فهرست صنایع اشباع و دارای ریسک سرمایه گذاری

پیرو سیاست‌های توسعه سرمایه‌گذاری در بخش صنعت، معدن و تجارت، ظرفیت‌های تولیدی و خدماتی زیادی در سراسر کشور ایجاد شده است.
علی‌رغم توصیه‌های صورت‌گرفته، در برخی از رشته فعالیت‌ها، ظرفیت‌های ایجادشده از نیاز کشور بیشتر است و بعضاً موجب شده تا برخی واحدها در حداکثر ظرفیت فعالیت ننمایند. گرچه توسعه صادرات می‌تواند رافع این مشکل باشد. اما نوع محصولات و نداشتن صرفه و پتانسیل صادرات، کیفیت محصولات تولیدی، رقابت در بازارها و … از موانع عملیاتی شدن این مهم است.
ازآنجا که صرف بهینه منابع جهت سرمایه‌گذاری‌های جدید بسیار حائز اهمیت است، با همکاری تشکل‌های بخش خصوصی در حوزه صنعت، معدن و تجارت و معاونت‌های تخصصی و سازمان‌های تابعه وزارت صنعت، معدن و تجارت، فعالیت‌هایی که به دلایل فوق و یا سایر دلایل اشباع بوده و دارای ریسک سرمایه‌گذاری بالا هستند، شناسایی و اطلاع‌رسانی شده است و سرمایه‌گذاری در این زمینه توصیه نمی‌شود. البته سرمایه‌گذاری در این صنایع، صرفاً با هدف صادرات قابل قبول بوده و مورد تأیید است.

سیاست‌های توسعه سرمایه‌گذاری در بخش صنعت، معدن و تجارت، در سال‌های اخیر موجب شد ظرفیت‌های تولیدی و خدماتی زیادی در کشور ایجاد شود و رشته‌های صنعتی خاصی مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گیرد، روندی که صدور بی‌برنامه مجوزها را به همراه داشت و این امر در برخی رشته‌های صنعتی به هدررفت سرمایه منجر شد. علاوه بر هدررفت سرمایه، افزایش درخواست مجوز برای برخی رشته‌های صنعتی در سال‌های اخیر افزایش طرح‌های نیمه تمام را نیز به همراه داشت، عاملی که وزارت صنعت، معدن و تجارت را برآن داشت تا تکمیل طرح‌های نیمه تمام موجود را جایگزین صدور جواز تاسیس جدید کند. بر این اساس، برای سال جاری سه پیش‌شرط «واگذاری واحدهای نیمه‌تمام»، «کمک برای افزایش ظرفیت واحدهای موجود» و «صدور جواز تاسیس برای طرح‌هایی که تولید داخل ندارند (به‌طور مثال طرح‌های دانش‌بنیان)» برای صدور جواز جدید در نظر گرفته شد تا به این طریق از صدور جوازهای تاسیس بدون اولویت جلوگیری شود. در نظر گرفتن پیش‌شرط برای صدور جواز در حالی است که متولیان این وزارتخانه همواره براین نکته تاکید کرده‌اند که طبق قانون تسهیل رقابت و منع انحصار، هیچ وزارتخانه‌ای حق ندارد به دلیل اشباع بازار، مجوز صادر نکند که همین قانون مشکلات فراوانی در این خصوص ایجاد کرده است که می‌توان به انباشت مجوز صادره و طرح‌های نیمه‌تمام اشاره کرد؛ مشکلاتی که برای عبور از آن این وزارتخانه سعی دارد تا با ارائه اصلاحیه‌ای به مجلس شرایط را برای عبور از این مشکل فراهم کند؛ اعلام لیست پرریسک‌ها یکی از راهکارهایی است که این وزارتخانه می‌تواند بدون اصلاحیه قانونی و با سرعت بیشتری نسبت به صدور جواز برای این‌گونه رشته‌ها اقدام کند و از سوی دیگر این امکان نیز برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌شود تا با دید کامل‌تری در مسیر سرمایه‌گذاری گام بردارند.

براساس فهرست تهیه شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، صنایع اشباع و دارای ریسک سرمایه‌گذاری در ۳۰ رشته دسته‌بندی شده‌اند و ۱۳۵۵ کد آیسیک محصولات مشمول صنایع اشباع معرفی شده‌اند. رشته‌هایی که به اعتقاد متولیان این بخش به‌رغم تلاش وزارت صنعت، معدن و تجارت در هدایت سرمایه‌گذاران، در برخی رشته فعالیت‌ها، ظرفیت‌های ایجاد شده از نیاز کشور بیشتر بوده؛ روندی که موجب شد برخی رشته‌های صنعتی زیرظرفیت به فعالیت خود ادامه دهند و برخی دیگر نیز عطای تولید را به لقایش ببخشند و به دلیل مقرون به صرفه نبودن، واحدهای تولیدی را به حال خود رها کنند.

 فهرست صنایع اشباع و دارای ریسک سرمایه گذاری را از اینجا دانلود نمائید.

۳.۹/۵ - (۱۲ امتیاز)