طرح تولید پیتزا نیمه آماده

پیتزا غذایی است به شکل نان گِرد صافی که در فر پخته می‌شود و معمولاً روی آن را با سس گوجه‌فرنگی و پنیر می‌پوشانند؛ به علاوه دیگر مواد دلخواه را هم روی نان اضافه می‌کنند. پنیری که استفاده می‌شود معمولاً پنیر موزارلا یا پنیر پیتزا است. همچنین از مواد مختلفی برای تهیه پیتزا استفاده می‌شود. (ژامبون، قارچ، زیتون، پیاز، فلفل سبز، گوجه فرنگی و (… پیتزا به صورت تازه یا یخ زده، به صورت تمام تکه یا بخش بخش به فروش می‌رسد و یکی از فست فودهای پر طرفدار در اروپا و آمریکای شمالی به‌شمار می‌رود. انواع مختلفی از فرها برای پخت پیتزاهای مختلف به کار می‌روند. همچنین انواع مختلفی از ظرف‌ها برای تولید پیتزاهای گوناگون مانند کالزونه و استرامبولی به کار می‌روند.

تاریخچه پیتزا

برخی بر این باورند که اولین پیتزاها زمانی پخته شد که سربازان ساسانی که در جنگ شرکت می‌کردند سپرشان را روی آتش گذاشته و بعد خمیری روی آن می‌گذاشتند و مواد غذایی مختلفی مانند خرما و پنیر را روی آن می‌ریختند و می‌خوردند. در یونان باستان، نانها را با روغن، گیاهان و پنیر می‌پوشاندند. پیتزا به شکل مدرن، در ابتدا در ظرف‌هایی در ناپولی در قرن ۱۸ و اوایل قرن ۱۹ میلادی طبخ می‌شد.[۴] در آن مقطع زمانی اغلب، نان با مواد تشکیل دهنده مانند سیر، نمک، گوشت، پنیر، ریحان پوشانده می‌شدند. معلوم نیست که گوجه فرنگی برای اولین بار در چه زمانی به پیتزا اضافه شد و در این مورد بسیاری از ادعاهای متناقض وجود دارد.[۴] تا حدود سال ۱۸۳۰ میلادی، پیتزا در غرفه‌هایی در هوای آزاد و در خارج از پیتزا فروشی‌ها فروخته می‌شد و برخی از پیتزا فروشی‌ها امروزه این سنت قدیمی را زنده نگه می‌دارند. بر طبق یکی از افسانه‌های معاصر، نمونه اولیه پیتزا یعنی پیتزا مارگاریتا، در سال ۱۸۸۹ اختراع شد، زمانی که کاخ سلطنتی کاپودیمونته از آشپز خود رافائل اسپوسیتو خواست تا به افتخار بازدید از ملکه مارگاریتا پیتزایی درست کند. از میان سه نوع پیتزای تهیه شده توسط او، ملکه پیتزایی که از سه رنگ پرچم ایتالیا: قرمز (گوجه)، سبز (ریحان)، سفید (موتزارلا) تهیه شده بود را شدیداً ترجیح داد. ظاهراً این نوع پیتزا پس از ملکه تحت عنوان «پیتزا مارگاریتا» نام گذاری شد. پیتزا توسط مهاجران ایتالیایی در اواخر قرن ۱۹ میلادی به آمریکا آورده شد؛[۶] و در ابتدا در مناطقی که مهاجران ایتالیایی در آمریکا در آن سکونت داشتند، پدیدار شد. پیتزا لومباردی، اولین پیتزا فروشی آمریکا بود که در سال ۱۹۰۵ میلادی در نیویورک افتتاح شد.

انواع پیتزا

پیتزا مارگاریتا
از خمیر، سس مخصوص، پنیر پیتزا و زیتون تهیه می شود. این نوع از پیتزا های اصلی کشور ایتالیا است و طرفداران خاص خودش را دارد. گفتنی است که در کنار ایتالیا، در کشور های دیگر هم این نوع پیتزا طبخ می شود. در پیتزا مارگاریتا، طعم سس و پنیر غالب است و طعم بسیار خاص و نسبتا تندی دارد.

پیتزا مخصوص
پیتزا مخصوص، به شکل های مختلفی تهیه می شود؛ اما به طور کلی، پیتزا مخصوص از خمیر، کالباس، فلفل دلمه، گوجه فرنگی ریز شده به همراه پنیر پیتزا تهیه می شود. گفتنی است که عموما رستوارن ها پیتزا مخصوص را به سبک خاص خودشان درست می کنند. در پیتزا مخصوص مزه ی پنیر و کالباس غالب است و طعم بسیار جذابی دارد.

