تولید خاکستر بادی یا فلی اش FLY ASH

خاکستر بادی (fly ash) از استخراج گازهای خروجی کوره‌های اتش با سوخت زغال و سیلت غیر پلاستیک و ریز می‌باشد که ترکیبی متفاوت بر اساس سوخت زغال طبیعی است وخاکستر بادی جزو مصالح زائد در نیروگاه‌های حرارتی می‌باشد .

کاربرد خاکستر بادی در تثبیت خاک بستر

خاکستر بادی به عنوان یک پوزولان به منظور ارتقاء مقاومت ترکیب خاک استفاده شده است، مشخصه‌های مقاومتی خاک‌های تثبیت شده که در روسازی استفاده شده‌اند به وسیله مقاومت فشاری، با ازمایش(UCS)یا نسبت باربری کالیفرنیا (CBR) میزان ان اندازه‌گیری می‌شود. اثر محتوی خاکستر بادی برای بهبود ویژگی‌های خاک، متغیر بین ۱۵٪ و۳۰٪ و همچنین به نوع خاک بستگی دارد. یک تحقیق ازمایشگاهی برای ارزیابی اثرمحتوی خاکستر بادی بر شاخص تورم، خمیری، مشخصه‌های تراکم، مقاومت فشاری، نسبت باربری کالیفرنیا(CBR)و حدود اتربرگ برای چسبندگی خاک در شرق هند انجام شد. که میزان خاکستر بادی و اهک بر اساس مقاومت فشاری خاک تعین شد و همچنین بازرسی در سطح کوچکی از پروژه به وسیله ازمایشات XRD,SEM,EDS,TGA و زتا پتانسیل به منظور مشخص کردن مکانیزم تثبیت انجام می‌شود.

جمع‌آوری خاکستر بادی

خاکستر بادی تولید شده در اثر سوختن سوخت به وسیله ته‌نشین کنندهٔ الکترواستاتیکی یا فیلتر کیسه‌ای (و یا هر دو) که در محل گازهای خروجی کوره قرار دارد جمع‌آوری می‌شود. پس از جمع‌آوری خاکسترها آنها را به صورت فشرده در انبار و تا زمانی که به محلی دیگر جابجا شوند نگه می‌دارند. کشور هندوستان به دلیل داشتن مواد اولیه و همچنین وجود نیروگاه‌های برقی حرارتی بهترین مکان برای تولید خاکستر بادی (فلای اش) می‌باشد. کشور انگلستان سرمایه‌گذاری عظیمی در حوزه در کشور هندوستان کرده است. قبل از سال ۲۰۰۱ هیچ‌کدام از شرکتهای تولیدکننده فلای اش در هندوستان موفق به اخذ گواهی تضمین کیفیت برای محصولات خود نگشته بودند. گروه صنعتی دیرک از کشور انگلستان در سال ۲۰۰۱ وارد صنعت تولید خاکستر بادی در هندوستان گردید و با عقد قرارداد ۳۰ ساله با نیروگاه حرارتی Kigna، تأمین زغال سنگ مصرفی کارخانه را به عهده گرفت تا امکان کنترل خصوصیات شیمیائی زغالسنگ مصرفی کارخانه تولید برق را داشته باشد. در ادامه این قرارداد، خرید انحصاری خاکستر تولیدی آن نیروگاه به گروه صنعتی دیرک برای مدت سی سال اعطا شد. با این اقدامات، گروه صنعتی دیرک اقدام به سرمایه‌گذاری و عرضه اولین و تنها خاکستر بادی استاندارد با گواهی تضمین ثبات کیفیت در کشور هندوستان نمود که تا کنون نیز هیچ تولیدکننده دیگری نتوانسته است گواهی مذکور را دریافت نماید.خاکستر بادی به دلیل فرایند تولید جز محصولات سبز به حساب می‌رود به طوری که به دلیل کاهش مصرف سیمان باعث جلوگیری از آلودگی‌های ناشی از فرایند تولید سیمان می‌شود. علاوه بر این به جای دور ریختن مواد با ارزش حاصله از نیروگاه، می‌توان دوباره این مواد را به نحو احسن به عنوان افزودنی بتن به کار برد و مانع هدر رفتن این مواد می‌شود. به طور کل استفاده از خاکستر بادی کاهنده قابل توجه دی اکسید کربن است.

مزایای خاکستر بادی یا fly ash و نقش آن در بتن

ذرات ریز و کروی شکل fly ash موجب می شوند که میزان آب اختلاط بتن برای کارایی معین کاهش یابد و یا با میزان آب ثابت کارایی بتن تازه افزایش یابد، قابلیت پمپ شدن بتن را بهبود می بخشد، احتمال پدیده آب انداختن بتن کاهش می یابد و همچنین احتمال جدا شدن دانه ها در بتن کاهش می یابد. اگرچه زمان گیرش بتن حاوی بتن خاکستر بادی به عوامل متعددی مانند دمای بتن، دمای محیط، نوع و عیار سیمان ، درجه نرمی سیمان ، مقدار آب ، نوع و مقدار افزودنی های شیمیایی دارد ولی جایگزینی سیمان با خاکستر بادی معمولا زمان گیرش بتن را افزایش می دهد. همچنین باعث می گردد که دمای اولیه بتن به میزان قابل ملاحظه ای کاهش یابد لذا در بتن ریزی حجیم و بتن ریزی در مناطق گرمسیری کاربرد زیادی دارد. برای بتن هایی که کمبود مواد ریزدانه دارند و یا عیار سیمان آن ها کم می باشد موجب افزایش چسبندگی و انسجام بهتر بتن می گردند. واکنش خاکستر بادی با هیدرواکسید کلسیم Ca(OH)2 حاصل از آبگیری سیمان و تولید C-S-H موجب می شود منافذ بتن را پر کند و همچنین افزایش دوام بتن در مقابل محیط های مهاجم می گردد. نفوذپذیری کمتر ، عملکرد مناسب در برابر پدیده کربناتاسیون ، مقاومت در برابر سولفات ها و کلریدها و نیز کنترل واکنش قلیایی سنگدانه ها از مزایای استفاده از این ماده است. مقدار سیمان جایگزینی با خاکستر بادی با توجه به نوع سازه ، شرایط محیطی و نوع سیمان از ۳۰ الی ۱۰۰ کیلوگرم در متر مکعب می باشد.گرچه تمام مزایای ذکر شده تحت تاثیر انتخاب مناسب نسبت آب به سیمان و عمل آوری کافی و کیفیت مطلوب خاکستر و میزان مناسب جایگزینی این ماده به جای سیمان قرار دارد.

خلاصه بررسی اقتصادی طرح تولید خاکستر بادی یا فلی اش FLY ASH

ظرفیت تولید سالیانه : ۵۰ تن
نرخ برابری دلار : ۱۴۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۳۰۰۰ مترمربع
زیربنای ساختمان ها : ۲۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۳ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۲درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)