تحلیل صنعت،برای شروع کسب و کار صنعت خود را بشناسید

شرط می بندم که موافق هستید: قبل از اینکه بتوانید آن را راه اندازی کنید، باید صنعتی را که می خواهید در آن راه اندازی کنید و نوع کسب و کاری را که می خواهید شروع کنید، بشناسید.

تجزیه و تحلیل صنعت بخشی از مدیریت خوب است. این فقط برای برنامه ریزی کسب و کار نیست، بلکه برای بقای کسب و کار است که شروع به پایان می شود. اکثر افرادی که کسب و کار خود را با موفقیت راه اندازی می کنند، قبلاً قبل از شروع، تجربه تجاری مرتبطی داشته اند، اغلب به عنوان کارمند.

اما در این مقاله، ما بر چگونگی تثبیت و رسمیت بخشیدن به دانش صنعت در یک بیزینس پلن رسمی تمرکز می کنیم .

اگرچه همه صاحبان مشاغل باید صنعت خود را بشناسند، جزئیات و توضیحات مستند عمدتاً برای زمانی است که شما در حال نوشتن یک بیزینس پلن هستید که باید به افراد خارجی مانند وام دهندگان بانکی یا سرمایه گذاران نشان دهید . باید کمی تحلیل صنعت انجام دهید تا بتوانید وضعیت کلی صنعت خود، پتانسیل رشد آن و اینکه مدل کسب و کار شما چگونه با چشم انداز مطابقت دارد را توضیح دهید.(تحلیل صنعت،برای شروع کسب و کار صنعت خود را بشناسید)

و اگر بیزینس پلن شما بیشتر یک نقشه راه استراتژیک داخلی است، باز هم باید بسیار مطمئن باشید – چه باید آن را به دیگران ثابت کنید یا نه – که بازار خود را می شناسید ، حتی اگر تحلیل رسمی صنعت انجام ندهید. چه یک کسب و کار خدماتی، تولید کننده، خرده فروش یا چیز دیگری باشید، می خواهید صنعت خود را در داخل و خارج بشناسید.

تجزیه‌وتحلیل وضعیت صنعت

در این بخش، تحقیق و بررسی کنید که؛
تاریخچه بیزینس موردنظر شما چیست؟
وضعیت کنونی صنعت موردنظرتان، چگونه است؟
وضعیت آینده صنعتی که می‌خواهید وارد آن شوید، چگونه است؟
گاهی می‌توانید مقالاتی پیدا کنید که آینده بیزینس موردنظر شمارا تجزیه‌وتحلیل کرده باشد. این مقالات، به ایجاد دید و نگرش نسبت به بیزینس و صنعت مربوط به آن، کمک زیادی می‌کند.
مطالعه و تحقیق به شما کمک می‌کند که تصمیم بگیرید واقعاً بیزینس را ادامه بدهید یا خیر و اگر می‌خواهید آن کار را انجام دهید، با چه شیوهای پیش بروید.
وقتی بیزینس تان را شروع می‌کنید، عملاً بخش زیادی از تمرکزتان را از دست می‌دهید و فکر و ذکرتان به این مسئله مشغول می‌شود که می‌خواهید چه‌کار کنید و به چه سمتی بروید. برای همین بسیاری از اطلاعاتی که امروز برایتان واضح است، در طول کار از ذهنتان خارج می‌شود، مگر اینکه درزمانی که وقت داشتید و مشغول تنظیم بیزینس پلن‌تان بودید، تمام این اطلاعات را به‌خوبی دسته‌بندی کرده باشید و خلاص‌های از اطلاعات و تجزیه‌وتحلیل آن مطالب را به‌صورت مرتب نگه‌داشته باشید.
ممکن است برای پروژه‌ای هزاران منبع جمع‌آوری کرده باشید؛ اما تنها تجزیه‌وتحلیل اطلاعات و ایده‌هایی که به ذهنتان رسیده را در بیزینس پلن‌تان به کار می‌برید تا همیشه با مراجعه به آن‌ها بدانید وضعیت بازار چگونه است و رقبا و بازار هدفتان چه کسانی هستند.(تحلیل صنعت،برای شروع کسب و کار صنعت خود را بشناسید)

