تولید فیلترهای از بین برنده بوهای نامطبوع و باکتریها در محیط شهری

حس بویایی انسان همچون حس های دیگراز راه های ارتباطی موجودات زنده با عالم خارج است. این حس در کنار همکاری خارق العاده ای که با سیستم عصبی دارد مجموعه ی یکپارچه ای را فراهم کرده که مسئولیت شناسایی و جدا سازی مواد موجود در محیط را به عهده دارند. نکته ی جالبی که از پیوند زیبای این حس با شبکه عصبی حاکم می شود توانایی تشخیص و شناسایی یک ماده بین ترکیب مختلف از گازهاست.
بو معمولا ناشی از یک ملکول قطبی کوچک است که می تواند در هوا معلق مانده و توسط سیستم بویایی انسان جذب و حس شود. تر کیبات بو دار را معمولا به دو دسته اصلی ترکیبات بو دار آلی و ترکیبات بو دار غیر آلی مانند سولفید هیدروژن و امونیاک تقسیم می کنند. بوهای نامطبوع در میحط های شهری معمولا منشا انسانی و حیوانی داشته و بخشی نیز از منشا صنایع نزدیک محیط شهری است. با وجود آن که مطالعات وسیعی روی ساختار ملکولی و بوی آن ها انجام شده اما شناخت و پیش بینی
بو از روی ساختار شیمیایی آن بسیار سخت است چون مواد مختلف می توانند بوی کاملا مشابهی داشته باشند از طرف دیگر دو ماده با ساختار شبیه بوی متفاوتی را از خود نشان دهند. بخشی از بوهای نامناسب مانند بوی بد پا یا بدن به خاطر باکتری هاست. باکتری ها دوست دارند در مکان های تاریک و نمناک زندگی کنند و معمولا داخل کفشی که از عرق مرطوب شده است، یکی از بهترین مکان ها برای رشد و نمو باکتری هاست. آنها از سلول های مرده ی پوست و چربی موجود در عرق پا تغذیه و تکثیر می شوند و مواد بد بو را ایجاد می کنند. برای مثال بوی نامناسب پا ناشی از نوعی باکتری مخصوص به نام مایکروکاکوس سدنتاربوس است. این باکتری غیر از این که اسید بد بو از خود تولید می کنند ماده ی دیگری به نام ترکیب گازی سولفور از خود به جا می گذارند که بوی غیر قابل تحملی دارند.
امروزه به کمک فناوری های پیشرفته، هر روزه توانمندی انسان در مقابله با باکتری ها و ویروس های مضر بیشتر شده است. در راستای تحولات اخیر زندگی انسان، علم و فناوری نانو توسعه متنوعی یافته و تقریباً در همه رشته های علمی از جمله در حوزه از بین بردن بوهای نامطبوع و باکتریها پیشرفتهای زیادی کرده است.
یکی از اصلی ترین راهکارهای از بین برنده بوهای نامطبوع و باکتری ها در محیط شهری استفاده از فیلترهای مبتنی بر فناوری نانو می باشد. این فیلترها قابلیت نصب در هواسازها و دستگاه های تصفیه هوا و سیستم های حرارتی و برودتی را داشته ومی توانند هوای خروجی از این سیستم ها را تصفیه کنند. به این معنا که بوهای نامطبوع و باکتری ها را از بین ببرند. بدیهی است در این صورت محیط دلپذیرتری برای زندگی ایجاد می گردد. این فیلترها با نانوذرات مختلفی آغشته شده اند و معمولا هر نانوذره در فیلتر نقش خاص خود را انجام میدهد.

