تولید پولکی و شکر پنیر

شکرپنیر محصولی است که از تغلیظ مخلوط شکر و آب تولید شده و همچنین طعم دهنده‌های طبیعی مانند پودر هل، پودر نارگیل و… به آن افزوده می‌گردد و سوغات شیرین بجنورد است. یکی از مزایای این محصول نسبت به قند، شیرینی کمتر آن است، بنابراین برای تضمین سلامت جسمی گزینه مناسب‌تری خواهد بود. امروزه پولکی اصفهان در طعم‌های متنوعی درست می‌شود و همین موضوع باعث شده مورد توجه سلایق مختلف قرار گیرد. پولکی زنجبیلی، زعفرانی، نارگیلی، لیمویی، نعنایی و … انواع پولکی اصفهان هستند که در هر یک از نوعی طعم دهنده مخصوص استفاده می‌شود. بجز استان اصفهان، در استان های دیگری که از لحاظ شرایط آب و هوایی مشابه هستند نیز پولکی تولید می گردد. در واقع پولکی نوعی آبنبات می باشد که به خاطر شباهت فراوان آن به سکه، در زمان قدیم به آبنبات پولکی معروف بوده است. ولی به مرور زمان این اصطلاح کوتاه شده و به پولکی تبدیل گردیده است. پولکی نسبت به قند عوارض کمتری دارد و برای سلامتی دندان مضر نیست ، البته به شرط آنکه بولکی جویده نشود.پولکی میتواند انواع مختلفی داشته باشد. با طعم ها و رنگ های مختلف که افراد بنا بر سلیقه خود آن را انتخاب میکنند.معمولا آن را با چای مصرف نموده و باور عمومی ‌بر این است که آسیب کمتری به دندان‌ها وارد می‌آید (البته اگر جویده نشود) و به علت شیرینی کمتر، برای بدن کم‌زیان‌تر است.

میزان کالری و ارزش غذایی

چای را می‌توانید به جای قند با پولکی صرف کنید. پولکی دارای کلسترول، چربی اشباع و سدیم بسیار کمی بوده و شیرینی آن نسبت به قند کمتر است، ولی طعم مطلوب آن ممکن است باعث تشویق شما به استفاده بیشتر آن شود. در هر حال ۱۰۰ گرم پولکی ۳۱۳ کالری دارد و ارزش غذایی آن در زیر ارائه شده است:
ارزش غذایی ۱۰۰ گرم پولکی
چربی کل ۱.۷ گرم
کلسترول ۰ گرم
کربوهیدرات ۷۵.۷ گرم
سدیم ۲ میلی گرم
قند ۷۴.۷ گرم
پروتئین ۰.۶ گرم

نکات مهم و اصولی در تهیه پولکی

مراقب باشید مایه پولکی بیش از حد حرارت نبیند، حرارت زیاد باعث ایجاد طعم سوختگی و تلخ در پولکی می‌شود.
سرکه مورد استفاده برای تهیه پولکی باید سرکه سفید باشد.
اگر پولکی به اندازه کافی حرارت نبیند، ترد و شکننده نمی‌شود.
اجازه دهید پولکی کاملا سرد شود، سپس از روی فویل جدا کرده و در ظرف دردار قرار دهید. اگر پولکی‌ها کاملا سرد نشده باشند پس از قرار گرفتن در ظرف، به هم می‌چسبند.
افزودن سرکه به آب و شکر ضروری است و مانع شکرک زدن پولکی می‌شود.
میزان کنجد را بسته به ذائقه خود می‌توانید کم و زیاد کنید.

انواع پولکی

شامل: پولکی ساده و پولکی همراه با انواع مغزها و اسانس‌ها یا میوه‌ها می‌باشد.
پولکی ساده
از یک مخلوط پخته شده از مواد اصلی تهیه می‌شود.
پولکی غیر ساده
عبارت است از یک مخلوط پخته شده از مواد اصلی و یکی از مواد (شامل: پودر نارگیل، مغز پسته، زرشک، مغز بادام، لیمو‌ترش یا لیمو‌عمانی خرد شده، زعفران و وانیل) که میزان آن مطابق با حداقل درصد تعیین شده در این استاندارد باشد.
پولکی طعم‌دار
عبارت است از مخلوط پخته شده از مواد اصلی به همراه مواد طعم دهنده مجاز خوراکی.

