سیستم سازی کسب و کار

در ابتدا قصد داریم مفهوم سیستم سازی کسب و کار را با یک مثال ساده برای شما توضیح دهیم. فرض کنید که شما مدیر یک مجموعه و یک کسب و کار هستید و آن کسب و کار بسته به اندازه اش از تعدادی افراد و پرسنل تشکیل شده باشد و همه چیز طبق روال خود پیش برود.
ناگهان مساله ای پیش می آید و شما چند روزی را در محل کار خود نمیتوانید حاضر شوید و امکان پاسخ دهی به پرسنل خود را ندارید. در کمال تعجب همه چیز به هم میریزد، سفارش ها به موقع تحویل داده نمیشوند، پیام مشتریان جواب داده نمیشود و کلی مشکل دیگر، که در نهایت سبب نارضایتی مشتریان شما شده و به کسب و کار و پلن درآمدزایی شما آسیب میزند.
این سناریو احتمالاً برای شما آشنا باشد. در نگاه اول ممکن است با خود بگویید که تاثیر زیادی بر کسب و کار شما نمی گذارد و جزو مسائلی است که به هر حال در هر سازمانی پیش می آید. اما بدانید که اگر برای آن فکری نکنید، با گذر زمان بزرگ و بزرگ تر شده و دیگر قابل کنترل نخواهد بود و شاید سر انجام به جایی برسد که چیزی از کسب و کار شما باقی نگذارد!
یکی از ساده ترین و کارامد ترین راه هایی که ما برای جلوگیری از وقوع چنین مسائلی به شما پیشنهاد می دهیم، سیستم سازی کسب و کار بوده و ۱۰۰ درصد سبب سوددهی شما در کمترین زمان خواهد شد. پس این مطلب را از دست ندهید و تا آخر همراه ما باشید!

و اما سیستم سازی کسب و کار چیست…؟

بهتر است در ابتدا با مفاهیم سیستم و سیستم سازی آشنا شویم.

سیستم چیست

سیستم مجموعه ای از عناصر و اجزا به هم پیوسته می باشد که برای رسیدن به یک هدف مشترک با یکدیگر در تعامل بوده و خروجی مشخصی را ایجاد می نمایند. با توجه به این تعریف، سازمان ها و کسب و کار ها را میتوانیم یک سیستم درنظر بگیریم. در یک سیستم، هر چقدر که تعامل اجزا درونی سیستم را سریع تر و آسان تر کنیم، عملکرد آن بهبود چشمگیری خواهد یافت.
به عنوان مثال، یک سازمان را درنظر بگیرید. هرچقدر که ارتباط مناسب تر و شفاف تری بین بخش های مختلف آن سازمان برقرار باشد، هر چقدر که کارمندان در مهارت های ارتباطی توانمندتر باشند و هر چقدر که یک زبان شفاف و تعریف شده ای بین بخش ها وجود داشته باشد، کل این سامانه عملکرد مناسب تری را از خود نشان میدهد.

سیستم سازی چیست

سیستم سازی راهکاری عملی برای تولید درآمد بیشتر با کار کمتر می باشد! یعنی چه؟ یعنی در حالی که کار کمتری می کنید و انرژی کمتری صرف می کنید، سود و ثروت بیشتری بدست می آورید و در کنارش از زندگی خود در کمال آرامش لذت میبرید! این دقیقاً مفهومی است که آقای سم کارپتنر در کتابش با عنوان work the system مطرح کرده است.
مفهوم سیستم سازی، به مانند مجموعه ای از چرخ دنده ها می باشد که به طور هماهنگ و در کنار یکدیگر موجب پیشروی یک سیستم و یک مجموعه میشوند. اگر در یک سیستم، شما نقش چرخ دنده اصلی را ایفا کنید، خود شما مانع اصلی آن سیستم خواهید بود. چرا؟
چون که شما به عنوان مدیر یک سازمان برای سیستم سازی باید نقش یک رهبر ارکستر را ایفا کرده و نه اینکه یک نوازنده باشید! مدیریت یعنی انجام کارها به دست دیگران! وظیفه اصلی مدیر فکر کردن و یافتن اهرم ها می باشد. اینکه خودمان کارها را پیگیری کنیم، مانع سیستم سازی می شویم و کارها را وابسته به خود می کنیم. عواقب وابسته شدن کارها را نیز در بالاتر بررسی کردیم…

