طرح پرورش گاو سمینتال

گاو سمینتال به نام علمی (Simmental) جز بهترین گاوهای شیری و گوشتی در جهان می‌باشد. همانطور که می‌خواهیم به معرفی گاو نژاد سیمنتال یا همان گاو سمینتال. نژاد این گاو متعلق به کشور سوئیس است که در حال حاضر در کشورهای مختلفی از جهان پرورش می‌یابد. دلیل پرورش گاو سمینتال به صرفه بودن آن در شرایط اقتصادی می‌باشد و با دادن کمترین علوفه و مواد کنسانتره بیشترین شیر و گوشت را به شما می‌دهد.

تاریخچه نژاد گاو سمینتال

گاوهای سمینتال ادامه نسل گاوهایی هستند که بومی اولیه دره «سیم» و «سانی» از منطقه «کانتون برن» کشور سوئیس است که به صورت یک گونه از گاوهای قرمز رنگ و خالدار در دره مرکزی و کوه‌های اروپا وجود داشته‌اند. قبلاً تصور می‌شد منشاء آن‌ها در آلمان مربوط به قرون بزرگ وسطی باشد که توسط قبایل کوچ رو درجنوب آلمان در طی پنج قرن گذشته از سوئیس به آلمان آورده شدند. در سال ۱۸۰۶ کانتونهای سوئیس کتاب انساب را برای این نژاد منتشر کرده‌اند و این دامها براساس اسناد و شواهد جزو اموال ثبت شده کلیسا و سکولارها در غرب سوئیس بوده است.
پارلمان سوئیس درسال ۱۷۸۵ صادرات دام را به دلیل کمبود و نیاز به گوشت محدود کرد و در سال ۱۸۹۰ انجمن پرورش دهندگان گاوهای سمینتال قرمز سفید یا خالدار تشکیل شد. از سال ۱۸۹۱ به بعد گاوهای نر فلک فیه بعد از تأیید وزارت کشاورزی سوئیس اجازه تولید مثل و پرورش با سیمنتال داده شد. در سال ۱۸۸۶ برای اولین بار فهرستی از نژادها تهیه شده بود. گاوهای رنگ قرمز و رنگ سیاه به عنوان فلک فیه (سمینتال) شناخته شدند. تعداد آنها به ۶۱۶ هزار و ۶۱۹ رأس (معادل ۵۱ درصد کل جمعیت گاو) را شامل می‌شده است.
گاوهای سمینتال از سوئیس به شش قاره جهان گسترش یافته‌اند و اکنون بین ۴۰ تا ۶۰ میلیون از این دام درجهان وجود دارد که بیش از نیمی از آن در قاره اروپا قراردارند. گسترش این دام تا اواخر سال ۱۹۶۰ تدریجی بود. گاوهای سمینتال در قرن ۱۹ در بسیاری از کشورهای شرق اروپا و بالکان و روسیه گسترش یافت. گاو سمینتال پیش از قرن نوزده وارد امریکا شده است و دراوایل سال ۱۸۸۷ در «ایلینویز» و «نیوجرسی» و درسال ۱۸۹۵ از فرانسه به کانادا وارد شده است و فدراسیون بین المللی گاو سمینتال درسال ۱۹۷۴ با حضور ۱۹ کشور تأسیس شده است.
نژاد گاو سمینتال درکشورهای مختلف به نامهای پای روژه دوله درفرانسه و در ایتالیا پیزاتا روزا و درآلمان فلک فیه (خالدار) و نیز سمینتال معروف است.
نژادهای دو منظوره سمینتال (فلک فیه) و مونت بیلیارد در دهه سال ۱۳۳۰ به صورت گاو نر برای دو رگ گیری به همراه نژادهای شیری و گوشتی وارد کشور شدند و آمیخته‌هایی از آنها در منطقه کشت و صنعت هفت تپه خوزستان و ایستگاه دامپروری خوزستان در سالهای اخیر موجود بوده است. گاو سیمنتال به صورت محصولات مواد ژنی درسال ۱۳۷۰ توسط بخش خصوصی و با مساعدت و همکاری و نظارت مرکزاصلاح نژاد دام کشور برای توسعه آمیخته گری با گاوهای بومی و یا تلاقی با آمیخته‌ها وارد استان مازندران گردید.
در دهه ۱۳۸۰ جنین‌های رجیستر سمینتال از کشور آلمان برای پرورش خالص و تکثیر وارد ایران شده است. نتایج حاصل از انتقال جنین توسط مرکزاصلاح نژاد دام کشور به تعداد زیاد موجب پراکندگی این نژاد در بسیاری از استانهای کشور شده است. گاوهای خالص مونت بیلیارد هم درسال ۱۳۴۸ از کشور فرانسه به استان خراسان شمالی وارد شده است.
آمیخته‌های نژادهای دو منظوره بویژه سمینتال قابلیت سازگاری و عادت پذیری درشرایط گرم و مرطوب را در سطح بالایی نسبت به دیگر نژادهای پرشیر دارد. افت تولید، کاهش باروری، کاهش اشتها و کاهش ضریب تبدیل غذایی در این دامها نسبت به دیگر گاوهای اصیل بسیار کمتر است و بیشترین سودمندی را دو رگ‌های نسل اول نصیب پرورش دهنده می‌کنند.
در سالهای اخیر نژادهای دو منظوره سمینتال در بخش‌های وسیعی از استانهای شمال، شمال غرب و غرب و در استانهای جنوبی (خوزستان) و حتی مناطق کویری و مرکزی باعث رضایت مندی پرورش دهندگان و از سوی دیگر با استقبال دامداریهای روستایی و صنعتی و نیمه صنعتی رو به رو گردیده است.

