طرح پرورش خرچنگ (11)

طرح پرورش خرچنگ

خرچنگ جانوری است از زیرشاخه سخت‌پوستان. خرچنگ‌ها سخت‌پوستان ده‌پایی هستند که معمولاً دُم بسیار کوتاهی دارند که کاملاً در زیر سینه‌شان پنهان است. به این خاطر در دسته‌بندی‌های آرایه‌شناختی، خرچنگ‌ها تشکیل فروراسته‌ای می‌دهند به نام کوتاه‌ دُمان طکوتاه‌دمان بزرگ‌ترین و تخصص‌یافته‌ترین فروراسته سخت‌پوستان را تشکیل می‌دهند.روی بدن خرچنگ‌ها از پوسته‌ای سخت و ضخیم پوشیده شده‌است. آن‌ها همچنین دارای یک جفت چنگال هستند. خرچنگ‌ها در تمام اقیانوسهای جهان یافت می‌شوند اما برخی نیز در آب‌های شیرین و همچنین درون خشکی به ویژه در مناطق گرمسیری نیز زیست می‌کنند. اندازه خرچنگ‌ها بسیار متنوع است از خرچنگ نخودی که تنها چند میلی‌متر اندازه دارد تا خرچنگ عنکبوتی ژاپنی که طول پاهایش بیشتر از ۴ متر است. شماری از جانوران هستند که به خاطر ظاهرشان خرچنگ نامیده شده‌اند، ازجمله خرچنگ گوشه‌گیر، خرچنگ نعل‌اسبی و شاه‌خرچنگ اما در اصل خرچنگ واقعی نیستند. در مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری جهان در حدود ۸۵۰ گونه خرچنگ در آب‌های شیرین، خشکی‌ها و مناطق نیمه‌خشکی زندگی می‌کنند. قدیمی‌ترین سنگواره‌های مطمئن از خرچنگ‌ها از دوران ژوراسیک به‌دست آمده است، هرچند از دوره کربنیفر پشت‌لاکی به‌دست آمده مربوط به جانداری به نام خرچنگ ایمو که ممکن است یک خرچنگ اولیه بوده باشد.

تغذیه خرچنگ

خرچنگ‌ها همه‌چیزخوار هستند آنها به ویژه از جلبک و سایر غذاها دیگر شامل نرم‌تنان ٬کرم‌ها، سخت‌پوستان دیگر، قارچها و باکتریها و خرده غذاهایی که در دسترسشان باشد تغذیه می‌کنند. برای بسیاری از خرچنگ‌ها، یک رژیم غذایی حاوی مواد گیاهی و حیوانی، باعث رشد سریع‌تر و بیشتر زنده ماندن آنها می‌شود.

مشکلات پرورش خرچنگ

یکی از مهمترین عناصری که در پرورش شاه میگو «خرچنگ» اهمیت دارد کلسیم است که اپتیممم میزان آن در آب ۲۰ تا ۱۰۰ میلی گرم در لیتر می باشد. شاه میگو بعد از پوست اندازی برای ساخت پوسته جدید خود نیاز به کلسیم دارد و در صورت کمبود کلسیم در آب و جیره غذایی موجود، برای رفع نیاز خود به همجنس خواری روی می آورد. در حملاتی که خرچنگ ها به یکدیگر می کنند اگر کشته نشوند معمولا باعث نقص عضو یکدیگر می شوند و چون مقدار زیادی از گوشت آنها در چنگال ها است، نقص عضو باعث کاهش بازارپسندی و ارزش اقتصادی آنها می گردد. از دیگر مشکلات پرورش گسترده «با سیستم باز، وجود شکارچی ها به خصوص پرندگان، ماهی ها و کاهش سطح اکسیژن می باشد. کاهش سطح اکسیژن استخر معمولا به علت تجزیه مواد آلی کف استخر می باشد که این مشکل را می توان با ایجاد چرخش در آب و با نصب هواده های پارویی اصلاح نمود.

طرح پرورش خرچنگ (12)

کشورهای پرورش دهنده خرچنگ

پرورش خرچنگ در کشور ایتالیا بسیار رواج داشته و به گونه ای است که میتوان در آمد بسیار بالایی از این راه بدست آورد. خرچنگ ها در تمامی سواحل کشور های دنیا یافت میشوند و رشد مطلوبی دارند. قیمت خرچنگ ها بالا بوده و اشتغال زایی مناسبی برای افراد ایجاد میکند. در اکثریت کشور های دنیا تکثیر خرچنگ امکان پذیر نمیباشد، زیرا برای تهیه ی تانک های تکثیر و پرورش خرچنگ باید هزینه ی بسیار قابل توجهی پرداخت کرد. برای پرورش خرچنگ ها باید به یک متخصص آبزیان حرفه ای مراجعه نمود تا بتوان رشد خرچنگ ها را به میزان مورد نیاز کنترل کرد و یکی از شرایط مهم برای پرورش خرچنگ ها کنترل کیفیت آب است. متخصصین پرورش خرچنگ هم باید بازاریابانی ماهر باشند تا بتوانند محصولات تولیدی شما را بفروش برسانند. در کشور کوئیزلند تحت قانون ۱۹۹۴ شیلات از خرچنگ ها محافظت میشود، پس اگر شما میخواهید یک تانک پرورش خرچنگ راه اندازی کنید بایستی تصویب نامه ای بین شما و این کشور بسته شود.