سیستم سازی کسب و کار به چه معناست ؟

سیستم سازی کسب و کار شامل تمام فعالیت هایی است که برای خودکار سازی کسب و کار صورت می گیرد تا با کمترین نظارت و دخالت مدیر، کارها به همان نحوی پیش برود که انتظار می رود. با این کار مدیران وابستگی کسب و کار را به خودشان کاهش داده و وقتی در محل کار حضور ندارند کارها به خوبی پیش میروند.
در حقیقت به مجموعه ای از اصول و روش هایی که فرایند انجام فعالیت ها و وظایف را در یک سازمان مشخص می کند، سیستم سازی کسب و کار می گویند.
به زبانی ساده، در هر کسب و کار، سیاست ها و روش های انجام کاری وجود دارد که تمام فرآیندهای کلیدی آن کسب و کار، بر اساس آنها صورت می گیرند. سیاست هایی همچون نحوه پاسخ دهی به مشتریان و ایجاد رضایت در آنها تا انجام تک تک فعالیت های تعریف شده در آن سازمان. وظیفه سیستم سازی، تعریف و تعیین این چنین چارچوب هایی در هر کسب و کاری می باشد.
جالب است بدانید که در فرایند بیزینس کوچینگ، یکی از اولین اقداماتی که یک بیزینس کوچ باید به آن بپردازد سیستم سازی کسب و کار می باشد و باید تمام فعالیت های آن کسب و کار را به درستی سیستم سازی کرده تا در نهایت این اقدامات منجر به پیشرفت آن کسب و کار و دست یابی به اهداف درنظر گرفته شده شود.

مزایا و ضرورت سیستم سازی کسب و کار

بدون سیستم سازی کسب و کار، بسیاری از مدیران کارمند هستند و حتی وقت برای فکر کردن ندارند!
یقیناً با کار کمتر، سود و ثروت بیشتری کسب خواهید کرد.
مدیریت دانش؛ یعنی با رفتن افراد، سازمان دچار مشکلی نمی شود.
میتوانید کار ها را واگذار کنید چه به کارکنان خود سازمان و چه برون سپاری.
تسهیل مدیریت اطلاعات؛ دسترسی به اطلاعات توسط مدیران و کارمندان به راحتی صورت میگیرد.
اقدامات و رفتارهای سلیقه ای و خارج چارچوب کاهش یافته و شکل منسجم تری را به برند شما و برندسازی شما میدهد.
خطاها و اشتباهات انسانی کاهش می یابند.
بستر رشد کسب و کار شما فراهم میشود. بجای آنکه شبانه روز کار کنید و همان نتایج همیشگی را بگیرید، اینبار وقت به اندازه کافی دارید که کسب و کارتان را گسترش دهید!
با سیستم سازی، بهتر میتوانید کسب و کار خود را تحلیل و ارزیابی کنید و اشکالات آن را بیابید و در نهایت سبب افزایش بهره وری آن شوید.

گام ها و اصول سیستم سازی در کسب و کار

تا به اینجا از لزوم و ضرورت داشتن سیستم سازی صحبت کردیم. حالا قصد داریم که ببینیم یک سیستم کسب و کار را چگونه میتوانیم پیاده سازی کنیم.
اصل ۱ : مشخص بودن هدف سیستم
اصل ۲ : داشتن تفکر سیستمی
اصل ۳ : تعیین دستورالعمل های نجات بخش
اصل ۴ : تیم سازی کردن
اصل ۵ : استفاده از ابزارها برای تسهیل کردن کارها

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)