برنامه تأمین منابع مالی بیزینس پلن

برنامه تأمین منابع مالی بیزینس پلن

مسائل مالی، مهم‌ترین بخش بیزینس پلن است و در انتهای بیزینس پلن نوشته می‌شود. همه آنچه در بیزینس پلن است، به یک‌طرف و مسائل مالی که باید بسیار درست و معقول و اصولی نوشته‌شده باشد، یک‌طرف. نظم و اندیشه مالی، رکن اصلی بیزینس پلن است و اگر به این بخش فکر نکرده باشید، نمی‌توانید کار را پیش ببرید.(برنامه تأمین منابع مالی بیزینس پلن)
سرمایه‌گذاران بر اساس آمار و ارقام و بررسی‌های واقعی، قابلیت بیزینس را بررسی می‌کنند و مسئله اصلی برای آن‌ها، میزان هزینه‌ها و درآمدها است. پس نمی‌توانید مخارج و درآمدها را گذری بنویسید. باید فکر کنید تأمین سرمایه و بازگشت سرمایه بیزینس شما به چه شکلی خواهد بود.
مهم‌ترین فاکتورهای مالی در یک بیزینس پلن، به ترتیب اولویت، موارد زیر است:
تعیین سرمایه
هزینه‌ها
درآمدها
پس، به مسائل زیر فکر کنید و پاسخ آن‌ها را بنویسید؛
چقدر سرمایه و پول‌دارید؟
راه‌اندازی بیزینس موردنظرتان چقدر سرمایه لازم دارد؟
ازچه روش‌هایی می‌خواهید سرمایه تأمین کنید؟
آیا بخشی از سرمایه را قرار است خودتان تأمین کنید یا کل آن را؟
اگر قرار است خودتان تأمین‌کننده باشید، چگونه آن را تأمین می‌کنید؟ می‌خواهید
از حساب‌های پس‌انداز، استفاده کنید یا قرض کنید یا از فروش دارایی است یا راه‌های دیگری برای تأمین آن دارید؟ مثلاً تعریف می‌کنید که ۵۰ درصد سرمایه را خودتان دارید و ۳۰ درصد را می‌خواهید وام بگیرید و بقیه را از منابع دیگر تأمین کنید.

برنامه تأمین منابع مالی بیزینس پلن
بخشی تحت عنوان تأمین مالی در بیزینس پلن و زیرمجموعه بخش مالی در نظر بگیرید و روش‌ها و حجم تأمین مالی سرمایه موردنیاز بیزینس خود را مشخص کنید.(برنامه تأمین منابع مالی بیزینس پلن)
نقدینگی بیزینستان چقدر است؟
هزینه سالانه بیزینستان چقدر است؟
درآمد عملیاتی بیزینستان چقدر است؟
میزان درآمد و سودتان چقدر است؟
از چه امکاناتی می‌توانید برای ایجاد درآمد اضافی و غیرعملیاتی، استفاده کنید.
مثلاً از فضای در اختیارتان، برای تبلیغات و درآمد بیشتر استفاده کنید. درآمد اضافی می‌تواند یک سرفصل در بخش مالی بیزینس پلن شما باشد.
برنامه زمانی هزینه‌ها و درآمدها چگونه است؟ این مورد را هرچقدر در بازه‌های
زمانی کوتاه‌تر و دقیق‌تر تعریف کنید، بهتر است. اگر نمی‌توانید برنامه ماهانه مشخص کنید، برنامه مالی را برای بازه زمانی یک سال، دو سال، سه سال و تا پنج سال مشخص کنید تا شمایی از آینده بیزینس داشته باشید. دست‌کم برای سال اول، تخمین بزنید که وضعیت بیزینستان چگونه
خواهد بود و چطور می‌توانید بر اساس داستان بیزینس که برای خودتان نوشته‌اید، با سرمایه موجود کارکنید و در انتهای سال اول به چه نقطه‌ای خواهید رسید.
ساختار بیزینس پلن بر اساس همین مباحثی است که دربار ه آن صحبت شد. درنهایت عملاً تمام بیزینس پلن ها سرفصل‌های مشخصی دارند، فقط یکی ممکن است یک سرفصل را با جزئیات بیشتر بررسی کرده باشد و تحقیقات بیشتری انجام داده باشد.
حجم و تحلیل‌های بیزینس پلن ها با یکدیگر متفاوت است. هرچقدر عوامل داخلی و خارجی تأثیرگذار بر بیزینس شما بیشتر باشد، بیزینس پلن مفصل‌تری خواهید داشت. یکی از دلایل نوشتن داستان بیزینس در ابتدای کار همین است که بدانید درگیر چه مسائلی هستید. بیزینس پلن را برای این می‌نویسید که به‌صورت خیلی واضح، نقشه راه خودتان را بدانید و نیازهایتان را بشناسید.

