طرح پرورش زنبور انکارسیا

زنبور انکارسیا یکی از مناسب ترین پارازیتوئید های مبارزه بیولوژیک می باشد ، که برای کنترل مگس سفید از آن استفاده می شود . زنبور انکارسیا ازنظر تولید مثل دارای بکرزایی از نوع ماده زایی می باشند ، در زنبور های انکارسیا تعداد زنبور های نر بسیار کم می باشد . برای پیدا کردن یک میزبان مناسب ، ابتدا حشره کامل ماده در قسمت پشتی برگ حرکت می کند ، سپس هنگامی که یک پوره مگس سفید را پیدا نماید ، در مدت زمان ۳۰ تا ۴۵ ثانیه با حرکات شاخک و حرکات رفت و برگشت خود بر روی بدن میزبان ، کیفیت میزبانی که انتخاب نموده است را ارزیابی خواهد نمود .
زنبور انکارسیا می تواند تفاوت پوره های سالم و پارازیته را تشخیص داده و اگر میزبان مناسب باشد ، در مدت زمان ۲ تا ۳ دقیقه درون میزبان تخم ریزی می نماید . البته گاهی اوقات زنبور تخم ریز خود را وارد بدن میزبان نموده اما در آن تخم ریزی نکرده و از محتویات بدن میزبان تغذیه می نماید و یا برای پیدا کردن میزبان دیگری جستجو می کند .
یک زنبور کامل انکارسیا برای تامین پروتئین و مواد قندی مورد نیاز خود جهت تخمک زایی ، علاوه بر پوره مگس سفید از مواد دیگری مانند قطرات آب روی اندام های گیاه ، شهد گل ها و عسلک نیز تغذیه می نماید .
هر زنبور ماده قادر است در یک شرایط مناسب و به طور متوسط حدود ۱۰۰ عدد پوره مگس سفید را که بر روی گیاه لوبیا سبز با برگ صاف و کم کرک قرار داد ، پارازیته نماید . البته درصورتی که شرایط بسیار مناسبی برای زنبور فراهم شود ، این حشره قادر است تا ۴۰۰ پوره را نیز پارازیته نماید .
زنبور انکارسیا قادر است از فاصله ۱۰ تا ۳۰ متری میزبان را تشخیص داده و در کنترل سفید بالک ها بسیار فعال می باشد . این زنبور یک عدد تخم خود را وارد لارو در حال رشد مگس سفید می نماید ، بدین طریق تخم در بدن لارو میزبان باز شده و از محتویات داخل بدن نمف تغذیه کرده و در نهایت ابتدا رنگ نمف مگس به رنگ سیاه در آمده و زنبور بالغ با ایجاد یک سوراخ از پشت آن خارج می شود . سپس با پروتز کردن ، مگس ها را پارازیته می کند .
در سال ۱۹۲۶ میلادی با مشاهده پوره های سیاه رنگ مگس سفید روی بوته های خیار که بر اثر تخم ریزی زنبور انکارسیا پارازیته و سیاه شده بودند، روش جدیدی برای مبارزه با این آفت در انگلستان پایه گذاری شد. تولید زنبور انکارسیا از سال ۱۹۳۰ در مرکز تحقیقات چشانت آغاز و تا سال ۱۹۴۶ ادامه یافت. اما به دلیل اثر سریع و منافع ظاهری حاصل از مصرف سموم شیمیایی؛ همچون د.د.ت که در آن برهه علیه آفات متداول شده بود، متأسفانه تکثیر و رهاسازی این زنبور و سایر حشرات مفید متوقف شد.
طی سال های ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰ مصرف بی رویه آفت کش ها در باغات، مزارع و کشت های زیر پوشش منجر به ایجاد اثرات سوء روی انسان و محیط زیست و همچنین ظهور جمعیت های مقاوم بندپایان در برابر آفت کش ها شد که اعتراض برخی از دانشمندان را در پی داشت که این اعتراضات موجب شد تا به تدریج از روند رو به تزاید مصرف سموم کاسته شود و پس از یک وقفه بیست ساله، سایر روش های کنترل آفات از جمله روش بیولوژیک مورد توجه مجدد قرار گیرد.
این زنبور پارازیتوئید سفید بالک می باشد و حدود ۰.۶ میلی متر طول دارد. رنگ سینه سیاه و رنگ شکم زرد می باشد. تخم های خود را درون بدن پوره های سن ۲ الی ۴ سفید بالک ها قرار می دهد و نوزادانشان پس از خروج از تخم از درون بدن سفید بالک تغذیه کرده و مراحل رشد خود را سپری می کنند و در نهایت سفید بالک کشته شده و زنبور بالغ از درون آن خارج می شود.
همه بالغ ها ماده هستند که هر کدام می توانند تا ۲۰۰ سفید بالک نابالغ را پارازیته کنند.
طول زندگی این پارازیتوئید ها تقریبا ۳ هفته در مرحله نابالغ هست و با احتساب بالغ ها ۱ ماه می شود.
شرایط بهینه : دمای ۲۰-۲۵ سانتی گراد و رطوبت ۷۰ درصد یا کمتر. این شرایط بهینه هست و پیش نیاز برای اجرای یک برنامه کنترل بیولوژیک نیست.
شفیره سفید بالک گلخانه ۱۰ -۱۴ روز بعد از پارازیته شدن سیاه رنگ می شود و پس از دو هفته دیگر حشره کامل زنبور از داخل شفیره سفید بالک خارج می گردد.
Bemisia های پارازیته شده توسط انکارسیا قهوه ای رنگ شده و به سادگی قابل تشخیص نیستند. برای کنترل Bemisia با زنبور انکارسیا نیاز هست که نسبت های بالاتری از زنبور رهاسازی شود.

فرایند تکثیر زنبور انکارسیا

برای پرورش مگس سفید باید بوته های توتون آلوده به پوره های مگس سفید تهیه شود ، به صورتی که پس از تخم ریزی مگس بر روی بوته ها هوا دمیده می شود ، که مگس ها از روی بوته جدا گردند . هنگامی که سن سوم پوره ها فرا برسد ، گیاه در اختیار زنبور قرار داده می شود ، بدین طریق زنبور ها پوره های مگس سفید پارازیته می نمایند . سپس برگ های سیاه شده را رهاسازی نموده و یا در سردخانه در دمای ۹ تا ۱۱ درجه سانتی گراد و در مدت زمان ۲۰ روز نگهداری می کنند . بدین طریق زنبور ها تکثیر می شوند .

مزایای اقتصادی پرورش و تکثیر زنبور انکارسیا

• بومی شدن تولید زنبور در داخل کشور
• جلوگیری از خروج ارز از کشور
• ایجاد اشتغال در واحد های زنبورداری

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)