آشنایی با ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ یکی از بهترین و مقرون‌به‌صرفترین روش‌های ارتباطی و تبلیغاتی برای مخاطبان هدف است. اما ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی چیست و چه مزایا یا معایبی دارد.
ایمیل یکی از بهترین ابزارهای ارتباطی است که به‌ویژه برای ارتباطات کاری و تبلیغاتی اثربخشی زیادی دارد. به همین دلیل است که صندوق دریافتی ایمیل یا حتی قسمت هرزنامه‌های (spam) ما پر از ایمیل‌های مختلف تبلیغاتی و غیره است. اما این روزها بسیاری از شرکت‌های مختلف تلاش می‌کنند تا به صورت هدفمند با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند تا نرخ تبدیل بیشتری داشته باشند.
از سوی دیگر لزوما تمام روش‌های تبلیغاتی نیازمند هزینه هنگفت نیست و با استفاده از ابزارهای کارامدی چون ایمیل، محتوای جذاب، پیشنهادات ویژه و یک فراخوانی (Call To Action) مناسب می‌توان مشتریان زیادی جذب کرد.
با اینکه ابزارهای تبلیغاتی مختلف در فضای آنلاین فراگیر شده‌اند، اما هنوز هم خیلی‌ها به ایمیل مارکتینگ باور دارند و معتقدند اگر بتوان به درستی از این بستر استفاده کرد، می‌توان نتایج خوبی گرفت. در این مطلب می‌خواهیم به صورت جامع پیرامون ایمیل مارکتینگ صحبت کنیم.

ایمیل مارکتنیگ (EMAIL MARKETING) یا بازاریابی ایمیلی چیست؟

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی شاید تعریف سخت و پیچیده‌ای نداشته باشد. در واقع ایمیل مارکتینگ یعنی استفاده از ابزار ایمیل و ارسال پیام به مخاطبان هدف در راستای جذب مشتریان جدید و حفظ رابطه با مشتریان قدیمی. محتوای پیام شما می‌تواند شامل تبلیغات، محتوای کاربردی، تخفیف‌ها و پیشنهادات جذاب و متفاوت و… باشد.
شما در هر مرحله از استراتژی خود می‌توانید سراغ ایمیل مارکتینگ بروید. در واقع می‌توانید برای برندسازی و آگاهی از برند، ترغیب به خرید، وفادارسازی، حفظ مشتریان و… سراغ بازاریابی ایمیلی بروید. استفاده از ایمیل ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد در بسیاری از موارد از آنها بی‌خبر هستیم و نمی‌توانیم به درستی از ایمیل مارکتینگ سود ببریم.
با این اوصاف به نظر می‌رسد پیش از شروع هر موضوعی باید ابتدا به تاریخچه ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی بپردازیم و با چه هدفی شکل گرفته است. بعد از اطلاع از مباحث مقدماتی است که می‌توانید قسمت‌های پیشرفته و حرفه‌ای ایمیل مارکتینگ را به خوبی پیاده‌سازی کنید.

تاریخچه ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی

گری توئرک اولین کسی است که ۴۱ سال پیش توانست ایمیلی را به صورت انبوه برای ۴۰۰ نفر از مشتریان سازمان تجهیزات دیجیتال (DEC) ارسال کند و فروش ۱۳ میلیون دلاری را رقم بزند. بعد از این اتفاق او را پدر اسپم دنیا نامیدند. اما خود او معتقد بود چون ایمیلش را به صورت هدفمند برای مخاطبان هدف ارسال کرده است باید لقب پدر ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی دنیا را به او بدهند.
حد فاصل سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ با فراگیر شدن استفاده از اینترنت، سبک زندگی و کاری مردم دستخوش تغییرات زیادی شد. در همین راستا Hotmail به عنوان اولین سرویس ایمیل تحت وب فعالیت خود را به صورت رایگان شروع کرد تا بازاریابت بتوانند از ظرفیت‌های آن در راستای بازاریابی استفاده کنند و هزینه‌های بازاریابی مستقیم حضوری یا تلفنی را کاهش دهند.
همه چیز از سال ۲۰۰۰ به بعد شروع شد
تا قبل از سال ۲۰۰۳ مشکلات زیادی برای ارسال ایمیل انبوه وجود داشت تا اینکه در این قانون ارسال اسپم تصویب شد. در این قانون ما به نوان دریافت کنندگان ایمیل‌های تجاری می‌توانستیم مشخص کنیم که فرستنده ایمیل فقط یک بار بتواند برای ما پیام تبلیغاتی بفرستد.
اما در سال ۲۰۰۴ با قانون SPF یا قانون خط مشی فرستنده، جنگ بازاریابی ایمیلی وارد فاز جدیدی شد. در سیستم تأیید اعتباری ارائه شده که بعد از تایید IP ارسال کننده پیام‌های اسپم دیگر به او ارسال چنین پیامی داده نمی‌شود. به همین دلیل برای ارسال انبوه ایمیل‌های حاوی پیام‌های تبلیغاتی، اسپم و ویروسی از فرستندگان مختلف افزایش چشمگیری پیدا کرد.
اما باتوجه به حساسیت موضوع و برای جلوگیری از آزار مخاطبان، کمپانی‌هایی چون AOL، یاهو و Hotmail به ارائه‌کننده اجازه می‌دادند بازخورد خود نسبت به اسپم بودن پیام‌ها را ارسال کند تا بتوانند از ارسال ایمیل‌های غیرمرتبط و تبلیغاتی جلوگیری کنند.
کم‌کم به بازاریابی ایمیلی به نقطه‌ای رسید که پیام‌های انبوه باید حتما به صندوق دریافتی (Inbox) مخاطبان هدف ارسال می‌شد. مرتبط نبودن موضوع ایمیل، محتوای تبلیغاتی و آزاردهنده، زمان ارسال و… از جمله مواردی بود که در صورت رعایت نکردن آنها، ایمیل‌ها به spam می‌رفتند.

