نکات اساسی راه اندازی کسب و کار مخصوص کارآفرینان جوان

روز به روز تعداد جوانانی خوش ذوقی که میخواهند کاری بزرگ انجام دهند، کسب و کاری راه اندازی کنند و به نوعی «روی پای خودشان باشند» بیشتر و بیشتر میشوند. ممکن است در ابتدا راه اندازی کسب و کار جدید همه چیز خیلی ساده و پیش پا افتاده به نظر برسد اما واقعیت این است که برای شروع کسب و کاری جدید شما نیاز به صبر و برنامه ریزی مناسب دارید.

منظور از برنامه ریزی این نیست که لیستی بلند و بالا از تک تک قدم هایی که قرار است بردارید تهیه کنید !
وقتی از برنامه ریزی صحبت میکنیم، منظورمان این است که بدانید به کجا میخواهید برسید و چه کارهایی قرار است انجام شوند : یک چشم انداز از جایی که میخواهید باشید.

و البته این تمام چیزی نیست که لازم دارید؛ کارآفرینان جوان باید مهارت های سرمایه گذاری در زمینه‌های مناسب را بیاموزند و به روش‌های مدیریت بحران در هنگام کمبود منابع مالی یا در صورت شکست خوردن کسب و کارتان، به اوضاع و شرایط مسلط باشند.

در اینجا برخی از استراتژی های مفید را که باید توسط کارآفرینان جوان هنگام راه اندازی کسب و کار جدید در نظر گرفته شود، ذکر خواهیم کرد.

نکته مهم اول | به طور مداوم به دنبال بهبود مهارت های خود وافزایش اعتماد به نفستان باشید

برای کارآفرینان جوان، مخصوصا آنهایی که اراده قوی دارند همیشه از سوی اطرافیان پیشنهادات و ایده‌های مناسب وجود دارد، که ممکن است استراتژی موردنظرشان را تحت تاثیر قرار دهد یا به اصلاح آنها را از مسیر اصلی شان خارج کند، یا اصلا ممکن است خیلی زود موانع سد راه مسیر شما شوند و شما را سردرگم و آشفته سازند.

در این موارد لازم است که توصیه‌های زیر را مورد استفاده قرار دهید :

داشتن نگاهی واقع‌گرانه به نقاط قوت خود (بدانید در چه زمینه از خوب هستید، در چه زمینه ای بد)
درک ایدئولوژی شرکت (فلسفه وجودی کسب و کار شما چیست؟ اگر نمیدانید این نوشته را بخوانید)
تمرکز دقیق بر اهداف تعیین شده (هدف هایتان در اولویت باشند)
بکاربستن بهترین ابزار و شیوه‌ها برای افزایش بازدهی کسب و کار (اگر کاری را میتوان با سرعت و دقت بیشتری انجام داد، انجام دهید)

اگر چندین گزینه پیش روی خود دارید لازم است که در قدم اول منافع هر گزینه را سنجیده و بهترین مورد را انتخاب کنید. از بکارگرفتن پیشنهادات و استراتژی‌هایی که با ایدئولوژی شرکت شما سنخیتی ندارد، اجتناب کنید. تکنیک‌های افراد موفق را مورد استفاده قرار دهید و بررسی کنید که به منظور بهبود استراتژی‌های موردنظرتان چه کارهایی می‌توانید انجام دهید.

به قول استیو جابز : «تمرکز به معنی نه گفتن به هزار ایده و پیشنهادی است که در مسیر اهداف تان نیستند.»

نکته مهم دوم | تجزیه و تحلیل استراتژی های مورد استفاده برای همگام بودن با نیاز بازار

در مورد نیازهای بازار و اتفاقات آن تحقیقات لازم را انجام دهید و به دنبال این باشید که بهترین استراتژی را همگام با نیازهای بازار یه کار بگیرید. معمولا کارآفرینان جوان با حجم وسیعی از از داده ها و اطلاعات برای تجزیه و تحلیل‌ها روبرو هستند. سعی کنید با استفاده از تجربیات برندهای تجاری موفق استراتژی‌ های خود را متعادل‌تر کنید تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.