ارائه داده‌های مالی کلیدی صاحبین طرح در بیزینس پلن

نکته بسیار مهم در نگارش این بخش آن است که داده‌ها باید با توجه به مخاطبان تغییر پیدا کند. برای مثال یک بانک تنها به دنبال آن است که متوجه شود شما چگونه قصد دارید وام دریافتی را به بانک برگردانید، این‌که چه فعالیتی با پول انجام خواهید داد و سرمایه دریافتی چه نقشی در پیشبرد و رشد طرح شما خواهد داشت.
سرمایه‌گذاران نیز می‌خواهند بدانند که بازده این سرمایه‌گذاری چه خواهد بود و سهامداران به دنبال آن هستند که تا برنامه شما برای رشد سهام را مطالعه کنند. بنابراین شما باید با توجه به جامعه هدف خود این بخش را نگارش کنید تا آن‌ها بتوانند بامطالعه اعداد و ارقام ارائه‌شده، به هدف خود رسیده و از برنامه شما حمایت کنند.(برنامه تأمین منابع مالی بیزینس پلن)
ارزش خالص دارایی‌های شخصی و تجاری خود را (دارایی منهای بدهی) نشان دهید تا وام‌دهنده بتواند متوجه شود که شما توانایی بازپرداخت وام درخواستی را خواهید داشت. ضمن این‌که یک بانک دار، سابقه شمارا موردبررسی قرار خواهد داد تا ارزش و اعتبار شمارا موردسنجش قرار دهد. بنابراین سعی کنید تا به مشکلات مالی خود در شرکت‌ها و مؤسسات مختلف رسیدگی کنید.
دارایی‌های خود را که می‌توانید به‌عنوان وثیقه دریافت وام ارائه دهید ذکر کنید. این می‌تواند نکته بسیار مهمی برای بانک داران به‌منظور اثبات تعهد شما به بازگشت وام قلمداد شود. ازآنجاکه قاعده کلی آن است که پول، پول را جذب می‌کند، تلاش کنید تا حامیان بیشتری برای خود پیدا کنید تا بتوانید سرمایه بیشتری جذب کنید.
پیش‌بینی‌های مالی خود را برای مدت دو سال ارائه دهید و تجزیه‌وتحلیل‌های مربوط به بازار را نیز با توجه به همان بازه زمانی ارائه دهید. از طرف دیگر، جزئیات اجرای طرح و هر آنچه شمارا به اهدافتان می‌رساند را مشخص کنید چراکه شما هستید که باید تاریخ‌های دقیق و بودجه مشخص را تعیین کنید.

برنامه‌ریزی مالی

شرکت‌ها باید در بیزینس پلن خود، برنامه‌ریزی مالی و پیش‌بینی‌های مالی آینده خود را ارائه دهند. صورت‌های مالی، ترازنامه و سایر اطلاعات مالی ممکن است برای کسب‌وکارهایی که در حال کار کردن هستند و در صنعت حضور دارند، مهم باشد. در عوض کسب‌وکارهای نوپا باید در این بخش اهداف و برآوردهای چند سال اول بیزینس خود را بگنجانند.

