Business Plan Market Analysis

نحوه نگارش تحلیل بازار در بیزینس پلن

مورد دیگری که در بیزینس پلن‌تان باید به آن فکر کنید، تجزیه‌وتحلیل بازار بیزینسی است که می‌خواهید وارد آن شوید. بررسی کنید؛
_ اندازه بازار هدف شما چقدر است؟
_ در حال حاضر بازارچه وضعیتی دارد؟
_ درگذشته چگونه بوده است و آینده‌اش چطور خواهد بود؟
_ پیش‌بینی کنید که چه اتفاقاتی در بازار رخ خواهد داد؟
_ چه خدماتی در بازار ارائه می‌شود؟
برای نوشتن این بخش، چک‌لیستی از هر آنچه باید درباره بازار بدانید، تهیه کنید و مدام در حال ارزیابی و بررسی آن‌ها باشید. در چک‌لیست، گاهی می‌توانید خلأهای بازار را هم پیدا کنید.
متوجه می‌شوید که چه اتفاقاتی در بازار شما رخ نداده است یا اگر اتفاق افتاده، به نحو خوبی بهاجرا گذاشته نشده است یا آن زمان که وارد بازار شده، فنّاوری آن‌قدر پیشرفت نکرده بوده یا مردم آمادگی استفاده از آن‌ها را نداشتند، اما الآن آمادگی آن وجود دارد و می‌توانند خیلی جدی از آن استفاده کنند.(نحوه نگارش تحلیل بازار در بیزینس پلن)
تجزیه‌وتحلیل بازار کاربردهای بسیاری دارد. بسیاری از اوقات، برای شما یک منبع است، به این معنا که هر زمان نیاز به بررسی بخشی از بازارتان داشتید، به آن رجوع می‌کنید.
داشتن اطلاعات برای تصمیم‌گیری درباره کاری که می‌خواهید انجام دهید، بسیار مهم است. برای شناخت اندازه بازار، به آمار نیاز دارید. در برخی کشورها اطلاعات و آمار مختلفی وجود دارد و شما بر اساس آن به‌راحتی اندازه بازار را مشخص می‌کنید. میزان مصرف، برابر با مجموع واردات و تولید است. برای تعیین میزان واردات در اولین قدم، می‌توانید آمار گمرک‌ها را بررسی کنید.(نحوه نگارش تحلیل بازار در بیزینس پلن)
برخی اوقات، اندازه بازار را از روی صورت‌های مالی شرکت‌ها می‌توان فهمید. در کشورهای پیشرفته صورت‌های مالی منتشر می‌شود. ارائه این اطلاعات به نوع بیزینس بستگی دارد.
هرچه بیزینس بزرگ‌تر باشد، مصرف عمومی‌تر دارد و شناسایی مشخصات آن ساده‌تر است. برعکس هرچه بیزینس کوچک‌تر می‌شود، دانستن اندازه بازار سخت‌تر می‌شود، مگر اینکه با روش‌های نامتعارف و هوشمندانه فکر کنید وروش‌های خلاقانه پیدا کنید.
برای اینکه مشخصات یک بازار را شناسایی کنید حتماً لازم نیست اطلاعات همان بازار را پیدا کنید. بررسی کنید که چه کسانی به آن بازار خدمات می‌دهند، شاید بتوانید از این طریق، آن بازار را بشناسید. این کار را از طریق انجمن‌ها و اصناف نیز می‌توانید انجام دهید، مثلاً اگر انجمن یک بیزینس ، ده هزار عضو دارد، حدس خواهید زد که چقدر افراد فعال در آن بیزینس فراوان هستند که ده هزار عضو در انجمن دارد. زیاد بودن تعداد رقبا در یک بیزینس همیشه بد نیست، مثلاً به دلیل زیاد بودن افراد در اتحادیه رستوران‌داران نمی‌توان از باز کردن رستوران انصراف داد. به نیاز بازار و تناسب بین عرضه و تقاضا نگاه کنید.

