طرح پرورش گوسفند رومانوف

نام نژاد: رومانف romanov
نام نژاد: رومانف
منشاء: روسیه
وزن قوچ بالغ:۸۰-۹۰ کیلوگرم
وزن میش بالغ: ۷۰-۸۰ کیلوگرم
افزایش وزن روزانه (در مورد بره‌های سه قلو و بیشتر از سه قلو):۲۶۴ گرم
میانگین چند قلوزایی:۲۸۹ درصد (نرخ چندقلوزایی در زایش‌های ماه سپتامبر به طور متوسط ۲۸۰ درصد و در زایش‌های ماه مارس تا مرز ۳۵۰ درصد نیز می‌رسد.)

منشأ نژاد و قابلیت‌های گوسفند رومانوف

خاستگاه اصلی این نژاد روسیه است و نخستین بار در سال ۱۹۶۳ به وسیله مرکز تحیقات INRA و به منظور اهداف پژوهشی به فرانسه وارد شد. به دنبال پروژه‌های اصلاح نژادی به وسیله متخصصان فرانسوی چند قلوزایی این نژاد بالاترین نرخ را در میان تمام نژادهای گوسفند دنیا از آنِ خود کرد. رومانف یک نژاد خالص بوده واز تلاقی نژادها بوجود نیامده است. این نژاد زودرس بوده و بره‌های آن در سن ۴ ماهگی نیز خصوصیات بلوغ از خود نشان می‌دهند. باروری بسیار خوب، فصل تولیدمثل بسیار طولانی، خصایص مادری منحصربه فرد (خواه در نژاد خالص و خواه در آمیخته‌های رومانوف)، توان بالای حمایتی مادر از بره‌های تازه متولد شده و نیروی جسمی بسیار بالای بره‌های تازه متولد شده از ویژگی‌های بسیار بارز نژاد رومانوف است.

صفات کیفی و کمّی پرورشی

این نژاد در تمام طول سال امکان تولید مثل دارد و قوچ‌های رومانف در تمام فصول امکان بارور کردن میش-ها را خواهند داشت. توانایی این نژاد برای تولید مثل خارج از فصل از یک سو و بالاترین نرخ چند قلوزایی از سوی دیگر، باعث شده است در اقصی نقاط دنیا، این نژاد به سرعت تکثیر پیدا کند. پتانسیل ژنتیکی بالای این نژاد و نتیجه تلاش‌های اصلاح نژادی و آمار ثبت رکوردها، نشان می‌دهد که در نژاد رومانوف به طور معمول در نخستین زایش بره‌های دوقلو و در زایش‌های پی آیند بره‌های سه قلو به دنیا می‌آیند.
شاخصه نژاد رومانوف طولانی بودن فصل فعالیت جنسی آنهاست. در بیشتر مناطق میش ها دوره آنستروس(عدم فعالیت جنسی) ندارند.
میش ها ۳۰ تا۴۰ روز پس از زایمان توان از سرگیری چرخه جنسی را به دست می آورد. چرا که طول آبستنی در رومانوف نسبت به اغلب نژادها چند روز کمتر است. (به طور میانگین ۱۴۴روز با دامنه ۱۳۹-۱۴۹ روز) و این مدیریت گله را برای داشتن دو زایمان در سال امکان پذیرتر می کند. در اتحادیه جمایر شوروی، میانگین تعداد بره ای که از ۱۰۰ میش در هر زایمان گرفته می شود بر حسب شرایط گله بین ۱۸۴ تا۳۲۰ است. در موارد بسیاری، میش ها ۳ تا ۵ بره در هر زایش دارند و در شرایط ایده آل بیش از۷ تا ۹ بره زنده داشته اند. گزارش شده است که یک میش در ۱۲ زایمان ۶۴ بره بدنیا آورده است. باروری بالای رومانوف موجب افزایش توان سه تا چهارقلوزایی آنها نسبت به معدود میش هایی است که می توانند حجم زیادی تولید کنند.
میانگین عمر تولید مثلی در گله ۷.۵ است. میش های رومانوف مادرهای خوبی هستند و شیر کافی برای تغذیه بره های سه تا چهارقلویشان تولید می کنند. توان باروری بالا و خصوصیات مادری خوب موجب افزایش کراسینگ برای افزودن ارزش آنها شده است بسیاری از نژادها وقتی با ۲/۱ تا ۴/۱ خط خونی رومانوف تلاقی می شوند بدون وجود هیچ عامل دیگری می توانند قابلیت دو یا سه قلوزایی به دست آورند و توان زاد و ولدشان نیز افزایش می یابد. سن بلوغ جنسی در رومانوف پایین است. نرها در سن ۳-۴ ماهگی توان جفتگیری دارند. در برخی از میش ها بره زایی در سن ۹ ماهگی گزارش شده است. با تغذیه مناسب ماده ها در سن ۶تا۸ ماهگی به وزن ۸۵ تا ۹۰ پوند می رسند و در همان سن هم می توانند بارور شوند.

