسیله دمیدن تا حد ۶ تا ۷ برابر قطر لوله، کشیده می‌شود و درهمان حال، به طور همزمان در ماشین نیز کشیده می‌شود. بدین ترتیب، افزایش اساسی در بلورینگی رخ می‌دهد که باعث سخت شدن کرنشی در فیلم می‌شود.

فرایند فیلم‌های جهت یافته دو محوری

امروزه فرایند فیلم‌های جهت یافته دو محوری تخت برای تولید BOPP به دلیل هزینه کمتر، که نتیجه خروجی خیلی زیاد و در دسترس بودن گسترده فناوری آن نسبت به فرایند دو حبابی است، متداول‌تر است. فیلم با تجهیزات ساخت به پهنای ۳ تا ۱۰متر و سرعت خط تا۳۰۰متر بر دقیقه که خروجی بیش از ۳۶۰۰ کیلوگرم بر ساعت دارد، تولید می‌شود.

فرایند کشیدن تخت که در تصویر بعدی آمده است، از روش لوله‌ای که در آن، فیلم در جهت‌گیری مداوم قرار می‌گیرد، متفاوت است. در فرایند تخت، ورق اکسترود شده ابتدا در جهت ماشین(MD) به میزان ۴ تا ۶ برابر و سپس در پهنا یا جهت متقاطع (CD) تا حدود ۷ تا ۱۰ برابر کشیده می‌شود، تا نسبت کاهش ضخامت کل از ۴۰:۱به ۵۵:۱ برسد.

فیلم لوله‌ای معمولا دارای خواص تعادلی در جهت MD دربرابر CD است، در حالی که کشش بیشتر در جهت CD که در فیلم‌های تهیه شده به روش کشیدن تخت انجام می‌گیرد، شقی بیشتر و استحکام بیشتری را در این جهت ایجاد می‌کند.

اکسترودرهایی با محدوده قطری از ۱۱۰تا ۳۰۰ میلیمتر این خط عظیم را تغذیه می‌کنند. در برخی از عملیات، از اکسترودهای آبشاری استفاده می‌شود. اکسترودر اول، رزین را مذاب کرده و آن را به اکسترودر دوم، که معمولا بزرگتر است، منتقل می‌کند. این اکسترودر مذاب را همگن و به مقدار دقیق به سمت حدیده هدایت می‌کند. در سایر سیستم‌ها، از اکسترودر طولانی منفرد استفاده شده و به منظور ایجاد دقت بیشتر، مذاب پمپ می‌شود.

ورق جهت نیافته اولیه از حدیده اکستروژن ورق مسطح با شیار حدیده ۵/۱ تا ۳ میلیمتر اکسترود می‌شود. افزون بر مجموعه سه غلتک، اغلب از دو غلتک سردکن نیز استفاده می‌شود. هماننداکستروژن فیلم‌های مسطح(CPP)، در این مورد نیز از چاقوی بادی و دوخت لبه برای ایجاد تماس دائمی بین مذاب و غلتک سردکن استفاده می‌شود.

وضعیت واحد های فعال فیلم پلی پروپیلن

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای  تولید فیلم پلی پروپیلن در کشور به تفکیک استان آمده است .

 

وضعیت واردات و صادرات  فیلم پلی پروپیلن

نمودار واردات و صادرات فیلم پلی پروپیلن به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

 

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید فیلم پلی پروپیلن

ظرفیت تولید سالیانه : ۱۲ هزار در سال
نرخ برابری دلار : ۱۸۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۲.۷۰۰هزار مترمربع
زیربنای کل : ۶۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۶۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۳۲ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۲۱ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۴۶ درصد

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)