چطور بتوانید نیاز بازار را درک کنید و بهترین تصمیم ها را بگیرید؟ چهار راهکار زیر :

زندگی‌نامه کارآفرینان جوان موفق را مطالعه کنید
روابط اجتماعی خود را با افراد حرفه ای و موفق برای یادگیری و اطلاعات بیشتر، افزایش دهید
بازخوردها و نیازهای بازار را به دقت بررسی کنید (ببینید تقاضا چیست؟ با مشتری صحبت کنید، روندهای فعلی بازار را مشاهده کنید)
در شبکه های اجتماعی با حضور آنلاین پیوسته، نام تجاری خود را تبلیغ کنید (شبکه های اجتماعی در دنیای امروز یعنی همه چیز… سعی کنید آنجا به دنبال ایده ها و نیازهای مشتری باشید)

دراستراتژی به کارگرفته شده باید اهداف درازمدت هم مورد توجه قرار گیرند و فعالیت‌های بازاریابی شرکت باید تمرکز خود را روی اهداف دراز مدت قرار دهند. برای کسب موفقیت در بازار ضروری است که فعالیت‌های رقیبان خود را به دقت رصد کنید.

پس ابتدا نیاز بازار را درک کنید، اهداف بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت برای ارضای نیاز و تقاضای مشتری داشته باشید و در آخر همیشه یک نیم نگاهی به رقیب هایتان هم داشته باشید.

نکته مهم سوم | تلاش کنید تا موفقیت‌های اولیه خود را مستمر کنید

سعی کنید در دراز مدت روی یک هدف تاکید نکنید و پس از کسب موفیت‌های اولیه، به سراغ تخته و گچ رفته و برای خود اهدافی دراز مدت برای آینده ترسیم کنید. برای برداشتن گام بعدی نکات زیر را در نظر بگیرید:

استفاده از شبکه های اجتماعی و آنلاین برای ارائه خدمات بیشتر
شروع به استخدام کارکنان بیشتر برای بهبود بهره وری (و البته کارکنان صحیح)
جذب بخش وسیعی از مخاطبان با ارائه خدمات متنوع
سرمایه گذاری مجدد سودآور برای گسترش کسب و کار جدید

هرگز اجازه ندهید موفقیت اولیه را سرلوحه کار خود قرار دهید. آنچه را که مورد نیاز کسب و کارتان است را به دقت تجزیه و تحلیل کنید و با استفاده از تکنیک های جدید موقعیت کاری خود را ثبات بخشید.

به قول بیل گیتس «موفقیت معلم بسیار ناجوانمردی است؛ او شاگردان زرنگ خود را با این تصور که هیچوقت دیگر شکست نخواهند خورد، شکست میدهد.»

نکته مهم چهارم | عاقلانه از بانک وام بگیرید

کارآفرینان جوان می توانند برای شروع کسب و کار از خدمات بانک‌ها استفاده کرده و با وام گرفتن کسب و کار خود را رونق بخشند، اما با دید باز این کار را انجام دهید. برای گرفتن وام موارد لازم را در نظر بگیرید:

کسب اطلاعات مناسب در مورد انواع وام‌های ارائه شده با در نظر گرفتن شرایط بازار و هزینه عملی برای ایده های خود.
ارزیابی الزامات و نیازهای خود به منظور آماده سازی یک طرح کاری مناسب (بدانید قرار است چطور این وام را پس بدهید)
برنامه‌ریزی: آماده کردن یک طرح کسب و کار با توجه به انتظارات جاه طلبانه، ، آرزوها و ایده‌آل‌های خود ‌(بدانید با وام میخواهید به چه چیزی برسید)
آمادگی مواجه شدن با بحران‌ها: همیشه یک برنامه برای مدیریت شکست‌هایتان داشته باشید تا دچار ناامیدی نشوید (بدانید در صورت شکست در نقشه شماره یک، به سراغ نقشه شماره دو بروید…)

در مورد نکته چهارم، به شما پیشنهاد میکنیم این نوشته را راجع به وام های بانکی و این مقاله از رابرت کیوساکی را بخوانید تا بدانید چطور با وام های بانکی کار کنید، قرض، دارایی، بدهی و ثروت چیست.