مواد متشکله در تهیه پولکی

مواد اصلی شامل: شکر، آب و اسید‌های آلی مجاز خوراکی و مواد اختیاری شامل: انواع مغزها، زعفران، پودر لیموترش، وانیل و مواد طعم دهنده مجاز خوراکی می‌باشد.
مواد لازم
شکر، آب، سرکه انگور ، زعفران حل شده در آب جوش

مکان تولید شکر پنیر

یک مدیر خوب باید بداند چه مکانی برای تولید محصولش بهتر است. برای تولید کردن شکر پنیر با کیفیت برتر ابتدا بایدساختمان و تجهیزات مناسبی داشته باشیم و باید دقت داشته باشیم که نوع ساختمان کاملاً بهداشتی و به دور از هرگونه آلودگی باشد و حتماً به تأیید کارکنان بهداشت برسد . کف و دیوار ساختمان باید سنک فرش شده و سقف آن بدون ترک خوردگی باشد و ساختمان مورد نیاز من باید دارای برق سه فاز و آب لوله کشی و گاز یا مجهز به مخزن نفت باشد.
استفاده کردن از گاز بسیار مناسبتر است چون بدون آلودگی وبدون دود و بو است و تأثیر بسیار زیادی در سفیدی محصول دارد .ساختمان باید دارای دستگاه تهویه هوا و یک سیستم خنک کننده باشد چون در فصل گرما گرمایی که از اجاق گاز حاصل میشود دمای ساختمان را ۱۰ درجه بالا میبرد .

وسایل و تجهیزات مورد نیاز تولید شکر پنیر

۱- پاتیل
دیگی مسی است که باید از جنس مس باشد چون مقاومت مس نسبت به دیگر فلزهادرمقابل آتش زیاد است و به راحتی تمیز میشود .
۲- دم در سایزهای مختلف
تولید کننده باد است و در روشن کردن اجاق گاز یا کوره به کار میرود و با گاز مخلوط میشود تا از دود کردن جلوگیری کرده و کوره با فشار بسوزد .
۳-سنگ
از جنس آهن است که در متراژ ۳*۱ ساخته میشود و درزیر آن آب لوله کشی تعبیه شده که از یک طرف آب سرد به آن وارد میشود و ازطرف دیگر آب داغ خارج می شود و تا خنک شدن شیره این کار ادامه دارد.
۴- سفید کن
دستگاهی دست ساز و بسیار قوی است که مجهز به دینام سه فاز و باقدرت ۷ اسب بخار که شیره زرد و خنک شده شکر پنیر را با کشش های قدرتی خود سفید و سفید میکند.
۵-دستگاه توپی
دستگاهی که در قالبهای مختلف ( چهار گوش، بادامی ، فندوقی )که آن هم مجهزبه چرخ دنده و دینام و تسمه است .
۶- گردون مسی
دستگاهی که مجهز به گردون مسی است و شکر پنیر خنک شده در آن ریخته میشود تا مواد آخر به آن اضافه شود و در حالی که گردون میچرخد خشک و خالی میشود .
۷-اجاق گاز
در تولید های صنعتی به جای استفاده از اجاق از کوره استفاده میشود که ازسنگ نسوز ، خاک نسوز،پودر سنگ و رویه چدنی ساخته میشود .

مواد لازم برای تولید شکر پنیر

۱-شکر : باید از بهترن نوع آن باشد دارای تصفیه خوب ، کریتالی با دانه های نسبتاً درشت
۲-آب : آبی که در تولید شکر پنیر به کار برده میشود باید خالص وکاملاً شیرین باشد چون اگرناخالصی در آن باشد تولید را به مشکل می اندازد.
۳- اسید سیتریک : برای قوام پیدا کردن مواد از اسید سیتریک استفاده میشود تا در حین تولید به اصطلاح شکرک نزند .
۴- روغن مایع و لسیتین : این دو ماده را با هم مخلوط میشوند برای اینکه شیره نچسبد.
۵- اسانس خوراکی مایع : این ماده را از قنادی ها تهیه میشود و اضافه کردن آن در مرحله سفید شدن انجام میشودو برای هر تکه شکرپنیر یک پیمانه استفاده میشود. تهیه همه این مواد به سادگی در همه نقاط کشور یافت میشود.
نحوه مخلوط مواد
اول از همه اجاق یا کوره روشن میشود و پاتیل روی آن قرار میگیرد و آب مورد نیاز را که در بالا به آن اشاره کردیم در داخل پاتیل ریخته میشود و بعد یک کیسه شکر ۵۰ کیلویی داخل پاتیل میریزم و با یک چوب نسبتا ً بلند و تمیز آب و شکر را آنقدر هم میزنیم تا حل شود در این لحظه آب شروع به جوشیدن میکند تقریبا ٌ بعد از ۱۰ دقیقه – بعد از اینکه این دو مواد جوشید و کاملاً رقیق شد – ( یعنی شکر کاملاً حل شد )یک قاشق اسید سیتریک به آن اضافه میکنیم و صبر میکنیم که آبی که به آن اضافه کرده بودیم بخار شود و شیره اصلی شکر پنیر به دست آید وقتی که مواد کمکم سفت شد در جه اندازه گیری حرارت را داخل آن می اندازیم و صبر میکنیم که درجه به اندازه ۱۴۰ درجه سانتیگراد بالای صفر برسد و در این درجه کوره را خاموش میکنیم و بعد پاتیل را برداشته و روی سنک به اندازه کافی میریزیم بعد از اینکه شیره را روی سنگ ریختیم منتظر میمانیم که این مواد خنک شود و بعد آنرا با به روی هم انداختن به شکل خمیری بدست آورده و آن رابه سه تکه تقسیم میکنیم و یکی از آن تکه را که زرد رنگ است بر روی سفید کن می اندازیم تا اینکه تکه زرد رنگ را سفید کند بعد یک پیمانه اسانس داخل آن میریزم ( تقریباٌ مانند پشمک میشود) بعد از اینکه سفید شد آنرا از دستگاه جدا میکنیم و بعد از اینکه روغن لسیتین مخلوط شده را بر روی آن بوسیله اسفنج به تمام سطح آن میکشیم که وقتی داخل قالب رفت نچسبد و بعد از عبوردادن خمیر از قالب بر روی میز قرار داده و هواکش را روشن میکنیم تا این مواد بدست آمده خنک شود بعد از خنک شدن آنها را به وسیله دست تکان میدهیم تا از همدیگر جدا شود بعد از این کار آنها را داخل دیگ گردون میریزم و مقداری شیره که از قبل موقع جوشیدن از آن برداشته بودم به آن اضافه میکنیم و منتظر می مانم تا این مواد با چرخیدن گردون خشک شود و بعد این مواد بدست آمده را بر روی میز دیگر میریزیم و بعد از خشک شدن آن را داخل نایلونهایی که ۵ کیلویی هستند میریزیم و درآنرا با نخ میبندم تا شکر پنیر بعد از ساعاتی کاملاً نرم شود و به مصرف کننده تحویل داده شود .

