طرح تولید شمش طلا

شمش طلا (به انگلیسی gold bar و gold ingot معروف هست)، همان طلای خامیست که حداقل عیار آن ۹۹۵ و حداکثر آن ۹۹۹.۹۹ می‌باشد. نکته‌ای که در شمش خیلی مهم است و از اهمّیت بالایی برخوردار است، عیار آن می‌باشد. هرچه عیار آن بیش و بیشتر شود، ارزش آن دو چندان می‌شود. عیار شمش برای اینکه بیشتر شود، به دستگاه‌ و تکنولوژی پیشرفته‌تری نیاز هست. این دستگاه‌ و تکنولوژی انحصاراً در اختیار شرکت‌های معتبر دنیا قرار دارد و آن را در اختیار دیگر کشورها قرار نمی‌دهند. در کشور ما، شرکت‌های خاص و معتبری تحت نظر بانک مرکزی و اتحادیه طلا و وجود دارند که می‌توانند شمش‌هایی با خلوص ۹۹۵ تولید کنند.

شمش‌های طلا چند گرمی هستند؟

وزن شمش‌ها از استانداردهای مشخصی تبعیت می‌کنند. هر شرکتی با توجه به بازاری که در اختیار دارد، رنج مشخصی را تولید می‌کند و به بازار عرضه می‌کند. برای مثال برای صادرات شمش طلا به کشورهای دیگر از شمش‌های حدوداً ۱۲ کیلیوگرمی استفاده می‌کنند. وزن شمش طلا کاملا بستگی به کارایی افراد دارد. کسی که می‌خواهد هدیه بدهد شمش های یک گرمی را انتخاب می‌کند. کسی که می‌خواهد سرمایه گذاری کند و پول خود را طلا کند، شمش‌های یک کیلویی می‌خرد. در ادامه انواع سایز شمش‌های موجود در کارخانه‌های مختلف را در جدولی قرار می‌دهیم:

شمش های طلا چند گرمی هستنددر ایران شمش‌های ۱۲ کیلوگرمی زیر نظر بانک مرکزی وارد می‌شود، بانک مرکزی نیمی از این شمش‌ها صرف ضرب سکه می‌کند و مقداری از آن‌ها را برای ساخت مصنوعات طلا در اختیار سازندگان طلا و جواهر می‌گذارد. علاوه بر بانک مرکزی بانک‏‌های خصوصی دیگر نیز مجوز واردات شمش‌های طلا با وزن کمتر را برای سرمایه‌گذاری نیز دارند.

بزرگ‌ترین شمش طلا کجاست؟

بزرگترین شمش طلا در جهان متعلق به موزه تُی گُلد Toi Gold است که در سال ۲۰۰۵ از آن رونمایی کردند این شمش طلا ۲۵۰ کیلو گرم وزن دارد و ابعاد آن در حدود ۴۵.۵ سانتی‌متر و ۲۲.۵ سانتی‌متر است همچنین ارتفاع این شمش طلا غول پیکر به ۱۷ سانتی‌متر نیز می‌رسد که قابل مقایسه با دیگر شمش‌های طلای ساخته شده در جهان نیست.

برندهای معروف شمش طلا

همانطور که گفته شد شمش‌های طلا توسط کارخانه‌های مختلف ساخته می‌شوند که معروفترین آن‌ها شمش‌های سوئیسی، اماراتی، استرالیایی و انگلیسی هستند. که البته در بازار طلا شمش‌های سوئیسی معروف‌ترند و این صرفاً فقط به خاطر بازاریابی و تبلیغات این کارخانه است و هیچ مزیت دیگری نسبت به سایر کارخانه‌ها و برندها ندارند، چه بسا کشورهایی در این میان هستند که به شمش‌های با عیار ۹۹۹۹۹/۹۹۹ دسترسی پیدا کرده‌اند اما باز هم شمش‌های سوئیسی چون بین مردم شناخته شده‌تر هستند هنوز طرفداران بسیاری در بازارهای خرید و فروش شمش دارند. به همین خاطر شمش‌های سوئیسی از قیمیت بالاتری برخوردارند. این نوع شمش را می‌توانید در سبزه میدان، پاساژ اردیبهشت و خرداد بازار بزرگ تهران خریداری کنید.