برنامه تأمین منابع مالی بیزینس پلن
تأمین مالی و برنامه‌ریزی برای جریان نقدی

بخش امور مالی این فرصت را برای شما فراهم می‌آورد تا توانمندی مالی کسب‌وکار خود را به نمایش بگذارید. نسبت به هزینه‌ها و درآمد پیش‌بینی‌شده خود، واقع‌بین باشید تا بتوانید سلامت مالی کسب‌وکار خود را به‌درستی و در اسرع وقت، ارزیابی کنید.
اگر یک کسب‌وکار مشغول به فعالیت را اداره می‌کنید، هدف این بخش از بیزینس پلن شما این است که سه صورت مالی اصلی شمارا جمع‌آوری کند:
صورت مربوط به جریان نقدینگی که دارایی کسب‌وکار شمارا در یک‌زمان مشخص نشان می‌دهد.
صورت مربوط به سود و زیان که سود و زیان شمارا در یک بازه زمانی نشان می‌دهد.
صورت مربوط به ترازنامه که یک تصویر و چشم‌انداز فوریِ مالی از کسب‌وکار شما است.
برای پیشبرد این بخش، باید هزینه‌های خود، اعم از هزینه‌های اجرایی مقطعی و جاری و همچنین درآمد خود را محاسبه کنید.
اگر هنوز کسب‌وکار خود را راه‌اندازی نکرده‌اید، تنها قادر خواهید بود که هزینه‌های انجام‌شده را محاسبه کنید. به این نکته توجه کنید که در این مرحله محاسبه و جمع‌آوری صورت‌حساب‌ها بسیار حائز اهمیت است، زیرا نشان می‌دهد که شما برای راه‌اندازی کسب‌وکار خود به چه میزان سرمایه اولیه نیاز دارید.
بیشتر مشاغل در مقطعی از توسعه و پیشرفت خود نیاز به تأمین اعتبار توسط وام‌دهندگان یا سرمایه‌گذاران دارند. یک برنامه تجاری خوب به‌سلامت مالی یک شرکت، شانس موفقیت و توانایی آن در پرداخت تعهدات مالی می‌پردازد. اطلاعات بسیار مفصلی که در بخش مالی یک برنامه تجاری وجود دارد، شامل اطلاعات مربوط به هزینه مواد، تجهیزات و عملیات تجاری به همراه داده‌هایی است که استراتژی قیمت‌گذاری یک شرکت و پتانسیل سود را شرح می‌دهد.(برنامه تأمین منابع مالی بیزینس پلن)
استارت‌ها معمولاً فعالیت خود را با یک طرح، ایده یا نوآوری آغاز می‌کنند. در مسیر اجرایی کردن این ایده اگرچه امید، برنامه‌ریزی، الهام گرفتن از دیگران و البته صرفه‌جویی در هزینه‌ها ازجمله ملزومات اصلی به‌حساب می‌آیند اما تأمین منابع مالی موردنیاز هم از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. به‌هرحال، صاحب ایده برای به نتیجه رسیدن آن نیاز به بازیگران جدیدی از جنس سرمایه‌گذار دارد. حساسیت درباره افشا نشدن ایده‌ها و حفظ حقوق مالکیتی، معمولاً مانع از استقبال ایده پردازان برای جذب افراد جدید به‌عنوان سرمایه‌گذار می‌شود.
اگرچه ایده پردازان در گام‌های نخست اجرایی کردن ایده خود، می‌توانند با تکیه‌بر سرمایه‌های خانوادگی و شخصی به دنبال جذب سرمایه‌های جزئی اولیه باشند، اما نمی‌توان این رویه را تا زمان تجاری‌سازی ایده ادامه دهند.
روش‌های تأمین منابع مالی را سرمایه‌گذاری، وام، اعتبار، پس‌انداز عنوان کرد.

روش‌های سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ ها
خودگردانی

استارت‌ها در مرحله اول، به خودگردانی متکی هستند. کارآفرینان در این مرحله با استفاده از اندوخته‌های خود، یاری‌گرفتن از خانواده، قرض و خرده درآمدها، ایده خود را جلو می‌برند. خود کارآفرین نیز می‌تواند از سرمایه‌گذاران اولیه باشد یا این‌که با یک جستجوی محلی یا اینترنتی افراد مختلفی برای سرمایه‌گذاری پیدا کند. سرمایه‌گذاران اولیه عموماً در قالب شبکه‌ای غیررسمی و مردمی فعالیت می‌کنند. سرمایه‌گذار اولیه در این مرحله به مالک ایده کمک می‌کند تا به درآمد اولیه برسد یا این‌که برای سرمایه‌گذاری‌های بعدی آماده شود. سرمایه جذب‌شده در این مرحله، برای آن است که استارت‌آپ دوام بیاورد تا بتواند فرضیات ایده خود را اعتبارسنجی کرده و با چرخش ایده اولیه و تغییر آن به ایده اصلی و مدل نهایی کسب‌وکار نزدیک شود.

