مدل پستل چیست؟

کلمه pestel از ۶ حرف اول کلمه های Political, Economic, Social, Technological, Environmental, Legal تشکیل شده است. تحلیل پستل برای تجزیه و تحلیل محیط بیرونی کسب و کارها کاربرد دارد. این مدل می‌تواند برای درک تصویر کلان از محیط کسب‌وکارها، صنایع و کشورها مورداستفاده قرار گیرد. نکته حائز اهمیت در هنگام شناسایی عناصر پستل این است که مدیران باید در نظر داشته باشند که هر یک از این عوامل متعیرهای زیادی را در بر می گیرد که ممکن است تعدادی از آن‌ها برای کسب و کار آن‌ها مهم تلقی شود.
برای مثال در شرایط تحریم بسیاری از کسب و کارهای ایرانی دچار مشکلات مختلف شدند، این در حالی بود که درصد زیادی از مشکلات آنها مربوط به مسائل محیطی کسب و کار آنها بود؛ اما سوال این است که آیا واقعا ابزار یا راهکاری برای شناسایی و کنترل شرایط محیطی وجود نداشت تا کسب و کارها بتوانند از آن استفاده کنند؟ شناخت دقیق محیط کسب وکارتان می تواند، میزان کنترل شما بر احتمالات و اتفاقات پیرامونتان را افزایش دهد. در ادامه با عوامل تاثیرگذار در تحلیل پستل آشنا می شویم.

عوامل سیاسی (Political Factors)

زمانی که شما به عنوان یک کسب و کار در کشورتان فعالیت می کنید، خواه و ناخواه شرایط و عوامل سیاسی کشور بر کسب و کارتان تاثیرگذار است. این عوامل عبارتند از تصمیمات رهبران سیاسی، تعرفه‌های تجاری، مالیات‌ها، سیاست‌های تجاری، منابع مالی و تعارضات سیاسی. برای مثال سخنرانی شخصیت های سیاسی مهم کشورها درباره ی قیمت دلار و طلا می تواند بر کسب و کار شما تاثیر گذاشته و شما را برای تامین مواد اولیه تان دچار چالش کند.

عوامل اقتصادی (Economic Factors)

علاوه بر عوامل سیاسی، عوامل اقتصادی نیز به طور مستقیم بر کسب و کار شما تاثیرگذار است و نه تنها عوامل اقتصادی کشور، بلکه عوامل اقتصاد جهانی نیز موثر است. البته به این نکته باید اشاره کرد که تصمیم های سیاسی بر اقتصاد کشورها به طور مستقیم تاثیرگذار است. همچنین نرخ تورم، نرخ سود، نرخ بهره، قدرت خرید مردم، درآمد قابل تصرف، روند تجارت خارجی، رکود و رونق اقتصادی از عوامل بسیاری مهمی ‌هستند که کسب و کارها باید به آن‌ها توجه داشته ‌باشند.

عوامل اجتماعی (Social Factors)

عوامل اجتماعی نظیر سن، جنسیت، جمعیت، فرهنگ، مردم شناسی، دیدگاه رسانه‌ای و حتی عوامل دینی در برخی از کشورها نقش تعیین کننده ای بر کسب و کارها دارند. برای مثال زمانی که مک دونالد قصد تاسیس شعبه ی خود را در چین داشت، با مشکلات مختلفی مواجه شد، چرا که فرهنگ مردم آنها خواستار غذاهای محلی متناسب با طبع غذایی آنها بود. اگر بخواهیم به مثال دیگری در این زمینه اشاره کنیم، می توان به برندهای معروف نوشابه اشاره کرد که بعد از مدتی مصرف برخی از مردم به دلیل وجود قند در نوشابه ها کم شده است و فروش این برندها کاهش یافته است.
این تغییر سبک زندگی که از عوامل اجتماعی به شمار می رود، این برندها را وادار کرد تا چاره ای برای حل این مشکل پیدا کنند. بنابراین برندهای نوشابه این تهدید را به فرصت تبدیل کرده و نوشابه های رژیمی را وارد بازار کردند.

