willow

احداث باغ بیدمشک

بیدمشک درختچه‌ای است از نژاد بید، دوپایه زینتی و گاهی به‌صورت درخت ولی به‌هرحال بلندی آن معمولاً از هشت متر تجاوز نمی‌کند. زیرپوست و روی چوب این درخت برجستگی‌های تیزی وجود دارد. برگ‌های آن در پایه‌های نر و پایه‌های ماده متفاوت است، روی برگ سبز تیره و پشت آن کرک دار و روشن می‌باشد، برگ‌های درختان ماده معمولاً بیضی‌شکل و پهن‌تر از برگ‌های درختان نر است.(احداث باغ بیدمشک)
گل‌های آن به‌صورت سنبله و قبل از باز شدن برگ‌ها ظاهر می‌شوند و معطرند، بهترین نوع گل آن است که زردی رنگ آن بیشتر باشد. این درختچه بومی ایران است.برگ‌های سبزرنگ، بیضی مانند، پهن و بزرگی دارد. بر روی پوسته و زیرپوسته این درخت نیز برجستگی‌های تیزی وجود دارد. این گیاه جاذب حشراتی همچون زنبورعسل می‌باشد به همین دلیل گردافشانی درخت بیدمشک توسط حشرات انجام می‌شود.
اسانسی از این گیاه گرفته می‌شود بنام عرق بیدمشک، هم برای معطر کردن شربت و هم در طب سنتی دارای خواص درمانی بالا می‌باشد. شاخه‌های بیدمشک همچنین برای تزیین سفره هفت‌سین استفاده می‌شود. عرق بیدمشک مقوی قلب بوده و برای حفظ سلامتی آن بسیار مناسب و مؤثر است و همچنین باعث کاهش تب می‌شود و خاصیت تب‌بر دارد.
طبیعت این عرق به نفع طبع سرد و تر بوده یعنی بین مزاج سرد و گرم به نفع سردی و بین رطوبت و خشکی به نفع تری یا رطوبت است. ازاین‌رو استفاده از عرق بیدمشک خواص فوق‌العاده مفیدی در فصل‌های گرم سال دارد به‌طوری‌که یکی از مهم‌ترین خواص عرق بیدمشک، رفع عطش شدید و درمان گرمازدگی است و یک لیوان شربت از آن، نوشیدنی مناسبی است که متخصصان طب سنتی برای فصل تابستان و به‌ویژه ایام روزه‌داری در فصول گرم سال توصیه می‌کنند.
این نوشیدنی از ترکیب گلاب، عرق بیدمشک، تخم بالنگ و یا تخم شربتی و کمی ماده شیرین‌کننده مانند شکر، عسل یا نبات تهیه می‌شود، البته بهتر است این شربت را کم شیرین مصرف کرد.
بیدمِشک به گروهی از درخت یا درختچه‌های زینتی از سرده بید گفته می‌شود که سنبله‌های آن (که پر مانند و دارای اسانس معطری هستند) در آغاز فصل بهار به عمل می‌آید. سالیکس کاپری (نام علمی: salix aegyptiaca)، یکی از انواع آن است که دارای گل‌های زرد کم‌رنگ دم‌گربه‌ای است. ارتفاع درخت به ۹ متر می‌رسد.(احداث باغ بیدمشک)

