تولید کاغذ از سنگ

کمبود کاغذ در کشور امروز دیگر بر همگان مشخص و محرز است،‌ ایران با وجود چندین کارخانه تولید کاغذ در ایران وابستگی شدیدی به واردات کاغذ چاپ و تحریر دارد،‌ اگرچه در سال‌های اخیر در زمینه تولید کاغذ سلولزی و بسته‌بندی موفقیت‌هایی داشته‌ایم و امروز در این زمینه خودکفا شده‌ایم اما با توجه صرف به این بخش از تولید کاغذ چاپ و تحریر و روزنامه باز مانده‌ایم.
مهمترین دلیل بازماندن از تولید کاغذ چاپ و تحریر اولا نبود مواد اولیه مناسب و در دسترس و دوما نبود فرهنگ استفاده از کاغذ داخلی در سال‌های اخیر بوده است.
اما چندی است که خبرهایی یکی پس از دیگری از افتتاح کارخانه‌های تولید کاغذ از سنگ به گوش می‌رسد،‌ کارخانه‌هایی که به تولید کاغذ از کربنات کلسیم می‌پردازند.
با راه اندازی یک واحد تولید کاغذ سنگی، سالانه میتوان از مصرف ۵۹۰۰ لیتر آب، ۱۶میلیون BTU انرژی و همچنین تولید ۱۵۰ کیلوگرم مواد زائد جامد، ۱۹ کیلوگرم فاضلاب صنعتی و ۹۰کیلوگرم کربن جلوگیری کرد. ضمن اینکه با تولید هر تن کاغذ سنگی از قطع شدن ۱۶ اصله درخت نیز ممانعت میشود.
بدیهی است: اگر به جای استفاده از چوب درخت (که در شرایط کنونی کشور ما بسیار کمیاب و ارزشمند است) از خرده های سنگ آهک باقی مانده در کارخانه های سیمان سازی برای تولید کاغذ استفاده کنیم (که بوفور و با قیمتی بسیار ارزان در دسترس است) و همچنین هیچگونه آب و اسیدی نیاز نداشته و ۱۶ میلیون BTU برق کمتری مصرف کنیم، هزینه های تولید به خودی خود کاهش می یابد.
اما کاهش هزینه های تولید کاغذ سنگی به معنای پایین تر بودن قیمت کاغذ سنگی به نسبت کاغذ های سلولزی نمی باشد.
در حال حاضر قیمت کاغذ سنگی به(ماشین آلات خط تولید کاغذ سنگی )این دلیل که بسیار کمتر از دیگر کاغذ ها مصرف شده و تولید کنندگان محدودی دارد، از دیگر کاغذ ها بیشتر است. اما در صورتی که عرضه و تقاضا کاغذ سنگی در بازار بیشتر شود، قیمت آن با دیگر کاغذ ها برابر و حتی پایین تر از آنها خواهد بود.

۳.۵/۵ - (۲ امتیاز)