توضیح موارد مصرف و کاربرد

این نوع فیلترها در حوزه های و صنایع مختلف مانند صنعت سلامت و پزشکی، صنایع کشاورزی و دامپروری و بسته بندی، لوازم خانگی، آرایشی، بهداشتی، و نظامی کاربردهای مختلف و متنوعی دارد. تولید این فیلترها به لحاظ بازدهی بالا، عملی بودن ، و افزایش ظرفیت ها و مقرون به صرفه بودن از نظر اقتصادی و سازگاری با محیط زیست و ماندگاری بسیار زیاد، در مقایسه با دیگر روشهای بو بری ارجحیت دارد. استفاده از فناوری نانو برای از بین بردن بوهای نامطبوع و باکتریها در محیط شهری هر چند به تازگی مورد توجه زیادی قرار گرفته و رونق بسیاری پیدا کرده است. استفاده از کربن و نوع قدیمی آن یعنی خاکستر وذغال نیز بسیار رایج بوده است. ذغال به عنوان یک ماده جاذب وبوگیر قرن هاست که توسط بشر استفاده میشود. امروزه به مدد فناوری نانو ساخت ذرات نقره و همچنین کربن در ابعاد نانو میسر گشته است ذرات نانو نقره و ذرات ریز کربن فعال به ما این امکان را میدهند که با کمترین غلظت خاصیت ضد میکروبی بسیار قوی رادر کنار خاصیت بوگیری بالای ببینیم. غیر از صنایع مختلفی که این فیلتر ها میتواند کارایی منحصر به فردی داشته باشد، در محیط شهری نیز تاثیر بسزایی در افزایش کیفیت و سلام زندگی خواهد داشت. برای مثال کاربردهای این فیلترها در محیط های عمومی مانند متروها، اتوبوس های شرکت واحد، مدارس، مساجد، اماکن مذهبی، مهد کودک ها، اداره جات، خانه ها، سیستم های فاضلاب شهری و … می تواند هوای مطبوع و بدون بوهای آزاردهنده ایجاد نماید.

 

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید فیلترهای از بین برنده بوهای نامطبوع و باکتریها در محیط شهری

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک نانو فیلتر هوا ۲۹۱۹۵۱۲۴۰۷
کد آیسیک فیلتر هوا ۲۹۱۹۵۱۲۴۱۱

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید فیلترهای از بین برنده بوهای نامطبوع و باکتریها در محیط شهری

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی نانو فیلتر هوا ۸۴۲۱۳۹۹۰

بررسی اجمالی تکنولوژی و روش های تولید و عرضه محصول در کشور و مقایسه آن با دیگر کشورها

محلول نانوذرات نقره و کربن فعال به راحتی از منابع ایرانی در دسترس است. محلول نانوذرات تیتانیوم و نانو هیبرید و چراغ UV باید از خارج کشور تامین شود. شرکت نانوپاک پرشیا محلول نانوذرات تیتانیوم و نانو هیبرید را از کره شرکت نانو پک تامین کرده است. چراغ UV نیز از بازار که آن نیز از منبع چینی است، تامین شده است. محلول نانوذرات تیتانیوم ساخت مالزی، آلمان و ژاپن نیز به وفور در بازاروجود دارد.
درمورد ساخت مواد اولیه فیلترها همانطور که اشاره شد محلول نانو ذرات نقره و کربن فعال آن داخلی است. روشهای ساخت محلول نانوذرات نقره در کشور بیشتر از روش سل ژل است که روشی ارزان قیمت ولی دردسترس یا طیف وسیعی از اندازه ذرات نانو است. روش های دیگری نیز برای تولید نانوذرات نقره در جهان استفاده میشود که مهمترین آنها رسوب نانو ذرات به طور مستقیم (DND،( سنتز احیای شیمیایی (استفاده از نمک فلز و احیا کنندههایی مثل هیدرازین و سدیم بورو هیدرید، نیترات سدیم و …)، سنتز نانو ذرات نقره به روش انفجاری (مفتول فلزی در دستگاه با ولتاژ بالا و تحت خلا قرارمیگیرد و منفجر میشود) و روش های بیولوژیکی (تولید از لجن مس) می باشند. شرکتهای ایرانی غیر از پیام آوران نانو فردا نگر از روش سل ژل برای تولید نانو ذرات نقره استفاده میکنند. این روش نسبتا قدیمی بوده و تقریبا دانش فنی آن در اختیار اکثر محققان و آشنایان با فناوری نانو قرار دارد. شاید بعضی ظرایف کاری باشد که در عمل نیاز به تجربه و دانش عملیاتی است. محصول این روش معمولا کلویید نقره است که باید با عملیات مختلفی تبدیل به پودر شود یا به همان صورت کلوییدی مصرف گردد. در کشور ما به سختی میتوان پودر نانو ذرات نقره تولید کرد. دانش فنی تولید پودر در روش انفجاری در دستگاه های شرکت پیام آوران نانو فردا نگر وجود دارد که آن نیز نیاز به پمپ ها وفیلترهای خاص و ویژه دارد و چندان به راحتی به دست نمی آید.