نحوه پرورش خرچنگ

برای پرورش خرچنگ ابتدا بایستی حوضچه متناسب با خرچنگ خود را انتخاب کنید. پس از ساخت و راه اندازی حوضچه خود باید دمای آب، PH آب و DH آب را تنظیم کنید تا بتوانید خرچنگ های مولد خود را درون تانک قرار دهید. زمانی که خرچنگ ماده تخمگذاری میکنند، در حدود ۲ الی ۵ میلیون تخم درون آب رها میکنند و توسط جفت نر اسپرم زدایی میشوند. در شرایط مناسب لارو ها در طی ۱۲ تا ۱۴ روز بسته به دما از تخم های خود خارج میشوند و در آب به شنا کردن میپردازند. شما میتوانید برای تغذیه ی خرچنگ ها از روتیفر ها و میگو های آب شور(SPP) استفاده کنید که برای رشدشان بسیار مناسب است. در مرحله دوم بایستی به بهداشت و تغذیه مداوم و مناسب آنها توجه داشت. پارامترهای کیفیت آب، از قبیل دما، شوری، PH، اکسیژن و آمونیاک، باید در شرایط دریا حدود باز باشد. تراکم لارو ها در این مراحل بسیار زیاد و انبوه میشود و این تراکم موجب هم نوع خواری یکدیگر میشود، پس قبل از اینکه این مرحله به وقوع بپیوندد باید لارو ها را از تانکی به تانک دیگر منتقل کرد. پس از اینکه لارو ها را انتقال دادید، باید آنها را در طول ۲ الی ۳ هفته در تانک هایشان نگهداری کرد. پس از طی ۳ تا ۶ هفته هم نوع خوار آنها ادامه پیدا میکند و باید آنها را در تانک های ۵۰ متر مربعی نگه داشت. پس از ۷ هفته میتوان آنها را با صدف ها و گوشت ماهیان خرد شده تغذیه نمود.

صادرات خرچنگ

صادرات خرچنگ به کشورهای اروپایی همچون فرانسه و آلمان، کشور بلژیک هم از مشتریان خرچنگهای ایران هستند. اغلب صید خرچنگ ها در شمال کشور که به آن «۱۰ پای دراز آب شیرین» نیز گفته میشود به صورت آزاد می باشد چون خرچنگ ها در کشور ما مصرف ندارند تمام آنها به کشورهای دیگر صادر میشوند.

طرح پرورش خرچنگ (13)

معرفی کد آیسیک مرتبط با پرورش خرچنگ

۱. خرچنگ : ۰۵۰۰۵۱۲۳۱۴
۲. خرچنگ به صورت غیر منجمد تازه (با پوسته یا بدون پوسته) : ۱۵۱۲۵۱۲۳۲۱
۳. خرچنگ به صورت منجمد شده (با پوسته یا بدون پوسته) : ۱۵۱۲۵۱۲۳۲۲
۴. خرچنگ عمل آوری و محافظت شده، با پوسته یا بدون پوسته (خشک شده، نمک زده، در آب نمک قرار گرفته و… ) : ۱۵۱۲۵۱۲۳۲۳
۵. فرآوری انواع خرچنگ : ۱۵۱۲۴۱۲۳۲۰
۶. کنسرو خرچنگ : ۱۵۱۲۵۱۲۳۷۱

وضعیت واردات و صادرات خرچنگ

در نمودار زیر وضعیت واردات و صادرات خرچنگ در کشور به تفکیک سال آمده است .

طرح پرورش خرچنگ (5)

وضعیت واحد های فعال تولید خرچنگ

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده خرچنگ در کشور به تفکیک استان آمده است .

طرح پرورش خرچنگ (6)

تهیه طرح توجیهی بر اساس آخرین دستورالعملهای سازمانی و بانکی.

در صورتیکه نیاز به طرح توجیهی دارید کارشناسان ما طرح مدنظرتان را بر اساس آخرین ضوابط و بر اساس داده‌های روز و مشخصات و مختصات مدنظرتان، تهیه می‌نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمائید.

۴/۵ - (۳ امتیاز)