پرورش بنفشه آفریقایی در گلخانه

Sainpaulias ، که معمولاً با نام بنفشه آفریقایی شناخته می شود ، جنس گیاهان گلدار چند ساله گیاهان بومی تانزانیا و جنوب شرقی کنیا است. به طور معمول ، بنفشه های آفریقایی به عنوان گیاهچه ای رشد می کنند. در زیستگاه بومی خود ، بسیاری از گونه های بنفشه آفریقایی به دلیل پاکسازی خانه های جنگلی ابرهایشان برای کشاورزی در معرض خطر هستند. بنفشه های آفریقایی می توانند به اندازه کمتر از سه اینچ برای انواع “میکرو” تا بیش از ۱۲ اینچ برای انواع “غول پیکر” باشند. برگها به شکل بیضی شکل ، مویی گرد و دارای بافت گوشتی هستند. گلها به اندازه یک اینچ یا اندازه ی کوچک ، دارای یقه کمی پنج لبه ای (“گلبرگ”) ، و در خوشه های ۳-۱۰ بر روی ساقه های باریک به نام پاندول رشد می کنند. شکوفه ها بسته به تنوع ، از رنگ سفید تا صورتی تا بنفش متغیر هستند.

محیط کشت بنفشه آفریقایی

تهیه آمیخته خاکی مناسب برای بنفشه افریقایی بسیار مهم است. همان گونه که می دانیم بنفشه افریقایی در خاک نمی روید بلکه در آمیزه ی سبکی از مواد آلی درشت بافت رشد می کند که در کف جنگل های انبوه و در شکاف صخره ها گرد می آید. مخلوط خاکی مناسب باید زهکش و تهویه مناسبی داشته درعین حال توانایی نگهداری آب کافی را داشته باشد. برای این منظور عموما از ترکیب پیت موس و پرلیت به نسبت مساوی استفاده می شود. ترکیب های مخصوص کشت بنفشه افریقایی به صورت تجاری نیز در بازار قابل دسترسی ست. PH محیط کشت باید ۵.۸ تا ۶.۵ باشد. به دلیل وجود پیت دراین ترکیب، خاک بنفشه افریقایی عموما اسیدی ست. برای افزایش پی اچ می توان از پوست تخم مرغ استفاده کرد. به این صورت که پوست تخم مرغ را در آبی که برای بنفشه افریقایی کنار می گذاریم به مدت یک شب خیسانده، و یا آن را خرد کرده به صورت پودر درآورده به میزان یک فنجان برای یک فوت مکعب ( حدودا ۲۷ لیتر) خاک به کار می برند. به این ترتیب کلسیم مورد نیاز گیاه نیز تامین خواهد شد. البته آهک زیاد هم محیط کشت را قلیایی می کند که برای بنفشه افریقایی مثل اکثر گیاهان مناسب نیست. بهترین پی اچ برای رشد بنفشه افریقایی اندکی اسیدی یعنی حدود۶.۵ است زیرا این گیاه خود را به پی اچ آب باران سازش داده است.
به عنوان یک نکته در پرورش بنفشه افریقایی، بهتر است از گلدان های پلاستیکی جهت کاشت استفاده شود . استفاده از گلدان های سفالی و سرامیکی به دلیل مشکلات ناشی از تجمع نمک و شوک سرما برای ریشه های حساس بنفشه افریقایی مناسب نیست. بنفشه افریقایی به دلیل مقاومت به خشکی، گرمی هوا و سایه ( نورکم) یکی از گیاهان ایده آل برای نگه داری در آپارتمان است. البته برای پرورش آن باید ۳ شرط دمای یکنواخت، رطوبت مناسب، و محیط کشت مساعد را فراهم کرد.

تکثیر بنفشه آفریقابی

از طریق برگ، بذر و کشت بافت تکثیر می شود که در بین افراد بیشتر از طریق قلمه برگ صورت می گیرد؛ چون بذر هزینه زیادی دارد و کشت بافت هم تجهیزات آزمایشگاهی نیاز دارد.

تکثیر بنفشه آفریقایی از طریق بذر

شما میتونید بعد از تهیه بذر بنفشه آفریقایی آنها را در داخل ظرف مخصوص کشت گلخانه ای (ظرفی دهن گشاد همراه زهکش و دارای درب تلقیح) بکارید و سپس درب تلقیح را به مدت دو هفته روی آن بگذارید. پس از جوانه زدن درب تلقیح سوراخ شود و پس از دو ماه آن ها را به گلدان منتقل کنید. بنفشه آفریقایی در این مرحله بعد از مدت تقریبی ۱۰ ماه به گل می رود.