بیدمشک
خانواده: SALICACEAE – بید
بومی: ایران
نام انگلیسی: Egyptian
نام علمی: Salix aegyptica
تیره: Salicaceae
درختچه‌ای است از نژاد بید، دوپایه که این پایه‌ها باهم کمی فرق دارند که اندازه آن از بید معمولی کوچک‌تر، به ارتفاع ۱۰ -۸ متر. چوب زیرپوست با زخم‌های خطی مشخص به طول ۱۸ – ۲ میلیمتر. شاخه چه های یک‌ساله به ضخامت ۸/۱ – ۷/۲ میلیمتر.جوانه‌های گل‌دار تخم‌مرغی یا بیضوی. نوک‌دار بسیار کوتاه یا نوک‌گرد (کند)، به طول ۶-۱۲ به عرض ۴-۶ میلیمتر. برگ‌ها نسبتاً بزرگ، به طول ۵۰-۱۲۰ به عرض ۲۵-۵۵ میلیمتر.
در مرکز سطح تحتانی با کرک‌های گسترده کم‌وبیش خمیده، در لبه‌ها با کرک‌های نسبتاً نادر کم‌وبیش فشرده، در حالت رسیده روی رگه‌های مشبک سطح تحتانی کاملاً مشخص. برگ‌های آن در پایه‌های نر و ماده متفاوت است. در نوع ماده برگ آلفاآمیلاز کمی پهن‌تر از نوع نر هستند.
گل‌آذین دم‌گربه‌ای زودرس (پیش رس (گل‌های آن قبل از برگ‌ها ظاهر می‌شوند))، ضخیم، با کرک‌های بلند و جدای انبوه. برگه‌ها به طول ۲- ۵/۳ میلیمتر، کرک‌های انتهایی برگه‌ها به بلندی ۵/۱ – ۳ میلیمتر. میله‌های پرچم‌ها به طول ۷-۱۰ میلیمتر؛ کیسه‌های بساک به طول ۷/۰ -۱ میلیمتر. کپسول‌های رسیده به طول ۷ – ۹ میلیمتر، خامه به طول ۳/۰ – ۶/۰ میلیمتر. کلاله‌ها به طول ۴/۰ -۷/۰ میلیمتر.به عقیده گیاه شناسان این درختچه بومی ایران بوده و نام علمی آن‌که از کشور مصر گرفته‌شده، احتمالاً صحیح نیست.

گل گیاه

گل‌های آن به‌صورت سنبله و قبل از باز شدن برگ‌ها ظاهر می‌شوند و معطرند، بهترین نوع گل آن است که زردی رنگ آن بیشتر باشد. این درختچه بومی ایران است.

برگ گیاه

برگ‌های آن در پایه‌های نر و پایه‌های ماده متفاوت است، روی برگ سبز تیره و پشت آن کرک دار و روشن می‌باشد.برگ‌های درختان ماده معمولاً بیضی‌شکل و پهن‌تر از برگ‌های درختان نر است.برگ‌های سبزرنگ، بیضی مانند، پهن و بزرگی دارد. بر روی پوسته و زیرپوسته این درخت نیز برجستگی‌های تیزی وجود دارد.(احداث باغ بیدمشک)
این گیاه جاذب حشراتی همچون زنبورعسل می‌باشد به همین دلیل گردافشانی درخت بیدمشک توسط حشرات انجام می‌شود.

Egyptian
عناصر تشکیل‌دهنده بیدمشک

در پوست درخت بید وجود گلیکوزید سالیسین تأییدشده است. به‌علاوه در پوست این درخت، موم، صمغ، اکسالات و تانن وجود دارد.مصرف گلیکوزید سالیسین در کنترل روماتیسم مفصلی حاد، به‌صورت دو گرم هر سه تا چهار ساعت، مؤثر است.

کاشت گیاه

تکثیر این درخت به‌صورت قلمه می‌باشد. برای این کار به شاخه با قطر حدود ۲-۳ سانت رو جوری می‌بریم که حداقل سه جوانه روش وجود داشته باشه.بالای آخرین جوانه رو به‌صورت اریب قطع می‌کنیم.آگه هورمون ریشه دهی داشتیم قلمه‌ها رو توی هورمون می‌زنیم (هورمون توی بازار تهران ۱۰۰۰۰ تا ۱۴۰۰۰ تومنه) با رعایت جهت بالای قلمه داخل خاک می‌بریمش.

معرفی کاشت و پرورش بیدمشک

بیدمشک یکی از درخت‌های زینتی می‌باشد، که گل‌های آن زودتر از برگ‌هایش بر روی شاخه رشد می‌نمایند. گل‌های بیدمشک دارای رنگ زرد تا سفید کمرنگ بوده و بسیار معطر می‌باشند. درخت بیدمشک حشرات را به خود جذب کرده و به همین جهت گرده‌افشانی این درخت توسط حشرات صورت می‌گیرد. گیاه بیدمشک به‌صورت درختچه‌ای رشد کرده و دارای ارتفاع حداکثر ۹ متر می‌باشد.
لازم به ذکر می‌باشد که بیدمشک درختی دوپایه‌ای بوده و برگ‌های پایه‌های ماده آن دارای شکل بیضی تر و پهن‌تر از برگ‌های پایه‌های نر آن می‌باشند.
تقریباً از هر هکتار زمین بیدمشک، حدود ۱۰ تن محصول برداشت می‌شود.
کاربرد عمده بیدمشک در تولید عرق بیدمشک می‌باشد، که از عرق بیدمشک نیز به‌عنوان نوشیدنی، تولید نقل، تولید شیرینی و شربت استفاده می‌شود. عرق بیدمشک هرقدر که دارای بوی قوی‌تری باشد، مؤثرتر و غلیظ‌تر می‌باشد. اگر بوی عرق بیدمشک مطبوع و خوش عطر نباشد، به معنای کهنه بودن و یا آلوده بودن عرق بیدمشک می‌باشد.