مناطق مناسب برای تولید شکر پنیر

برای تولید شکر پنیر باید منطقهای که مناسب برای تولید هست را پیدا کنیم یعنی یک مدیر تولید موفق باید بدان در چه منطقه ای تولیداتش بهتر است . این محصول اصلاً در شمال کشور بدست نمی آید و اگر هم بدست آید با اشکال بسیار نا مناسب است .

میزان تولید و تعداد کارکنان درتولید پولکی وشکر پنیر

میزان تولید این محصول بستگی به شرایط محیط و مدیریت آن دارد . برای تولید بیشتر باید همه نکاتی که در بالا به آن اشاره کردیم مثل نوع ساختمان و تجهیزات و… را رعایت کنیم در این صورت میزان تولید در هر بار یعنی در هر ۲۰ دقیقه ۵۰ کیلو است که اگر پشت سرهم اتفاق بیفتد در هر روز ۱۵۰۰ کیلو بدست می آید تعدادکارکنان در یک کارخانه شکر پنیر سازی حداقل ۴ نفر میباشد که حتماً ۲ نفر آنها به صورت حرفه ای و ۲۰ نفر دیگر مبتدی می باشند و معمولاً تعداد نفرات بسته به نوع کارخانه دارد و وسعت آن دارد هر چه کارخانه بزرگتر نیروی انسانی بیشتر و حداکثر به ۸ نفر میرسد .

هزینه‌های تولید پولکی و شکر پنیر

هزینه تولید به نوعی وابسته به قیمت شکر است .به‌طور کلی قیمت شکر به‌صورت روزانه و نقدی محاسبه می‌شود اما هزینه‌های جانبی که شامل طعم‌دهندگان، کارگر، گاز، آب، برق، مالیات، بیمه و ماشین‌آلات تقریبا حدود ۱۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم است،
عمده مشکل تولیدکنندگان پولکی وشکر پنیر نبود ثبات قیمتی در شکر است و دیگر عامل نگران‌کننده موضوع گردش مالی است چون براساس عرف موجود بازار، پولکی و شکر پنیر تولید شده وقتی به عمده‌فروش‌ها تحویل داده می‌شود معمولا تسویه‌حساب ۲۰ روزه دارد و متاسفانه تمام خریدها نقدی است که این موضوع باعث خواب بسیار بالای سرمایه می‌شود.

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید پولکی و شکر پنیر

کد آیسیک شکر پنیر ۱۵۴۳۴۱۲۴۲۰

معرفی کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید پولکی و شکر پنیر

کد تعرفه گمرکی شکر پنیر ۱۷۰۴۹۰۰۰

وضعیت واردات و صادرات تولید پولکی و شکر پنیر

در نمودار زیر وضعیت واردات و صادرات شکر پنیر در کشور به تفکیک سال آمده است .

وضعیت واحد های فعال تولید پولکی و شکر پنیر

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده شکر پنیر در کشور به تفکیک استان آمده است .

خلاصه بررسی اقتصادی طرح تولید پولکی و شکر پنیر

ظرفیت تولید سالیانه : ۲۰ تن
نرخ برابری دلار : ۱۴۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۰۰۰ مترمربع
زیربنای ساختمان ها : ۸۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۵ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۵۰۰ میلیون تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۳۰۰ میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۰ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۲ امتیاز)