رکورد تعداد بره سالم متولد شده در یک زایش متعلق به این نژاد بوده وتعداد ۹ بره می‌باشد که در روسیه اتفاق افتاده است. شایان ذکر است که میش‌های با سهم خونی ۵۰% رومانف نیز قادرند چند قلوزایی بالا در حدود ۲۰۰ درصد داشته باشند.
میش‌های رومانف مادران فوق العاده ای از نظر تغذیه ورسیدگی به بره‌ها هستند واز نظر خصوصیات مادری کمتر نژادی با رومانف قابل مقایسه می‌باشد. بره‌ها در زمان تولد وزن بدن بالائی ندارند ولی رشد روزانه مطلوبی دارند. زمان مناسب برای جفت گیری برای بره‌های رومانف در سن ۸ ماهگی است که میش‌ها به ۲.۳ وزن بلوغ رسیده باشند.
نژاد رومانف اگر با نژادهای گوشتی سنگین وزن مانند شاروله و یا ایل-دو-فرانس (Île de France) تلاقی داده شود نتایج بسیار قابل توجهی از نظر افزایش وزن روزانه و راندمان لاشه نشان داده‌اند و در فرانسه آمیخته‌های دو نژاد مذکور با رومانوف به وفور یافت می‌شود. تولید بره‌های نسل اولِ (F1) آمیخته-های نژاد رومانوف با نژادهای بومی، یکی از اهداف اصلی پرورش دهندگان گوسفند در اروپا، کانادا و کشورهای افریقایی است. با برنامه ریزی‌های اصولی می‌توان تعداد ۳ زایش در دوسال را از این نژاد انتظار داشت و یکی از بهترین نژادها برای پایه مادری در برنامه‌های آمیخته گری به حساب می‌آید.

پرورش گوسفند نژاد رومانوف

استفاده اصلی گوسفند رومانوف

لازم است ذکر شود این نژاد، نژادی خالص است بدون دستکاری ژنتیکی و یا مخلوط کردن نژادهای دیگر، و ژنی متفاوت با دیگر نژادهای خالص و میکس دیگر دارد، و به همین دلیل گزینه‌ای مناسب جهت بهینه‌سازی گله‌های داشتی و گوشتی می‌باشد.
بسیاری از گله داران سراسر دنیا به دلیل شرایط سخت اقتصادی موجود در بازار داخلی و خارجی و نیاز به تولید بیشتر با منابع کمتر اقدام به جایگزینی قوچ گله محلی خود با قوچ رومانف کرده‌اند. بره حاصل (اصطلاحاً f1) از خواص مشابه زایشی به پدر خود (رومانف) برخوردار است و خواص پرواری و سازگار بودن با محیط را نیز از مادر محلی خود به ارث می‌برد. در نتیجه با خرید یک قوچ، گله‌ای محلی با ۷۰ رأس میش در طی ۱۳ تا ۱۴ ماه با گله‌ای بالغ از نژاد میکس جایگزین می‌شود که خواص عالی چندقلوزایی، آمادگی جفتگیری در تمام فصول، آبستنی کوتاهتر، خوش پرواری و همساز بودن با محیط را دارا می‌باشد و زایش و بازده گله بین ۲ تا ۴ برابر افزایش می‌یابد.

