کود کامل به صورت جامد(NPK)

کود کامل ماکرو از مهمترین کودهای تولید داخل کشور اسـت کـه دارای سـه عنـصر اصـلی ازت، فـسفر و پتاسیم است و تحت عنوان NPK نیز شناخته می شود. بعضاً در ترکیب این کـود از ترکیبـات روی نیـز بـه میزان بسیار کم استفاده میشود. این کود مصرف عمده و فراوانـی در بخـش کـشاورزی داشـته و بـه صـورت گرانول به بازار عرضه میگردد.
به طور کلی هر ماده معدنی یا آلی که عناصر مورد نیاز گیاه را از نظر کمی و کیفی تأمین کند و باعث بهبود وضعیت گیاه از لحاظ رشد، عملکرد و مقاومت به بیماری ها شود، کود نامیده می شود.

کودها به دو دسته اصلی تقسیم می شود.

الف- کودهای شیمیایی یا معدنی
ب- کودهای آلی و بیولوژیک
الف- کودهای شیمیایی یا معدنی
این دسته از کودها شامل کودهای ازته، کودهای فسفاته، کود کامل ماکرو، کودهای گوگردی و کودهای ریز مغذی و… می شود.

انواع کودهای معدنی در شکل زیر ارائه شده است

 

 

کودهای آلی یا بیولوژیک
این دسته از کودها شامل کودهای حیوانی و صنعتی، کود سبز و کود بیولوژیک می باشد. کود مورد بررسی در این گزارش کود کامل ماکرو است که طبق تعاریف در دسته اول یعنی کودهای شیمیایی و معدنی قرار می گیرد.

کود کامل به صورت جامد

کود کامل ماکرو از مهمترین کودهای تولید داخل کشور است که دارای سه عنصر اصلی ازت، فسفر و پتاسیم است و تحت عنوان NPK نیز شناخته می شود . بعضاً در ترکیب این کود از ترکیبات روی نیز به میزان بسیار کم استفاده می شود. این کود مصرف عمده و فراوانی در بخش کشاورزی داشته و به صورت گرانول به بازار عرضه می گردد. استفاده از کود ماکرو در مقایسه با کودهای ازته، فسفر و پتاسیم سبب استفاده بهینه از خاک می شود.

طبق اطلاعات گرفته شده از شرکت خدمات حمایتی کشاورزی که وظیفه تأمین و توزیع کود کشور را بر عهده دارد ، کود کامل ماکرو مورد استفاده در اراضی کشاورزی کشور محتوی ١۵ درصد ازت، ٨ درصد فسفر (P٢O۵) ، ۱۵ درصد پتاسیم (k٢O) و بعضاً شامل ١ تا ٢ درصد روی نیز می باشد. دانه بندی ذرات عمدتا بین ۴-۲ میلیمتر است. چگالی این محصول نیز m3/kg 1100-900 می باشد .

موارد کاربرد کود کامل به صورت جامد

انسان برای تأمین غذا که مهمترین نیاز اوست می بایست از تمامی عوامل مؤثر در تهیه آن استفاده نماید . با توجه به رابطه مستقیم مواد غذایی با بخش کشاورزی و همچنین با توجه به روند روز افزون جمعیت جهانی، این بخش باید مورد توجه ویژه ای قرار گیرد ، تا با افزایش بهره وری از طریق استفاده بهینه از نهاده های کشاورزی از جمله کودهای شیمیایی مواد غذایی مناسب و کافی تهیه شود.

بطور کلی عوامل متعددی نظیر آب، کود، حاصلخیزی خاک و دفع آفات در میزان تولیدات کشاورزی حاصلخیزی خاک به عنوان مهمترین عامل (WFS) دخیل هستند . اما در سال ١٩٩٨ در بیانیه جهانی غذا کلیدی در برقراری امنیت غذایی و کشاورزی پایدار ذکر شده است. از طرف دیگر مهمترین عامل در حاصلخیزی خاک، کود دهی می باشد. به طوریکه مطالعات انجام شده طی سه دهه گذشته بیانگر آن است که ٣٣ الی ۶٠ درصد افزایش تولیدات کشاورزی مرهون مصرف کود در زمین های کشاورزی بوده است.

به عبارت دیگر کاربرد اصلی کود کامل ماکرو همچون سایر کودهای شیمیایی تأمین عناصر غذایی خاک به منظور تأمین نیاز غذایی گیاهان جهت حداکثر بهره وری از خاک است.

