مدل کسب و کار (C2C)

مشتری به مشتری (C2C) یک الگوی تجاری است که به موجب آن معمولا مشتریان می‌توانند در یک محیط آنلاین با یکدیگر تجارت کنند. مدل درآمدزایی وب سایت‌های C2C براساس فروش کالاهای دست دوم میان مصرف کنندگان و ایجاد بخش حراجی در بخش‌های مختلف سایت استوار است. بازاریابی C2C با ورود به اینترنت و شرکت‌هایی مانند eBay، Etsy و Craigslist محبوبیت زیادی پیدا کرده است.در ایران سایت‌های مشابه مانند بازار و شیپور نمونه‌های محبوب الگوی C2C هستند.

مدل کسب و کار (C2C) چگونه کار می‌کند

این مدل تجاری نمایانگر یک محیط بازار است که در آن مشتری با از یک تجارت یا شخص ثالث به عنوان سکو یا اهرمی برای فروش کالاهای خود استفاده میکند. شرکت‌های C2C نوع جدیدی از مدل تجاری است که با فناوری تجارت الکترونیکی و اقتصاد اشتراکی پدید آمده است.مشتریان از رقابت برای محصولات سود می‌برند و غالباً مواردی را پیدا می‌کنند که یافتن مشابه آنها در جایی دیگر دشوار است. استفاده از سایت‌های C2C راحت است زیرا نیازی به مراجعه به فروشگاه‌های خرده فروشی نیست. فروشندگان محصولات خود را بصورت آنلاین لیست می‌کنند و خریداران از آن استقبال می‌کنند.

نکات کلیدی

-در C2C مشتریان معمولا می‌توانند در یک محیط آنلاین با یکدیگر تجارت کنند.
-این مشاغل نوع جدیدی از مدل تجاری هستند که با فناوری تجارت الکترونیکی و اقتصاد اشتراکی پدید آمده‌اند.
-سایت‌های آنلاین این شرکت‌ها شامل Craigslist، Etsy و eBay است که محصولات یا خدمات را از طریق یک سیستم سازماندهی شده یا حراج می‌فروشند.
-C2C دارای مشکلاتی از قبیل عدم کنترل کیفیت یا ضمانت پرداخت می‌باشد.

مدل کسب و کار (C2C) و اینترنت

مردم از طریق اینترنت و واسطه‌ها توانسته‌اند محصولات خود را به مخاطبان بزرگتری بفروشند.واسطه‌ها تعامل مصرف کننده با مصرف کننده را افزایش داده‌اند و تعامل بین کاربران را ارتقا می‌بخشند.برای مثال آمازون و eBay دو غول واسطه به شمار می‌روند.آمازون دارای ترکیب B2C و C2C است، یعنی اجازه می‌دهد تا مشاغل به مشتریان و مصرف کنندگان به مصرف کنندگان بفروشند.B2C مخفف شرکت‌های تجاری و مصرف کننده است، یعنی شرکت‌هایی که محصولاتشان را به افراد مختلف می‌فروشند.بیشتر وب سایت‌ها به خریداران اجازه می‌دهد تا آزادانه خرید کنند. با این حال، فروشنده باید هزینه یا کمیسیون پرداخت کند.

معایب مدل کسب و کار (C2C) آنلاین

مانند هر نوع مدل تجاری، مصرف کننده به مصرف کننده هم معایبی دارد. بعضی اوقات روش‌های پرداخت هم می‌تواند مشکل ساز باشد. کیفیت محصول موجود در فروش نیز می‌تواند مسئله ساز باشد.با این حال برخی از وب سایتهای C2C تسهیلات پرداخت مطمئن دارند.به عنوان مثال، پی پال به افراد اجازه می‌دهد تا با پرداختهای آنلاین پول پرداخت یا دریافت کنند.بسیاری از معاملات مصرف کننده به مصرف کننده مربوط به کالاهای دست دوم است.

درآمد و رشد بازار مدل کسب و کار (C2C)

پیش بینی می‌شود بازار (C2C) به دلیل مقرون به صرفه بودن در آینده رشد بیشتری داشته باشد. هزینه استفاده از اشخاص ثالث رو به کاهش است و تعداد کالاهایی برای فروش توسط مصرف کنندگان به طور پیوسته در حال افزایش است. خرده فروشان به دلیل محبوبیت رسانه‌های اجتماعی و سایر کانال‌های آنلاین، آن را به عنوان الگوی اساسی در تجارت می‌دانند. این کانال‌ها محصولات خاصی را نشان می‌دهند که از قبل در اختیار مصرف کنندگان بوده و تقاضا را افزایش می‌دهد، که باعث افزایش ترافیک آنلاین به سیستم عامل‌های C2C می‌شود.
با این حال، C2C دارای مشکلاتی از قبیل عدم کنترل کیفیت یا ضمانت پرداخت می‌باشد. در برخی موارد، پشتیبانی کمی برای معاملات کارت اعتباری وجود دارد، اگرچه ظهور PayPal و سایر سیستم‌های پرداختی طی این سالها به ساده شدن پرداخت در سیستم عامل‌های این مدل تجاری کمک کرده است.
بازار C2C با گذشت زمان به دلیل ورود شرکت‌های بیشتر به این فضا رشد یافته است.این بازار در بین فروشندگان به دنبال به حداکثر رساندن پتانسیل فروش خود از طریق ارتباط با مشتری است که در غیر این صورت با استفاده از روش‌های فروش سنتی به دست نمی‌آید.

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)