همچنین علاوه بر شمش‌های طلای خارجی و وارداتی، شمش‌های ساخته شده توسط کارخانه‌ها و کارگاه‌های ایرانی نیز هستند که نقاشی‌های مختلف و زیبایی روی آن حک شده‌اند و بسیار مناسب هدیه دادن یا جمع‎آوری کلکسیون هستند چراکه با گذشت زمان نیز بر ارزش آن‌ها افزوده و نفیستر می‌شوند. به اینگونه شمش‌ها که به‌عنوان یادبود استفاده می‌شود، مدالیون گفته می‌شود. پارسیس گُلد و ایران شمش و خانه سکه ایران سه تا از کارخانه‌های سازنده شمش‌های طلا در ایران هستند که در قسمت خرید و فروش شمش بیشتر درباره‌ی آن صحبت می‌کنیم.

چه علائمی روی شمش طلا باید باشد؟

معمولا روی تمام شمش‌های طلای شرکتی، علائمی باید درج شود. برای آن‌که از ساخت شمش‌های تقلبی جلوگیری شود هرکارخانه‌ی سازنده ملزم است از قالب‌هایی استفاده کند که علاوه بر عیار شمش طلا نام شرکت و کارخانه‌اش را حک کنند. که وقتی طلای ذوب شده را درون آن‌ها می‌ریزند که اسم شرکت سازنده روی شمش نمایان باشد تا در هنگام وجود هرگونه مشکل بتوان پیگیری‌های لازم را انجام داد. در ادامه، علائم دیگر روی شمش طلا را توضیح می‌دهیم.

عیار: همانطور که گفتیم عیار شمش‌های طلا ، باید روی آن‌ توسط کارخانه حک شود که معمولا این عیار معادل ۹۹۹ است.
وزن: وزن هر شمش باید به صورت دقیق روی شمش طلا حک شده باشد، به طوری که اگر آن را روی ترازوهای حساس مخصوص طلافروشان وزن کنیم باید وزنی که ترازو نشان می‌دهد با وزن حک شده روی شمش یکی باشد.
کد شناسایی یا Assay office bar: هر شمش طلا یا به طور کلی همه مصنوعات طلا باید یک کد شناسایی داشته باشد. این کد را آزمایشگاه‌های عیار سنجی ( ری گیری ) زیر نظر اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر هر کشور، برای شمش‌ها و مصنوعات طلا تعیین می‌کنند، در این راستا فقط باید حواستان را جمع کنید تا از کدهای باطله روی شمش‌ها استفاده نشده باشد. واژه Assay office bar معنی شمش انگ شده و واژه Assay master معنی عیارشناس را می‌دهد.
آرم و نام کارخانه سازنده: روی هر محصول با کیفیت و اصلی که تولید می‌شود آرم و نام کارخانه‌‎ی آن نمایان است. شمش‌های طلا نیز از این قاعده مستثنی نیستند و روی آن‌ها آرم و نام کارخانه آن حک می‌شود تا کار سواستفادگران و متقلبان دشوارتر شود.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید شمش طلا

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک شمش طلا : ۲۷۲۰۵۱۲۴۵۷

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید شمش طلا

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی شمش طلا :۷۱۰۸۱۲۰۰ – ۷۱۰۸۲۰۰۰

فرایند تولید شمش

شمش‌ها با انجماد فلز مذاب در قالب تولید می‌شوند. تولید شمش چندین هدف دارد:

قالب به گونه‌ای ساخته می‌شود که مذاب کاملاً منجمد شود و ساختار کریستالیت مناسب تشکیل شود. این ساختار خواص فیزیکی ماده را تعیین می‌کند.
شکل و اندازه شمش برای مراحل بعدی مهم است.
در نهایت قالب به گونه‌ای طراحی می‌شود که دور ریخت مذاب به حداقل برسد و شمش به راحتی از مذاب خارج شود.به دلیل اینکه دور ریخت مذاب افزایش قیمت نهایی شمش را در پی دارد.