فرایند کشت بیدمشک

برای کشت بیدمشک می‌توان از دو روش کاشت بذر و قلمه چوب استفاده نمود. درروش قلمه‌زنی، در روزهای پایانی فصل پاییز از ساقه‌های یک‌ساله بیدمشک که دارای رشد خوبی بوده و به شکل چوبی درآمده قلمه‌ها را با طول تقریباً ۳۰ سانتی‌متر تهیه می‌کنند.
سپس در مکانی که خاک آن سبک بوده و بتواند رطوبت را در خود نگه دارد، می‌کارند. مکان موردنظر باید از نور مستقیم خورشید دور بوده اما روشن و دارای حداقل دمای ۱۳ درجه سانتی‌گراد باشد. اغلب پس از گذشت مدت‌زمان ۲ هفته، ریشه‌های قلمه رشد می‌کنند. پس‌ازاین که ریشه‌ها به‌خوبی رشد نمودند، می‌توان قلمه‌ها را به زمین اصلی انتقال داد.(احداث باغ بیدمشک)
برای کشت بیدمشک با استفاده از بذر نیز در روزهای پایانی بهار همان سال، بذرها را برداشت کرده و به‌صورت سطحی در گلخانه می‌کارند. محیط کشت بذرها باید دارای خاک نرم و سبک باشد، سپس قبل از کاشت زمین را خیس و مرطوب نموده و هنگامی‌که رطوبت اضافی زمین‌ها خارج شد، بذرها در زمین کاشته می‌شوند.
پس از کاشت روی بذرها خاک ریخته نمی‌شود و فقط یک‌لایه پلاستیک بر روی آن‌ها قرارداده می‌شود. برای جلوگیری از جابه‌جایی بذرها برای آبیاری آن‌ها از روش اسپری بر روی برگ‌ها استفاده می‌شود. پس از گذشت مدت‌زمان ۲ تا ۳ هفته بذرها جوانه خواهند زد. برای جوانه‌زنی دمایی بین ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتی‌گراد لازم می‌باشد.

willow
نکات قابل‌توجه کاشت و پرورش بیدمشک

• خاک‌های خشک برای کشت بیدمشک مناسب نمی‌باشند، رطوبت خاک تأثیر زیادی در میزان رشد و نموی گیاه دارد. البته درختان بالغ بیدمشک ممکن است تا مدت کوتاهی در برابر خشکی مقاوم می‌باشند، اما در این مدت رشد نمی‌کنند و در دوره بعد میزان شاتون های آن‌ها کم می‌شود.
• گیاه بیدمشک در زمستان قادر است تا دمای ۲۳- درجه سانتی‌گراد را تحمل نماید. همچنین در فصل تابستان اگر رطوبت خاک کافی باشد و مشکل خشکی وجود نداشته باشد، گیاه می‌تواند تا دمای ۳۵ درجه سانتی‌گراد را تحمل نماید.
• بیدمشک برای رشد به مکانی نیاز دارد که دارای نور آفتاب باشد، اما حالت نیمه سایه هم داشته باشد. هرقدر که خاک بیدمشک سنگین‌تر باشد و رطوبت بیشتری نیز در خاک وجود داشته باشد، گیاه به نور بیشتری جهت رشد نیاز دارد. درصورتی‌که زمین موردنظر به‌صورت کامل سایه باشد، ساقه‌های بیدمشک باریک شده و شاتون های آن‌ها نیز زودتر ریزش خواهند کرد.(احداث باغ بیدمشک)
• امکان کشت بیدمشک هم در خاک‌های سنگین و هم در خاک‌های سبک وجود دارد، اما بیدمشک در خاک‌های قلیایی رشد خوبی ندارد.