پیتزا مخلوط
پیتزا مخلوط از ترکیب خمیر، کالباس، سوسیس، سس مخصوص و پنیر پیتزا تهیه می شود؛ گاها بعضی از پیترا فروشی ها از ترکیب گوشت هم در پیتزا مخلوط استفاده می کنند. به طور کلی در پیتزا مخلوط طعم سوسیس و کالباس غالب است و از پیتزا های محبوب در کشور به حساب می آید. پیتزا مخلوط هم مثل مخصوص، به روش های مختلفی در رستوران های سراسر جهان به ویژه ایران تهیه و طبخ می شود.

طرح تولید پیتزا نیمه آماده (2)

پیتزا پپرونی
پیتزا پپرونی از مخلوط خمیر، کالباس تند یا همان پپرونی، سس تند مخصوص، پنیر پیتزا و زیتون تهیه می شود. به طور کلی، پیتزا پپرونی با دستور های مختلفی طبخ می شود؛ از سوی دیگر پپرونی یکی از محبوب ترین پیتزا ها در سراسر جهان به ویژه ایران است. در پیتزا پپرونی، طعم کالباس و سس تند کاملا غالب است و طعم کاملا متفاوتی در مقایسه با دیگر پیتزا ها دارد.

پیتزا استیک
پیتزا استیک یک نوع خلاقانه این غذا است که از خمیر مخصوص، گوشت تکه ای فیله یا همان استیک، زیتون، پودر سیر و پنیر پیتزا تهیه می شود. به طور کلی پیتزا استیک با روش ها و سبک های مختلفی تهیه می شود؛ اما به طور کلی طعم این پیتزا بسیار خاص بوده و مزه ی گوشت در این پیتزا، کاملا غالب است. از سوی دیگر پودر سیر، بوی بسیار خوبی به این غذا می بخشد. گفتنی است که پیتزا استیک در دو سبک ایتالیایی و پیتزای زخیم یا همان آمریکایی عرضه می شود.

پیتزا گوشت و قارچ
پیتزا گوشت و قارچ، از ترکیب خمیر، گوشت چرخ کرده، قارچ، پیاز، ففل دلمه و پنیر پیتزا تهیه می شود. عطر و بوی این پیتزا بسیار خاص بوده و طعم گوشت را بسیار متفاوت می کند. پیتزا گوشت و قارچ در سراسر جهان به ویژه ایران تهیه و عرضه می شود. در پیتزا گوشت و قارچ طعم گوشت چرخ کرده و البته قارچ کاملا غالب است. همچنین بیشتر رستوران ها این پیتزا را به شکل زخیم یا همان آمریکایی عرضه می کنند.

طرح تولید پیتزا نیمه آماده (4)

پیتزا مرغ
پیتزا مرغ همانطور که از نامش پیداست، از ترکیب خمیر، فیله ی مرغ کبابی، فلفل دلمه، زیتون و پنیر پیتزا تهیه می شود. پیتزا مرغ در سراسر جهان، با روش های مختلفی تهیه و عرضه می شود؛ همچنین طعم پیتزا مرغ در هر رستوران کاملا متفاوت است. در پیتزا مرغ طعم فلفل دلمه و مرغ کبابی کاملا غالب است. این پیتزا هم به شکل ایتالیایی و هم به شکل آمریکایی عرضه می شود.

مواد تشکیل دهنده پیتزا نیمه آماده

۱. نان پیتزا
ویژگی نان پیتزا مورد مصرف در تهیه پیتزا آماده طبخ باید مطابق با اسـتاندارد ملـی ایـران

۲. سوسیس و کالباس
ویژگی میکروبی سوسیس و کالباس مورد مصرف در تهیه پیتزا آماده طبخ منجمد باید مطابق بـا اسـتاندارد ملـی ایران

۳. پنیر پیتزا
ویژگی میکروبی پنیر پیتزا مورد مصرف در تهیه پیتزا آماده طبخ منجمد بایـد مطـابق بـا اسـتاندارد ملـی ایـران

۴. فلفل دلمه ای
ویژگی میکروبی فلفل دلمهای مورد مصرف در تهیه پیتزا آماده طبخ منجمد باید مطابق با اسـتاندارد ملـی ایـران