تغییر قواعد بازی از ۲۰۱۰ تا امروز

اما از سال ۲۰۱۰ به بعد ایمیل مارکتینگ وارد فاز جدیدی شد و قواعد بازی کاملا تغییر کرد. از یک سو سخت‌گیری‌های صورت گرفته در ارسال ایمیل به صورت انبوه، بررسی محتوای ایمیل‌ها، ارزان‌بودن بازاریابی ایمیلی نسبت به روش‌های دیگر و فراگیر شدن استفاده از گوشی‌های هوشمند، اقبال کاربران به استفاده از ایمیل و ظهور شبکه‌های اجتماعی از طرف دیگر، شرایط را برای ایمیل مارکتینگ‌ سخت‌تر از گذشته کرده بود.
اما کم‌کم از سال ۲۰۱۳ به بعد خیلی‌ها متوجه شدند چطور باید به صورت حرفه‌ای از ایمیل مارکتینگ استفاده می‌کنند. استفاده از محتوای مناسب و مبتنی بر نیاز و علاقه کاربران، به‌کارگیری سرویس‌های ایمیل حرفه‌ای، یکپارچه‌سازی ایمیل مارکتینگ با سیستم‌های مدیریت محتوا، استفاده از سیستم‌های اتوماسیون ایمیل مارکیتنگ، بخش‌بندی مشتریان و ارائه پیشنهادات جذاب شد مخاطبان هدف بیش از پیش درگیر ایمیل‌های دریافتی شوند.

مزایای ایمیل مارکتینگ

حالا زمان آن رسیده که بعد از بررسی تاریخچه و اهمیت بازاریابی ایمیلی، کمی از مزایای ایمیل مارکتینگ صحبت کنیم و ببینیم کسب‌وکارهای مختلف چطور می‌توانند از ظرفیت این ابزار کاربردی استفاده کنند.

نرخ بازگشت سرمایه (ROI) خوب

در دنیای امروز که کسب و کارهای مختلف به سختی حاضر به هزینه‌کردن هستند و از سوی دیگر دست‌شان برای خرج کردن زیادی در حوزه تبلیغات بسته است، موضوع بازگشت سرمایه اهمیت زیادی دارد. مدیران بی‌صبرانه می‌خواهند ببینند در ازای هزینه‌ای که می‌پردازند چقدر به دست می‌آورند. یکی از مزایای مهم و خوب بازاریابی ایمیلی این است که اگر حرفه‌ای و درست انجام شود می‌تواند روشی بسیار موثر و کارآمد باشد. ایمیل مارکتینگ نرخ تبدیل بسیار خوبی دارد و روشی کاملاً مقرون‌به‌صرفه است.

اثربخشی آنی

کافی است ایمیلی را برای مخاطبان هدف خود بفرستید و از همان دقایق بعد از ارسال پیام اثرات آن را ببینید. به عنوان مثال اگر قرار است یک حراجی یا فروش ویژه ۲۴ ساعته داشته باشید، از ایمیل مارکتینگ می‌توانید بیشترین بهره را ببرید. بازاریابی ایمیلی و محتوای داخل آن به خوبی می‌تواند حس عجله و محدودیت زمانی را القا کند.