ساختار کریستالی در قالب

شکل‌های مختلفی برای طراحی قالب برای رسیدن به خاصیت مختلف وجود دارد. قالب ممکن است از بالا، افقی، از پایین یا شیاردار با مذاب پر شود. طراحی شیاردار با افزایش سطح تماس انتقال حرارت را افزایش می‌دهد.قالب‌ها ممکن است با روش ریخته‌گری ماسه‌ (مثل چدنی‌ها) یا روش‌های دیگر بسته به میزان انتقال حرارت مورد نیاز ساخته شوند. بعضی قالب‌ها برای جلوگیری از ترک در شمش مخروطی هستند. ترک و حفره در شمش‌ها به علت تغییر حجم هنگام انجماد جرم ثابتی از ماده ایجاد می‌شود. وجود این نقص در شمش باعث بی استفاده شدن یا دوباره ذوب کردن یا بازیافت کردن می‌شود.

ساختار کریستالی مواد به‌طور عمده به انحماد و رسوب در مواد مذاب بستگی دارد. در طی فرآیند پر کردن قالب فلز مذاب در دیواره سریع تر منجمد می‌شوند و باعث به وجود آمدن ساختار ستونی (columnar zone) از دانه‌ها می‌شود که به سرعت سرد شدن مذاب و نرخ سرد شدن قالب بستگی دارد.

با سرد شدن ماده مذاب چندین ناحیه به وجود می‌آید.یکی ناحیه جامد نزدیک دیواره قالب است که حرارت را از مذاب در حال انجماد انتقال می‌دهد.برای آلیاژها ممکن است ناحیه احساساتی (mushy zone) و ناحیه مایع وجود داشته باشد. ناحیه احساساتی به دلیل ناحیه تعادل جامد-مایع در نمودار فازی به وجود می‌آید. نرخ انجماد سطح بالایی زمان تشکیل شدن دندریت‌ها و دانه در ناحیه جامد را کنترل می‌کند. پهنای ناحیه احساساتی (mushy zone) با تنظیم خواص حرارتی قالب یا ترکیب آلیاژ مذاب کنترل می‌شود.

با ریخته گری پیوسته هم شمش‌ها را می‌توان تولید کرد.

حدود ۷۰ درصد شمش‌های آلومینیوم در آمریکا به روش ریخته‌گری سرمایش مستقیم تولید می‌شود.این روش باعث کاهش ترک در شمش می‌شود.

وضعیت واحد های فعال تولید شمش طلا

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید شمش طلا در کشور به تفکیک استان آمده است .

 

وضعیت واردات و صادرات شمش طلا

نمودار واردات و صادرات شمش طلا در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

ایران در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ حدود ۵/۸ تن طلا تولید کرده است و از لحاظ میزان تولید در رده چهل و سوم جهان قرار دارد. طالاری تصریح کرد: خوشبختانه ذخیره طلای کشور خوب و حدود ۴۴۰ تن است. برای افزایش این ظرفیت، معادن بسیاری برای تولید طلا، پروانه اکتشاف گرفته‌اند و درصدد احداث کارخانه فرآوری هستند. به جرات می‌توان گفت چشم‌انداز طلا در ایران روشن است و در یک الی دو سال آینده، به تولید بالای دوازده الی سیزده تن خواهیم رسید.

دولت طی بخشنامه‌ای اعلام کرده است که هر فرد، می‌تواند حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ گرم طلا معادل ۴النگو و دو گوشواره صادر کند، اما در حال حاضر مصرف داخلی کشور بسیار بالاتر از میزان تولید است. به ‌عبارت‌ دیگر تولید طلا در کشور حدود ۵/۸ تن است. این در حالی است که مصرف داخلی کشور تقریبا ۷۰ الی ۸۰ تن است.

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۴/۵ - (۲ امتیاز)