Business Plan Market Analysis
برخی سایت‌ها، اطلاعات اندازه بازارها را می‌فروشند، ولی شما به خرید اطلاعات نیازی ندارید. بسیاری از این اطلاعات در دسترس است. برای نمونه، در گمرک کانادا و آمریکا، تمام اطلاعات تجزیه‌وتحلیل شده موجود است، فقط باید بتوانید روش‌های شناسایی اندازه بازار را به دست بیاورید.
برای اینکه به نتیجه ملموسی از تحقیقات برسید، نتایج تجزیه‌وتحلیل هر مرحله را در یک جدول مانند جدول ۱ ثبت کنید. به کمک این جدول هم در نوشتن بیزینس پلن و هم دیگر موارد لازم مانند مارکتینگ پلن، نتایج کلیدی در دسترستان است و به‌راحتی می‌توانید تصمیم‌های مهم را با توجه به همین نتایج بگیرید.(نحوه نگارش تحلیل بازار در بیزینس پلن)
جدول ۱ نمونه‌ای از تجزیه‌وتحلیل بازار است که می‌توانید برای بیزینس خود و بر اساس شرایط خود آن را تهیه کنید.

اندازه بازاروضعیت بازارتاریخچه بازارآینده بازارعوامل اثرگذار آیندهرشد بازارواردات و صادرات
۵ . ۱میلیون دلاررو به رشدیک دوره رشد
دو دوره پیاپی رکود
روند صعودیپیشرفت تکنولوژی

ارزهای دیجیتال

 

۴%

فقط
صادرات

پس از تجزیه‌وتحلیل، ممکن است از شروع یک کار انصراف دهید یا برعکس چنان موقعیتی را در آن بیزینس بیابید که دیگران را هم شریک کنید.
حضور دیگران به دو دلیل خواهد بود؛ یا به خاطر سرمایه یا به خاطر امکانات محیطی که دارند و می‌توانند در اختیار شما بگذارند. این نکات را جزو استراتژی‌هایتان برای ورود به یک بازار لحاظ کنید.(نحوه نگارش تحلیل بازار در بیزینس پلن)

تحلیل بازار (Market Analysis) یکی از قسمت‌های کلیدی هر استراتژی بازاریابی درراه اندازی کسب‌وکار است، گزارش تجزیه‌وتحلیل بازار شما اگر به‌درستی تهیه شود، مسیر اصلی فعالیت‌های کسب‌وکار شمارا مشخص خواهد کرد. با یک تحلیل بازار مناسب شما می‌توانید سرمایه‌گذاران را جذب کرده، از خطرات موجود در مسیر کسب‌وکار دوری‌کنید و درنهایت مشتریان بیشتری به دست آورید.

تحلیل بازار (Market Analysis) یا تحقیقات بازار (Market Research)

تحلیل بازار به‌اختصار یعنی بررسی، آنالیز و شناخت بازار، صنعت و یا بخشی از یک بازار تعریف‌شده. تحقیقات بازار یعنی بررسی، شناخت و تحلیل بازار هدف (مشتریان)، رقبا، رفتار مصرفی و … جدول زیر به شفافی و سادگی کلیات تفاوت بین تحلیل بازار و تحقیقات بازار را بیان می‌کند:

 تحلیل بازار/ Market Analysisتحقیقات بازار/ Market Research
تعریف مختصرتجزیه، تحلیل و شناخت صنعت و بخش های مختلف آنتجزیه، تحلیل و شناخت مخاطبان بازار هدف و مشتریان
مرتبط بااستراتژی های کسب و کار
(Business Strategy)
استراتژی های بازاریابی

(Marketing Strategy)

 

متمرکز برساختار بازار
رقبا
جزئیات بازار

رقبا

مشتریان

اگر به دنبال تأمین مالی هستید، تحلیل بازار یک عامل کلیدی برای سرمایه‌گذاران بالقوه است تا مطمئن شوند که شرکت شما با اعداد درست و داده‌های حقیقی، آیندهٔ کسب‌وکار خود را پیش‌بینی می‌کند. تحلیل بازار یعنی اطلاعات کامل، قابل‌فهم و مشخصی که باعث تعیین ویژگی‌های مخصوص بازار هدف شما شده و تحلیل این اطلاعات به شما کمک می‌کند برای کسب‌وکار خود تصمیم‌گیری کنید.
با انجام تجزیه‌وتحلیل بازار می‌توانید داده‌های ارزشمندی را جمع‌آوری کنید که به شما کمک می‌کند مشتریان خود را به‌خوبی بشناسید و استراتژی قیمت‌گذاری مناسبی را پیاده‌سازی کرده و نقاط ضعف رقبای خود را کشف کنید.
تحلیل بازار در یک بیزینس به دو منظور به‌کاربرده می‌شود.(نحوه نگارش تحلیل بازار در بیزینس پلن)