تجزیه و تحلیل صنعت

تجزیه‌وتحلیل رقابتی صنعت

در تجزیه‌وتحلیل صنعت با توجه به اهداف تعیین‌شده از مدل‌های متفاوتی بهره گرفته می‌شود که تقریباً تمامی این مدل‌ها متشکل از سه عنصر اصلی است: نیروهای نهفته مؤثر بر صنعت؛ جذابیت کلی صنعت؛ و عوامل حیاتی که موفقیت یک شرکت در صنعت را تعیین می‌نمایند. از برجسته‌ترین مدل‌های تجزیه‌وتحلیل صنعت، می‌توان بهره‌گیری از تحلیل نسبت‌ها و مقایسه نسبت‌های کسب‌وکار با متوسط نسبت‌های سایر شرکت‌ها و رقبای فعال در این صنعت را نام برد.
یکی دیگر از تکنیک‌های برتر برای تجزیه‌وتحلیل صنعت و رقبا بهره‌گیری از مدل مایکل پورتر برای تجزیه‌وتحلیل ساختار صنایع در استراتژی رقابتی می‌باشد. مدل پورتر نشان می‌دهد که رقابت میان شرکت در صنعت بستگی به پنج نیروی زیر دارد:
پتانسیل رقبای جدید برای ورود به بازار
قدرت چانه‌زنی خریداران
قدرت چانه‌زنی تأمین‌کننده
در دسترس بودن محصولات جایگزین
رقبا و ماهیت رقابت
وضعیت صنعتی که شرکت در آن قرار دارد، تأثیر قابل‌توجهی بر نحوه فعالیت شرکت دارد. اگر وضعیت صنعت مطلوب نباشد، بهترین سهام موجود در این صنعت نیز نمی‌تواند بازده مناسبی داشته باشد. به‌قول‌معروف، سهام ضعیف در صنعت قوی، بهتر از سهام قوی در صنعت ضعیف است و باید صنعتی را انتخاب شود که در حال شکوفایی و پیشرو باشد.
تجزیه‌وتحلیل صنعت یک ابزار ارزیابی بازار است که توسط کسب‌وکارها و تحلیلگران برای درک پویایی رقابت یک صنعت استفاده می‌شود. این موضوع به کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا احساس کنند که چه چیزی در صنعت اتفاق می‌افتد، به‌عنوان‌مثال می‌توان گفت آمار تقاضا، درجه رقابت در صنعت، وضعیت رقابت این صنعت با سایر صنایع در حال ظهور، چشم‌انداز آینده صنعت با توجه به تغییرات تکنولوژیکی، سیستم اعتباری در صنعت و تأثیر عوامل خارجی در صنعت در این فرایند حائز اهمیت هستند.
تجزیه‌وتحلیل صنعت، برای یک کارآفرین یا شرکت، یک ابزار است که به آن کمک می‌کند تا موقعیت خود نسبت به دیگر شرکت‌کنندگان در صنعت به شکل مناسبی درک و فرصت‌ها و تهدیدهای محیط خود را پیدا می‌کنند شناسایی کرده و به آن‌ها ایده‌ای قوی از سناریو کنونی و آینده صنعت ارائه می‌دهد. کلید بقا در این محیط کسب‌وکار همیشه در حال تغییر، درک تفاوت بین خود و رقبای خود را در صنعت است.(تحلیل صنعت،برای شروع کسب و کار صنعت خود را بشناسید)
سه نوع تجزیه‌وتحلیل صنعت مطرح است:
مدل نیروهای رقابتی (۵ نیروی پورتر)
تجزیه‌وتحلیل عوامل گسترده (تجزیه‌وتحلیل PEST)
تجزیه‌وتحلیل SWOT

  در تجزیه و تحلیل صنعت خود چه مواردی را پوشش دهید

چه همه آن را در یک بیزینس پلن رسمی بنویسید یا نه، وقتی در حال انجام تجزیه و تحلیل صنعت خود هستید، به موارد زیر توجه می کنید:

  تحلیل شرکت کنندگان در صنعت
  الگوهای توزیع
  الگوهای رقابت و خرید

همه چیز در صنعت شما که خارج از کسب و کار شما اتفاق می افتد، شرکت شما را تحت تاثیر قرار می دهد. هرچه بیشتر در مورد صنعت خود بدانید، مزیت و محافظت بیشتری خواهید داشت.