تکثیر بنفشه آفریقایی از طریق قلمه برگی

این روش تکثیر آسان ترین راه افزایش بنفشه آفریقایی به شمار می رود. مراحل قلمه زدن بنفشه آفریقایی به ترتیب زیر می باشد:
انتخاب برگ سالم و بالغ (برگ های وسطی) و بریدن به صورت مورب از انتهای دمبرگ
استفاده از هورمون ریشه زایی
قراردادن قلمه در آب (حتما دقت کنید برگ درون آب قرار نگیرد!!!) یا بستری سبک مثل پیت ماس و ماسه
قلمه با زاویه ۴۵ درجه در خاک کاشته شود (قلمه ها به دور از نور مستقیم و در دمای ۲۵ درجه قرار بگیرند)
بستر کشت قلمه تا ۵۰ روز مرطوب باشد!
کاشت گیاهچه در گلدان های پلاستیکی (برای دوری از نوسانات دمایی)

تکثیر بنفشه آفریقایی از طریق قلمه نیم برگی

مانند روش برگی است با این تفاوت که شما باید با برش طولی برگ را به دو نیم تقسیم کنید. و رگبرگ اصلی را دور بریزید و دو نیم برگ را بکارید .

پرورش بنفشه ی آفریقایی در نور طبیعی و مصنوعی

بنفشه در مقابل نور کم و زیاد دو رفتار کاملا متفاوت نشان میدهد. در نور کم به خوبی رشد میکند، اما برای گل دادن نیاز به نور زیاد دارد. بنفشه های آفریقایی زیر نور مصنوعی هم رشد میکنند.

مراقبت از بنفشه آفریقایی

 بنفشه های آفریقایی بسیار مستعد تغییر دما هستند ، بنابراین شوک آب خنک روی برگهای آنها می تواند باعث آسیب بافت شود که نه تنها گیاه را آزار می دهد بلکه باعث ایجاد لکه های برگ ناخوشایند می شود. همیشه آنها را از پایین از طریق یک سینی در زیر گلدان یا یک دستگاه خاکی خود آبیاری کنید. بنفشه های آفریقایی بومی جنگل های ابر کوه های اوسامبارا هستند. این بدان معنی است که آنها در محیط های مرطوب رونق می گیرند. این می تواند در زمستان به دلیل رطوبت کم ناشی از درجه حرارت سرد در فضای باز و سیستم های گرمایش برقی مشکل ساز باشد. یک بطری اسپری برای بسیاری از گیاهان خانگی انتخاب خوبی است ، اما از پاشیدن بنفشه های آفریقایی خودداری کنید. در عوض مطمئن شوید گلدان را روی سینی آب بگذارید. در بعضی موارد ممکن است یک دستگاه مرطوب کننده نیز لازم باشد. بنفشه آفریقایی در دمای اطراف اتاق (حدود ۷۰ درجه فارنهایت) رشد می کنند. با این حال ، آنها می توانند درجه حرارت از ۶۰ تا ۸۰ درجه فارنهایت را تحمل کنند. بنفشه های آفریقایی که در کف یک جنگل ابری در زیستگاه بومی خود زندگی می کنند ، نور خورشید روشن اما غیرمستقیم را ترجیح می دهند. این امر باعث می شود آنها برای دفاتر انتخاب خوبی باشند. حتماً آنها را مرتباً بچرخانید تا حتی رشد خود را حفظ کنند. چندین نمونه را در گلدان های بزرگتر بکارید زیرا آنها کم رشد هستند. در طول زمستان برخی از نور مستقیم خورشید در صبح یا عصر می تواند مفید باشد. به طور مرتب با کودی که برای بنفشه های آفریقایی تهیه شده است ، کود دهید .

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت پرورش بنفشه آفریقایی در گلخانه

کد آیسیک انواع گل و غنچه گل۰۱۱۲۴۱۲۳۵۶
کد تعرفه گمرکی انواع گل و غنچه گل : ۰۶۰۳۱۱۰۰,۰۶۰۳۱۲۰۰,۰۶۰۳۱۳۰۰,۰۶۰۳۱۴۰۰,۰۶۰۳۱۹,۰۶۰۳۱۹۱۰,۰۶۰۳۱۹۹۰,۰۶۰۳۹۰۰۰
تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

خلاصه بررسی اقتصادی طرح پرورش بنفشه آفریقایی در گلخانه

ظرفیت پرورش سالیانه : ۳۰۰۰۰ گیاه در سال
نرخ برابری دلار : ۱۴۰۰۰ تومان
مساحت گلخانه موردنیاز : ۱۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۳۰۰ میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۴ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۳.۵/۵ - (۲ امتیاز)