F۳ خلاصه حروف اول واژه‌ها family و friends و fools می‌باشد. دوستان و خانواده که برای جذب سرمایه از این افراد نیاز به وثیقه یا داشتن یک ایده و طرح کسب‌وکار عجیب‌وغریب نیست و میزان جذب سرمایه بیشتر به اعتبار شما در بین این افراد وابسته است.

سرمایه‌گذاران فرشته

سرمایه‌گذاران فرشته افراد ثروتمند و در اغلب موارد، کارآفرینانی هستند که به‌جای منفعت‌جویی از بازار سرمایه‌ای مانند سهام، ترجیح می‌دهند روی استارت آپ ها سرمایه‌گذاری کنند؛ چراکه ممکن است این سرمایه‌گذاران فرشته را قادر سازد تا منافع سرشاری از محل سرمایه‌گذاری انجام‌شده به دست آورند و به همین دلیل هم‌دست به یک سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز بزنند. افرادی که تصمیم به مشارکت مالی در این‌گونه طرح‌ها رادارند، در صورتی این مشارکت را می‌پذیرند که پول و سرمایه‌ای که آن‌ها در این کار گذاشتند در کمتر از چند سال تبدیل به چند برابر شود.(برنامه تأمین منابع مالی بیزینس پلن)

سرمایه‌گذاران جسور

این نوع سرمایه ازآن‌جهت که به تجاری‌سازی طرح‌ها، ایده‌ها و برنامه‌های کسب‌وکار کمک می‌کند و در خدمت طرح‌ها و ایده‌هایی قرار می‌گیرد که تاکنون در بازار مورد آزمون مشتری قرار نگرفته‌اند، مخاطره پذیر یا جسورانه نامیده می‌شود.
شرکت‌های سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر، دارای مدیران حرفه‌ای هستند که به نمایندگی از افراد بازنشسته، بانک‌ها و شرکت‌های بیمه (در جایگاه‌های سرمایه‌گذاران صندوق سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر) در طرح‌های جسورانه کارآفرینانه سرمایه‌گذاری می‌کنند. نقش تئوریک شرکت‌های سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر، به‌منزله واسطه مالی فراهم آوردن منابع، ارزیابی و سرمایه‌گذاری در طرح‌های سرمایه‌گذاری کارآفرینانه پرمخاطره است. تجربه خاص این شرکت‌ها در ارزیابی طرح‌های جدید پرمخاطره به آن‌ها اجازه می‌دهد تا در طرح‌هایی که سرمایه‌گذاران دیگر از آن بازمی‌مانند، سرمایه‌گذاری کنند.
سرمایه‌گذاری‌های جسورانه بهترین روش تأمین مالی استارت‌ها به شمار می‌روند چراکه روش‌های دیگر تأمین مالی عمدتاً در قالب فعالیت‌های دولتی صورت می‌گیرد که بنا به ماهیت خود نمی‌توانند خلأ موجود در تأمین مالی استارت‌ها را پوشش دهند. با توجه به این‌که نتیجه فعالیت‌های مبتکرانه و نوآورانه تا حدی نامطمئن است بانک‌ها و وجوه دولتی رغبت کمتری برای سرمایه‌گذاری در آن‌ها از خود نشان می‌دهند. به همین دلیل معمولاً کارآفرینان در کشورهای پیشرفته صنعتی جهت جذب سرمایه موردنیاز خود به سراغ سرمایه‌های جسورانه می‌روند.

