طرح راه اندازی کلینیک فیزیوتراپی

شیوه‌ای از درمان بیماری‌ها و اختلالات عصبی-ماهیچه‌ای-اسکلتی با استفاده از تجهیزات مکانیکی، جریان‌های الکتریکی، مانورهای دستی، تمرینات ورزشی و عوامل فیزیکی دیگر است. در این روش‌ها از ورزش، نور، پرتوهای فرابنفش و فروسرخ، گرما و جریان برق استفاده می‌شود. فیزیوتراپی حیطه‌ای از پزشکی است که هدف آن پیشگیری از بیماری‌ها، درمان، توان‌بخشی، بالا بردن سطح سلامت و بهبود کیفیت زندگی افراد است.
واژهٔ فیزیوتراپی از «فیزیو» (= فیزیولوژیک، جسمانی و طبیعی) و «تِراپی» (= درمان) ساخته شده‌است. در بعضی از منابع، واژهٔ اصلی‌ای که کلمهٔ «فیزیوتراپی» ازآن گرفته شده‌است، physiological therapeutics می‌باشد. البته مداخلات درمانی در فیزیوتراپی بخش کوچکی از عملیات آن محسوب می‌شود.
در فیزیوتراپی، هدف ارتقای عملکرد جسمانی بدن است. البته، با توجه به تداخل و ارتباط زیاد سیستم‌های بدن، درمان‌های فیزیوتراپی که توسط فیزیوتراپیست انجام می‌شود، مستقیم یا غیرمستقیم، باعث بهبود عملکرد دستگاه فیزیولوژیک نیز می‌شود؛ مثلاً فیزیوتراپی دستگاه تنفسی موجب بهبود درصد گازهای خون (دی‌اکسید کربن و اکسیژن) و تغییر میزان اسیدیتهٔ خون می‌شود، که به نوبهٔ خود، می‌تواند باعث بهبود سطح هشیاری گردد.
با توجه به گسترش جوامع صنعتی و مشکلات این جوامع از جمله فقر حرکتی، اختلالات سیستم اسکلتی- عضلانی، اختلالات قلبی- عروقی و ریوی و افزایش جمعیت سالمند، اهمیت خدمات فیزیوتراپی در سال های بعد بیش از پیش خواهد بود. بنابراین پیش بینی می شود بازارکار مناسبی در داخل و خارج از کشور، پیش روی فیزیوتراپیست ها باشد.
فیزیوتراپی یکی از رشته های توانبخشی است که در آن از عوامل فیزکی مانند گرما، سرما،آب، امواج الکتروماگنتیک (نور، امواج مادون قرمز، ماوراء بنفش، لیزر کم توان و … ) و حرکت درمانی به منظور بازتوانی بیماران نیازمند و معلولین استفاده میگردد.

دستگاه ها و تجهیزات کلینیک فیزیوتراپی

استفاده از بهترین دستگاه ها و تجهیزات در کلینیک های فیزیوتراپی کاملاً ضروری است. متخصص فیزیوتراپی با توجه به شرایط بیمار و نوع مشکل او از وسایل خاصی استفاده خواهد کرد.
سیستم های با کیفیت معمولاً گران قیمت هستند و متخصص فیزیوتراپی باید وسایل مورد نیاز برای کمک به بیماران خود را تهیه کند.
تهیه کردن وسایل فیزیوتراپی مناسبی که ماندگاری بیشتر و کاربردهای متعددی دارند حیاتی است.
دستگاه تردمیل یکی از سیستم های ورزشی کلاسیک است که در اکثر مراکز توانبخشی و فیزیوتراپی یافت می ‌شود. این دستگاه برای کمک به بیمارانی که دچار مشکلات مرتبط با هماهنگی اعضا و قدرت عضلات هستند کاملاً ضروری است.
این دستگاه دارای تنظیمات مخصوصی است که با توجه به شرایط بیمار مورد استفاده قرار می گیرد. به این ترتیب بیمار قادر به تحمل فشاری است که به اعضای بدنش وارد می شود.
این دستگاه دارای تجهیزات توانبخشی و فیزیوتراپی متعددی است که بسیار کاربردی هستند. تنظیم کردن سرعت دستگاه بدون ایجاد فشار به بدن بیمار، به تسریع فرایند بهبود او کمک خواهد کرد.
سه مورد از مزایای عالی این دستگاه به شرح زیر است:
-از آن جایی که بیمار به طور همزمان از دست و پای خود استفاده می کند کالری بیشتری می سوزاند.
-از آنجایی که فشار کمی به بدن وارد می کند یک روش مناسب برای بیماران مبتلا به مشکلات جسمی و افراد مسن محسوب می ‌شود.
-طراحی عالی و کیفیت بالای ترکیبات به کار رفته در ساخت این دستگاه باعث افزایش طول عمر آن شده است.

