تولید چرم مصنوعی

چرم مصنوعی (چرم صنعتی) یکپارچه یا پرداخت برای جایگزین کردن چرم در زمینه‌هایی مانند اثاثه یا لوازم داخلی، لباس، کفش و پارچه و دیگر استفاده‌ها در نظر گرفته شده‌است، برای , چرم، در زمینه‌هایی مانند اثاثه یا لوازم داخلی، لباس، کفش و پارچه و دیگر استفاده می‌کند که در آن پرداخت چرم-مانند لازم است اما جنس اصلی گران یا غیرقابل استفاده به دلایلی اخلاقی است. تولید مصنوعی «چرم ها» به تازگی تکامل یافته‌است. به طوری که یک پوسته لایه پوشش در بالای یک پلیمر مصنوعی مخلوط قرار می‌گیرد.چرم‌های مصنوعی،از پلاستیک‌ ساخته شده و معمولاً در پوشاک و پارچه‌ها استفاده می‌شود. چرم مصنوعی تحت نام‌های زیادی فروخته می‌شوند از جمله “چرم مصنوعی”، “چرم صنعتی”، “چرم غیر طبیعی”، “چرم PU” و …

انواع چرم مصنوعی

چرم مصنوعی منفذ دار
چرم‌های مصنوعی منفذ دار یک گروه از چرم‌های مصنوعی با قابلیت «تنفس» هستند که از یک پوشش پلاستیکی (معمولاً پلی اورتان) چرم جایگزین‌های ساخته شده از یک پوشش پلاستیکی (معمولاً پلی اورتان) در یک لایه پایه فیبر (معمولاً یک پلی استر).
کورفوم
اولین چرم مصنوعی منفذ دار کورفوم بدبخت دوپونت بود که در سال ۱۹۶۳ در نمایشگاه کفش شیکاگو معرفی شد. کورفوم قطعه مرکزی در غرفه دوپونت در نمایشگاه جهان نیویورک در سال ۱۹۶۴ در شهر نیویورک بود. مزیت‌های اصلی آن نسبت به چرم طبیعی، شد محور DuPont غرفه در سال ۱۹۶۴ نمایشگاه جهانی نیویورک در شهر نیویورک است. آن مزیت عمده بیش چرم طبیعی دوام و پرداخت بسیار براق آن بود که به سادگی می‌توانست با یک لباس مرطوب تمیز شود. بدی‌های آن سختی آن بود که با پوشیدن کم نمی‌شد، و دوام آن و آن بالا براق پایان است که می‌تواند به راحتی تمیز با عدم قابلیت تنفس خوشایند، و اشتباه گرفتن راحت با محصولات غیر منفذ دار ارزان دیگر بود. دوپونت کورفوم را در مکان خود در هیکوری قدیم، تنسی، از سال ۱۹۶۴ تا سال ۱۹۷۱، تولید کرد. بعد از صرف میلیون‌ها دلار بازاریابی محصول به تولیدکنندگان کفش، دوپونت کورفوم را در سال ۱۹۷۱ از بازار بیرون کشید و حقوق آن را به یک شرکت در لهستان فروخت. امروزه کورفوم همچنان در برخی محصولات، همچون زین سوارکاری محکم و … استفاده می‌شود. کفش‌های کورفوم همچنان در جاهای رسمی که کفش‌های براق قابل توجه اند، محبوب‌اند.
چرم
چرم یک شکل از چرم مصنوعی ساخته شده با پوشش پارچه با پایه پلاستیکی است. پارچه می‌تواند از یک فیبر طبیعی یا مصنوعی ساخته شود آنگاه با یک لایه PVC پوشانده شود. چرم صحافی جلد کتاب‌ها و دوربین‌های قرن ۲۰ ام مثال‌های خوبی از چرم هستند. انواع مختلفی از پوشاک‌های چرمی نیز، وجود دارد. یکی از بدی‌های پلاستیک «چرم» این است که متخلخل نیست و نمی‌گذارد هوا از آن عبور کند؛ بنابراین عرق می‌تواند انباشته شود اگر برای لباس، روکش صندلی ماشین و … استفاده شود. یکی از مزایای اصلی آن، بخصوص در ماشین‌ها، این است که سرویس کمتری در مقایسه با چرم نیاز دارد و به راحتی نمی‌شکند و محو نمی‌شود.

