آشنایی با جدیدترین ماشین آلات بسته بندی غذایی

آشنایی با جدیدترین ماشین آلات بسته بندی غذایی

 

نوع ماشین آلات و بسته بندی

 

Shrink-side seal

شرینک و درزبندی کناره بسته بندی ماشین هایی هستند که به صورت اتوماتیک و دستی طراحی و تولید می شوند. این ماشین این گونه عمل می کند که فیلم پلاستیکی به دور جعبه جمع می شود که اجازه می دهد بسته بندی با کیفیت بالا تولید شود زیرا پس از ورود این بسته ها به درون تونل شرینک, چین خوردگی و پارگی روی فیلم ایجاد نمی شود.این ماشین آلات فیلم را با شکل و اندازه بسته بندی هماهنگ می کند. از این سری ماشین آلات می توان برای بسته بندی مواد غذایی وغیر غذایی استفاده نمود و در ۴ مدل مختلف طراحی و تولید شده اند.

Stretch film

این ماشین آلات بسیار انعطاف پذیر بوده و برای لفاف پیچی به صورت اتوماتیک طراحی شده اند. برای این که محصولات درون سینی های بسته بندی سالم و تازه باقی بمانند از این ماشین ها برای بستن درب سینی (لفاف پلاستیکی) استفاده می شود. این مدل از ماشین ها به صورت ویژه برای بسته بندی موادغذایی بوه و در ۴ مدل طراحی و تولید شده اند.

Shrink-sleeve wrapping

این ماشین الات برای نصب لیبل هایی از جنس فیلم شرینک پلی اتیلن تولید شده اند. محصول درون رول فیلم قرار گرفته و پس از عبور از تونل شرینک بر روی محصول سفت و محکم می شود .

Secondary packaging

بسیاری از تولید کنندگان محصولات را به صورت چندتایی به بازار عرضه می کنند. این شرکت راه حل های تمام اتوماتیک را برای هر نوع بسته بندی نهایی ارائه می کند. آنها شرکت RAMA را برای ارائه این ماشین آلات به مشتریان خریداری نمودند که در زمینه تولید ماشین آلات بسته بندی ثانویه از شهرت بسیاری برخوردار بو. مهندسین RAMA توانایی تولید انواع مختلف ماشین آلات شامل خطوط بسته بندی Top loading که با ماشین های شکل دهی و درب بندی ترکیب شده اند, ماشین های کارتونیگ که به صورت افقی و از کناره ها پر می شوند و جعبه سازها را دارد. البته هر یک از این ماشین آلات مدل های مختلف با کاربردهای گوناگون دارد.

Integral solution

این سری از خطوط بسته بندی دارای بالاترین سطح اتوماتیک سازی خط تولید است. ورود اتوماتیک محصول, سیستم بسته بندی, توزین و لیبل گذاریع جعبه ساز, پالتایزر و دی پالتایزر, ورود و خروج جعبه های خالی و پر شده بخش های مختلف این خطوط تولید است.

در این مطلب به معرفی کامل ماشین آلات بسته بندی محصولات لبنی و ترموفرمینگ خواهیم پرداخت.

TFD 100-300-500

این ماشین در مدل ماشین های ترموفرمینگ بوده که به صورت ویژه برای بسته بندی محصولات لبنی شامل ماست, خامه, پنیرخامه ای و… طراحی شده است که می تواند به خوبی مربا و ژلاتین محصولات لبنی را بسته بندی نماید. این ماشین در نظر کارایی در سه مدل تولید شده است که این مدل ها شامل مدل ارزان قیمت TFD 100, مدل به هم فشرده و کوچک TFD 300 و مدل TFD 500 که فرمت چند گانه دارد.
این ماشین توانایی تولید بسته بندی با انواع مختلف مواد اولیه مانند پلی استایرن, پلی پروپیلن, پلی اتیلن ترفتالات و پلی لاکتیک اسید را دارد. علاوه بر این ماشین توانایی تولید بسته بندی چند لایه که جنس لایه ها کاملا متفاوت باشد را نیز ارائه می کند.
ظروف تولید شده در این مدل می تواند از ارتفاع های متفاوتی برخوردار بوده و برای اندازه های نامتعارف می توان با اعمال تغییراتی در قالب ( با توجه به سفارش مشتری) ظرف را تولید نمود.

لیبل زنی

این ماشین می تواند لیبل را دور تا دور ظرف پیچیده و نصب کند. برای تغییر ارتفاع لیبل ها ماشین سرعت و دقت بالایی داشته و اعمال تغییرات به راحتی انجام می شود. سیستم اسلیو با این ماشین یکی شده و بخشی از ماشین محسوب می شود.

پرکنی

در این ماشین می توان چندین محصول را به طور هم زمان و با تنظیمات آسان پر کرد. ماشین در این بخش دارای سیستم کنترل مرکزی است.