طبیعت و خواص درمانی بیدمشک

عرق بیدمشک دارای طبیعت سرد و تر است. عرق بیدمشک با داشتن ترکیباتی همچون ژرانیون سالیسین و تانن، به‌عنوان داروی مؤثر در تقویت قلب، آرام‌بخش و رفع کننده درد و خستگی شهرت یافته است. برخی خواص دارویی آن عبارت‌اند از:
عرق بیدمشک تقویت‌کننده دستگاه عصبی است و جوشانده برگ آن با عسل آرام‌کننده اعصاب است.
عرق بیدمشک تقویت‌کننده قلب است. به این منظور، نصف استکان عرق بیدمشک را با یک لیوان آب سرد مخلوط‌کنید و باکمی شکر یا عسل شیرین کرده و میل کنید.
از خواص عرق بیدمشک، تقویت دستگاه گوارش و افزایش اشتها می‌باشد.
تسکین تورم و بهبود عملکرد دستگاه گوارش ازجمله خواص عرق بیدمشک می‌باشد.
این عرق سردردهای ناشی از گرم‌مزاجی را تسکین می‌دهد.
عرق بیدمشک، ملین طبع است.
عرق گیاه بیدمشک باعث کاهش تب می‌شود و خاصیت تب‌بر دارد، این خاصیت ناشی از سرد بودن گیاه بیدمشک است.
یکی دیگر از خواص عرق بیدمشک کاهش قند خون است.
عرق بیدمشک یکی از آرام‌بخش‌های گیاهی به شمار می‌رود، این خاصیت عرق بیدمشک ناشی از ترکیباتی به نام ژرانیون سالیسین و تانن در آن است.
از دیگر خواص عرق بیدمشک، رفع درد و خستگی ناشی از کار و فعالیت زیاد است.
برای رفع سردرد و سرگیجه ناشی از سودا بایستی از شربت عرق بیدمشک و گلاب استفاده کنید.

مضرات عرق بیدمشک

عرق بیدمشک قند خون را پایین می‌آورد و نوشیدن آن بدون مواد شیرین‌کننده به مقدار قابل‌توجهی قند خون را کاهش می‌دهد، همچنین زنان باردار و کودکان کمتر از دو سال نیز بایستی در مصرف این عرق احتیاط کنند.

willow

شرایط پرورش و تکثیر بیدمشک

آبیاری بیدمشک

بیدمشک چندان تحمل خاک‌های خشک را ندارد و وجود رطوبت در خاک به رشد و نموی آن کمک می‌کند به همین دلیل است که به شکل طبیعی این گیاه در مناطقی نزدیک به منابع آب همانند رودخانه‌ها می‌رویند. اگرچه درختان بزرگ و بالغ تا حدودی به وجود برخی دوره‌های کوتاه‌مدت خشکی مقاومت نشان می‌دهند اما رشدی نخواهند کرد و وجود چنین شرایطی می‌تواند از میزان شاتوت‌ها در دوره رشد بعدی بکاهد.(احداث باغ بیدمشک)

دمای مناسب بیدمشک

بیدمشک در مکان‌هایی با زمستان‌هایی که به حدود ۲۳- درجه سانتی‌گراد می‌رسد رشد می‌کند حتی اگر قسمت‌های هوایی به دلیل سرمای هوا آسیب ببیند می‌توان در اوایل بهار شاخه‌های گیاه را از نزدیکی سطح زمین قطع کرد تا مجدد شروع به رشد کنند. این گیاهان در صورت مساعد بودن شرایط رطوبتی خاک و عدم خشکی کشیدن دمای تابستان را تا حدود ۳۵ تحمل کرده و مشکلی برایشان ایجاد نمی‌شود.

نور موردنیاز بیدمشک

بیدمشک، آفتاب کامل را ترجیح می‌دهد ولی نیم‌سایه را هم می‌تواند تحمل کند. بیدمشک در صورتی در آفتاب مستقیم رشد مطلوبی دارد که خاک، سنگین و مرطوب باشد. نور کم، موجب بلند و باریک شدن ساقه‌ها و عدم شکل‌گیری سنبله‌ها و یا ریزش زودهنگام و کم شدن عطر آن‌ها می‌شود.

