مراحل تهیه تحقیقات بازار

در تحقیقات بازار ابتدا هدف کاررا مشخص و سپس به بررسی ابزارها، گام ها، فرآیندها و دستورالعمل های بازار می پردازیم.

تحقیقات بازار چیست؟

هر کسب و کاری بر مبنای نیاز شکل گرفته و هدف از اجرای دستورالعمل تحقیقات بازار بررسی این نیازهاست. پیدا کردن نیازها و تمرکز بر روی آنها، بهترین ایده‌ها جهت راه‌اندازی کسب‌وکار را به ما می دهد . بعد از آن نیز همواره باید بر روی نیازهای جدید و پاسخ به آنها متمرکز بود. انتظارات یک مشتری ممکن است در طول زمان تغییر یابد و نیاز به خلق محصولات جدید باشد.
بسیاری از کسب و کارها و برندها احتیاج دارند تا مشکلات حیطه کاری خود را شناسایی کنند؛ از طرفی همواره به دنبال بررسی محصول و خدمات جدید خود در بازار هستند.

چرا باید تحقیقات بازار انجام دهیم؟

۱-شناسایی تهدید ها و فرصت ها در بازار
۲-کاهش خطرات کسب وکار
۳-تعیین نیازها و خواسته‌های مشتریان
۴-ترکیب موثر ارتباط
۵-بهبود فعالیت های فروش
۶-پیش بینی فروش
۷-تولید محتوای تبلیغاتی مناسب
۸- یافتن محل‌های مناسب برای تبلیغ
۹- فروش بیشتر نسبت به رقبا
۱۰- تعیین اهدافی بهتر برای کسب و کارتان
۱۱- ساده تر شدن تصمیم گیری
۱۲- زنده نگه داشتن برند (نام تجاری)
۱۳- تسهیل معرفی محصول جدید
۱۴- تعیین پتانسیل‌های صادراتی
۱۵- تصمیم‌گیری مدیریتی

انواع تحقیقات بازار
بخش بندی بازار

یکی از انواع تحقیقات بازار بوده که مشتریان خود را به تفکیک سن، جنس، جغرافیا، تحصیلات و یا سایر ویژگی ها دسته بندی می کند. این قسمت یکی از رایج ترین انواع تحقیقات بازار است.

تحلیل مشتریان

در بسیاری از مواقع هدف از انجام تحقیقات بازار درک نیاز مشتریان، رضایت آن ها از برند یا محصولات مان و دیدگاه آنان ست. اصلی سترین سرمایه هر کسب و کار مشتریان آن هستند به همین سبب نقطه نظرات و رضایت آنان را می بایست مورد بررسی قرار داد.

شناسایی رقبا

در این بخش رقبا را مورد بررسی قرار می دهیم. شناسایی رقبا، میزان موفقیت، نظر مشتریان، وضعیت بازار و… را بررسی می کنیم و نسبت به رقبای خود در بازار اطلاعات به دست می آوریم و آن ها را تجزیه و تحلیل می کنیم و برمبنای این اطلاعات تصمیم گیری می شود.

تست محصول

بخشی از تحقیقات بازار به منظور تست یک محصول جدید می باشد که متمرکزا برای محصول جدید و ورود آن به بازار مورد بررسی قرار می گیرد. در این بخش از واکنش مشتریان نسبت به تولید وعرضه محصول جدید به بازار و یا تغییرات در محصول تولید شده تصمیم گیری می شود .

روش های انجام تحقیقات بازار

تحقیقات بازار بر دو نوع کمی و کیفی می باشد. در نوع کمی داده ها به صورت عددی هستند و از اعتبار برخوردارند ولی در نوع کیفی داده ها بیشتر به صورت شهودی است و کیفیت ملاک اصلی است. در تحقیقات بازار یا از روش کمی که ابزار آن جهت جمع آوری اطلاعات نرم افزار و پرشنامه است و یا از روش کیفی که ابزار آن مصاحبه یا گرداوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای است، استفاده می شود ولی در برخی مواقع از هر دو روش نیز استفاده می شود، به این روش آمیخته می گویند.

مراحل تحقیقات بازار چیست؟

تحقیقات بازار به صورت کلی دارای مراحل اصلی و مشخصی است که هر مرحله ممکن است به مراحل فرعی تقسیم شود . این مراحل کلی به صورت زیر هستند:

هدف از تحقیقات بازار

در هر کاری قبل از اقدام به انجام آن کار، قطعا برای انجام آن هدفی در سر دارید. انتخاب هدف تاثیر بسیاری در روش و انجام کار دارد. در تحقیقات بازار نیز به همین صورت است. شما می بایست ابتدا هدف خود را تعیین و بعد بر مبنای هدف خود روش های و مراحل تحقیقات بازار را طی کنید. این تحقیقات ممکن است برای شناخت مشتریان، بخش بندی بازار، تست محصول و یا موارد دیگر صورت گیرد.

انتخاب روش

در این قسمت شما تعیین می کنید که اطلاعات خود را به صورت کمی ، کیفی و یا آمیخته ( ترکیبی ) جمع آوری کنید که انتخاب هر کدام از این روش ها بستگی به، هدف تحقیق و ماهیت مسئله دارد. انتخاب روش به این جهت اهمیت دارد، که هر روشی ابزار خاص خود را دارد.

طراحی و انتخاب ابزار

معمولا برای هر تحقیق باید دست به طراحی ابزار مناسب با تحقیق زد. این ابزار ها بسته به نوع روش انتخابی متفاوت خواهد بود. پرسشنامه، مصاحبه، روش کتابخانه ای، تحقیق میدانی و مشاهده از جمله مهم ترین ابزار های تحقیقات بازاریابی به شمار می روند.

گردآوری اطلاعات

گردآوری اطلاعات بستگی به ابزار تحقیق شما دارد. شما میتوانید از روش مشاهده، میدانی و یا با پخش پرسشنامه به صورت حضوری اقدام کنید و یا با تعیین قرار مصاحبه ، یا حتی پر کردن پرسشنامه روش تلفنی این اطلاعات را جمع آوری کنید. در سالیان اخیر استفاده ار روش تلفنی و یا آنلاین خیلی مورد استقبال قرار گرفته است.

تحلیل و تفسیر

در روش کمی نرم افزار های آماری به جهت تجزیه تحلیل اطلاعات استفاده می شود در حالی که در روش کیفی به صورت های دیگر از قبیل کدگذاری یا روش های دیگر صورت می گیرد.

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۳ امتیاز)