راهنمای تعیین استراتژی برای تامین مالی کسب‌وکارهای نوپا

استراتژی تامین مالی برای استارتاپ و کسب‌وکارهای نوپا موضوعی است که برای تدوین آن باید زمان و هزینه مناسبی صرف کرد. زیرا هیچ سرمایه‌گذاری بدون اطلاع از برنامه مدون کسب‌وکار شما، پول خود را صرف ارتقاء آن نمی‌کند.
جذب سرمایه‌گذار دقیقا به چه معناست؟
استراتژی تامین مالی برای استارتاپ یا یک کسب‌وکار نوپا، سرمایه اولیه‌ای که شما از دوستان، اعضای خانواده و خلاصه نزدیکان قرض گرفته‌اید را در رده جذب سرمایه و جلب نظر سرمایه‌گذاران به حساب نمی‌آورد. برای جذب یک سرمایه‌گذار فعال در حوزه مرتبط با فعالیت استارتاپ شما، باید بتوانید با دلایل منطقی آن شخص را مجاب به صرف دارایی‌های خود در پروژه‌تان بکنید. اما برای این کار یک پیش‌نیاز را حتما لازم دارید. آن پیش‌نیاز عبارت است از: «تدوین یک استراتژی تامین مالی». باید پیش از هر کسی خودتان پروژه را مثل کف دست‌‌تان بشناسید و به ابعاد مختلف نیازمندی‌هایش اندیشیده باشید. باید بدانید از چه نقطه‌ای قرار است به کجا برسید و در این راه چه هزینه‌هایی خواهید داشت. اما نگران نباشید برای اینکه بتوانید شناخت دقیقی از استارتاپ خود پیدا کنید، نیاز دارید تنها به چند پرسش ساده به طور دقیق پاسخ بدهید.

اول: به چه دلیل به دنبال سرمایه هستید؟
دوم: چه کسانی می‌توانند سرمایه‌گذار خوبی برای شما باشند؟
سوم: در حال حاضر و طی میان‌مدت و بلندمدت به چه میزان سرمایه نیاز دارید؟
چهارم: آیا سرمایه طی زمان‌بندی مد نظر شما به دست‌تان خواهد رسید؟
پنجم: فرآیندی که قصد دارید از طریق آن نظر سرمایه‌گذار را جلب کنید چه تعریفی دارد؟
استراتژی تامین مالی

باید پیش از هر چیز استارتاپ و کسب‌وکار نوپای خود را به دقت ارزیابی کنید. به این معنا که نحوه مدیریت، شاخص عملکرد، وسعت بازار و ریسک را برای کسب‌وکارتان به دست بیاورید.
ضروری است یک طرح پیش‌نویس تهیه کرده و برخوردار از استراتژی اولیه باشید. این راهبرد اولیه می‌تواند در میانه راه جرح و تعدیل شود، اما مهم این است که هم خود شما چراغ راهی برای طی مسیر داشته باشید و هم برای سرمایه‌گذار نقاط مرجع استراتژیک، همچنین ایده‌آل‌های کسب‌وکارتان را در قالب‌های دست‌یافتنی ترسیم کنید.
باید اهداف اصلی خود را به هدف‌های کوچک‌تر با زمان‌بندی دقیق تقسیم کنید. لازم است بتوانید دقیقا به سرمایه‌گذار بگویید چه میزان پول را چه زمانی و برای چه هدف یا اهدافی نیاز دارید.
در مقابل فردی که قرار است روی پروژه شما سرمایه‌گذاری کند هرگز نباید از موضع ضعف سخن بگویید. به همین علت لازم است پیش از ارائه طرح توجیهی به همه پرسش‌های احتمالی آن شخص فکر کرده و برای آنها پاسخ معتبر و قانع‌کننده‌ای در آستین داشته باشید.
باید سرمایه‌گذاران بالقوه استارتاپ‌تان را بشناسید. همچنین ضروری است از اکوسیستم کسب‌وکار خود اطلاعات کافی داشته باشید. تحقیق درباره سابقه سرمایه‌گذارانی که به شما چراغ سبز نشان داده‌اند نیز از واجبات است. مطمئن باشید آنها با ذره‌بین کسب‌وکارتان را زیر نظر خواهند داشت. پس در مقابل شما نیز وظیفه دارید کلاه خودتان را محکم بچسبید و از حسن سابقه و صحت وعده‌های سرمایه‌گذار تا حدودی اطلاعات کسب کنید.
پس از تهیه لیستی از سرمایه‌گذاران بالقوه پیشنهاد می‌شود نخست بدقلق‌ها و سخت‌ترین‌ها را برای برگزاری جلسه و ارائه طرح اولیه برگزینید. شاید آنها به این سادگی‌ها متقاعد نشوند روی پروژه‌تان سرمایه‌گذاری کنند، اما شما یک تمرین ویژه انجام داده‌اید و با شناسایی نقاط ضعف در ارائه طرح، خود را برای رویارویی با کسانی‌که احتمال همکاری‌شان بیشتر است آماده کرده‌اید. همچنین پیش از جلسه حتما تا می‌توانید درباره فرد سرمایه‌گذار اطلاعات کسب کنید. گاهی این اطلاعات با یک سرچ ساده در گوگل به دست می‌آیند و گاه نیاز است چند تماس تلفنی با دفتر یا دفاتر آن شخص برقرار کنید و با شیطنت و معرفی خود تحت عنوان یک مشتری به آنچه نیاز دارید برسید. هر چه دست‌تان در مواجهه با طرف مقابل پرتر باشد، کم‌تر به اصطلاح رودست خواهید خورد و راحت‌تر می‌توانید بر جلسه سوار بشوید و کنترل آن را به دست بگیرید.