مزایای نژاد دو منظوره گاو سمینتال

۱- عملکرد شیروگوشت بالا؛
۲-کمترین سوماتیک سل کانت، باروری منظم و رشد سریع؛
۳-گاو بسیار قوی و سالم با سازش پذیری سریع به تمام شرایط آب و هوایی و غذای ثابت، درتمام قاره‌ها؛
۴-گوساله‌های نر باارزش بالا و لاشه‌های با ارزش عالی؛
۵- خلق وخوی بسیار آرام و راحت از همه نرها و ماده‌ها؛
۶- اثرات اقتصادی بالا درگله های شیری وگوساله های نر با کمترین نیازهای زیست محیطی و رسیدن به رشدسریع؛
۷- نژادی ایده آل برای آمیخته گری (دورگ گیری) با نژادهای شیری خالص. (نژاد دومنظوره: ۰/۶۰ درصد شیر، ۴۰ /۰ درصد گوشت، ۱۰۰ درصد سودمندی)
۸ – هزینه تولید هر کیلو گرم شیر و گوشت تولیدی در گاوهای دو منظوره ارزانتر از سایر نژادهاست.
۹ – گاوهای دو منظوره در برابر بیماری ورم پستان مقاومتر و بیماری دست و پا و ناحیه سم و نزی مشکلات سخت زایی کمتر دارند.
۱۰- فاصله گوساله زایی در گاوهای دو منظوره کم و تعداد گوساله‌های تولیدی در طول عمر بیشتر از نژادهای فقط تولید شیر بیشتر است.
۱۱- گاوهای دو منظوره قابلیت تبدیل مواد خشبی و علوفه‌ای و علف‌های کم ارزش را به گوشت با کیفیت و ماربلینگ بالا و شیر با ترکیبات بالایی از چربی و پروتئین دارند.

تولیدات گاو سمینتال

متوسط تولید شیرگاوهای رکوردگیری شده: شیر ۷۱/۴ کیلوگرم، چربی شیر ۴/۰۹ درصد، پروتئین شیر ۳/۴۶ درصد.
تولید گوشت: متوسط سن ۱۹/۶ ماه، وزن زنده ۶۹۶ کیلو گرم، وزن لاشه ۴۰۱ کیلوگرم، درصد راندمان ۵۷/۹ درصد، افزایش وزن روزانه ۱۴۰۰ گرم

خصوصیات گاو سمینتال

این گاو به رنگ صورتی و سفید و با لکه‌های قرمز وجود دارد و در کشورهای مختلف به اسم‌هایی متفاوت می‌شناسند. در کشور فرانسته به نام گاو مونت بیلیارد در کشور آلمان هم به نام Fleckvieh می‌شناسند. به طور کلی این گاو دارای دست و پنجه قوی می‌باشد و در عین حال لگنی پهن دارد و پستان‌های آن بهترین فرم استاندارد هر گاو را شامل می‌شود.

وزن گاو سمینتال

این گاو دارای جثه‌ای بزرگ و شاخ‌های متوسط است و وزن گاو نر سمینتال حدوداً ۱۰۴۳ تا ۱۱۷۹ کیلوگرم و وزن گاو ماده این نژاد ۶۵۸ تا ۸۱۶ کیلوگرم است.

میزان شیردهی گاو نژاد سمینتال

میزان تولید شیر در این نژاد نیز ۴۰۸۲ کیلوگرم در هر دوره شیردهی است که درصدچربی آن ۴ درصد است.
نژاد گاو سمینال جمعیتی بالغ بر ۴۰ تا ۶۰ میلیون دام در شش قاره جهان دارد که اولین بار در اوایل سال ۱۸۸۷ به کشور آمریکا فرستاده شد.

قیمت نژاد گاو شیری سمینتال و گوساله در سال ۹۸

قیمت گاو شیری سیمنتال ۲۴ میلیون تومان
قیمت گوساله سیمنتال ۱۱ میلیون تومان
بهتر است برای پرواربندی ابتدا از گوساله‌های تازه از شیر گرفته شده با وزن حدودی ۹۰ تا ۱۳۰ کیلو اقدام به خرید کنید.

۴.۳/۵ - (۱۱ امتیاز)