طرح فرآوری گل گاوزبان

گل گاوزبان یا افعی گیاه (نام علمی: Echium) نام یک سرده از تیره گاوزبانیان است و یکی از مهمترین گیاهان دارویی در طب سنتی ایرانی است.
گل گاوزبانیان دارای دو سرده معروف در ایران هستند که نباید با هم اشتباه گرفته شوند: گل گاو زبان (از سرده Echium)، (به عربی لسان الثور) در دامنه کوه‌های البرز می‌روید و با گیاه گاوزبان (از سرده Borage) (به عربی مرماخوز) که در اصفهان و آذربایجان و شهرهای دیگر ایران و کشورهای دیگر می‌روید و به غلط به گل گاو زبان مشهور شده‌است، متفاوت است. هر دو گیاه از تیره گاوزبانیان هستند ولی از نظر سرده با هم متفاوت‌اند. برای اینکه این اشتباه که حدود چند سده است پزشکان و داروسازان را گمراه کرده‌است، از بین برود می‌توان Echium را گل گاوزبان ایرانی و Borage را گیاه گاوزبان اروپایی نامید. این دو گیاه متفاوت هستند، تنها گل‌هایشان کمی به هم شبیه است.
خواص دارویی این دو گیاه کمی با هم تفاوت دارد. گل‌های گل گاوزبان ایرانی درشت تر از گل‌های گیاه گاوزبان اروپایی است. گل گاوزبان لاجوردی و شبیه گل انار بوده و تخم آن دایره‌ای شکل و لعابی است و در کوه‌های البرز بسیار زیاد یافت می‌شود. گیاه گاوزبان در اصفهان و آذربایجان و دیگر شهرهای ایران می‌روید، دارای گل‌های لاجوردی و کوچک و دایره‌ای است. گیاه گاوزبان اروپایی از شمال آفریقا به اسپانیا برده شده و در آنجا پرورش یافته و در طب سنتی اروپا راه یافته‌است. از خواص گیاه گاوزبان اروپایی این است که عرق و ادرار را زیاد می‌کند
کاسنی گیاهی می باشد ، که نوع وحشی آن دارای ۵۰ تا ۱۵۰ سانتی متر ارتفاع و نوع پرورشی آن دارای ۲ متر ارتفاع و گاهی بیشتر می باشد . گل های کاسنی به رنگ آبی می باشند ، که در فصل تابستان از تیرماه تا شهریور ماه رشد می کنند . کاسنی های کشت شده دونوع می باشند . نوع اول کاسنی فری یا شیکوریوم اندیوم می باشد ، از برگ باز شده این کاسنی استفاده می شود . این نوع کاسنی دارای برگ های گردی می باشد ، که در کنار این برگ ها بریدگی هایی وجود دارد . نوع دوم کاسنی شیکوریوم انتیبوس یا کاسنی تلخ می باشد ، که یک نوع سبزی سالادی به نام آندیو را تولید می نماید . این نوع کاسنی دارای برگ هایی به رنگ تیره و به صورت کشیده می باشد
این گیاه مثل خیلی از گیاهان دم‌کردنی دیگه علاوه بر طعم خوب، مواد معدنی و مغذی زیادی داره که سلامتی شما رو تضمین می‌کنه.
مواد موجود توی گیاه گل گاو زبان موارد زیر هستن:
• فلاونوئیدها
• ساپونین
• ترکیبات پلی فنولی
• آنتی اکسیدان
• موسیلاژ
• آلکالوئید
• اسید چرب امگا ۳
• امگا ۶
• نیترات پتاسیم
• نمک‌های کلسیمی
• رزمارینیک اسید
• فیتواسترول‌ها
• ویتامین E

فرآورده های گل گاوزبان

برگ تازه گل گاو زبان

خرید و استفاده از برگ تازه گیاه گل گاو زبان مناسب تابستان است. برگ ها این گیاه را پس از پهن کردن زیر نور خورشید، در آب گرم ریخته و چای گیاهی بی نظیری را از آن دم می کنند.

دمنوش گل گاو زبان

گل‌گاوزبان به دلیل دارا بودن مقادیر چشمگیر پتاسیم و کلسیم بسیار ادرارآور بوده و با تحریک بدن، تبادلات سلولی را تنظیم و سیستم اعصاب را آرام و برای درمان ناراحتی‌های اعصاب به کار می‌رود.
جوشانده و دم‌کرده این گیاه حواس پنجگانه را تقویت کرده و بسیار نشاط‌آور، بازکننده رنگ رخسار، کاهنده غم و اندوه و ضد وحشت و اضطراب است و می‌تواند حواس‌پرتی را رفع و تنگی نفس ناشی از آشفتگی ذهنی را بهبود بخشد.
منیزیم موجود در گل‌گاوزبان ضدسرطان بوده و به دلیل دارا بودن «آلکوالویید» می‌تواند ضد حساسیت، ضد‌روماتیسم و ضد التهاب باشد.
این گیاه باعث کاهش تب در بیماری‌هایی چون سرخک، مخملک، آبله و کهیر می‌شود.
در برخی کشورها برگ‌های تازه گل‌گاوزبان را به علت داشتن مقادیری ویتامین C داخل سالاد می‌ریزند. گل‌های تازه این گیاه نیز بویی شبیه خیار دارد و وقتی در آب خیسانده شود و با آب‌لیمو و شکر مخلوط شود، مصرف آن برای روزهای گرم بسیار نشاط‌انگیز و خنک‌کننده است.
گل‌گاوزبان علاوه بر خواص درمانی فوق تصفیه‌کننده‌خون، ضداسپاسم، محرک غدد آدرنال، مقوی قلب و عروق، نرم‌کننده مجاری تنفسی، خلط‌آور، شیرافزا و مسهل بوده، ولی به دلیل دارا بودن آلکوالویید برای زنان باردار و کودکان مضر است.