میز مخصوص درمان

استفاده از میز مخصوص درمان در مراکز فیزیوتراپی و توانبخشی به بیمار برای نشستن یا دراز کشیدن در حالت های مختلف کمک خواهد کرد.کیفیت بالای میز درمان باعث می شود توانایی تحمل وزن بیماران مختلف را به مدت طولانی داشته باشد.
انواع مختلفی از میز درمان و معاینه وجود دارد که با توجه به اهداف پزشکی طراحی و ساخته می شوند. این میزها به بیمار کمک می کنند در طول درمان در بهترین حالت ممکن قرار داشته باشند.

التراسوند تراپی

دستگاه اولتراسوند کاربردهای متعددی در عرصه فیزیوتراپی دارد. از التراسوند تراپی برای درمان انواع آسیب دیدگی ها استفاده می شود.فناوری التراسوند به شناسایی نقاطی که گردش خون نامناسبی دارند یا تحت فشار قرار گرفته اند کمک می کند.
انواع مختلفی از جدیدترین دستگاه ‌های التراسوند برای کمک به بهبود بیماران طراحی و ساخته شده است. از اولتراسوند تراپی برای بهبود برخی اختلالات استفاده می ‌شود که تعدادی از آنها عبارتند از:
-سفتی مفاصل
-کشیدگی و آسیب دیدگی رباط ها
-شانه یخ زده
-کشیدگی و پارگی عضلات
-تاندونیت
-بورسیت

دستگاه ایزوکینتیک

دستگاه ایزوکینتیک یک روش عالی برای بهبود بیمارانی است که به علت تصادف و استراحت طولانی دچار کاهش حجم عضلات شده اند.این دستگاه با ایجاد مقاومت در هنگام انجام تمرینات کششی به بهبود انعطاف پذیری بیمار کمک می کند.
انواع مختلفی از این دستگاه وجود دارد که به متخصص فیزیوتراپی برای طراحی یک برنامه ورزشی متناسب با شرایط بیمار کمک خواهد کرد.

تحریک الکتریکی

دستگاه تحریک الکتریکی نیز از تجهیزات فیزیوتراپی است که از آن برای بهبود رشد ماهیچه و پیشگیری از آتروفی عضلانی ناشی از تصادف و آسیب دیدگی شدید استفاده خواهد شد.
یک متخصص فیزیوتراپی با تجربه از این دستگاه برای افزایش قدرت عضلات آسیب دیده استفاده می کند تا بیمار دوباره توانایی عملکردی خود را به دست بیاورد.
در مراحل اولیه درمان که به علت ضعف شدید عضلات امکان انجام تمرینات ورزشی وجود ندارد از این دستگاه استفاده خواهد شد.انواع مختلفی از دستگاه های تحریک الکتریکی وجود دارند. که با توجه به نیازهای خاص بیمار مورد استفاده قرار می گیرند.

دوچرخه ورزشی

دوچرخه ورزشی یکی دیگر از تجهیزات کارامد در مراکز فیزیوتراپی است. این ابزار ارزشمند به بهبود مشکلات پا، مچ و ساق پا و تقویت این نواحی کمک می کند.دوچرخه ورزشی به متخصص فیزیوتراپی اجازه می ‌دهد به اشکال مختلف به بیماران خود کمک کند.
انواع مدل های پیشرفته آن با قابلیت های منحصر به فردی که دارند امکان ارزیابی پیشرفت بیمار در طول درمان را فراهم خواهند کرد. اگرچه کار کردن با این دستگاه باعث بروز درد شدید در افراد مبتلا به زانو درد می شود، نتایج حاصل از آن ارزش تحمل درد را دارد.
برخی از مزایای دوچرخه ورزشی به شرح زیر است:
-یک روش عالی برای انواع گروه ‌های سنی است.
-عضلات قفسه سینه و قسمت پایین کمر را به فعالیت وا می دارد.
-به بهبود تعادل بیمار کمک می کند.

توپ ورزشی

توپ ورزشی یکی دیگر از ابزارهای موثر برای کمک به بهبود شرایط بیماران است که در اکثر مراکز فیزیوتراپی مدرن یافت می شود.ماندگاری و دوام بالای آن باعث شده به یک وسیله سودمند برای انجام دادن حرکات کششی و ایجاد تعادل و هماهنگی بیشتر بدن تبدیل شود.
توپ ورزشی در اشکال و اندازه های مختلف وجود دارد و به متخصص فیزیوتراپی برای بهبود بیمار در طول درمان کمک خواهد کرد.توپ ورزشی با هدف توانبخشی نقاط مختلف بدن و بهبود دامنه حرکات آن طراحی شده است.
اندازه، رنگ و دوام توپ های ورزشی باعث شده برای کودکان و بزرگسالان تمام سنین کاربرد داشته باشد.

