تولید انواع گرانول پلیمری

گرانول از کاربردی ترین مواد اولیه مورد استفاده در صنایع تولیدی محسوب می شود. گرانول نوعی ساختار پلیمری منحصر به فرد هست که در تهیه انواع محصولات مخصوصا مواد پلاستیکی مورد استفاده می باشد. در واقع انواع گرانول در بازار به شکل دانه های ریز گلوله ای شکل و نیز خرده های پلاستیک ارائه می شود که در فرایند تولید محصولات مختلف به کار می رود. در تهیه گرانول عمدتا از مواد و ضایعات پلاستیکی مختلف از جمله لاستیک خودرو استفاده شده و در تولید محصولات جدید مورد استفاده قرار می گیرد. برای به کارگیری گرانول در صنایع از آن به صورت ذوب شده بهره گرفته می شود.همانطور که می دانید روزانه حجم بالایی از مواد پلاستیکی در قالب ضایعات دور انداخته می شود. با گردآوری این ضایعات پلاستیکی و تولید گرانول این مواد دوباره به چرخه تولید وارد شده و از این طریق در تولید مواد اولیه تا حد زیادی صرفه جویی خواهد شد. در تهیه انواع گرانول از مواد اولیه متنوع با اختلاف در کیفیت بهره گرفته می شود. هر چه کیفیت مواد اولیه مورد استفاده در تولید گرانول بالاتر باشد در بهبود کیفیت محصول نهایی تهیه شده از گرانول نیز موثر خواهد بود. با توجه به کاربرد گسترده گرانول ها در صنایع تولیدی مختلف امروزه حجم بالایی از گرانول تولید و روانه بازار مصرف می شود.

تولید گرانول

گرانول‌های پلاستیک گلوله های کوچکی از پلاستیک هستند که داخل دستگاه‌های مختلف شکل دهی پلاستیک ریخته شده و به انواع مختلف قطعات تبدیل می‌شوند. سیستم ماشین‌های شکل دهی به پلاستیک (شامل انواع خطوط اکستروژن و تزریق و …) به گونه ای ساخته شده اند که بهتر است مواد اولیه ورودی آنها بشکل ساچمه های کوچک پلاستیکی باشد. مواد پلاستیکی بازیافتی که آسیاب شده اند و دارای شکل‌های ورقه ای یا گوشه های تیز هستند نمی‌توانند براحتی در قیف‌های ورودی این دستگاه ها مورد استفاده قرار بگیرن و البته زمان میکس شدن هم بدلیل عدم یکنواختی اندازه آنها با مواد دیگر همیشه یک ترکیب غیر یکنواخت دارند. لذا مصرف کنندگان این مواد ترجیح می‌دهند مواد خریداری شده آنها مثل مواد اولیه نو به صورت گرانول یا همان ساچمه های کوچک پلاستیکی باشد که این کار به وسیله خطی به اسم خط تولید گرانول انجام می‌شود.
این خطوط به دو روش عمل می‌کنند:
روش اول: خطوط تولید گرانول رشته ای
تولید گرانول رشته ای که ساخت ماشین آلات آن ساده تر بوده و معمولا در ایران مورد استفاده قرار میگیرد روشی است که در آن پلاستیک پس از ذوب شدن در دستگاه اکسترودر و عبور از صافی های فلزی به شکل رشته هایی از پلاستیک مذاب درآمده و پس از عبور از یک استخر آب به داخل یک دستگاه آسیاب کوچک هدایت می‌شوند و پس از تکه تکه شدن خشک می‌شوند. این روش ساده بوده اما گرانول‌های تولید شده با آن شباهتی به گرانول‌های مواد اولیه نو ندارد و دارای گوشه های تیز و خرده های پلاستیک هست.خود خط نیز ثبات نداشته و رشته ها مدام قطع می‌شود و نیاز به اپراتور تمام وقت دارد.
روش دوم: خطوط تولید گرانول خشک
در این روش پلاستیک‌های خرد شده پس از ذوب شدن در اکسترودر و عبور از صافی از سوراخ‌های ریزی خارج میشود و به همان شکل مذاب به وسیله ی تیغه ای که با سرعت زیاد برش می خورد و هم‌زمان به وسیله یک مکنده مکیده شده و با عبور از مسیرهای لوله ای سرد و خشک می شود.سپس با ورود به مخزن بزرگتری دچار افت فشارشده و بر اثر این افت فشار گرانول‌ها که سنگین‌ترند به پایین مخزن سقوط کرده و هوا از بالای آن خارج می‌شود. ساخت ماشین آلات آن نیاز به دقت بالاتری داشته و باید ازکنترل‌های دور در قسمت‌های مختلف آن استفاده کرد در کل قیمت خط بالاتر بوده اما گرانول‌های تولید شده بسیار شبیه به گرانول‌های خریداری شده از پتروشیمی بوده و خود خط تولید نیز در زمان کار کاملا دارای ثبات است.