خاک مناسب بیدمشک

بیدمشک در رابطه با خاک سختگیر نیست و می‌تواند از خاک‌های سبک تا خاک‌های رسی سنگین رشد کند اما خاک‌های قلیایی را نمی‌پسندد و در خاک‌هایی با اسیدیته کمی پایین و همچنین خنثی رشد بهتری دارد. نیاز چندانی به کود دهی ندارد اما پخش کردن خاک‌پوش همانند کود بسیار پوسیده دامی و یا خاک‌برگ به ضخامت ۱۰ سانتیمتر می‌تواند علاوه بر نگهداری رطوبت در سطح خاک که موردعلاقه این گیاه نیز هست به‌تدریج مقداری مواد غذایی وارد خاک نماید.

تکثیر بیدمشک

در اواخر پاییز می‌توان از ساقه‌های یک‌ساله که به‌خوبی رشد کرده‌اند و چوبی شده‌اند و یا در اواخر بهار الیِ اواسط تابستان از ساقه‌های نیمه چوبی، قلمه‌ها را به طول حدود ۳۰ سانتیمتر تهیه کرد و در مخلوط سبک که به‌خوبی رطوبت را نگه می‌دارد همانند کوکوپیت + پرلایت و یا خاک‌برگ + کوکوپیت کشت کرد و در مکانی روشن اما به‌دوراز نور مستقیم آفتاب با دمای حداقل ۱۳ درجه قرارداد تا ریشه‌ها رشد کنند که معمولاً ظرف دو هفته این اتفاق می‌افتد. ریشه‌زایی قلمه‌های بید آسان صورت می‌گیرد و حتی سرشاخه‌های بید به‌آسانی در آب ریشه‌دار می‌شوند و زمانی که ریشه‌ها به‌خوبی رشد کردند می‌توان آنان را در گلدان و یا مکان اصلی در باغ و باغچه کشت کرد.

استفاده از بذر نیز برای تکثیر این گیاه ذکرشده است البته بذرهای تازه را می‌بایست در اواخر بهار همان سال که بذرها از روی گیاه جدا می‌شوند به شکل سطحی کشت کرد. بذرها برای مدت‌زمان کوتاهی در حد چند روز زنده می‌مانند و امکان انبار کردن و ذخیره‌سازی آنان وجود ندارد. از محیط کشت سبک و نرم همانند خاک‌برگ الک شده که بافتی یکنواخت دارد می‌توان استفاده کرد محیط کاشت را به‌خوبی مرطوب و خیس کرده و بعد از خروج رطوبت اضافی بذرها بر روی سطح خاک قرار می‌گیرند و روی آنان پوشیده نمی‌شود کشیدن یک‌لایه پلاستیک بر روی سطح گلدان به حفظ رطوبت کمک می‌کند اگر آبیاری لازم شد از روش اسپری آب بر روی سطح برگ استفاده می‌شود تا بذرها جابجا نشوند. دمای حدود ۲۱-۱۸ درجه کافی است و جوانه‌زنی بذرها حدود ۳-۲ هفته طول می‌کشد.(احداث باغ بیدمشک)

هرس بیدمشک

درخت بیدمشک هرس پذیری بسیار خوبی دارد به‌نحوی‌که هر بهار و یا سال در میان قبل از ظهور برگ‌ها می‌توان آن را از سطح ۳۰ سانتیمتری زمین آنان را قطع کرد این عمل موجب کنترل اندازه این گیاه و تحریک رشد رویشی و تولید ساقه‌های بلند کمانی شکل حاوی شاتوت‌های بسیار در بهار می‌شود.

willow
آفات و بیماری‌های بیدمشک

آفاتی همانند شته و شپشک و بیماری‌هایی همانند زنگ سفیدک پودری گاهی می‌توانند مشکلاتی برای این گیاه ایجاد کنند.

اهمیت و کاربردهای بیدمشک

به سـبب کاربردهـای متفـاوت بیدمشـک ازجمله کارکردهـای اکولوژیکـی و زیست‌محیطی، حفاظـت منابـع ) خـاک(، صنعتـی، دارویـی، خوراکـی، زینتـی و… می‌توان آن را جـزو درختـان چندمنظوره دانسـت.