جایگزین‌های پایه گیاهی چرم

چرم چوب پنبه: جایگزین طبیعی ساخته شده از پوست درخت بلوط چوب‌پنبه‌ای.
چرم اقیانوسی: چرم ساخته شده از اشنه دریایی
پیناتکس: ساخته شده از برگ‌های آناناس

مزایای چرم مصنوعی در مقایسه با چرم طبیعی

چرم مصنوعی در مقایسه با چرم طبیعی دارای برتری‌هایی است. این موارد عبارت‌اند از:
صرفه اقتصادی: چرم مصنوعی معمولاً ارزان‌تر از چرم طبیعی است.
دوام: چرم مصنوعی بسیار بادوام‌تر از نوع طبیعی است. این خاصیت باعث می‌شود که چرم مصنوعی در برابر خراش‌هایی که چرم واقعی نمی‌تواند آن‌ها تحمل کند، مقاومت کند.
تعمیرات کم: مواد چرم مصنوعی معمولاً می‌تواند با یکپارچه و آب گرم تمیز شوند. برخلاف چرم واقعی، رطوبت را در خود نگه نمی‌دارد، بنابراین مواد چرم مصنوعی پوسته‌پوسته و یا ترک‌خورده نمی‌شود. برخی از چرم‌های مصنوعی جدید عملکردی دارند که می‌توان لکه‌های جوهر، مایع و مواد غذایی را تنها با یکپارچه خشک از روی آن‌ها پاک کرد.
کیفیت طبیعی: چرم مصنوعی با اصلاح دانه، رنگ و بافت، اصلاح شده و بهبود یافته است تا یک ظاهر بصری عالی و با کیفیت چرم طبیعی را دارا باشد.
ظاهر با ثبات و مقاوم: چرم مصنوعی یک ظاهر یکنواخت دارد.
مد روز: چرم مصنوعی قابلیت این را دارد که روی آن طرح‌ها را چاپ کرد و انواع متنوعی از بافت‌ها و الگوها را ارائه داد . علاوه بر این، چون پوست مصنوعی یک ماده مصنوعی است، می‌توان رنگین‌کمان رنگ را از جنس آن تولید کرد و محدود به چندرنگ خاص نیست. با استفاده از ویژگی چرم مصنوعی می‌توان قدم‌های امیدوارکننده و رو به جلو در صنعت مد برداشت و همچنین در هنگام طراحی مبلمان داخلی و تجاری آزادی بیشتری به طراحان دکوراسیون داد.
آسان برای کار: برش و دوخت چرم مصنوعی آسان‌تر از چرم طبیعی است. علاوه بر این، جای سوزن معمولاً کمتر جلب‌توجه می‌کند و نخ‌های کرکی با پارچه چرم مصنوعی بیشتر سازگار هستند و یکپارچه می‌شوند.

اهمیت استراتژیکی چرم مصنوعی در دنیای امروز

چرم مصنوعی به عنوان جایگزین چرم طبیعی در بسیاری از صنایع در حجم بیشتر و محدوده ی وسیع تری به نسبت چرم طبیعی مورد استفاده قرار می گیرد علت استقبال زیاد از چرم مصنوعی به نسبت چرم طبیعی پیچیدگی فرایند تولید، میزان بالای مصرف انرژی در حین تولید، محدودیت حجم تولید و قیمت تمام شده ی چرم طبیعی به نسبت کالای معادل مصنوعی می باشد، از طرفی کیفیت مطلوب چرم مصنوعی، حجم تولید و قیمت نهایی کمتر که پاسخ گوی نیاز اکثر مصرف کنندگان است شرایط را برای تولید این کالا در حجم زیاد و کاربرد در صنایع گوناگون و موارد متنوع تسهیل می کند.

بررسی اجمالی تکنولوژی و روش تولید چرم مصنوعی

به طور کلی برای تولید چرم مصنوعی دو روش وجود دارد که با نام های تر و خشک شناخته میشوند.
روش خشک :
از روش خشک برای پوشش دهی قطعات توخالی با شکل ظاهری پیچیده استفاده می گردد، در این فرایند تولید ابتدا قطعه ی مورد نظر در کوره حرارت می بیند تا به دمایی حدود ۵۰۰ درجه ی سانتیگراد برسد سپس قطعه از محل کوره به محل پوشش دهی منتقل میشود و در این فاصله دمای آن کاهش می یابد، قطعه پس از رسیدن به دمای از پیش تعیین شده وارد محفظه ای که قابلیت چرخش در جهت های مختلف را داشته و از پودری خشک که شامل DOP و PVC(E) ، پایدار کنندهی حرارتی، پرکننده، رنگدانه و مواد دیگر بوده پر است می شود، پس از قرار گرفتن قطعه در داخل محفظه و بسته شدن در آن، محفظه شروع به چرخش با سرعت زیاد در جهت های مختلف می کند پس از گذشت زمان مشخص قطعه که پودر PVC به علت دمای بالا به تمام سطح آن چسبیده از محفظه خارج شده و خنک می شود، این روش به slush moldin نیز شهرت دارد و برای پوشش دهی داشبرد اتومبیل از این روش استفاده میشود .
روش تر:
اساس روش تر برای تهیه ی ورق های منعطف و چند لایه مورد استفاده قرار گرفته بر coating استوار بوده و بنا به نوع مواد شیمیایی لایه های رویین قابل بررسی در دو دسته ی زیر میباشد .

