راه اندازی اتوبوس گردشگری

هر گردشگر که به کشورهای گردشگرپذیر سفر می کند حتما در سطح شهر مناطق دیدنی و گردشگری اتوبوس های زیبای دو طبقه ای را مشاهده می کند که مسافرین و گردشگران جهت مشاهده جاذبه های گردشگری و تفریحی سوار این اتوبوس ها می شوند و به شکل گروهی به راحتی از این مکان ها بازدید می نمایند.
این اتوبوس ها (اتوبوس های گردشگری بیگ باس یا hop on hop off bus) که اکثرا دو طبقه و زیبا طراحی شده اند و مخصوص گردشگران و مسافرانی می باشند که می خواهند بدون پرداخت هزینه زیاد حمل و نقل و سرگردانی در شهرها در قالب یک تور گردشگری شهری از مکان ها و مسیر از پیش تعیین شده سفر جذابی را دنبال کنند.
طبقه دوم این اتوبوس ها اکثرا روباز بوده و در مواردی سقف متحرکی نیز برای آن ها طراحی می شود تا در مواقع بارش های احتمالی و یا آفتابی سایبان و پوششی برای گردشگران و مسافران تامین شود. این طبقه از اتوبوس اکثرا برای گردشگران که می خواهند بافت و ساختار کلی شهر را در فضای باز و در هوای آزاد مشاهده نمایند مناسب بوده و بلیط های صندلی های این قسمت از اتوبوس معمولا خیلی سریع به فروش می رسند.

اتوبوس های دو طبقه گردشگری در شهرهای مهم و گردشگری جهان یکی از مهمترین و ارزان ترین زیرساخت های گردشگری به شمار می آیند به گونه ای که خود نیز به عنوان جاذبه گردشگری تلقی می شوند.
این اتوبوس ها در شهرهای گردشگرپذیر و توریستی به وفور در حال تردد هستند و در هر میدان مهم و بنای گردشگری دیدنی و تاریخی و در یک ایستگاه مخصوص معمولا یک عدد از این اتوبوس ها که در آن مسافران صف های طولانی تشکیل داده اند دیده می شوند.

بلیط این اتوبوس های توریستی که متعلق به شرکت های گردشگری متفاوتی است در باجه های اطلاع رسانی گردشگری فروخته می شود. معمولا تورها یک تا سه روزه و پکیج بازدید از مکان های گردشگری و مسیرها نیز متفاوت می باشد. مسافرانی که سوار بر این اتوبوس ها می شوند اطلاعاتی در باره جاذبه هایی که قرار است ببینند را توسط یک صدای ضبط شده گوش می کنند.اطلاعات درباره این جاذبه ها به زبان های زنده دنیا به گردشگران داده می شود.

در مدت زمانی که مسافران در اتوبوس ها حضور دارند آب آشامیدنی، وای فای و هندزفری رایگان در اختیار خواهند داشت.
چنانچه اشاره شد سقف طبقه دوم این اتوبوس ها باز است و در طبقه پایین تهویه هوا در زمان سرما و یا گرمای هوا کار می کند. مسافران به هر جاذبه ای که برسند از اتوبوس پیاده شده و پس از بازدید از آن مکان دوباره در همان ایستگاهی که پیاده شده اند حاضر می شوند تا به مقصد بعدی با اتوبوس بعدی بروند.

معمولا این اتوبوس ها یک خط گردشگری را طی می کنند که دارای بیشترین جاذبه باشد حتی اگر مسافران نتوانند در یک روز همه جاذبه های موجود در مسیر اتوبوس ها را ببینند می توانند روز بعد به سفر درون شهری خود ادامه دهند به شرط آن که بلیط آن ها اعتبار داشته باشد البته تنوع این تورها بسیار زیاد است تنها به تور داخل شهر محدود نمی شوند بلکه جاذبه های اطراف شهرهای توریستی و تورهای شبانه را نیز شامل می شود.

هر شرکتی با هر نوع خدماتی این اتوبوس ها را روانه شهرها کرده است برخی حتی ورودیه مسافران را نیز با دادن کارتی به آن ها تامین می کند و به تبع هزینه این تورها بیشتر خواهد شد.