نکته مهم پنجم | برنامه‌ریزی مناسب و سپس سرمایه گذاری

برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری بسیار با هم مرتبط هستند. اگر برای آینده تان برنامه ریزی نداشته باشید، در اصل برای شکست برنامه ریزی کردید‌ ! پس، لطفا سرمایه گذاری خود را با یک استراتژی ضعیف و بدون برنامه اولیه به خطر نیاندازید.

در ابتدای تصمیم‌گیری راجع به اینکه میخواهید با سرمایه تان چه کار کنید موارد زیر را در نظر داشته باشید :

گوگل دوست شماست ! یک تحقیق نیم ساعته با جستجو کلمات کلیدی مربوط به ایده تان در گوگل داشته باشید (شاید یک نفر قبلا کاری که میخواهید شروع کنید را شروع کرده باشد)
تجزیه و تحلیل هزینه های جاری با توجه به استراتژی مورد نظر (بنشینید و دقیق بنویسید قرار است این پول را کجا سرمایه گذاری کنید، قرار است چقدر هر ماه دریافتی داشته باشید، هزینه ها و بدهی هایتان چقدر خواهد بود و …)
ارزیابی بهره وری از یک استراتژی با اجرای طرح‌های آزمایشی یا تحقیقات مناسب (ایده تان را به صورت آزمایشی در ابعاد خیلی کوچک امتحان کنید، اگر موفق بود نسخه اصلی و بزرگ آنرا اجرا کنید)

امور مالی نقش مهمی در بقای کسب و کارها دارند. نیازی به گفتن نیست که بهتر است همیشه در گام اول برنامه ریزی لازم را انجام دهید و پس از آن در مورد آن سرمایه گذاری کنید.

نکته مهم ششم | تاکید بر انجام کار گروهی و داشتن مدیریت مناسب

کارآفرینان جوان باید به کارکنان انگیزه داده و هر مقطع نهایت تلاش خود را برای کمک به آنها انجام دهند. کارآفرین جوان باید خصایص یک مدیر موفق را داشته باشند:

صادق باشند
تخصص لازم را کسب کنند
مسلط به انجام کار گروهی باشند
با اعضای تیم ارتباط موثرداشته باشند
مثبت اندیش و با اعتماد به نفس بالا باشند

در مورد کارمندانتان هم باید بدانید پول برای آنها همیشه در اولویت نیست ! آنها چیزهای دیگری قبل از پول میخواهند تا انگیزه داشته باشند…

 

نکته مهم هفتم | انجام اقدامات مقرون به صرفه

تنها هدف از هر کسب و کار، کسب سود و منفعت است، هرچیزی جز این باعث متضرر شدن کسب و کارتان میشود.
ثروتمندترین کارآفرینان همیشه درصد زیادی از درآمد خود را پس‌انداز می‌کنند. تلاش کنید تا هزینه‌های خود را کاهش دهید. همچنین، با کاهش در هزینه های ناخواسته و یا حتی کاهش در هزینه های شخصی خود مقدار پس‌اندازتان را بیشتر کنید.

 

شروع یک کسب و کار چالش برانگیز است اما با نگرش درست، می توان آن را انجام داد. با در نظر گرفتن موارد ذکر شده در بالا از فعالیت‌های غیر ضروری اجتناب کنید و با داشتن یک دید مثبت و انجام نهایت تلاش شاهد نتایج شگرف برای شرکت خود باشید

۵/۵ - (۱ امتیاز)