اصول طراحی مطب فیزیوتراپی

مرکز یا مطب فیزیوتراپی ، فضایی است که در آن به باز توانی عملکرد صحیح عضلات کمک شده و بیماری های مرتبط با آن، تحت درمان قرار می گیرند. طراحی چنین فضایی باید بر اساس اصول صورت گیرد تا پرسنل و بیماران بتوانند به بهترین شکل از آن استفاده کنند.
برای این که اصول طراحی مطب فیزیوتراپی را بیاموزید، آن ها را به صورت موردی و به شکل نکات مختصر و کوتاه برایتان شرح خواهیم داد. این نکات به شرح زیر هستند:
– سترسی مراجعه کنندگان و بیماران به محل کار فیزیوتراپی باید تا حد امکان، راحت و مناسب در نظر گرفته شود.
– اگر مرکز فیزیوتراپی در مجمتع های درمانی و توانبخشی واقع شده باشد، مناسب تر است. بهتر است این فضا در مجاورت بخش هایی مانند کار درمانی و ساخت ارتز و پروتز به دور از بخش – های شنوایی شناسی و گفتار درمانی که نیازمند فضای آرام و بدون هیاهو هستند، قرار بگیرد.
– مناسب سازی محیط برای استفاده معلولین باید در نظر گرفته شود.
– مرکز باید از وسیله بالابر و رمپ مناسب بهره مند باشد.
– اگر در مرکز فیزیوتراپی، وسیلله بالابر وجود داشته باشد، محل باید در طبقه همکف قرار گرفته باشد.
– مراجعین مرکز باید بتوانند از محوطه انتظار به راحتی به فضای درمان وارد گردند.
– سرویس بهداشتی باید در محلی قرار بگیرد که دسترسی راحتی داشته باشد و از توالت فرنگی و زمینی به تعدا مناسب و کافی بهره مند باشد. به عنوان مثال، برای ۵۰ بیمار در روز، ۲ سرویس لازم می باشد.
– محیط باید قابلیت شستشو و ضد عفونی شدن را داشته باشد.
– همه محیط های درمانی باید از کفپوش مناسبی بهره مند باشد و کفپوش ها باید قابل شستشو باشند.
– دیوارها و کف سرویس های بهداشتی باید از جنس سنگ، کاشی یا سرامیک باشد و تمیز کردن آن ها راحت باشد.
– انتخاب و استفاده از سیستم مناسب برای کنترل هوای محیط کار، خصوصا فضای درمانی باید بر اساس شرایط اقلیمی صورت بگیرد و استفاده از سیستم تهویه ضروری است.
– سیستم برق کار فیزیوتراپی باید علمی، اساسی و بهره مند از وسایل ایمنی باشد. مسلم است که در مکان های بزرگ با استفاده زیاد باید از برق ۳ فاز ارت دار (اتصال به زمین) بهره گرفته شود.
– همه بخش ها باید از فیوز مناسب و مجزا بر اساس ظرفیت برخوردار باشند.
– وسعت فضای کار فیزیوتراپی باید در تناسب با نوع بیماری و معلولی و تعداد مراجعین و نوع فعالیت کل مرکز درمانی باشد. برای ۱ تا ۵۰ مراجعه کننده در یک شیفت کاری، فضای مفید درمانی برای قسمت های الکتروتراپی و مکانوتراپی باید دست کم ۵۵ تا ۷۰ متر مربع در نظر گرفته شود.
– با توجه به نحوه و میزان فعالیت، محل کار فیزیوتراپی باید فضای مناسب و کافی برای عملکردهای غیر درمانی (خدمات و پشتیبانی) از قبیل انبار، اتاق معاینه، اتاق انتظار، محل استقرار و استراحت فیزیوتراپیست و سرویس بهداشتی در نظر گرفته شود.
– سالن انتظار باید از محل درمان، فاصله داشته باشد تا تراپیست به راحتی بتواند هم محل درمان و هم محل انتظار را تحت کنترل داشته باشد.
– سالن انتظار باید در کنار بهره مندی از شرایط کلی نور، هوا، صدا، کفپوش، صندلی و غیره، نزدیک به درب ورودی مرکز بوده و در مجاورت اطلاعات صدور قبوض یا ثبت نام بیماران قرار بگیرید.
– محل پذیرش و کارهای اداری باید در نزدیکی سالن انتظار باشد و فرد مسئول این بخش باید در ارتفاعی قرار بگیرد که نگاه مستقیم بر افراد نشسته روی صندلی چرخدار داشته باشد.

برای مشاهده استاندارد و آئین نامه تاسیس مراکز فیزیوتراپی اینجا کلیک کنید.

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح راه اندازی کلینیک فیزیوتراپی

نرخ برابری دلار : ۲۷۰۰۰ تومان
زیربنای کل : ۳۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۸ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱۰ میلیارد تومان(بدون احتساب هزینه زمین)
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۸۰ درصد

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۲ امتیاز)