استقبال از این تورهای گردشگری اتوبوسی که در سطح بین الملل آن را به نام تورهای hop on hop off bus می شناسند بسیار زیاد است چون هم در هزینه رفت و آمد مسافران صرفه جویی می شود و هم در وقت آن ها
تورهای این اتوبوس های گردشگری با استقبال از سوی مسافران در تمام شهرهای گردشگرپذیر اجرا می شوند و نشان دهنده ایجاد زیرساخت های گردشگری در شهرهایی است که مسوولان آن بر جذب گردشگر بیشتر اعتقاد دارند.
در سطح بین المللی برای استفاده و رزرو این تورها وبسایت هایی ایجاد شده است که گردشگران می توانند آن ها را به صورت آنلاین رزرو کنند و از برنامه هر توری مطلع شوند.

اما به تازگی در ایران نیز اقداماتی جهت استفاده از این اتوبوس ها در سطح شهر انجام شده است و در بعضی شهرها توانسته اند گردشگران را جهت دیدن جاذبه های دیدنی شهرهایشان با این نوع اتوبوس ها جابجا نمایند.

اما لزوم استفاده از اتوبوس های دو طبقه و زیبا به جای اتوبوسهای معمولی در این تورهای گردشگری احساس می شود و با توجه به سابقه و تجربه ای که شهرداری های کلانشهرها در این چند ساله کسب نموده اند امکان جایگزینی این اتوبوس ها راحت به نظر میرسد. البته اتوبوس هایی نیز در شهرهای کشورمان برای گردشگری مورد استفاده قرار می گیرند اما در بعضی شهرها شهرداری ها با کمک بخش خصوصی به استفاده از اتوبوس های دو طبقه روی آورده اند که با نگاه به عملکرد آن ها در این زمینه می توان نیاز گردشگری را در این مورد به مسوولین یادآوری نمود.
شهرهایی مثل تبریز، آبادان، تهران، قزوین، کاشان، مشهد و همدان اقدام به راه اندازی اتوبوس های گردشگری خود کرده اند.

نحوه اخذ مجوز اتوبوس گردشگری

بر اساس ابلاغ شماره ۳۵/۹۷۲۱۰۰ مورخ ششم فروردین ۹۷ رئیس سازمان میراث فرهنگی، شرکت هایی که بر اساس این مجوز تاسیس خواهند شد نسبت به ارایه خدمات حمل و نقل گردشگری به گردشگران داخلی و خارجی بطور مستقیم، یا غیر مستقیم از طریق تاسیسات گردشگری، در قالب اجاره خودرو با راننده یا بدون راننده می توانند اقدام کنند.

برای این منظور متقاضیان باید درخواست خود را به ادارات کل استانی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ارایه دهند.

بررسی صلاحیت های فردی و اخذ تضمین حسن انجام کار از مراحل صدور مجوز است.

متقاضیان بایستی ماهیت حقوقی داشته و از حداقل ۵۰ متر مربع فضای اداری یا تجاری یا گردشگری برخوردار باشند. ارایه تضمین یکصد میلیون تومانی به اضافه تامین پارکینگ برای حداقل ۲۰ درصد از تعداد کل خودروها و تابعیت ایرانی از مهمترین شرایط تاسیس اینگونه از شرکت هاست. حداقل شرایط سنی و تحصیلی ۲۵ سال و مدرک کارشناسی است.

تامین حداقل ۲۰ خودرو با عمر حداکثر ۵ سال و بیمه نامه کامل از شرایط اختصاصی تاسیس شرکت های حمل و نقل قید شده است. ایجاد شعبه در ۲ استان دیگر امکانپذیر است.
خودروها شامل اتوبوس، مینی بوس، ون، کاروان و انواع خودروهای سبک و انواع وسایل تفریحی هوایی و دریایی است. رانندگان شرکت های یاد شده باید به یک زبان خارجی آشنایی داشته باشند. مدت اعتبار مجوزها ۳ ساله و قابل تمدید است همچنین دفاتر خدمات مسافرتی داری مجوز نیز می توانند برای این امر اقدام کنند.

خلاصه بررسی اقتصادی راه اندازی اتوبوس گردشگری

ظرفیت : ۱ دستگاه اتوبوس
نرخ برابری دلار : ۱۱۵۰۰ تومان
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۳ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۸۰۰ میلیون تومان
نرخ بازده داخلی : ۴۰ درصد

تهیه طرح توجیهی بر اساس آخرین دستورالعملهای سازمانی و بانکی.

در صورتیکه نیاز به طرح توجیهی دارید کارشناسان ما طرح مدنظرتان را بر اساس آخرین ضوابط و بر اساس داده‌های روز و مشخصات و مختصات مدنظرتان، تهیه می‌نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمائید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)