همانطور که اشاره کردیم برخی دامداران به دلیل اینکه نمی خواهند هزینه زیادی برای خرید رومانف کنند، اقدام به تهیه فقط یک گوسفند رومانف می کنند. که ممکن است میش یا قوچ باشد. اما سوال این است که کدام یک برای ما بصرفه و انتخاب درستی می باشد.

آیا قوچ رومانف برای ما خوب است. اگر قوچ را با یک نژاد دیگر جفت کنیم امکان چند قلو زایی دارد. برخی از فروشندگان رومانف قوچ پیشنهاد می دهند و برخی دیگر میش. اما بدون دلیل نمی توان تصمیم درستی گرفت.

حال از بین دو مورد زیر باید کدام را انتخاب کنیم:
  • میش رومانف
  • قوچ رومانف

با یک دلیل قانع کننده به شما می گوییم که اگر قصد خرید گوسفند رومانف دارید و آن هم فقط یکی، بهتر است میش خریداری کنید. گوسفند رومانف جزو نژاد های دم کوتاه می باشد. اما اکثر گوسفندان دارای دمبه بزرگی هستند.

قوچ رومانف به دلیل عدم جفتگیری با میش معمولی دارای دمبه بلند نمی تواند جفتگیری کند. در نتیجه بهتر است میش رومانف خریداری کنید که به راحتی امکان جفتگیری را با گوسفندان معمولی دیگر داشته باشد.

قیمت گوسفند رومانف

به دلیل اینکه گوسفند با شرایط سخت آب و هوایی سازگار است و می‌تواند در کمترین زمان بهترین بهروری را به شما بدهد. حتی زایش چند قلوه بره و قدرت بالای جفتگیری قوچ رومانف در سراسر جهان فروش گوسفند رومانف صورت می‌گیرد. و امروزه در همه جای جهان پرورش گوسفند رومانف صورت می‌گیرد.
قیمت گوسفند چند ماهه رومانف حدود ۲.۵ میلیون تومان و البته ارزش گوسفندانی که سه یا چهار سال سن دارند به ده میلیون تومان هم می‌رسد.

شرایط موفقیت پرواربندی گوسفند رومانوف

۱. امنیت
۲. جایگاه و فضای اختصاصی: جایگاه باز و بسته بترتیب: ۰.۹ و ۱ متر مربع
۳. خرید علوفه و مواد متراکم در زمان مناسب: ۸ کیلو به ازاء هر کیلوگرم افزایش وزن بدن (یونجه، شبدر، سیلو، جو و…)
۴. زمان مناسب خرید دام: اگر امکان تعلیف تابستانه باشد در اول تابستان قیمت دام خیلی کم است
۵. طول مدت پروار: سه تا چهار ماه
۶. روش فروش دام: سرپایی یا پس از کشتار – اگر سرک باشد و کشتارگاه نزدیک محل پرورش بهتر است که لاشه فروخته شود.

پرورش گوسفند نژاد رومانوف

میزان سرمایه مورد نیاز جهت طرح پرورش گوسفند رومانوف

بودجه: کمتر از ۸۰۰ میلیون تومان
ظرفیت طرح: ۵۰ رأس
تعداد اشتغال طرح توجیهی پرورش گوسفند رومانوف: ۲ نفر
مساحت زمین مورد نیاز جهت پرورش گوسفند رومانوف: ۱۰۰۰ متر مربع
نرخ برابری دلار: ۱۴۰۰۰۰ ریال
تعداد سال ساخت: ۱ سال
نرخ بازدهی طرح: ۳۶ درصد
تعداد سال بازگشت سرمایه: ۳.۲ سال
سرمایه ثابت: ۷۵۰۰ میلیون ریال
سرمایه در گردش: ۱۲۰۰ میلیون ریال
سرمایه کل: ۸۷۰۰ میلیون ریال