سریع و مقرون‌به‌صرفه

ایمیل مارکتینگ یکی از سریع‌ترین، ساده‌ترین و ارزان‌ترین ابزارهای تبلیغاتی است که نه‌تنها نرخ بازگشت سرمایه خوبی دارد، بلکه با یک هزینه معقول و با در اختیار داشتن یک لیست ایمیل درست می‌توانید به خروجی باورنکردنی برسید.

ایمیل‌های سفارشی

نه تنها به عنوان ارسال‌کننده ایمیل برای دریافت خروجی بهتر و افزایش نرخ تبدیل می‌توانید پیام‌های خود را سفارشی‌سازی کنید، بلکه مخاطبان و مشترکان شما نیز این حق انتخاب را دارند که مشخص کنند چه ایمیل‌هایی برای‌شان ارسال شود.

تحلیل رفتار مشتری

بازاریابی ایمیلی یکی از بهترین ابزارها براری بررسی و تحلیل رفتار مشتریان و مصرف‌کنندگان است. شما می‌توانید بفهمید مخاطبان چه ایمیل‌هایی را باز کرده‌اند، کدام پیام‌ها برای‌شان جذاب بوده، روی کدام لینک‌ها کلیک کرده‌اند و نسبت به کدام CTA واکنش نشان داده‌اند.

شروع آسان

یکی از بهترین مزایای ایمیل مارکتینگ ساده‌بودن آن است که باعث می‌شود هر کسی با حداقل آموزش بتواند بازاریابی ایمیلی را شروع کند. از طرف دیگر برای آغاز کار نیازی به تیم حرفه‌ای و هزینه زیاد نیست. می‌توانید حتی از قالب‌های آماده همراه با متن، عکس و ویدیو استفاده کنید. البته برخی از سرویس‌های ایمیل Drag & Drop به خوبی توانسته‌اند کار را برای کاربران مبتدی نیز ساده کنند.

انتقال مستقیم پیام

از دیگر مزایای ایمیل مارکتینگ می‌توان به انتقال مستقیم و سریع پیام به مخاطبان هدف اشاره کرد که نه‌تنها بیشتر آنه ایمیل شما را باز می‌کنند یا حتی منتظر آن هستند، بلکه نرخ تبدیل خوبی هم دارد. بخش‌بندی لیست ایمیل برای کسب و کارهایی که اطلاعات کافی از مشتریان دارند خیلی خوب جواب می‌دهد.

بستر نشر محتوا

ایمیل به تنهایی می‌تواند یکی از بسترهای خوب نشر محتوا باشد. شما می‌توانید تمام یا بخشی از محتوای خود را در ایمیل ارسال برای مخاطبان‌تان بفرستید و آنها را بیش از پیش درگیر کنید. در نهایت با یک CTA جذاب و کاربردی می‌توانید از آنها بخواهید کاری که موردنظر شماست انجام دهند.

معایب ایمیل مارکتینگ

درست است که بازاریابی مزایای زیادی دارد، اما هیچ سیستمی نمی‌تواند بدون عیب و نقص باشد و به همین دلیل ایمیل مارکتینگ نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این قسمت به چند مشکل این سیستم خواهیم پرداخت.

اسپم

اگر نتوانید به درستی مخاطبان خود را هدف قرار دهید یا ایمیل شما کاملا حاوی محتوای تبلیغاتی باشد، در نتیجه ممکن است دریافت‌کنندگان پیام‌های شما را پاک کرده یا آنها را به عنوان اسپم معرفی کنند. باید آنقدر حواس‌تان را جمع کنید که‌ نه‌تنها بتوانید مخاطب درستی پیدا کنید، بلکه با ارائه محتوای درست و اصولی از اسپم شدن ایمیل‌تان جلوگیری کرده و CTR بالایی بگیرید.

ایمیل‌های ارسال نشده

اگر از سرویس‌های ارسال ایمیل استفاده می‌کنید، ممکن است گاهی پیام شما به مقصد نرسد. ضمن اینکه اگر از عباراتی چون «رایگان»، «حتما کلیک کنید» و… استفاده کنید، باید انتظار اسپم‌شدن یا نرسیدن ایمیل به دست مخاطبان را نیز داشته باشید.