سودآوری

برای تولید بسته بندی های ارزان قیمت این ماشین توانایی بهینه سازی ضخامت دیواره ظروف را دارد. علاوه بر این در زمان خاموش شدن و شروع مجدد تولید ماشین ظروف خالی تولید نمی کند. و از هدر رفتن مواد اولیه بسته بندی جلوگیری می کند. انتخاب اندازه و حجم ظرف به وسیله صفحه کنترل لمسی انجام شده و می توان ظروف ۸۰,۱۲۵, ۵۰۰ و … گرمی را به راحتی تولید نمود. لازم به ذکر است این ویژگی تنها برای تولید ظروف استاندارد ایجاد شده است.

بهداشت

تولید دارای سیستم CIP برای تمیز کردن و SIP برای استریل کردن خط تولید می باشد. صددرصد ماشین از جنس استنلس استیل است. ماشین داریا سیستم استریل سازی فرابنفش و مادون قرمز برای فویل درب بندی بوده و بخار استریل برای بخش شکل دهی گرمایی ماشین تولید می شود. این ویژگی ها نهایت پاکی و تمیزی را برای محصول به همراه دارد.

تعمیر و نگهداری

ماشین ادای صفحه کنترل مخصوص برای مدیریت بخش های پرکار و قطعات یدکی است. بخش های پنوماتیکی و مکانیکی ماشین در قسمت شکل دهی و درب بندی دارای برس کشی اتوماتیک با موتورهای سروو می باشد.
زنجیره های انتقال به وسیله موتورهای سروو هماهنگ شده و منطبق می گردند. اعمال تغییرات در کمتر از ۳۰ دقیقه امکان پذیر شده است. لازم به ذکر است میزان فشار مورد نیاز در بخش برش و پیش برش با محرک های الکترو مکانیکی انجام می شود که احتمال خطا را به میزان زیادی کاهش می دهد.

TFD 700-900

این ماشین آلات برای تولید با سطح بالا طراحی شده اند که به صورت ویژه برای سرعت های بالای تولید بوده و از وزن زیادی نیز برخوردار هستند. کلیه مشخصات این سری از ماشین آلات مشابه مدل TFD بوده و تفاوت های کمی بین آنها مشاهده می شود. این سری توانایی تولید بسته بندی با مواد اولیه مختلف شامل PLA, PET, PP, PVC, PS را داشته و می توان ظروفی با حجم ۳۰ میلی لیتر تا یک لیتر را تولید نمود.

TSR

این ماشین توانایی پرکنی و درزبندی گرمایی به صورت کاملا اتوماتیک را دارد. کارکرد ماشین به صورت چرخشی بوده و به صورت ویژه برای بسته بندی محصولات لبنی شامل ماست , پنیر خامه ای طراحی شده است. این ماشین توانایی تولید بالای ۱۸ هزار بسته در ساعت را دارد و می توان با این سرعت شکل های مختلف بسته بندی را تولید کرد.
TSR را می توان برای تولید با کیفیت و بهداشت بالا با توجه به نیاز محصول تولیدی به کاربرد. این ماشین برای بسته بندی لبنیات طراحی شده اما از آن می توان برای بسته بندی مواد غذایی مشابه با ماست نیز استفاده کرد. لازم به ذکر است با توجه به استحکام بالای ماشین می توان از آن برای بسته بندی مواد غیرغذایی نیز بهره برد.
در بخش بهداشتی ماشین از تکنولوژی های مشابه با سری TFD استفاده شده به گونه ای که دارای نازل های فوق تمیز و سیستم SIP, CIP می باشد و از اشعه فرابنفش و مادون قرمز برای استریل کردن درب بسته بندی استفاده می گردد.

Thermoforming and Blister
SUPRA

این مدل از ماشین های ترموفرمینگ برای تولید بسته بندی با فیلم های انعطاف پذیر یا سخت با تکنولوژی اتمسفر اصلاح شده و تکنولوژی خلائ طراحی و تولید شده است. سطح تولید این ماشین متوسط و بالا معرفی می شود. SUPRA برای بسته بندی محصولات غذایی ,غیر غذایی و محصولات پزشکی استفاده می شود که توانایی تولید بسته های انعطاف پذیر و سخت را دارد. حداکثر ضخامت فیلم در ماشین ۷۰۰ میکرون می باشد. بخش های مختلف ماشین از جنس استنلس استیل ساخته شده که علاوه بر استحکام و مقاومت بالا, تعمیر و نگهداری و تمیزکاری آن نیز آسان تر شده است.
SUPRA توانایی تولید ابعاد بزرگ بسته بندی را داشته و محدودیتی در عرض فیلم و ارتفاع (عمق) بسته بندی ندارد.