تامین مالی برای استارتاپ

سرمایه‌گذاران جدید و قالب‌های نوظهور سرمایه‌گذاری را فراموش نکنید
امروزه در گوشه و کنار شهرها و روستاهای سراسر جهان از نیجریه تا ایران، از هند تا روسیه، از برزیل تا آمریکا استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپایی سر بر می‌آورند که از قضا برخی از آنها می‌توانند با جذب سرمایه مناسب در تحول زندگی بشر و به پیش راندن آن نقش موثری داشته باشند. در این شرایط برخی از سرمایه‌داران مدرن یا حتی سنتی به فکر راه‌اندازی ساز و کارهایی برای حمایت از ایده‌های نوظهور در راستای سودآوری بیشتر افتاده‌اند. دنیای کسب‌وکارهای امروزی به شدت متحول شده و استراتژی تامین مالی برای استارتاپ و کسب‌وکارهای نوپا نیز از مدل‌های دگرگون‌شده‌ای بهره می‌برد. برای تدوین یک استراتژی تامین مالی حتما نباید سرمایه‌گذاران دانه‌درشت را در نظر داشته باشید، بلکه اتفاقا حین تهیه لیست سرمایه‌گذاران بالقوه می‌توانید روی شرکت‌ها و اشخاصی که در راستای رشد خود تامین مالی استارتاپ و کسب‌وکارهای کوچک نوظهور را مد نظر قرار می‌دهند نیز حساب باز کنید. حتی شاید قانع کردن این افراد و شرکت‌ها ساده‌تر هم باشد.
از دیگر سو هرگز تحت هیچ شرایطی نباید قدرت سرمایه‌گذاران خرد را دست کم بگیرید. آنها می‌توانند به یک‌باره دریایی از پول برای اهداف شما فراهم کنند. تنها باید بدانید چگونه ایده‌تان را پیش از ساخت یا طراحی در یک بسته‌بندی دیجیتال یا فیزیکی دلربا به مشتریان خرد ارائه بدهید. گاهی از این طریق می‌توانید حتی به کل سرمایه‌ای که برای فاز عملیاتی ایده‌تان احتیاج دارید برسید. چندی پیش در شبکه‌های اجتماعی داستان مردی که یک خانه بدفروش بزرگ به قیمت ۲ میلیون دلار را با بهایی بیش از ۳ میلیون دلار به فروش رسانده بود در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد. ماجرا از این قرار بود که وقتی مرد مذکور متوجه شد کسی به آگهی‌های فروش خانه او توجهی نمی‌کند و در عمل بازدیدکننده‌ای وجود ندارد، با استفاده از قوه خلاقیت‌اش خانه خود را به شکل دیگری عرضه کرد. او اعلام داشت قصد دارد بیش از ۳ میلیون بلیت بخت‌آزمایی یک‌ دلاری بفروشد و در نهایت با قرعه‌کشی خانه خود را به طور رایگان به فرد برنده تحویل بدهد. آن مرد با وایرال صحیح ایده‌اش توانست بیش از ۳ میلیون بلیت بخت‌آزمایی یک دلاری را بفروشد و در پایان با برگزاری قرعه‌کشی خانه را تقدیم برنده خوشبخت کند! صرف هزینه‌ای برابر یک دلار برای هیچ‌کس نشدنی نیست و همه به محض شنیدن چنین بخت‌آزمایی ملموسی حتی اگر به واقعیت‌اش شک داشته باشند یک دلار را به امید رویای تصاحب خانه ۲ میلیون دلاری پرداخت خواهند کرد.

سخن پایانی

شما نیز می‌توانید با استفاده از انواع کمپین‌سازی‌های جذب سرمایه‌های خرد، سرمایه‌گذاران خرد بسیاری برای پروژه‌تان بیابید. تنها شرط موفقیت در این شیوه جذب سرمایه این است کسب‌وکار نوپای شما جذابیت‌های لازم را برای سرمایه‌گذاران خرد داشته باشد. وقتی بتوانید با یک هزینه اندک MVP یا حداقل محصول پذیرفتنی کسب‌وکار خود را بسازید و آن را در قالب‌های مختلف و جذاب به عموم مشتریان بالقوه عرضه کنید، خواهید توانست به سادگی پیش‌فروش محصول یا خدمتی که هنوز در واقعیت وجود خارجی ندارد را آغاز کنید و بنا بر تعداد سفارش دریافتی تولید را استارت بزنید. مطمئن باشید وقتی با این راهکار آغاز کنید، حداکثر ۱۸ ماه بعد با اعتماد به نفس بالا در مقابل مدیران و سرمایه‌گذاران رده بالا می‌نشینید و از سودآوری کسب‌وکار کوچک‌تان برایشان تعریف می‌کنید. در این حالت یافتن سرمایه‌گذار در سطح کلان نیز به هیچ عنوان سخت نخواهد بود. البته به این شرط که استراتژی تامین مالی، برنامه، هدف‌گذاری، چشم‌انداز، تحلیل محیطی و مواردی از این دست را پیش‌تر انجام داده باشید تا بتوانید شیوه تامین مالی استارتاپ خود را مطابق با نیازهای آن تدوین کنید.

برگرفته از: شبکه فناوری و نوآوری ایران

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)