کود کامل ماکرو هم در زمین های زراعی و هم در زمین های باغبانی و نیز اراضی شور مورد استفاده قرار می گیرد. کود کامل مورد استفاده در زمین های زراعی بیش از ٩۵ درصد مصرف کود کامل را به خود اختصاص می دهد. کود کامل مورد استفاده در این زمینه به صورت گرانول تولید و مصرف می شود. این کود برای تمام محصولات کشاورزی مناسب می باشد ولی لازم است قبل از کشت با استفاده از عمیق کاری و یا شخم زمین در محل های علامت گذاری شده زیر خاک قرار گیرند.

در باغبانی و اراضی شور نیز کود کامل ماکرو مورد استفاده قرار می گیرد. اما ترجیحاً توصیه برای مصرف این کود بایستی براساس آزمون خاک صورت گیرد . این کود در مرحله قبل از کاشت درخت در چاله غرس نهال و یا در اوایل فصل به عنوان کود پایه مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین این کود در درختانی که مشکل زرد برگی مشابه علائم کمبود ازت و روی دارند نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

علاوه بر آن این کود برای محصولاتی که نیاز به پتاسیم بالا دارند ، نیز مورد استفاده قرار می گیرد . مانند محصولات جالیزی به عنوان کود پایه در زمان کاشت و یا در مرحله خاک دهی مناسب می باشد. کود کامل ماکرو در خاک هایی که میزان فسفر و پتاسیم آن بالاست، مورد استفاده قرار نمی گیرد. در بعضی موارد نیز این کود در سیستم آبیاری تزریق شده و به همراه آب به خاک داده می شود.

با توجه به عدم وجود یون کلر در این کود می توان از آن در مزارعی که احتمال وجود یون کلر بالا به دلیل شوری وجود دارد نیز استفاده نمود.

در کشت انواع صیفی و سبزی نیز این کود می تواند هم به صورت تقسیط و هم قبل از کاشت و هم به شکل نواری با جایگزینی عمقی مصرف گردد.

یکی از نکات بسیار مهم در بکار گیری کودهای ماکرو کنترل کیفیت آنها پیش از مصرف است . به طور کلی کودهای تولید شده توسط بخش خصوصی و پتروشیمی ها و همچنین کودهای وارداتی مستمرا تحت کنترل کیفی و آزمایشگاهی قرار می گیرند و در صورت غیر استاندارد بودن از توزیع آنها جلوگیری می شود. این امر بدین صورت انجام می شود که کودهای وارداتی توسط نمایندگی های بنادر مطابق روش های استاندارد نمونه برداری شده و برای شرکت خدمات حمایتی جهت آزمایش و تائید فرستاده می شود . بخش کنترل کیفی امور کود نیز کودهای ارسالی را از نظر ظاهری بررسی و در صورت تایید به آزمایشگاه ارسال می شود. کودهای تولیدی بخش خصوصی و پتروشیمی ها نیز توسط شعب شرکت در مناطق نمونه برداری شده و همانند نمونه های وارداتی به بخش کنترل کیفیت ارسال می شود . به جز عناصر موثر که می بایست در کودهای شیمیایی در حد استاندارد باشد، عناصر سرب و کادمیوم عناصر مضری هستند که می بایست میزان آنها زیر حد تعیین شده باشند.

 

 

کد ایسیک مرتبط با صنعت تولید کود کامل به صورت جامد

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطه شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کود کامل یا ماکرو ۲۴۱۲۵۱۲۳۴۹

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید کود کامل به صورت جامد

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

کود کامل یا ماکرو ۳۱۰۵۱۰۱۰

فرایند تولید کود کامل

فرایند تولید کود کامل به صورت جامد در واقع شامل یک فرایند Mixing و گرانول سازی است و واحدهای موجود تولید کننده این نوع کود در جهان از همین روش جهت تولید کود کامل گرانوله شامل هر سه عنصر NPKاستفاده می کنند.

در فرایند تولید NPK ابتدا مواد اولیه یعنی سولفات آمونیوم، سولفات پتاسیم و فسفات آمونیوم توسط آسیاب به ذرات ریز تبدیل می شوند. بعد از آسیاب مواد با نسبتهای تعیین شده مطابق فرمولاسیون کود، توزین شده و از طریق قیف های خوراک دهنده وارد سیستم می شوند.

در مرحله اول فرایند مواد درون مخازن استوانه ای همزن دار با یکدیگر مخلوط می شوند. پس از اختلاط توسط سیستم های انتقال دهنده به بخش گرانول سازی منتقل می شوند.

در بخش گرانول سازی مخلوط در دستگاههای گرانول ساز گرم می شوند. حرارت سبب ذوب نسبی ترکیبات و چسبندگی آنها می شود. با چرخش همزن ها گرانول ها در سایز های مختلف شکل می گیرند.