سنجش اینکه وضعیت و جایگاه شما در آن بازار چگونه خواهد بود.
و تا به چه اندازه سرمایه‌گذاری در آن بازار توجیه اقتصادی خواهد داشت.
برای کسانی که قصد سرمایه‌گذاری در یک کسب‌وکار رادارند تحلیل بازار دو هدف عمده را دنبال می‌کند:
  اثبات اینکه شما بازار موردنظر را به‌خوبی می‌شناسید.
  پتانسیل و سایز بازار به‌اندازه‌ای هست که منجر به یک رشد و سود قابل‌قبول و مانا برای سرمایه‌گذار شود.

Business Plan Market Analysis
تجزیه‌وتحلیل بازار چیست؟

تجزیه‌وتحلیل بازار درواقع پروسهٔ ارزیابی بازار به‌منظور شناخت نقاط ضعف و قوت داخلی و فرصت‌ها و تهدیدهای بیرونی است که موارد زیر را برای استراتژی است مشخص می‌کند:
چشم‌انداز محیط و صنعت
بازار هدف
الگوی رفتار مصرف‌کننده
تحلیل رقابتی (شناخت رقبا و رصد فعالیت‌های آن‌ها)
ساختار و نوع بازار (بررسی بازار انحصاری یا رقابتی)
طول عمر محصول
هزینه جذب مشتری
محدوده قیمت قابل‌عرضه
موانع ورود به بازار و مقررات

چه مواردی را در تحلیل بازار لحاظ کنیم؟
توصیف و چشم‌اندازی از صنعت

در تحلیل بازار ابتدا باید در مورد صنعتی که در آن فعالیت دارید، توضیح دهید. بیان مواردی مانند اندازهٔ کنونی صنعت، نرخ رشد زمانی و همچنین روندهای صنعت و… (برای مثال: چرخهٔ عمر شرکت در چه مرحله‌ای است؟ نرخ رشد پیش‌بینی‌شده چقدر است؟) سپس گروه‌های اصلی مشتریان را در صنعت خود مشخص کنید.

اطلاعات مربوط به بازار هدف شما

بازار هدف خود را به‌طور دقیق مشخص کنید تا به‌راحتی قابل‌کنترل باشد. اشتباه بیشتر کسب‌وکارها این است که سعی می‌کنند بازارهای هدف زیادی را هم‌زمان جذب کنند.

اطلاعات زیر را در مورد بازار هدف خود به دست آورید.
تفکیک ویژگی‌های بازار هدف

نیازهای اصلی مشتریان بالقوهٔ شما چیست؟ آیا این نیازها برآورده شده است؟ اطلاعات جمعیت شناختی بازار هدف شما چیست و در کجا زندگی می‌کنند؟ آیا روندهای خرید دوره‌ای یا فصلی موجود در بازار، بر کسب‌وکار شما مؤثر است؟

اندازهٔ اولیهٔ بازار هدف

علاوه بر اندازهٔ بازار هدف شما، چه اطلاعاتی دیگری در مورد خریدهای سالانه در صنعت خود می‌توانید به دست بیاورید؟ نرخ رشد پیش‌بینی‌شده بازار برای گروه هدف شما چقدر است؟

چه سهمی از بازار را می‌توانید کسب کنید؟

درصد سهم بازار و تعداد مشتریانی که در یک منطقهٔ جغرافیایی مشخص می‌توانید به دست بیاورید، چقدر است؟ نتایج به‌دست‌آمده از این اطلاعات را در بیزینس خود منظور کنید.

اهداف قیمت‌گذاری و حاشیهٔ سود ناخالص

ساختار قیمت‌گذاری، سطوح حاشیهٔ سود ناخالص و تخفیفات مورداستفاده در کسب‌وکار خود را توضیح دهید.
بعد از جمع‌آوری اطلاعات مربوط به بررسی‌های بازار و تحقیقات تکمیل‌شده، تنها بر روی نتایج آن تمرکز کرده و هرگونه جزئیات دیگر را در ضمیمه «بیزینس » خود بیاورید.

بیزینس پلن


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)