  یک بیزینس پلن کامل در مورد:

  اقتصاد صنعت عمومی
  شرکت کنندگان
  الگوهای توزیع
  عوامل در رقابت
  و هر چیز دیگری که ماهیت کسب و کار شما را برای افراد خارجی توصیف کند

  یادداشتی در مورد یافتن اطلاعات صنعت

اینترنت تأثیر زیادی بر وضعیت اطلاعات تجاری داشته است. پس از انفجار اطلاعات و رشد عظیم اینترنت که در دهه ۱۹۹۰ شروع شد و در قرن بیست و یکم ادامه یافت، یافتن اطلاعات واقعاً دیگر مشکل نیست.
حتی ۱۰ یا ۱۵ سال پیش، پرداختن به اطلاعات بیشتر یک مشکل مرتب سازی همه آنها بود تا یافتن داده های خام. این کلیت هر روز صادق تر است. وب سایت هایی برای تجزیه و تحلیل کسب و کار، آمارهای مالی، جمعیت شناسی، انجمن های تجاری و تقریباً همه چیزهایی که برای یک بیزینس پلن کامل نیاز دارید وجود دارد.(تحلیل صنعت،برای شروع کسب و کار صنعت خود را بشناسید)

بیزینس پلن

  شرکت کنندگان در صنعت

باید بدانید چه کسانی در بازار شما می فروشند. شما نمی توانید به راحتی یک نوع کسب و کار را بدون توصیف ماهیت شرکت کنندگان توصیف کنید. به عنوان مثال، بین صنعتی مانند خدمات تلویزیونی باند پهن، که در آن تنها چند شرکت بزرگ در هر کشوری وجود دارد، و صنعتی مانند خشکشویی که ده ها هزار شرکت کننده کوچکتر در آن حضور دارند، تفاوت زیادی وجود دارد.

این می تواند تفاوت بزرگی در یک کسب و کار و یک بیزینس پلن ایجاد کند. برای مثال، صنعت رستوران‌داری همان چیزی است که ما آن را «پودر شده» می‌نامیم، به این معنی که مانند صنعت خشک‌شویی، از شرکت‌کنندگان کوچک زیادی تشکیل شده است. از سوی دیگر، کسب و کار فست فود از چند برند ملی تشکیل شده است که در هزاران فروشگاه مارک دار شرکت می کنند، که بسیاری از آنها دارای امتیاز هستند .(تحلیل صنعت،برای شروع کسب و کار صنعت خود را بشناسید)

اقتصاددانان از ادغام در یک صنعت به عنوان زمانی صحبت می کنند که بسیاری از شرکت کنندگان کوچک تمایل دارند ناپدید شوند و چند بازیگر بزرگ ظاهر شوند. به عنوان مثال، در حسابداری، چند شرکت بزرگ بین المللی وجود دارد که نام آنها مشهور است و ده ها هزار شرکت کوچکتر. کسب و کار خودرو متشکل از چند برند ملی است که در هزاران نمایندگی برند شرکت می کنند و برای مثال در تولید کامپیوتر، چند شرکت بزرگ بین المللی وجود دارد که نام آنها مشهور است و هزاران شرکت کوچکتر.

  الگوهای توزیع

محصولات و خدمات می توانند مسیرهای بسیاری را بین تامین کنندگان و کاربران طی کنند.

  نحوه عملکرد توزیع در صنعت خود را توضیح دهید:

  آیا این صنعتی است که در آن خرده‌فروشان توسط توزیع‌کنندگان منطقه‌ای پشتیبانی می‌شوند، مانند محصولات کامپیوتری، مجلات یا قطعات خودرو؟
  آیا صنعت شما به فروش مستقیم به مشتریان بزرگ صنعتی وابسته است؟
  آیا تولیدکنندگان از نیروهای فروش مستقیم خود حمایت می کنند یا با نمایندگان محصول کار می کنند؟

برخی از محصولات تقریباً همیشه از طریق فروشگاه‌های خرده‌فروشی به مصرف‌کنندگان فروخته می‌شوند و گاهی اوقات توسط شرکت‌های توزیعی که از تولیدکنندگان خرید می‌کنند، توزیع می‌شوند. در موارد دیگر، محصولات به طور مستقیم از تولید کنندگان به فروشگاه ها فروخته می شوند. برخی از محصولات به طور مستقیم از تولید کننده به مصرف کننده نهایی از طریق کمپین های پستی، تبلیغات ملی یا سایر ابزارهای تبلیغاتی فروخته می شوند.در بسیاری از دسته بندی های محصول، چندین جایگزین وجود دارد و انتخاب های توزیع استراتژیک هستند.