کاربرد دارویی و پزشکی بیدمشک

اسـتفاده از بیدهـا و بیدمشـک در طـب سـنتی، سـابقه طولانـی دارد. آشوری‌ها، سومری‌ها و مصری‌ها در زمـان باسـتان پوسـت و بـرگ بیـد را به‌عنوان ضد تب و درد اسـتفاده می‌کردند. بقـراط حکیم و طبیب بزرگ یونانی، از پوسـت بیـد به‌عنوان داروی آرام‌بخش، ضد تشنج و ضد درد اسـتفاده می‌کرد. جالینوس طبیعت بیدها را سرد وتر دانسـته اسـت. شـاخ و بـرگ درختـان بیـد به‌واسطه اثـر آرام‌بخشـی، ضد تشنج و ضد درد در ایـران باسـتان به‌عنوان عصـاره گیاهـی بـا کاربـرد دارویی استفاده‌شده اسـت.
همچنیـن اسـتفاده از عصـاره بیدمشـک در قرون‌وسطا بـرای درمان افسـردگی رایـج بـوده اسـت. بوعلـی سـینا در کتاب قانون نوشـته اسـت کـه مالیدن آب و افشـره بیدمشـک ) بهرامـج(، ورم‌ها را فرومی‌نشاند. شـکوفه بیدمشک و بو کردن برگ آن بادهای متراکـم سـر را درمـان و همچنیـن شـکم را روان می‌کند.(احداث باغ بیدمشک)
علاوه بـر خـواص طبـی عمومـی، گونه‌های جنـس بیـد )Salix ) به دلیـل دارا بودن ترکیبـات اسـید سالیسـیلیک و… مسـکن درد، ضدالتهـاب، ضد ورم، ضد روماتیسم، ضد سم و… اسـت. عـرق بیدمشـک بـا داشـتن ترکیباتی ماننـد ژرانیول، سالیسـین، اسـید اسـتیل سالیسـیالت، میریسـتین، کامپفرول، کورسـتین، روتیـن، لوتئولینو تانـن به‌عنوان داروی مؤثر در تقویـت قلب، آرام‌بخش و رفع کننده درد و خسـتگی و ضد فشارخون بـه کار می‌رود. بیدمشـک همچنیـن گیاهـی ملیـنو تقویت‌کننده اعصـاب و محـرک قـوای جنسـی اسـت.
ایـن گیـاه دارویـی دسـتگاه گـوارش را تقویت می‌کند و اشـتها را افزایش می‌دهد. جوشـانده برگ یا پوسـت درخت بیدمشـک باعث دفـع انگل‌ها و کرم‌های معده و روده می‌شود. جوشـانده برگ آن با عسـل اعصابرا آرام می‌کند. عـرق بیدمشـک آرام‌بخش و خواب‌آور اسـت.

جوشـانده گل بیدمشـک

همـراه بـا شـکر، ناراحتی‌های عصبـی، افسـردگی، دردهـای عصبـی و روماتیسـمی را بهبود می‌بخشد.

ارزش خوراکی بیدمشک

اسـتحصال عرق و اسـانس، هدف اصلی تولید بیدمشک در کشور است. عرق بیدمشک در تولید نقل بیدمشـک، شـربت بیدمشـک، حلوا، شـیرینی، بستنی و سـایر اقلام خوراکی کاربـرد دارد. سـالانه بیـش از یک‌میلیون لیتـر عرقیـات گیاهـی در آذربایجـان غربـی
تولیـد می‌شود که عرق بیدمشـک بخـش مهمی از آن را تشـکیل می‌دهد.

کاربرد بیدمشک در زنبورداری

مشخص‌شده اسـت کـه یکـی از بهتریـن گرده‌های گل بـرای زنبورهـا گـرده بیدمشـک اسـت کـه ازلحاظ مـواد غذایـی غنـی و موردعلاقه زنبورعسل اسـت.
یکـی از ویژه‌ای‌های بیدمشـک آن اسـت که گل‌های آن معمولاً در اواخر اسـفند و اوایـل فروردیـن بـاز می‌شوند کـه بسـیاری از گیاهان هنـوز فعالیـت خود را آغـاز نکرده‌اند. بنابرایـن توصیه‌شده اسـت زنبـورداران در نقطه‌ای کـه جمعیـت زنبورها زمسـتان را می‌گذرانند، چنـد عـدد درخـت بیدمشـک بکارنـد.