روغن دانه گل گاو زبان

گل گاو زبان (Borago) یک گیاه نسبتاً بزرگ (به طول ۱,۵ فوت) با گل‌های آبی روشن و ستاره‌ای است و تقریباً در تمام نقاط جهان یافت می‌شود. این گیاه بیش از ۱۵۰۰ سال است که شناخته شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. در قرون وسطی، برگ‌های گل گاو زبان را معمولاً برای تهیه یک چای دارویی بکار می‌بردند. با این حال امروزه این گیاه نه تنها برای برگ‌ها و ساقه‌های دارویی و پر خاصیت خود بلکه به دلیل روغن بسیار با ارزش موجود در دانه‌های آن – روغن گل گاو زبان – پرورش و برداشت می‌شود. ارزش بسیار بالای روغن گل گاو زبان در این است که غنی‌ترین منبع شناخته شده (حدوداً ۲۴٪) از یک اسید چرب ضروری به نام گاما لینولنیک اسید (GLA) محسوب می‌شود.
بدن ما قادر است بطور طبیعی گاما لینولنیک اسید تولید کند. با این حال، برای انجام این کار باید به عنوان ماده اولیه خود لینولئیک اسید (LA) داشته باشد. این یک اسید چرب ضروری است که بدن ما قادر به ساخت آن نیست و ما باید آن را به عنوان بخشی از رژیم‌های غذایی روزمره خود مصرف کنیم. خوشبختانه، ما مقدار زیادی لینولئیک اسید را در رژیم‌های غذایی روزانه خود دریافت می‌کنیم زیرا این ماده معمولاً تقریباً در همه روغن‌های گیاهی خوراکی وجود دارد. پس از مصرف اسید لینولئیک، آنزیمی بنام Delta-۶- Desaturase (D۶D) بیوشیمیایی LA را به GLA تبدیل می‌کند. اینگونه است که بدن ما به طور معمول و روزانه GLA مورد نیاز خود را تأمین می‌کند. بهتر است به اهمیت آنزیم D۶D توجه داشته باشید چرا که GLA از طریق توالی مراحل بیوشیمیایی به ترکیب بسیار مهمی به نام (Prostaglandin ۱ (PG۱ تبدیل می‌شود که یک مولکول اصلی برای حفظ سلامت پوست است. PG۱دارای یک اثر ضدالتهابی قوی بر روی پوست است و همچنین در تنظیم آبرسانی و محافظت از پوست در برابر آسیب بسیار مؤثر است.

عرق گل گاوزبان

گاوزبان چند نوع است و برگ های آن به علت داشتن کرک های ریز شباهت به زبری زبان گاو دارد از این جهت آن را گاو زبان نامیده اند. گلبرگ های این گیاه مصرف درمانی دارد و نوع طبی آن بوراگوافیسینالیس نامیده می شود. گل گاو زبان دارای ترکیبات فعالی است که کمتر شناخته شده است. موسیلاژ، تانن و مقدار کمی اسانس فرار تاکنون در این گیاه یافت شده است.
عرق گل گاوزبان عصاره ی خالص یا آب غلیظ حاصل از اندام های گیاهی و گل های گیاه گل گاوزبانه و با روش تقطیر آب به دست میاد، طبع این عرق در طب سنتی گرم ذکر شده و حاوی ترکیبات موسیلاژی، فلاونوئید، آنتوسیانین، آگلیکون دلفینیدین، سیانیدین و مقدار کمی آلکالوئیده.
از این گیاه در طب سنتی برای رفع امراض سوداوی، وسواس، خفقان، رفع سرسام، مالیخولیا، جنون، رفع تنگی نفس، درد گلو، جوش های چرکی، برفک، سستی بیخ دندان و رفع حرارت دهان استفاده می شده است.

کد آیسیک مرتبط با صنعت فرآوری گل گاوزبان

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک گل گاوزبان ۰۱۱۳۴۱۲۳۵۰

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت فرآوری گل گاوزبان

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی گل گاوزبان ۱۲۱۱۹۰۹۹ میباشد.

بزرگترین کشورهای مصرف کننده و تولیدکننده گل گاو زبان

ترکیه ، قبرس ، ایتالیا ، اسلونی و اسپانیا از این گیاه علاوه بر محصول تر و خشک ترکیبات مؤثر دارویی و روغن نیز تولید می کنند ، همچنین کشورهای مصرف کننده کشورهای حوزه خلیج فارس ، پاکستان و عراق می باشند .

صادرات گل گاوزبان

این محصول به استان های تهران ، خراسان جنوبی و رضوی ، فارس ، قزوین و همدان ارسال می شود . علاوه بر بازار فروش داخلی در کشورهای خارجی حاشیه خلیج فارس و عراق بازار خوبی دارد .
این طرح در صورتی که در زمان و مکان مناسب اجرا شود و مجری و مدیریت کارآمدی داشته باشد ، توجیه اقتصادی خوبی خواهد داشت .

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح فرآوری گل گاوزبان

ظرفیت تولید سالیانه : ۳۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۲۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۵۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۹۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۷ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۳.۸ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۳۷ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)