این حیوان ویژگی‌های منحصر به‌فردی دارد که پرورش آن مقرون به صرفه است. مثلاً اینکه از این حیوان ۵۷ درصد گوشت گرفته می‌شود این در حالی است که از یک گوسفند معمولی حدود ۴۷ درصد گوشت گرفته می‌شود.
لازم است ذکر شود این نژاد، نژادی خالص است بدون دستکاری ژنتیکی یا مخلوط کردن نژادهای دیگر، و ژنی متفاوت با دیگر نژادهای خالص و میکس دیگر دارد، و به همین دلیل گزینه‌ای مناسب جهت بهینه‌سازی گله‌های داشتی و گوشتی می‌باشد.

بسیاری از گله داران سراسر دنیا به دلیل شرایط سخت اقتصادی موجود در بازار داخلی و خارجی و نیاز به تولید بیشتر با منابع کمتر اقدام به جایگزینی قوچ گله محلی خود با قوچ رومانف کرده‌اند. بره حاصل (اصطلاحاً f1) از خواص مشابه زایشی به پدر خود (رومانف) برخوردار است و خواص پرواری و سازگار بودن با محیط را نیز از مادر محلی خود به ارث می‌برد. در نتیجه با استفاده از یک قوچ، گله‌ای محلی با ۳۰ تا ۷۰ راس میش در طی ۱۳ تا ۱۴ ماه با گله‌ای بالغ از نژاد میکس جایگزین می‌شود که خواص عالی چندقلوزایی، آمادگی جفتگیری در تمام فصول، آبستنی کوتاهتر، خوش پرواری و همساز بودن با محیط را دارا می‌باشد و زایش و بازده گله بین ۲ تا ۴ برابر افزایش می‌یابد
هنوز فروش گوسفند رومانف جای نیفتاده است. مثلاً اینکه هنوز مردم چندان با مزه گوشت آن ارتباط برقرار نمی‌کنند و در بسیاری از مواقع در میدان مال فروشان این حیوان را مسخره می‌کنند. و می‌پرسند گوسفند روسی دیگر چیست؟ ولی این وضعیت برای فروشندگان این نوع گوسفند خیلی هم بد نیست چون فعلاً پرورش آن در انحصار آنها قرار گرفته است.
اکنون سازمان دامپزشکی تلقیح مصنوعی انجام می‌دهد و نژاد این حیوان را با انواع گوسفند ایرانی ترکیب می‌کند. در نوعی ترکیب نژاد این نوع گوسفند با گوسفندهای دیگر، بره‌هایی حاصل شدند که هم دو قلو زایی این حیوان را داشتند و هم درشتی گوسفند ایرانی را. بسته به محل نگه‌داری این حیوان، مراقبت از آن هزینه‌های متفاوتی دارد. در زمان نگه‌داری آن در حالت صنعتی در مواقعی با احتساب هزینه غذا، علوفه و داروهای لازم، هر گوسفند روزانه ۴۵۰۰ تومان خرج دارد.

طرح توجیهی پرورش گوسفند رومانوف – بروزرسانی ۹۹

(دیدگاه کاربر ۲)

تومان۴۲.۰۰۰

طرح توجیهی پرورش گوسفند رومانوف – بروزرسانی ۹۹

میزان تولید در دوره : ۱۰۰ راس
فرمت فایل : پی دی اف
حجم فایل : ۲.۷۹ مگابایت
تعداد صفحات طرح توجیهی : ۶۴ صفحه
مدت زمان فیلم: ۳۹ دقیقه

فرمت طرح توجیهی : PDF

این مجموعه شامل یک فیلم آموزشی با حجم ۱۴۴ مگابایت و مدت زمان ۳۹ دقیقه
و طرح توجیهی پرورش گوسفند رومانوف به شرح زیر می باشد :