willow
کاربرد بیدمشک در فضای سبز

درختچه‌های بیدمشـک به دلیـل برخـورداری از خصوصیاتـی ماننـد فـرم زیبـا، داشـتن برگ‌های متراکـم و همچنیـن تمیز بودن و تجمـع کمتـر آفـات و امراض روی آن به‌واسطه وجـود سالیسـیلیک اسـید به‌عنوان یـک دفع‌کننده طبیعی، در بیشتـر مناطـق جهان جـزو گیاهان زینتی هسـتند. بنابراین با توجه بـه کمبود آب و کیفیـت نامسـاعد خاک در اکثر نقاط کشـور، اسـتفاده از گونه‌های بومی و متحمل به شـرایط نامسـاعد محیطـی مانند گونـه بیدمشـک در ایجاد فضاهای سـبز ضروری اسـت.

کاربرد اکولوژیکی و زیست‌محیطی بیدمشک

بیدهـا یکـی از عناصـر اصلی حواشـی رودخانه‌ها، نهرها، روستاها و مزارع بسـیاری از مناطق کشـور هستند و نقـش مهمی در حفاظت منابـع آب‌وخاک دارنـد. در دو دهـه اخیـر، شـاهد تخریـب و تبدیـل ) به‌طور عمـده بـه زراعـت(بخش وسـیعی از بیدستان‌های کشور و مختل شـدن کارکردهای اکولوژیکی بیدهـا به‌ویژه در حفاظـت آب و خاک و کنتـرل سیلاب‌ها ) ماننـد سیل‌های ویرانگـر بهـار ۱۳۹۸ ) بوده‌ایم. ایـن امـر از طرفـی به دلیـل عوامـل طبیعـی ماننـد تغییـرات اقلیمـی، وقوع خشک‌سالی‌های مکـرر، تنش‌های محیطـی نظیر خشـکی، گرما و ریز گردها، طغیان آفـات و امـراض و… روی‌داده است و از طـرف دیگـر، ناشـی از عوامـل اقتصـادی از جملـه تغییـرات الگـوی مصـرف و تقاضـا و به‌تبع آن تغییـرات کاشـت محصـولات زراعـی و باغی و گرایش کشـاورزان به مصـرف آب در زراعت‌های زودبازده و پردرآمد و همچنیـن افزایـش تقاضا و قیمـت چوب بوده اسـت.
احیـای بیدستان‌های مخروبه و اراضـی مسـتعد حاشـیه رودخانه‌ها، نهرها و روسـتاها بـا گونـه ارزشمند و اقتصادی بیدمشـک به‌عنوان گونه‌ای چندمنظوره، علاوه بـر احیا و توسـعه بیدستان‌ها و کارکردهـای اکولوژیکـی آن‌ها، باعـث ایجاد و توسـعه صنایـع تبدیلی، توسـعه اشـتغال پایدار و افزایش درآمد بهره‌برداران با حفـظ توازن اکولوژیک،کاهـش وابسـتگی به جنگل و تخریـب آن به‌ویژه در ناحیه زاگرس می‌شود. همچنین درخـت بیدمشـک مانند انـواع بیـد در زدودن آلودگی‌های خاک از طریق برداشـت و شست‌وشو، مصـرف یـا تغییـر ترکیب مـواد سـمی و… نقش اساسـی دارد.(احداث باغ بیدمشک)

کاربرد بیدمشک در تأمین انرژی

درختـان بید رشـد سـریعی دارند و هنگام سـوختن انـرژی زیادی تولیـد می‌کنند. ازاین‌رو، برخـی گونه‌های بیـد در برخی کشـورها مانند سـوئد به‌عنوان نوعی منبع سوختی زیسـتی اسـتفاده می‌شوند.

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری احداث باغ بیدمشک

میزان تولید : ۱۰ تن
نرخ برابری دلار : ۳۰۰۰۰ تومان
سطح زیر کشت : ۱۰۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۶۵ میلیون تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۷۰ درصد
درآمد مزرعه کشت بیدمشک در سال : ۱۲۰ میلیون تومان
میزان سود مزرعه کشت بیدمشک : ۷۲ میلیون تومان



درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۴.۴/۵ - (۵ امتیاز)