طرح تولید وکیوم باتوم

وکیوم باتوم ماده اولیه تولید قیر و نفت کوره است و ۷۰ درصد ماده اولیه نفت کوره نیز VB است، همچنین بالای ۹۰ درصد تولید نفت کوره کشور در نیروگاه‌ها استفاده می‌شود.
مواد اولیه تولیدقیر که ناشی از ته ماند برج تقطیر در خلاء در پالایشگاه بجای میماند را وکیوم باتوم Vacuum Batuum(VB) میگویند. نفت خامی که در پالایشگاه در برج تقطیر به انواع مختلفی از مواد تبدیل میشود و این مواد در نقطه جوش های متفاوتی حاصل میگردند دارای ته ماندی شبیه قیر یا همان وکیوم باتوم است. در حال حاضر از روش های مختلفی در تبدیل وکیوم باتوم به قیر استفاده میشود و آنرا به عنوان خوراک تولید قیر میشناسند این ماده از هیدروکربن هایی با تعداد کربن بیش از ۳۵ عددتشکیل میشود و علاوه بر تولید قیر در برخی از تاسیسات تولید روغن پایه هم استفاده میشود.
ضمن اینکه بیشتر ماده اولیه نفت کوره و مازوت نیز از نفت وکیوم باتوم حاصل میگردد. مشخصات فنی و آنالیز VB اغلب به شرح جدول زیر است:


عبور هوا از درون وکیوم باتوم در داخل برج قیر که در اینصورت فرآیند اکسیداسیون حاصل میشود به خواص و گرانروی آن بهبود یابد و سبب میگردد در مولکول های مالتن به مولکول آسفالتین تغییر یابد که موجب میگردددرجه نفوذ کاهش یافته و نقطه انرسی افزایش یابد و قیرها با درجه نفوذ حاصل میگردد Penetration grade بر حسب اینکه میزان هوادهی چقدر باشد مقدار درجه نفوذ کاهش یا افزایش می یابد. در نتیجه هوادهی خواص ته مانده بهبود یافته و مهمترین اثری که دمیدن هوا بر روی وکیوم باتوم دارد تبدیل شدن مولکولهای سبک مالتن به مولکول های سنگین تر یعنی آسفالتن است که این تبدیل موجب میگردد درجه نفوذ آن و نقطه نرمی بیشتر شود. دمای وکیوم باتوم در داخل برج تولید قیر ۲۴۰ تا ۳۲۰ درجه سلسیوس است.
همان طور که اشاره شد وکیوم باتوم قادر به مقاومت در برابر بارها و فشارهای دینامیکی و مکانیکی نمیباشد و بایستی اصلاحات لازم بر روی آن صورت پذیرد. برخی از روش های آزمون وکیوم باتوم بشرح ذیل است:

وضعیت فعلی قیر و وکیوم‌ باتوم در بازار

پس از ۶ ماه که بازار قیر آرام بود یک دفعه حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان قیمت VB (خوراک تولید قیر) را بالا بردند. این نکته نیز مهم است که ۸۳ درصد قیمت فروش قیر را به شرکت نفت، ۴ تا ۵ درصد نیز برای تولید و حدود یک درصد قیمت فروش را برای آلایندگی به محیط زیست داده میشود، بنابر این ۹۰ درصد قیمت به آنها بر می‌گردد و ۱۰ درصد برای تولید کننده باقی می‌ماند.
از این ۱۰ درصد، هزینه‌های تولید، مالیات و اداره شرکت را باید تأمین کرد. بر این اساس وقتی قیمت VB که از پالایش و پخش خریداری می‌شود افزایش یابد، قیمت قیر نیز باید افزایش پیدا کند.

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید وکیوم باتوم

کد آیسیک وکیوم باتوم۲۳۲۰۴۱۲۴۱۰

وضعیت واحد های فعال تولید وکیوم باتوم

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده وکیوم باتوم در کشور به تفکیک استان آمده است .

خلاصه بررسی اقتصادی طرح تولید وکیوم باتوم

ظرفیت تولید سالیانه : ۴۰۰۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۱۴۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۰۰۰۰ مترمربع
زیربنای ساختمان ها : ۳۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۴۵ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۴۵ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۳۲ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۴۵ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۲ امتیاز)