در مرحله بعد گرانول ها وارد سیستم خشک کن می شوند. با استفاده از هوای سرد گرانول ها تشیکل شده و سایزشان تثبیت می شود. در مرحله آخر نیز گرانولها الک شده و سایز بندی می شود و پس از آن توسط تسمه نقاله وارد قسمت بسته بندی می گردد. نهایتا در این بخش کود گرانوله درون کیسه (عمدتا ۵٠ کیلوگرمی) بسته بندی شده و قابل عرضه به بازار خواهد بود.

وضعیت واحد های فعال کود کامل به صورت جامد

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کود کامل به صورت جامد در کشور به تفکیک استان آمده است .

 

وضعیت واردات و صادرات کود کامل به صورت جامد

نمودار واردات و صادرات کود کامل به صورت جامد در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

 

 

پیشنهاد منطقه مناسب برای اجرای طرح تولید کود کامل به صورت جامد

در مورد مسئله مکان یابی احداث واحد و یا طرح، مدلها و روشـهای متعـددی وجـود دارد کـه پارامترهـای بسیار مهم، اساسی و مؤثر در دستیابی به محل مناسب اجرای طرح دخالت میکنند. از مهمترین پارامترهـای موجود در این رابطه میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:
١ -نیروی انسانی (جمعیت کاری و اداری مورد نیاز جهت ایجاد اشتغال)
٢ -قیمت زمین (ارزانی زمین و دستیابی به مساحت زیاد و قابل تامین)
٣ -معافیت مالیاتی (جهت افزایش میزان سوددهی طرح)
۴ -دستیابی به منابع تامین مواد اولیه (پارامتر بسیار مهم در طرحهای پتروشیمی)
۵ -دسترسی به پایگاههای جهانی (جهت صادرات محصول و واردات مواد مورد نیاز)
۶ -امکان تامین موارد تاسیساتی همچون برق و سوخت مورد نیاز
همانطور که ذکر شد، مواد اولیه اصلی واحد تولید کود کامل، سولفات آمونیـوم، فـسفات آمونیـوم و فـسفات پتاسیم است که به جز سولفات آمونیوم دو ترکیب دیگر در داخل کشور تولید نمی شود. همچنین از آنجا کـه طرح در حداقل ظرفیت مد نظر است، در ظرفیت های پایین مشکل حمل و نقل ماده اولیه وجود ندارد. لذا از نظر تامین ماده اولیه محدودیتی در مکان احداث واحد وجود ندارد.
با توجه به اینکه فرایند تولید کود کامل پیچیدگی خاصی ندارد و نیاز به نیروی کار لزوما مجرب جهـت کـار با تجهیزات واحد وجود ندارد، از لحاظ تامین نیروی انـسانی نیـز مـشکلی در مکـان احـداث واحـد احـساس نمی شود. لذا احداث واحد در استانهایی که نیروی کار ارزان تر است، جهـت کـاهش هزینـه اولویـت دارد. در نهایت استانهای محروم نظیر استان ایلام، کرمانشاه و… که از مزایای معافیت مالیـاتی و سـایر تـسهیلات نیـز برخوردارند می توانند به عنوان مکان احداث واحد در نظر گرفته شود.

اهمیت استراتژیک کالا

بخش کشاورزی با ارزش افزوده ۴/١١ درصد در سال ١٣٨۴ ،٢۵ درصد اشتغال، ٢۵ درصد از صـادرات مـواد غیر نفتی، ١٨ درصد تولید ناخالص ملی، تأمین کننده ٨۵ درصـد نیـاز غـذایی کـشور اسـت و از ایـن نظـر از اهمیت بالایی برخوردار است.
امروزه از کودهای شیمیایی به عنوان اقتصادیترین ابزار برای نیل بـه حـداکثر تولیـد در واحـد سـطح یـاد میشود. در شرایطی که هر ساله جمعیت کشور بیش از یک میلیون نفر افزایش مییابـد و تقاضـا بـرای مـواد غذایی رو به فزونی است. کود به عنوان عامل اصلی حاصلخیزی خاک و افـزایش بهـرهوری از جملـه کالاهـای استراتژیک داخلی به شمار میآید.

کشورهای عمده تولیدکننده و مصرف کننده کود کامل به صورت جامد

بـر اسـاس اطلاعـات موجـود کـشورهای چـین، آلمـان، فرانـسه، ایتالیـا و تایلنـد از جملـه واردکننـدگان و مصرف کنندگان عمده کود کامل در جهان هستند.
کشورهای روسیه و بلژیک نیز از جمله تولید کنندگان و صادرکنندگان عمده این محصول در جهـان بـه شـمار می آیند.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید کره بادام زمینی

ظرفیت تولید سالیانه : ۳ هزار تن
نرخ برابری دلار : ۱۶۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۵۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۲۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۴۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۴۴۰ میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۱ درصد

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

۳.۷/۵ - (۳ امتیاز)