فصل اول: چکیده مطالعات فنی – اقتصادی- مالی
معرفی طرح
مدت زمان اجرای طرح
برآورد هزینه اجرای طرح
فصل دوم: معرفی طرح و محصولات
معرفی طرح
هدف از اجرای طرح
اهداف اقتصادی طرح
پرورش گوسفند نژاد خالص
پرورش گوسفند به روش آمیخته گری
پرورش گوسفند در مزرعه
فصل سوم :مطالعه مالی و بررسی هزینه‌های سرمایه‌گذاری طرح
هدف از اجرای طرح
هزینه‌های سرمایه‌گذاری طرح
هزینه‌های زمین و ساختمان سازی
زمین و محوطه سازی
مشخصات فنی در بخش محوطه سازی و ساختمان سازی
ساختمان
ساختمان‌های اصلی
انبارها
ساختمان‌های اداری – رفاهی – خدماتی
بخش‌های رفاهی و خدماتی
هزینه تجهیزات و تکنولوژی
هزینه تاسیسات و انشعابات
هزینه لوازم اداری و خدماتی
هزینه‌های قبل از بهره‌برداری
جمع بندی هزینه‌های سرمایه گذاری ثابت طرح
سرمایه درگردش مورد نیاز طرح
هزینه‌های سالیانه
وضعیت تأمین نیروی انسانی و تعداد اشتغال
برآورد هزینه سالیانه آب، برق و گاز
تعمیر و نگهداری
هزینه استهلاک
برآورد هزینه‌های اداری،توزیع،فروش و تحقیقات بازار
برآورد قیمت تمام شده به تفکیک هزینه‌ها
برآورد درآمدهای حاصله از طرح
آنالیز حساسیت پروژه
اثر تغییرات هزینه ها ی تولید، درامد حاصل از فروش و سرمایه گذاری طرح روی نرخ بازگشت سرمایه (IRR)

فهرست جداول

جدول شاخص های گله
جدول ترکیب گله گوسفند در شرایط عادی با احتساب رأس میش
جدول برنامه سالیانه تولید و فروش در ظرفیت کامل
جدول هزینه‌های زمین
جدول هزینه‌های ساختمان‌سازی
جدول هزینه تجهیزات و ماشین آلات
جدول تاسیسات
جدول تجهیزات اداری و کارگاهی
جدول خرید مولد
جدول جمع‌بندی سرمایه‌گذاری ثابت طرح
جدول هزینه سالیانه نیروی انسانی تولیدی
جدول هزینه سالیانه نیروی انسانی غیر مستقیم تولیدی
جدول هزینه سالیانه مواد اولیه طرح
جدول جیره پیشنهادی میش
جدول جیره پیشنهادی قوچ
جدول مصرف سالیانه انرژی
جدول نگهداری و تعمیرات
جدول هزینه استهلاک
جدول هزینه های اداری،توزیع،فروش و تحقیقات بازار
جدول سرمایه در گردش
جدول هزینه تولید سالانه
جدول منابع سرمایه گذاری طرح
جدول ظرفیت تولیدی طرح
جدول میزان فروش طرح
جدول منابع و مصارف
جدول ترازنامه
جدول پیش بینی عملکرد سود و زیان طرح
جدول شاخص های اقتصادی طرح
جدول پیش بینی برنامه زمان بندی اجرای طرح (Critical Path Method)

توضیحات

میزان تولید در دوره : ۱۰۰ راس
فرمت فایل : پی دی اف
حجم فایل : ۲.۷۹ مگابایت
تعداد صفحات طرح توجیهی : ۶۴ صفحه

۲ دیدگاه برای طرح توجیهی پرورش گوسفند رومانوف – بروزرسانی ۹۹

  1. ۰۹۳۰۷۰۹۱۰۰۲ (خریدار محصول)

    سلام چه جوری باید دانلود کنیم؟

    • تحریریه

      سلام
      بعد از پرداخت لینک دانلود به طور اتومات نمایش داده میشه و به آدرس ایمیل شما و حساب کاربریتان نیز ارسال میشود.

  2. کوتن

    سلام
    تبریک می گم
    تو این زمینه بهترین هستین

    سایتتون هم زیباست

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۴/۵ - (۱۵ امتیاز)