طرح احداث موزه گیاهان دارویی

طرح احداث باغ موزه پرورش گل و گیاه دارویی

امروزه احداث باغ موزه پرورش گل و گیاه دارویی به عنوان مراکز تولید و پرورش محصول هم به عنوان جاذبه‌های گردشگری مورد توجه می‌باشند که مورد بازدید گردشگران زیادی قرار می‌گیرند.
صنعت توریسم یا جهانگردی به عنوان یکی از ابزارها و راهکارهای مناسب جهت کسب در آمد و شکوفایی اقتصادی دولت‌ها و ملت‌ها از یک سو و توسعه و آبادانی مناطق در نقاط مختلف دنیا از سوی دیگر مطرح است.
به نحوی که این صنعت سومین پدیده اقتصادی پویا و در حال توسعه پس از صنایع نفت و خودرو به شمار می‌رود.
با توجه به رشد روزافزون صنعت گردشگری در جوامع مختلف و تأثیر این صنعت بر روی اقتصاد جهانی و رفاه عمومی‌، توجه و سرمایه‌گذاری در این بخش بسیار مورد توجه دولت‌ها و سرمایه‌گذاران خصوصی می‌باشد.
توسعه و گسترش استفاده از گیاهان دارویی به نحوی است که در بسیاری از کشورها سرمایه‌گذاری در این حوزه در حال افزایش است.
ایران به دلیل سابقه دیرینه در علوم طب و موقعیت  آب و هوایی یکی از بکرترین و مستعدترین مناطق برای پرورش و تولید انواع گیاهان دارویی محسوب می‌شود.
علیرغم اینکه در گذشته از این ظرفیت طبیعی بهره‌برداری چندانی نمی‌شد. اما طی ۱۰ سال گذشته کشت، پرورش و تولید اقلام دارویی، بهداشتی و آرایشی، مکمل‌های دارویی و خوراکی رشد چشمگیری داشته و شرکت‌های داروسازی نیز به این سمت گرایش پیداکرده‌اند.

وضعیت کشور در تولید گیاهان دارویی

تحقیقات نشان داده است که بیش از دو هزار و ۳۰۰ گونه از گیاهان کشور دارای خواص دارویی، عطری، ادویه‌ای و آرایشی- بهداشتی هستند . به‌علاوه بر آن‌یک هزار و ۷۲۸ گونه از این گیاهان به‌عنوان گیاهان بومی ایران هستند.
منحصراً در سرزمین ایران رویش کرده و به‌عنوان یک ظرفیت انحصاری در کشور محسوب می‌شوند.
حجم تجارت جهانی گیاهان دارویی از ۶۰ میلیارد دلار در سال ۱۹۹۶ به ۱۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۰ افزایش‌یافته است و بر اساس پیش‌بینی بانک جهانی در سال ۲۰۵۰ گردش مالی و تجارت جهانی متمرکز و مبتنی بر گیاهان دارویی و داروهای گیاهی به حدود پنج هزار میلیارد دلار خواهد رسید.

تنوع گونه ­های گیاهی ایران ۲ برابر قاره اروپا

سرزمین ایران کشوری ممتاز و با رتبه بالا از نظر غنای گیاهی و تنوع زیستی و دارای ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم شناخته شده جهانی است. براساس نظر گیاه­ شناسان و پژوهشگران، تعداد گونه­ های گیاهی ایران در حدود ۸ هزار گونه است که از نظر تنوع گونه ­ها حداقل دو برابر قاره اروپاست.
تحقیقات نشان داده است که بیش از ۲۳۰۰ گونه از گیاهان کشور دارای خواص دارویی، عطری، ادویه ­ها و آرایشی- بهداشتی هستند. به علاوه، ۱۷۲۸ گونه از این گیاهان به عنوان گیاهان بومی ایران می ­باشند و به عنوان یک ظرفیت انحصاری در کشور محسوب می­ شوند.
خاستگاه بسیاری از گونه ­های مهم از جمله گل محمدی، زعفران، باریجه، آنغوزه و شیرین بیان ایران است و بخش عمده­ ای از تولید جهانی این گونه ­ها در ایران انجام می گیرد.
همچنین تنوع گونه ­های گیاهی و برخی گونه­ های منحصر به فرد ایران باعث شده تا شرکت­ های مهم داروسازی در کشورهای پیشرفته به مواد اولیه برخی از گیاهان دارویی کشور از جمله زعفران، زیره، آویشن و مرزه به شدت وابسته باشند.طرح احداث موزه گیاهان دارویی