دستگاه گرانول ساز – اکسترودر

بیرون رانی مرحله ی آخر بسیاری از خطوط بازیافت پلاستیک است. خارج کننده ها معمولا مواد یکدست را دریافت می کنند. اگر خط بازیافت در مراحل تمیز کردن و خشک کردن درست عمل نکند، خارج کننده نیز درست عمل نخواهد کرد. این مساله معمولا در دیگر مراحل خط بازیافت اتفاق می افتد.
یک دستگاه اکسترودر باید این ویژگیها را در تمام مراحل داشته باشد:
یک وسیله تخلیه خوب با یک پمپ خلاء قوی جهت افزایش تاثیر گازگیری، اگر تخلیه کننده دو تا باشد نتیجه بهتر است.یک تعویض کننده صفحه قوی و بزرگ زیرا گاهی، اگر مواد خوب شسته نشده باشد و این اتفاق خواهد افتاد و به هر حال باید محصول گرفته شود، یک تعویض کننده صفحه بزرگ بسیار کمک خواهد کرد. اکسترودر های تک پیچه مورد استفاده ترین هستند. اکسترودر تک پیچه فقط یک پمپ است. خارج کننده های تک پیچه از لحاظ اجرا آسان‌ترند و به سختی دچار نقص می شوند و از انواع دیگر هم ارزان‌ترند. در خارج کننده های تک پیچه فراوری در سطح بالایی است و هزینه نگهداری پایین است. گازهای پر خطر و شیمیایی موجود در مواد مورد استفاده از طریق جذب در سیستم خلاء از بین می روند و گاز ایجاد شده پس از این مرحله در تطابق با استانداردهای اروپایی و مد نظر قرار دادن بهداشت انسانها از هر نوع عنصر خطرناکی پاک می شود.بسته به ماده ای که مورد استفاده قرار می گیرد دستگاه خارج کننده با ظرفیتی حدود kg1200-100 در ساعت عمل می کند.

موارد کاربرد انواع گرانول

انواع گرانول با تنوع در کیفیت در کشور تولید می شود که کاربرد های زیادی در صنایع مختلف دارد. از جمله موارد کاربرد گسترده گرانول در صنایع پلاستیک سازی می باشد که تولیدات مختلفی را در بر می گیرد. از آنجا که مواد اولیه مورد استفاده برای تولید محصولات پلاستیکی هزینه بالایی در بر دارد در تولید اکثر محصولات پلاستیکی از نمونه های باکیفیت گرانول استفاده می شود. از دیگر کاربرد های این محصول می توان به ساخت پروفیل در و پنجره اشاره نمود که ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به استحکام و دوام گرانول در تهیه پروفیل انواع در و پنجره به کار گرفته می شود. صنعت برق از دیگر صنایع مصرف کننده انواع گرانول محسوب می شود. برای مثال می توان به بهره گیری از گرانول جهت تهیه روکش های کابل برق اشاره کرد که هزینه های مربوطه به تولید این محصولات را در حد زیادی کاهش می دهد. از دیگر گرانول های مورد استفاده در این صنعت گرانول داکت برق هست که با کمک مواد اولیه درجه یک تهیه می شود. کابل های ضخیم مورد استفاده در صنعت برق نیاز به روکش پلاستیکی ایمن و استاندارد دارند. در تهیه روکش این کابل ها انواع مختلف گرانول به کار گرفته می شود. از جمله مصالح مورد استفاده در صنعت راه و ساختمان آسفالت و بتن می باشد. از جمله مواد اولیه مورد نیاز برای تولید آسفالت و بتن گرانول هست که به استحکام این محصولات کمک می کند. در حال حاضر از انواع گرانول باکیفیت و مرغوب در ساخت آسفالت و بتن بهره گرفته می شود. در بین سایر کاربرد های گرانول می شود به تولید انواع کف پوش اشاره کرد بهره گیری از انواع گرانول در تهیه کفپوش سبب افزایش استحکام کفپوش و نیز افزایش عمر مفید این محصولات می شود. از جمله گرانول های موجود در بازار گرانول تهیه شده از مواد پی وی سی هست که در ساخت انواع کابینت و کمد مورد استفاده می باشد.