بیزینس پلن

آمازون تحویل مستقیم را به یک مزیت رقابتی بزرگ تبدیل کرد، به خصوص در سال های اولیه. Doordash و رقبا انتخاب کردند که واسطه بین رستوران ها و مشتریان باشند، و چندین کسب و کار مواد غذایی از پیش بسته بندی شده را با دستورالعمل هایی برای تکمیل آماده سازی در آشپزخانه مصرف کنندگان ارائه می دهند.اکنون زنجیره های عمده خواربارفروشی تحویل مواد غذایی را ارائه می دهند. Red Box یک استراتژی از DVDهای موجود در کیوسک ها ایجاد کرد. یک صنعت کامل از گزینه های تحویل غذا به مصرف کنندگان گزینه هایی مانند وعده های غذایی رستوران یا مواد غذایی تازه تحویل داده شده را می دهد.

بسیاری از محصولات از طریق فروش مستقیم تجارت به کسب و کار (B2B) و در قراردادهای بلندمدت مانند قراردادهایی که بین تولیدکنندگان خودرو و تامین کنندگان قطعات، مواد و اجزای آن ها انجام می شود، توزیع می شوند. در برخی از صنایع، شرکت ها از نمایندگان، نمایندگان یا فروشندگان سفارشی استفاده می کنند.

فناوری می تواند الگوهای توزیع را در یک صنعت یا دسته بندی محصول تغییر دهد. برای مثال، اینترنت گزینه‌های توزیع نرم‌افزار، کتاب، موسیقی و سایر محصولات را تغییر داد. ارتباطات کابلی ابتدا و اخیراً پخش جریانی، گزینه های توزیع محصولات ویدیویی و بازی های ویدیویی را تغییر داد. برخی از انواع اقلام تخصصی با تبلیغات اطلاعاتی آخر شب در تلویزیون بهترین فروش را دارند، اما برخی دیگر به جای تلویزیون در وب کار می کنند.الگوهای توزیع ممکن است برای اکثر شرکت‌های خدماتی حیاتی نباشد، زیرا توزیع معمولاً مربوط به توزیع فیزیکی محصولات فیزیکی خاص مانند رستوران، گرافیست، خدمات حرفه‌ای یا معمار است.

برای چند سرویس، توزیع ممکن است همچنان مرتبط باشد. یک سرویس تلفن، ارائه دهنده کابل یا یک ارائه دهنده اینترنت ممکن است توزیع مربوط به زیرساخت فیزیکی را توصیف کند. برخی از ناشران ممکن است ترجیح دهند کسب و کار خود را به جای یک شرکت تولیدی به عنوان یک خدمات تلقی کنند و در این صورت توزیع نیز ممکن است مرتبط باشد.(تحلیل صنعت،برای شروع کسب و کار صنعت خود را بشناسید)

  الگوهای رقابت و خرید

درک ماهیت رقابت در بازار شما ضروری است. این هنوز در حوزه کلی توصیف صنعت یا نوع کسب و کار است.

  ماهیت کلی رقابت در این تجارت را توضیح دهید و به نظر می رسد که مشتریان چگونه یک ارائه دهنده را بر دیگری انتخاب می کنند:

  کلیدهای موفقیت چیست؟
  کدام عوامل خرید بیشترین تفاوت را ایجاد می کند – آیا قیمت است؟ مشخصات محصول؟ سرویس؟ حمایت کردن؟ آموزش؟ نرم افزار؟ تاریخ های تحویل؟
  آیا نام های تجاری مهم هستند؟

برای مثال، در تجارت رایانه، رقابت ممکن است به شهرت و روندها در یک بخش از بازار و به کانال های توزیع و تبلیغات در قسمت دیگر بستگی داشته باشد. در بسیاری از صنایع تجاری، ماهیت رقابت به فروش مستقیم بستگی دارد، زیرا کانال ها غیرعملی هستند.قیمت در محصولاتی که در قفسه‌های خرده‌فروشی با یکدیگر رقابت می‌کنند حیاتی است، اما تحویل و قابلیت اطمینان ممکن است برای مواد مورد استفاده تولیدکنندگان در حجم بسیار مهم‌تر باشد، زیرا کمبود آنها می‌تواند کل خط تولید را تحت تاثیر قرار دهد.