خصوصیات تکنیکی

کنترل عملیات تولید در ماشین به وسیله PLC شرکت Siemens انجام می شود و دارای استاندارد ایمنی CE اروپا می باشد. دسترسی به بخش ها و ترکیبات داخلی ماشین بسیار آسان است زیرا پوشش های ماشین قابل باز و بسته شدن می باشد. این ماشین دارای صفحه کنترل لمسی بوده که اپراتور می تواند عملیات تولید و زبان ماشین را کنترل کند.
صفحه کنترل به اپراتور اجازه می دهد تعداد محصولات تولید را شمرده و در زمان ایجاد خطا در تولید با ارسال پیام اپراتور را با خبر نماید.
SUPRA بسیار کارآمد بوده و اعمال تغییرات با سرعت بالایی انجام می شود. سرعت تولید در ماشین قابلیت برنامه ریزی دارد.
قیمت و اندازه ماشین برای نیازهای یک تولید متوسط بسیار ایده آل بوده و دارای سیستم تولید مدولار می باشد.

OPTIMA

این مدل برای بسته بندی مواد غذایی و محصولات پزشکی طراحی شده و با کارآیی در سطح بالای ماشین آلات ترموفرمینگ عرضه می شود. از تفاوت های این مدل با ماشین های مدل SUPRA می توان به چرخشی بودن صفحه کنترل لمسی آن اشاره کرد. این صفحه کنترل می تواند ۳۶۰ درجه چرخش داشته باشد. این خصوصیت به اپراتور اجازه می دهد کنترل ماشین را در هر نقطه ای که باشد تحت نظارن خود قرار دهد. صفحه کنترل OPTIMA دارای حافظه ذخیره سازی برنامه تولید بودده و به گونه ای که می توان ۹۹ برنامه تولید مختلف را در آن ذخیره نمود.

UNIVERS

این سری از ماشین ها در دو مدل univers 5000 , univers 3500 تولید می شود. این سری ماشین های تمام اتوماتیک بلیستر ترموفرمینگ هستند که تنها با فیلم های پلاستیکی سخت کار می کنند. پروسه تولید بسته های بلیستر در این سری به صورت پیوسته است. مدل univers با ماشین های انتهای خط تولید به هم پیوسته بوده که عملکردهای متفاوتی را فراهم می کند. این مدل توانایی تولید بسته های معمولی بلیستر را نیز می تواند تولید کند. این ماشین ها بسته بندی را شکل داده, با محصول پر می کند, درب آن را درزبندی کرده و حاشیه بسته بندری را برش می دهد. فلم سخت بسته بندی در ابتدا باید گرم شود (فیلم های سخت شامل فیلم های با ضخامت بیش از ۵۰۰ میکرون است).
این ماشین از سیستم های شکل دهی متفاوتی با توجه به نیاز هر نوع محصول استفاده می کند. روش ها شامل شکل دهی مثبت, شکل دهی مکانیکی با استفاده از ابزار کمکی می شود. با قرار دادن بخش تغذیه محصول, محصول به راحتی در خانه های کوچک ایجاد شده به وسیله ماشین قرار می گیرد. این عملیات به طور پیوسته انجام می شود و پس از شکل گیری بلیستر عملیات پرکن شروع می شود.
روکش بسته بندی در بخش درزبندی قرار می گیرد. این روکش می تواند از جنس کاغذ یا فیلم پلاستیکی, ترکیب کاغذ و پلاستیک یا فیلم پلاستیکی چند لایه باشد. در هر صورت روکش بسته ها با توجه به خصوصیات مورد نیاز محصول انتخاب می شود و مدل univers محدودیتی در استفاده از روکش های متفاوت ندارد.

بسته ها در ایستگاه برش به صورت واحد جدا می شوند و به وسیله تسمه های انتقال به خارج ماشین ارسال می گردند. سیسم کنترل به صورت اتوماتیک با قابلیت برنامه ریزی است. در این بخش پارامترهای مختلف تولید تعیین و تنظیم می شوند.
ماشین های univers برای تولید با سرعت بالا طراحی شده اند. اعمال تغییرات با سرعت بالایی انجام شده و نیازمند ابزار اضافی نیست. با توجه به این خصوصیت ماشین به راحتی و تنها در چند دقیقه آماده تولید با شکل های مختلف می شود.

خصوصیات تکنیکی

بدنه ماشین استنلس استیل بوده و از استحکام بالایی برخوردار ا ست و برای افزایش امنیت تولید از روکش های پلاستیکی شفاف در بخش های عملیاتی تولید استفاده می شود. سیستم کنترل برنامه پذیر آن دارای صفحه کنترل لمسی بوده که توانایی ذخیره سازی ۹۹ برناماه مختلف تولید را دارد. برای تغییر شکل ظاهری بسته بندی اپراتور نیازمند ابزار اضافی نیست و کلیه المنت های آن در دسترس اپراتور قرار دارد.

خصوصیات اختیاری

سیستم به کارگیری عر ض های مختلف فیلم, نصب سیستم پرفراژ, جت کد و سنسورهای آشکار ساز مرکز چاپ بر روی فیلم که موجب افزایش زیبایی بسته بندی تولید شده می گردد.

امتیاز