ماشین الات و تجهیزات مورد نیاز تولید چرم مصنوعی

مخزن ذخیره مواد با حداقل ظرفیت ۲۵۰۰لیتر
میز برش و کنترل پارچه
Mixer پروانه ای
آسیاب ۳ رول
دستگاه تزریق
دستگاه coating
سیستم نقش زنی یا mboss
واحد ذخیره ی محصول جهت بسته بندی
قسمت بسته بندی و برش

مواد اولیه عمده مورد نیاز تولید چرم مصنوعی و نحوه تامین آن

از جمله مواد اولیه ای که در تولید چرم مصنوعی مورد استفاده قرار می گیرند و بیشترین درصد وزنی کالا را شامل می شوند می توان به پلی وینیل کلراید emulsion روغن DOP و کربنات کلسیم اشاره کرد که در این بین قیمت نهایی چرم توسط روغن DOP و ( PVC(E تعیین می گردد. هر چند پلی وینیل کلراید suspention در داخل کشور تولید می شود اما تکنولوژی تولید نوع emulsion آن در داخل کشور وجود ندارد و پتروشیمی الغدیر در حال راه اندازی خط تولید (PVC(E میباشد. به همین خاطر تولید کنندگان چرم مصنوعی (PVC ( E مورد نیاز خود را از دیگر کشورها مانند کره و یا روسیه خریداری می کنند هر چند و در آینده ای نزدیک امکان تهیه ی این ماده از داخل کشور فراهم می گردد. همانطور که اشاره شد (E(PVC ،روغن DOP ،و کربنات کلسیم مهمترین مواد اولیه این طرح میباشند که بیشتر از استانهایی نظیر تهران و استان های مرکزی قابل تامین هستند، و سایر تجهیزات مورد نیاز نیز در استانهایی مانند تهران قابل تامین است .

کد تعرفه گمرکی چرم مصنوعی

چرم مصنوعی در مفاهیم مختلفی به کار می رود. ممکن است هدف چرم دوباره ساخته شده (یعنی ضایعات چرم طبیعی که مجدداً بازیافت شده است) باشد. در این حالت مشمول ردیف تعرفه ۴۱۱۵ می شود. ولی آن چیزی که مصطلح است و در بازار تحت عنوان نبوک و یا اسامی دیگر نامیده می شود، یک لایه پارچه است که روی آن با مدادپلاستیکی آغشته، روکش شده و یا مطبق می شود که در این حالت مشمول ردیف ۵۹۰۳ می شود که اگر مواد پلاستیکی روکش از پلی اورتان(PU) باشد مشمول ردیف ۵۹۰۳۲۰۰۰می باشد که ۲۲ % حقوق ورودی و ۸% مالیات ارزش افزوده است. ضمناً به احتمال قوی مشمول گروه ۱۰ می باشد که واردات آن با ارز متقاضی (ارز آزاد) مجاز و سود بازرگانی آن دو برابر (یعنی حقوق ورودی ۴۰% ) خواهد بود. در این مورد ( مشمول در گروه ۱۰) می توان از سازمان توسعه تجارت (اداره کل ثبت سفارش) استعلام نمود.

وضعیت واردات و صادرات چرم مصنوعی

در نمودار زیر وضعیت واردات و صادرات چرم مصنوعی در کشور به تفکیک سال آمده است .

بررسی مصرف محصول

​در بازار داخل تقاضا برای محصولات چرمی زیاد است و برای پاسخگویی به این نیاز واردات صورت می گیرد.

از عمده کشورهای تولید کننده ی چرم مصنوعی می توان به آلمان، فرانسه، ایتالیا، انگلیس، سوید، چین و ترکیه اشاره کرد، و همچنین از عمده مصرف کنندگان این محصول می توان به آذربایجان، گرجستان، ارمنستان و عراق و ترکیه را نام برد، جدولی که در انتهای ضمیمه گشته شامل میزان و ارزش دلاری واردات از سایر کشورها به ایران و صادرات این کالا به دیگر کشورها از سال ۲۰۰۱ الی ۲۰۰۵ میلادی و سهم هر یک از این کشورها در واردات یا صادرات می باشد، طبق این آمار در سال ۲۰۰۱ میزان صادرات این کالا فقط ۲۹۰۰۰ تن بوده که در سال بعد با پیشرفت قابل توجه ۶۷۲ درصدی افزایش یافت و پس از آن مقدار صادرات انواع چرم مصنوعی روندی تقریبا ثابت داشته البته در این میان سهم صادرات چرم بر پایه ی PVC به نسبت سال های پیش افزایش یافت .

به طور کلی صادرات این محصول دارای شرایط خاصی نمیباشد و میزان صادرات این محصول بستگی به استقبال مصرف کنندگان خارجی این کالا به تولیدات داخل کشور دارد .

خلاصه بررسی اقتصادی طرح تولید چرم مصنوعی

ظرفیت تولید سالیانه : ۲۰۰۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۱۴۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۳۵۰۰ مترمربع
زیربنای ساختمان ها : ۲۰۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۴.۲ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۲ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۴ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۲ امتیاز)