مزایای بهره گیری از گرانول در صنایع تولیدی

در ساخت گرانول از مواد بازیافتی و ضایعاتی بهره گرفته می شود. با توجه به تولید روزانه و گسترده ضایعات پلاستیکی رها کردن این ضایعات در طبیعت موجب آلودگی های زیست محیطی می شود. در حالی که با به کارگیری این ضایعات در صنایع گرانول سازی حجم بالایی از این مواد دوباره به چرخه تولید بر می گردد. همچنین از ایجاد آلودگی های زیست محیطی جلوگیری می شود. از طرف دیگر صنایع تولیدی نیازمند به مواد اولیه پلاستیکی مجبور به پرداخت هزینه های بالا جهت تهیه مواد اولیه هستند. با بهره گیری از نمونه های مختلف گرانول در صنایع تولیدی مربوطه می توان هزینه های تولید را تا حد قابل توجهی کاهش داد.

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید انواع گرانول پلیمری

کدآیسیک نانو کامپاند و گرانول پلیمری ۲۴۱۳۳۱۲۵۱۸
کدآیسیک کامپاند و گرانول پلیمری ۲۴۱۳۳۱۲۳۸۸
کدآیسیک کامپاند و گرانول پلیمری بر پایه پی وی سی ۲۴۱۳۴۱۲۴۰۰
کدآیسیک گرانول پلیمری بر پایه پی وی سی (کابلی) ۲۴۱۳۵۱۲۴۰۱
کدآیسیک گرانول پلیمری بر پایه پی وی سی (کفشی) ۲۴۱۳۵۱۲۴۰۲
کدآیسیک گرانول پلیمری بر پایه پی وی سی (شیلنگی) ۲۴۱۳۵۱۲۴۷۹
کدآیسیک گرانول پلیمری بر پایه پی وی سی (گرید پزشکی) ۲۴۱۳۵۱۲۵۱۵

معرفی کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید انواع گرانول پلیمری

کد تعرفه گمرکی کامپاند و گرانول پلیمری بر پایه پی وی سی ۳۹۰۵۹۹
کد تعرفه گمرکی گرانول پلیمری بر پایه پی وی سی (کابلی) ۳۹۰۵۹۹
کد تعرفه گمرکی گرانول پلیمری بر پایه پی وی سی (کفشی) ۳۹۰۴۱۰۹۰

وضعیت واردات و صادرات انواع گرانول پلیمری

در نمودار زیر وضعیت واردات و صادرات انواع گرانول پلیمری در کشور به تفکیک سال آمده است .

وضعیت واحد های فعال تولید انواع گرانول پلیمری

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده انواع گرانول پلیمری در کشور به تفکیک استان آمده است .

خلاصه بررسی اقتصادی طرح تولید انواع گرانول پلیمری

ظرفیت تولید سالیانه : ۵۰۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۱۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۵۰۰۰ مترمربع
زیربنای ساختمان ها : ۱۹۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۸ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۴ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۲ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۷ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۴/۵ - (۳ امتیاز)