عوامل تکنولوژیک (Tecnological Factors)

امروزه فناوری و تکنولوژی به قدری با سرعت در حال تغییر و به روز شدن است که نه تنها کسب و کارها بلکه انسان ها نیز نمی توانند این عوامل را نادیده بگیرند و تکنولوژی به جز جدایی ناپذیر در زندگی انسان ها تبدیل شده است. برای مثال برای پداخت قبض ها یا انتقال وجه دیگر نیازی به ایستادن در صف های طولانی نیست و با نرم افزارهایی مانند: آپ یا همراه بانک های مختلف می توان این کارها را به راحتی انجام داد. همینطور فعالیت‌های تحقیق و توسعه، خودکار بودن فرآیندهای تولید و نرخ تغییر فناوری ازجمله مهم‌ترین شاخص‌های مؤثر در این عامل هستند.
تا اینجا به ۴ مورد از تحلیل پستل اشاره شد. ۲ مورد بعدی، عوامل محیطی و قانونی را می توان زیر مجموعه ی عوامل سیاسی و دیگر عوامل دانست. برای مثال قانون کار و تجارت زیر مجموعه عوامل سیاسی قرار می گیرد.

عوامل محیط زیستی (Environmental Factors)

خوشبختانه با افزایش روز افزون اهمیت دولت ها و ملت ها به محیط زیست، این عامل به یکی از عوامل مهم در تحلیل ها تبدیل شده است. کشورهایی که تغییرات محیط زیست را جدی می گیرند، بر استفاده محصولات منطبق با محیط زیست تاکید دارند. بنابراین کسب و کارها برای ورود به بازار باید دقت لازم را به عوامل محیط زیست داشته باشند؛ چرا که ممکن است بی دقتی یا بی توجهی به عوامل محیط زیست نه تنها کسب و کارها را بلکه کل کشور را تحت تاثیر قرار دهد.
برای مثال می توان به شرکت تسلا اشاره کرد که از معضل تولید آلاینده های مخرب محیط زیستی توسط خودرو ها برای شرکت خود فرصت ایجاد کرده و خودرو های برقی را وارد بازار کرد.

عوامل قانونی (Legal Factors)

قوانین استخدام، حفاظت از مشتری، مقررات خاص صنعت، مقررات رقابت، قوانین حاکم بر بازار داخلی، قوانین آینده، بندهای قانون‌گذاری و فرایندهای آنها و مقررات محیطی همه از عوامل قانونی هستند. اگر می خواهید به عنوان یک کسب و کار در کشور خود فعالیت داشته باشید، باید قوانین آن کشور را برای فعالیت قانونی بشناسید.
برای مثال اگر در اینستاگرام کسب و کاری داشته باشید، ممکن است روزی قانون فیلترینگ اینستاگرام تصویب شود و در این صورت اگر فعالیت های آنلاین کسب و کار شما تنها به اینستاگرام خلاصه شود، شما دچار ضرر و زیان های فراوانی خواهید شد. بنابراین باید در کنار اینستاگرام یک وبسایت نیز راه اندازی کنید تا احتمال این ریسک را به حداقل برسانید.

کلام آخر

با تحلیل پستل و بررسی دقیق عوامل آن خواهید توانست کنترل بیشتری بر اوضاع و محیط پیرامون کسب و کار خود داشته باشید و آماده تر از قبل به پیشواز عوامل غیر قابل کنترل محیط رفته و آنها را کنترل کنید. نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که بی توجهی به هر یک از این عوامل در کسب و کارتان ممکن است شما را تا مرز ورشکستی و حتی ورشکستگی ببرد و نه تنها به خودتان بلکه به کشور و مردم آن کشور آسیب بزنید. بنابراین هر یک از این عوامل را به اندازه ی خود جدی گرفته و آنها را به خوبی بشناسید.

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)