طرح تولید لاستیک مصنوعی

لاستیک ماده ای است که خاصیت کشسانی بالایی دارد و در دو نوع لاستیک طبیعی و لاستیک مصنوعی طبقه بندی می شود
به طور کلی لاستیک ها به دلیل خواص کشسانی فوق العاده در صنایع مختلف نظیرصنایع حمل و نقل ،صنایع شیمیایی ،برق والکترونیک و صنایع فضایی کاربرد فراوانی دارند.

کائوچو یا لاستیک طبیعی چیست؟

کائوچو ماده ای است که درمقابل نیروی کشش، طول و عرض آن زیاد شده و بعد از رها شدن، دوباره به حالت اولیه خود بازمی‌گردد. این ماده دارای مولکول هایی است که در اثر کشش به هم خورده و پس از رها شدن ، دوباره به حالت اولیه خود درآمده و متراکم می شود.

لاستیک مصنوعی

تولید لاستیک مصنوعی راحت ترازلاستیک طبیعی است.
برخلاف لاستیک طبیعی که ازشیرابه درختان گرفته میشود ،لاستیک مصنوعی را با استفاده از مواد شیمیایی می سازند. لاستیک مصنوعی از پلیمرهای هیدروکربنی به نام ایزوپرون ساخته می شود .
لاستیک بوتیل و لاستیک استیرن بوتا دی ان ازمهمترین و پرکاربردترین نوع لاستیک های مصنوعی هستند.
بخش زیادی از تقاضای لاستیک مصنوعی در صنعت خودروسازی است که برای تولید انواع درب و پنجره خودرو،پروفیل لاستیکی،تسمه و کمربند مورد استفاده قرارمی گیرد.

کاربرد لاستیک مصنوعی

لاستیک های مصنوعی دارای ویژگی های منحصر بفردی هستند و به همین دلیل میزان تولید آنها از لاستیک طبیعی پیشی گرفته است و کاربرد بیشتری در صنایع و تولید محصولات لاستیکی دارند.

ویژگی های لاستیک مصنوعی

• لاستیک های مصنوعی در مقابل حرارت و افزایش دما مقاومت بالاتری نسبت به لاستیک های طبیعی دارند.
• لاستیک های مصنوعی عمر بالاتر و ویژگی های آب و هوای بهتری نسبت به لاستیک های طبیعی دارند.
• لاستیک های مصنوعی در برابر مواد شیمیایی و روغن مقاومت بالاتری نسبت به لاستیک های طبیعی دارند.

خواص لاستیک مصنوعی

• لاستیک‌های طبیعی مقاومت به سایش خوب، الاستیسیته بالا، انعطاف پذیری بالا و استحکام کششی خوبی دارند. آن عملکرد دینامیکی خوب و سطح میرایی پایینی دارد. اما با گذشت زمان پیر می‌شود و مقاومت شیمیایی، روغنی و اوزونی ضعیفی پیدا می‌کند. با افزایش دما مقاومتش پایین می‌آید.
خواص پیری، انعطاف پذیری دما پایین و مقاومت به سایش :
• لاستیک‌های مصنوعی بیشتر نسبت به نفت و روغن، مواد شیمیایی مشخص و اکسیژن مقاوم هستند، عمر و ویژگی‌های آب و هوایی بهتری دارند و انعطاف پذیری خوبی در یک گستره‌ی دمایی وسیع دارند.
مقاومت به نفت و روغن و انعطاف پذیری :
• نیتریل مقاومت به نفت و روغن، انعطاف پذیری دما پایین، مقاومت به سایش و انعطاف پذیری بهتری نسبت به لاستیک طبیعی دارد. آن هم چنین نفوذ پذیری گاز پایین‌تری دارد.
مقاومت اوزونی، شیمیایی و الکتریکی :
• اتیلن پروپیلن دین مونومر (EPDM)، نئوپرین/پلی کلروپرین و برخی لاستیک‌های مصنوعی دیگر مقاومت گرمایی، مقاومت به نفت و روغن، اوزون و مقاومت آب و هوایی و مقاومت شارش قطبی عالی دارند و هم چنین پیر شدن و مقاومت شیمیایی بهتری دارند. علاوه بر این خواص فیزیکی و مقاومت دما پایین آنها نیز خوب است. آن هم چنین قابلیت اشتعال و نفوذ پذیری گاز پایینی دارد. EPDM می‌تواند به ترکیبات دیگر بپیوندد تا مقاومت الکتریکی عالی کسب کند.
خواص الکتریکی :
• لاستیک‌های اوزونی خواص الکتریکی عالی و مقاومت زیادی نسبت به آب و هوا و حمله‌ی اوزون دارند. خواص فیزیکی آنها در دماهای بالا حفظ می‌شود. آنها از لاستیک‌های دیگر گران قیمت‌تر هستند.