باغ موزه گیاه‌ شناسی چطور باغی است؟

باغ موزه پرورش گل و گیاه دارویی یا بوتانیکال گاردن (Botanical Garden) مکانی است.که گیاهان مختلف در آن جمع‌آوری و به‌طور طبیعی از آن‌ها نگهداری می‌شود به‌عبارت‌دیگر این باغ، کلکسیون زنده گیاهان است.
باغ گیاه‌ شناسی برای مطالعاتی نظیر: شناسایی گیاهان، چگونگی تکثیر و خواص اکولوژیکی آن‌ها استفاده می‌شود. باغ گیاه‌ شناسی معمولاً دارای قسمت‌های مختلفی ازجمله: هورتوریوم، گلخانه و ارباریوم… است.
گیاهان در هورتوریوم در یک واحد رده‌بندی (جنس یا خانواده) موردتحقیق و بررسی قرار می‌گیرند؛ وجود یک گلخانه نیز در باغ گیاه‌ شناسی لازم و ضروری است .زیرا گیاهانی که در این باغ نگهداری می‌شوند چون به یک نوع آب‌وهوا سازگار نیستند.
بنابراین آن عده از گیاهان که به سرما حساس هستند و یا احتیاج به رطوبت بیشتری دارند در گلخانه نگهداری می‌شوند.
در باغ گیاه‌ شناسی تهران یک ارباریوم بزرگ یا گنجینه گیاهان، متشکل از نمونه‌های گیاهان خشک‌شده جهت پژوهشگران گیاه‌شناسی طبقه‌بندی و نگهداری می‌شود.
علاوه‌براین، تعداد زیادی نمونه گیاهی از سایر کشورهای دنیا از طریق مبادله در باغ ارباریوم ملی ایران نگهداری می‌شود. این بخش در حال حاضر قابل بازدید برای عموم نیست.
باغ گیاه‌ شناسی نقش مهمی درزمینهٔ تحقیقات علوم گیاهی و باغبانی، آموزش عمومی و آشنا ساختن مردم با اهمیت و تنوع گیاهان و لزوم حفاظت از آن‌ها را بر عهده دارد.
همچنین باغ گیاه‌ شناسی ذخیره ژنتیکی از گیاهان در معرض خطر انقراض دارد و با بهره‌گیری از روش‌های مختلف علمی، امکان شناخت گونه‌های گیاهی کشور و محدوده پراکنش آن‌ها در این محیط را فراهم کرده است.
تحقیق درزمینهٔ روش‌های تکثیر و پرورش گونه‌های باارزش ازنظر حفاظتی و اقتصادی از موضوعات دیگری است که در باغ‌های گیاه‌شناسی به آن پرداخته می‌شود.طرح احداث موزه گیاهان دارویی

بخش های مختلف باغ موزه پرورش گل و گیاه دارویی
فروشگاه باغ موزه

در این مکان علاوه بر انواع نوشیدنی، وسایل مربوط مانند انواع لیوان‌ها، فلاکس دمنوش، جعبه دمنوش و … به فروش می‌روند.
دم نوش‌های موجود در این فروشگاه همگی از برندهای معتبر و پرطرفدار هستند . کارکنان ان نیز می‌توانند اطلاعات جامعی در اختیارتان قرار دهند تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

دوا خانه

این مجموعه شامل فروشگاه گیاهان دارویی است. در اینجا انواع مختلف گیاهان دارویی با کیفیت عالی و بسته بندی مناسب به فروش می‌رسد. در این بخش همچنین گیاهان فرآوری شده به صورت روغن، دمنوش، اسانس، عرقیات گیاهی و داروهای فرموله شده فروخته می‌شوند.

لابراتوار

این بخش مرکز خدمات تخصصی تولید فرآورده‌های دارویی و معطرگیاهی است. تولید و بسته بندی گیاهان دارویی،فرآورده‌های آرایشی وبهداشتی گیاهی،انواع عصاره های گیاهی تحت نظارت کارشناسان از وظایف این قسمت است.

نوشینه سرا

یکی از مهمترین بخش‌های باغ موزه که قسمت نوآورانه آن است. محیط نوشینه سرا با صفا و بسیار دل انگیز است و معماری به کار رفته در آن معماری اصیل ایرانی می‌باشد. بازدیدکنندگان از باغ موزه می‌توانند در این قسمت از نوشیدن انواع نوشنیدنی های گیاهی به صورت شربت و دمنوش لذت ببرد.
علاوه براین علاقه مندان به چای، دمنوش و شربت‌های گیاهی در این مکان می‌توانند از دانش و اطلاعات وسیع تیم باغ موزه گیاهان دارویی بهره‌مند شوند.

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح احداث باغ موزه پرورش گل و گیاه دارویی

نرخ برابری دلار : ۲۷۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۳۰۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۲۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۵۲ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۹۸ میلیارد تومان(بدون احتساب هزینه زمین)
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۳۲ درصد

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)