 

به عنوان مثال، در کسب و کار رستوران، رقابت ممکن است به شهرت و روند در یک بخش از بازار و به مکان و پارکینگ در قسمت دیگر بستگی داشته باشد.
در بسیاری از شیوه های خدمات حرفه ای، ماهیت رقابت به تبلیغات دهان به دهان بستگی دارد، زیرا تبلیغات به طور کامل پذیرفته نمی شود. آیا رقابت قیمتی بین حسابداران، پزشکان و وکلا وجود دارد؟ تصمیمات بیمه در پزشکی، مانند داخل یا خارج از شبکه چقدر قدرتمند هستند؟ مردم چگونه آژانس های مسافرتی یا گل فروشی ها را برای عروسی انتخاب می کنند؟ چرا کسی یک معمار منظر را به جای دیگری استخدام می کند؟ چرا استارباکس، یک برند ملی، را به قهوه خانه محلی انتخاب کنید؟ همه اینها ماهیت رقابت است.

کلید تجزیه و تحلیل صنعت خاص شما مجموعه ای از تصمیمات و حدس های آموزشی است که احتمالاً باید برای خودتان انجام دهید. پاسخ های کمی وجود دارد. شاید پارکینگ آسان، موقعیت مکانی عالی، نظرات عالی در آمازون یا Yelp یا توصیه هایی در رسانه های اجتماعی باشد. شما لزوما نمی توانید این را جستجو کنید. این نوعی حدس زدن تحصیل کرده است که باعث می شود برخی از مشاغل موفق تر از دیگران شوند.(تحلیل صنعت،برای شروع کسب و کار صنعت خود را بشناسید)

  رقبای اصلی

تجزیه و تحلیل بسیار کاملی از رقبای اصلی خود انجام دهید. فهرستی تهیه کنید و مشخص کنید رقبای اصلی شما چه کسانی هستند. نقاط قوت و ضعف هر کدام چیست؟

  رقبای خود را در نظر بگیرید:

  محصولات
  قیمت گذاری
  شهرت، آبرو
  مدیریت
  وضعیت مالی
  کانال های توزیع
  آگاهی از برند
  توسعه تجاری
  فناوری یا سایر عواملی که فکر می کنید مهم هستند
  در چه بخش هایی از بازار فعالیت می کنند؟ به نظر می رسد استراتژی آنها چیست؟ آنها چقدر بر محصولات شما تأثیر می گذارند و چه تهدیدها و فرصت هایی را نشان می دهند؟

  یافتن اطلاعات رقابتی

تحقیقات رقابتی با یک جستجوی وب خوب شروع می شود. وب‌سایت‌ها و رسانه‌های اجتماعی رقبا را جستجو کنید، سپس موارد ذکر شده، بررسی‌ها، اطلاعیه‌ها و حتی اطلاعات شغلی و شغلی را جستجو کنید. مجموعه ای شگفت انگیز از اطلاعات رقابتی در معرض دید عموم قرار می گیرد، جایی که هر کسی می تواند آن را پیدا کند.(تحلیل صنعت،برای شروع کسب و کار صنعت خود را بشناسید)

  ماتریس رقابتی

بسیاری از کسب و کارها تجزیه و تحلیل رقابتی را در یک ماتریس رقابتی سازماندهی می کنند. ماتریس رقابتی استاندارد نشان می دهد که چگونه رقبای مختلف با توجه به عوامل مهم کنار هم قرار می گیرند.
برخی از افراد همچنین از تجزیه و تحلیل SWOT استفاده می کنند تا در مورد رقابت از نظر فرصت ها و تهدیدها فکر کنند، “OT” SWOT. فرصت‌ها و تهدیدها عموماً به‌عنوان موارد خارجی در نظر گرفته می‌شوند، که شامل رقابت می‌شود، بنابراین برای کمک به درک این موضوع، انجام یک تحلیل SWOT در کسب‌وکارتان ارزشمند است.

درخواست تهیه بیزینس پلن


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)