بررسی کالاهای جایگزینی و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول

امروزه با پیشرفت تکنولوژی جایگزین مختلفی در فیلترها برای ایجاد خاصیت ضد بو و ضد باکتری کردن استفاده میشود. این جایگزین ها معمولا مواد شیمیایی مختلفی هستند که با توجه به شرایط محیطی مختلف از آنها استفاده میشود. معمولا نانوذرات مزیت های مختلفی دارند که مواد جایگزین فاقد آنها هستند. برای مثال سرعت بالای واکنش ضد بو یا از بین بردن باکتری ها، دوام طولانی و پایداری بیشتر و به تازگی قیمتهای رقابتی تر مزیت های نانو مواد در فیلترها هستند.

 

اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز

از شاخص های رفاه زندگی مردم عدم بوی نامطبوع در محیط اجتماعات مردمی است لذا این محصول برای احساس خوب مردم در جامعه ضروری است اما با توجه به جایگزین موجود جزء محصولات استراتژیک به حساب نمیآید.

کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول

در خصوص تولید این محصول نمی توان از کشوری به عنوان تولیدکننده و یا مصرف کننده نام برد. زیرا توزیع جغرافیایی شرکتها در بیش از ده کشور جهان وجود دارد. هر کشوری که نانوذرات نقره، نانوذرات تیتانیوم، کربن فعال و نانو هیبریدهای دیگر مانند نانوذرات مس تولید میکند می تواند فیلترهای هواسازها را به این مواد آغشته کرده و آنها را ضد بو و باکتری نماید. بعضی از کشورهای تولید کننده این نانوذرات شامل آمریکای شمالی، کشورهای اروپایی، تایوان، مالزی، چین، کره جنوبی و ژاپن. البته لازم به ذکر است که گرید نانوذرات تولیدی هر کدام از این کشورها متفاوت است. اما تقریبا همه این کشورها توان و فناوری تولید نانوذرات را در اختیار دارند. اطلاعات بعضی از شرکتهای تولیدی نانوذرات نقره یا تیتانیوم ضد باکتری برای آنتی باکتریال کردن سطوح در ادامه ذکر شده است. نانوذرات کربن که دربوگیری نقش زیادی ایفا می کنند نیز در اکثر کشورهای جهان قابل تهیه است

وضعیت واحد های فعال تولید فیلترهای از بین برنده بوهای نامطبوع و باکتریها در محیط شهری

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید فیلترهای از بین برنده بوهای نامطبوع و باکتریها در محیط شهری در کشور به تفکیک استان آمده است .

 

وضعیت واردات و صادرات فیلترهای از بین برنده بوهای نامطبوع و باکتریها در محیط شهری

نمودار واردات و صادرات فیلترهای از بین برنده بوهای نامطبوع و باکتریها در محیط شهری در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

 

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید فیلترهای از بین برنده بوهای نامطبوع و باکتریها در محیط شهری

ظرفیت تولید سالیانه : ۱۵۰۰۰۰۰ مترمربع
نرخ برابری دلار : ۱۷۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۸۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۷۵۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۶ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۳۰۰ میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۹ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)