شتاب‌دهنده‌ها

شتاب‌دهنده استارت‌ها، شرکت‌هایی هستند که روی ایده‌های جدید فناورانه سرمایه‌گذاری می‌کنند. این مجموعه‌ها به صاحبان ایده‌ها کمک می‌کنند تا بتوانند تعریفی صحیح و نمونه اولیه مناسبی از کالا یا خدماتی که قصد نوآوری در آن صنعت رادارند ارائه دهند. همچنین در تعیین هویت مشتری‌های هدف و تأمین منابع نظیر سرمایه و نیروی کار به صاحبان ایده‌ها هم کمک می‌کنند. به‌عبارت‌دیگر شتاب‌دهنده مجموعه‌ای است که با برگزاری دوره‌های فشـرده حمـایتی قصـد تسـریع موفقیـت و پیشرفت شرکت‌های نوپا را دارد. بسیاری از شرکت‌های تازه تأسیس، در مراحل اولیه رشد، به مشاوره مدیریتی، بازاریابی، مالی و فناوری نیاز دارند و هدف از برگزاری این دوره‌ها کمک همه‌جانبه به کسب‌وکارهای نوپاست. این پشتیبانی‌ها معمولاً با در اختیار گذاشتن فضای کسب‌وکار اداری همراه است. عـلاوه براین، شـتاب‌دهنـده بـا سرمایه‌گذاری اولیه در هریک از شرکت‌های تحت حمایت خود بخشی از سهام آتی آن‌ها را از آن خود می‌کند. مجموعه سهام آتی که شتاب‌دهنده در قبال خدمات خود دریافت می‌کند منبع اصلی درآمدی آن خواهد بود.(برنامه تأمین منابع مالی بیزینس پلن)

قوانین مالیاتی در مورد تأمین مالی
مالیات بر نقل‌وانتقال سهام

یکی از مالیات‌های تکلیفی که توسط کارگزاری‌ها پرداخت می‌شود مالیات نقل‌وانتقال سهام شرکت‌های بورسی و فرا بورسی است که در قسمت مالیات‌های تکلیفی آن‌ها باید موردبررسی قرار بگیرد.بر این اساس مالیات نقل‌وانتقال سهام چون در حین مبادله در کارگزاری یا در دفترخانه اسناد رسمی مطالبه و پرداخت می‌شود در شرکت‌های دیگر جزو مالیات‌های مقطوع محسوب می‌شود.

مالیات بر عملکرد شرکت

مالیات بر عملکرد یا همان مالیات بر درآمد به انواعی از مالیات گفته می‌شود که پس از تنظیم مبالغ سود و زیان شرکت مذبور در یک دوره مالی آن را که طبق ماده‌قانونی مشخص‌شده در موعد مقرر به‌حساب سازمان امور مالیاتی واریز می‌کنند.
بنابراین پس از تنظیم صورت‌حساب سود و زیان، باید سود خالص شرکت به‌عنوان مالیات بر عملکرد محاسبه و ثبت گردد. در پایان یک دوره مالی کلیه درآمدها و هزینه‌ها در دفاتر حساب به‌عنوان مبالغ سود و زیان ثبت می‌گردند. یکی از اقدامات اولیه پس از تنظیم حساب‌های موقت و واسطه محاسبه و پرداخت مالیات است.

مالیات حقوق

کلیه افرادی که به هر شکلی مشغول به کار هستند و حقوق دریافت می‌کنند و بیمه برای آن‌ها لحاظ می‌شود باید بخشی از حقوق دریافتی خود را به‌عنوان مالیات حقوق به وزارت اقتصاد و دارایی پرداخت کنند. میزان مالیات حقوق در هر سال متفاوت بوده و طبق بخشنامه‌هایی به کلیه کارفرماها و بنگاه‌های اقتصادی ارسال می‌شود و کارفرما موظف است مالیات تعلق‌گرفته به حقوق و مزایای کارکنان خود را کسر کرده و به‌حساب مشخص‌شده وزارت امور اقتصادی و دارایی واریز کند. این قانون شامل کلیه مشاغل و افرادی که بیمه برای آن‌ها رد می‌شود و روند دریافتی مشخصی از یک کارگاه یا شخص رادارند، می‌شود.

مالیات تکلیفی

مالیات تکلیفی قسمتی از مالیات بر درآمد اشخاص است که تکلیف کسر و پرداخت آن طبق احکام قانونی مربوطه در برخی منابع مالیات بر درآمد به عهده پرداخت‌کنندگان وجوه می‌باشد.

بیزینس پلن


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)