انواع موادشیمیایی در لاستیک مصنوعی کدامند؟

لاستیک مصنوعی از مواد خوراکی پتروشیمی ساخته شده است. نفت خام ماده اصلی اصلی برای انواع مختلف لاستیک در رده مصنوعی است. برخلاف لاستیک طبیعی که تنها یک نوع ماده شیمیایی وجود دارد ، تقریباً ۲۰ نوع ماده شیمیایی مختلف از لاستیک مصنوعی وجود دارد ، و در بین انواع لاستیک ، درجه های مختلفی وجود دارد. اقسا مختلف لاستیک بخصوص انواع لاستیک مصنوعی دارای خواص و مزایای فردی خاص خود هستند. صنعت اقسام لاستیکی را انتخاب می کند که به وضوح پاسخگوی نیازهای استفاده مورد نظر است.

انواع لاستیک مصنوعی

همانطور که از بحث بالا مشخص است ، حدود بیست نوع مختلف مواد شیمیایی وجود دارد که برای ساخت اقسام مختلف لاستیک مصنوعی استفاده می شوند. واضح است که اقسام لاستیک مصنوعی مختلف وجود دارد. برخی از اقسام لاستیک سنتزی محبوب شامل موارد زیر است:
لاستیک اکریلیک (ACM)
لاستیک بوتادین (BR)
لاستیک بوتیل (IIR)
پلی اتیلن کلرو سولفون شده (CSM / Hypalon)
مونومر اتیلن پروپیلن دیین (EPDM)
فلورولاستومرها (FKM) / Viton
لاستیک ایزوپرن (IR)
لاستیک نیتریل (NBR)
پرفلورولاستومر (FFKM)
پلی کلروپرون (CR) / نئوپرن
لاستیک پلی سولفید (PSR)
لاستیک سیلیکون (SiR)
لاستیک استایرن بوتادین (SBR)

در این میان ،SBR  و BR پرمصرف ترین نوع لاستیک هستند.

چه چیزی منجر به توسعه لاستیک مصنوعی شده است؟

در طول جنگ جهانی دوم ، ایالات متحده تقریباً از تمام منابع خود از لاستیک طبیعی در اقیانوس آرام قطع شد. به منظور پاسخگویی به نیاز کشور برای این ماده مهم ، دولت کارخانه های لاستیک مصنوعی ساخت و صنایع تولیدی آنها را اداره می کرد. تولید لاستیک مصنوعی از ۸۰۰۰ تن در سال ۱۹۴۱ به ۸۲۰،۰۰۰ تن در سال ۱۹۴۵ افزایش یافت. پس از جنگ جهانی دوم ، دولت این کارخانه های لاستیک مصنوعی را به صنایع فروخت.

پس از آن دیگر هیچ برگشتی وجود ندارد. اقسام مختلفی از لاستیک های سنتزی با خاصیت های مختلفی وجود دارد و تولید کنندگان و تهیه کنندگان تولید کننده انواع مختلفی از محصولات لاستیکی هستند که برای اهداف تجاری و صنعتی استفاده می شوند. براساس یک گزارش تحقیقاتی ، تقاضای جهانی برای محصولات لاستیکی صنعتی سالانه تا ۴.۳ درصد سالانه تا سال ۲۰۱۳ به ۹۷.۸ میلیارد دلار افزایش می یابد.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید لاستیک مصنوعی

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

کد آیسیک تولید مواد پلاستیکی به شکل اولیه و ساخت لاستیک مصنوعی : ۲۴۱۳

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید لاستیک مصنوعی

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد.