مشکلات طراحی

یکی از معایب استفاده از ایمیل مارکتینگ این است که محتوای پیام شما باید در هر دستگاهی به درستی نشان داده شود و همین موضوع برخی را مجاب می‌کند که فقط از پیام متنی در بازاریابی ایمیلی خود استفاده کنند که واقعا جذاب نیست. طراحی یکی ایمیل و جذاب و حرفه‌ای که در تمامی نمایشگرها به درستی نشان داده شود واقعا کار سختی است.
چه کسب و کارهایی از ایمیل مارکتینگ استفاده می‌کنند؟
بسیاری از کسب و کارها به ویژه آنهایی که اطلاعات و تعامل خوبی با مخاطبان دارند و می‌دانند ایمیل آنها باز شده و CTR خوبی می‌گیرد، از ایمیل مارکتینگ استفاده می‌کنند. ضمن اینکه بازاریابی ایمیلی برای کسب و کارهایی که برای تبلیغات و برقراری رابطه با مخاطبان هزینه زیادی ندارند خیلی خوب جواب می‌دهد، به‌شرطی اینکه بتوانند به مخاطب هدف خود برسند.

چه زمانی از ایمیل مارکتینگ استفاده کنیم؟

ایمیل مارکتینگ کاربرد بسیار گسترده‌ای دارد و به دلایل مختلفی می‌توانید از آن استفاده کنید. اما این روزها در یک سری موارد مشخص بیشتر از بازاریابی ایمیلی استفاده می‌شود که به بررسی آنها می‌پردازیم. البته باید این نکته را یادآوری کنیم که بازاریابی ایمیلی به معنای فروش مستقیم محصول از طریق ایمیل نیست.

خوشامدگویی به کاربران جدید

اولین و ساده‌ترین کاربرد ایمیل این است که بعد از عضویت یک کاربر جدید در سایت یا خبرنامه بخواهید به او خوشامد بگویید و از اینکه همراه شماست تشکر کنید. ضمن اینکه می‌توانید اطلاعات ورود، دسترسی به بخش‌های خاص یا راه‌های ارتباطی دیگر را نیز برای او بفرستید.

خبرنامه ایمیلی

بسیاری از کاربران در ازای دریافت یک هدیه رایگان یا محتوای منظم و تخصصی حاضرند ایمیل‌شان را در اختیار شما قرار دهند. شما نیز می‌توانید از این فرصت به خوبی استفاده کنید و رابطه‌تان را با آنها قوی‌تر کرده و آن را حفظ کنید. علاوه بر این می‌توانید برای مخاطبان خبرنامه ایمیل‌های منظمی را بفرستید که در آنها از متن، طرح، عکس، ویدیو و… استفاده کرده‌اید.

اطلاع‌رسانی درباره محصول یا خدمت جدید

اگر قرار است به‌زودی محصول یا خدمت جدیدی را ارائه دهید، می‌توانید از مدتی قبل با استفاده از ایمیل این خبر را اطلاع‌رسانی کنید تا مخاطبان شما در جریان قرار بگیرند.

ارسال اطلاعات خرید

یکی از مهمترین زمان‌هایی که می‌توانید از ایمیل مارکتینگ استفاده کنید موقعی است که بعد از خرید رسید، فاکتور و جزئیات خرید را برای مشتری ایمیل می‌کنید. ضمن اینکه در صورت نیاز می‌توانید لینک فایل‌های دانلودی را نیز برای او بفرستید. اگر هوشمند باشید می‌توانید در ایمیل خود پیشنهادات خرید جدید یا مرتبط با خرید فعلی نیز قرار دهید.

تخفیف و پیشنهادات ویژه

اگر برای مدت زمان مشخص تخفیف یا پیشنهادات ویژه‌ای در نظر گرفته‌اید یا در حال اجرای کمپین‌ تبلیغاتی خاصی هستید، می‌توانید از ایمیل مارکتینگ برای اطلاع‌رسانی به مخاطبان استفاده کنید. این کار کمک می‌کند تا تقریبا بیشتر مخاطبان در جریان قرار بگیرند. ضمن اینکه می‌توانید آخرین فرصت استفاده از این شرایط ویژه را نیز به اطلاع مشتریان برسانید.

اطلاع‌رسانی رویدادها

ممکن است رویداد خاصی برگزار شود که مربوط به کسب و کار شماست یا در آن حضور دارید. خیلی راحت و سریع با استفاده از بازاریابی ایمیلی می‌توانید مخاطبان را در جریان رویداد بگذارید و حتی از آنها دعوت کنید.


در نظرسنجی که لیتموس (LITMUS) از بین ۳۷۲ دیجیتال مارکتر انجام داده بود ، میانگین نرخ تبدیل (Conversion Rate) را (۳۸:۱) محاسبه کرده بود. این بدین معناست که از هر ۳۸ گیرنده ایمیل یک نفر تبدیل به مشتری می‌گردد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)