تولید لاستیک مصنوعی

خوراک پتروشیمی ماده اولیه اصلی برای تولید اقسام الاستومر دست ساز است. نفت خام ماده اصلی اصلی است. دو نوع گاز نیز در تولید اقسام کلی لاستیک در گروه الاستومر دست ساز نقش دارند.
بوتادین برای ساخت لاستیک بوتادین و استایرن است که برای ساخت لاستیک استایرن بوتادین مورد استفاده قرار می گیرد. بوتادین فرعی محصول پالایش نفت است و استایرن یا در فرایند ککینگ یا به عنوان فرعی پالایش نفت مورد استفاده قرار می گیرد. وقتی این دو گاز در حضور صابونهای موجود در راکتور مخلوط شوند ، به لاتکس مایع منتهی می شوند. این یک مایع شیری است که در آن لاستیک خشک به خرد شده ، شسته شده ، خشک شده و آماده حمل می شود.

وضعیت واحد های فعال تولید لاستیک مصنوعی

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید لاستیک مصنوعی در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات لاستیک مصنوعی

با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد.

بازار

لاستیک مصنوعی از آنجا که به صورت مصنوعی تولید می شود ، تولید آن آسان تر است.نیازی به تولید آن در منطقه خاصی یا در زمان معینی از سال نیست و به آب و هوا متکی نیست.

مصرف کائوچوی مصنوعی و طبیعی در دنیا

گروه مطالعات بین المللی کائوچو (IRSG) اظهار داشت که در آوریل ۲۰۰۲، برای اولین مرتبه در ۱۶ ماه گذشته، مصرف کائوچو نسبت به ماه قبل افزایش نشان داده است که این پدیده حاصل افزایش مصرف در آمریکای شمالی است؛ درحالیکه سایر نواحی اغلب کاهش در مصرف را نشان داده­اند. اقتصاددانان IRSG انتظاردارند که بسیاری از کشورهای جهان بزودی کاهش در مصرف را تجربه کنند. درمجموع تخمین زده می­شود که مصرف کائوچوی طبیعی و مصنوعی جهان، با اختلاف اندکی به ۱۷.۷ میلیون تن برسد.

علی­رغم افزایش ماه به ماه مصرف در آمریکای شمالی، این منطقه کاهش حدود ۸ درصد را بر اساس محاسبه سال به سال نشان می­دهد که این کاهش بیشتر از دیگر نقاط مصرفی جهان است.

در حال حاضر IRSG تخمین می­زند که میزان مصرف جهانی کائوچو برای امسال ۱۷.۲ میلیون تن یعنی ۱۸۰ هزار تن کمتر از مجموع سال ۲۰۰۱ است. انتظار می­رود مصرف آمریکای شمالی به ۳.۲۶ میلیون تن در سال ۲۰۰۲ افزایش یابد که این قابل قیاس با مصرف ۳.۲۳ میلیون تن در سال گذشته است.

کشور چین نیز به­عنوان یکی از مصرف­کنندگان بزرگ کائوچو، انتظار است که در سال جاری بیش از ۲.۸ میلیون تن مصرف کند. مصرف سال گذشته چین ۲.۷۹ میلیون تن بوده است.

در قاره اروپا هم، کاهش مصرف در کشورهای فرانسه و آلمان به­علت گستردگی بازارهایشان محسوس بود.

بنا به گزارش IRSG تنها عاملی که ممکن است بر دورنمای مصرف کائوچوی مصنوعی اثرگذار باشد، نوسان قیمت نفت است. از آنجا که قیمت هر بشکه نفت ۱۷ دلاری در نوامبر ۲۰۰۱ به ۲۸ دلار در آوریل ۲۰۰۲ رسیده است، IRSG این امر را موجب تورم و کاهش هزینه­کردن برای مصرف کائوچو می­داند.

تحلیل

با افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی، کشورهایی که از نفت برای تولید کائوچوی مصنوعی استفاده می­کنند، هزینه­های تولیدشان افزایش یافته­است. بنابراین یا به استفاده از منابع گیاهی روی می­آورند و یا برای پیدا کردن جایگزین­های دیگری برای کائوچو تلاش می­کنند. اگرچه ایران به دلیل داشتن منابع نفتی زیاد با مشکل فوق روبرو نیست لیکن باید با آینده­نگری در مورد توجیه اقتصادی تولید کائوچو از نفت در مقایسه با منابع گیاهی، برای افزایش احتمالی تولید خود برنامه­ریزی کند و در این میان نباید از جایگزین­های دیگری که خواص بهتری را نسبت به کائوچو در صنعت لاستیک فراهم می­کنند غافل شود.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار تولید لاستیک مصنوعی

ظرفیت تولید سالیانه : ۱۰۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۳۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۸ مترمربع
زیر بنا : ۶ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۹۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۳۴ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۲۲ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۹ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)