۵. سس کچاب
ویژگی میکروبی سس کچاب مورد مصرف در تهیه پیتزا آماده طبخ منجمد باید مطابق با استاندارد ملی ایران

۶. چاشنی ها و ادویه ها
مصرف چاشنی ها و ادویه ها بسته به ذائقه و سلیقه مصرف کننده تغییر مییابد ولی در هرحال ویژگیهای میکربی چاشنی ها و ادویه های مورد مصرف در تهیه پیتزا آماده طبخ منجمد باید مطابق با استانداردهای ملی ایران باشد

۷. سبزی های معطر
ویژگی میکربی سبزیهای معطر مورد مصرف در تهیه پیتزا آماده طبخ منجمد باید مطابق با استانداردهای ملی ایران باشد.

۸. ناپذیرفتنی ها
پیتزا آماده طبخ منجمد باید عاری از وجود هرگونه مواد خارجی باشد.

۹. شرایط بهداشتی تولید
آیین کار و شرایط بهداشتی تولید در کارگاهها و کارخانههای تولیدکنندهی پیتزا آماده طبخ منجمد باید مطابق با استاندارد ملی ایران

۱۰. ویژگی های میکروبی
ویژگیهای میکروبی پیتزا آماده طبخ منجمد

۱۱. روش های آزمون میکروبی
روش های آزمون میکروبی این فرآورده باید مطابق با استانداردهای ملی ایران

یادآوری – برای آماده سازی نمونه باید مطابق استاندارد ملی ایـران میکروبیولـوژی مـواد غـذایی و خوراک دام – آماده سازی آزمایه – سوسپانسیون اولیه ورقت های اعشاری برای آزمون هـای میکروبیولـوژی- قسـمت اول – : مقـررات
کلی برای آماده سازی سوسپانسیون اولیه و رقتهای اعشاری عمل شود .

۱۲. نمونه برداری
نمونه برداری پیتزا آماده طبخ منجمد باید مطابق با استاندارد ملی ایران

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید پیتزا نیمه آماده

۱. انواع پیتزا (نیمه آماده) : ۱۵۴۹۴۱۲۴۵۳

فرآیند تولید صنعتی تهیه پیتزا

در روش صنعتی تهیه پیتزا، ابتدا آب، آرد گندم، نمک طعام، مخمر نانوایی و کمی شکر، هم چنین چربی را در دستگاه مخصوص ریخته و همانند خمیر نان، آن را مخلوط می کنند تا خمیری با قوام مطلوب به دست آید. به منظور تهیه سریع تر خمیر و رسیدن آن از آب نسبتا گرم استفاده می شود. سپس در مرحله پرس کردن، خمیر با وزن معینی بریده شده و به صورت گرد (چانه گیری) در می آید. چانه گرد شده به مدت ۱۵ دقیقه به حالت استراحت قرار می گیرد و سپس پرس می شود.

طرح تولید پیتزا نیمه آماده 21 (2)

در مرحله بعد، مجددا خمیر شکل گرفته شده (پرس شده) به مدت ۳۰ دقیقه تخمیر می شود. سپس وارد فر شده و پس از خروج از فر، خنک می گردد و روی آن سس گوجه فرنگی مالیده می شود. در مراحل بعدی کالباس، سبزی و ادویه های مختلف، پنیر روی آن قرار می گیرد. خمیر آماده از کانال انجماد عبور داده می شود، سپس محصول در بسته بندی های پوشیده با فویل آلومینیومی قرار می گیرد و در پایان در کارتن های ویژه قرار گرفته و به سردخانه های مخصوص انتقال داده می شود.

بسته بندی پیتزا

بسته بندی پیتزای آماده طبخ باید به گونه ای باشد که محتوای بسته را از نفوذ آلودگی و آسیب های وارده به هنگام انبار کردن و حمل و نقل حفظ و نگهداری نماید و از تغییر شکل ظاهری محصول جلوگیری کند. برای این منظور از جعبه های مقوایی و کارتن استفاده می شود. پیتزای آماده طبخ نباید در تماس مستقیم با مقوا قرار گیرد و لایه درونی که در تماس با محصول است باید از جنس مناسب و مجاز ویژه مواد غذایی باشد. بسته بندی باید به گونه ای باشد که محصول را از تبادل رطوبت، دما، جذب بو و نفوذ سایر عوامل خارجی نیز حفظ نماید و از نظر اندازه و شکل مناسب و بازکردن در آن نیز آسان باشد.

وضعیت واحد های فعال تولید پیتزا نیمه آماده

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده پیتزا نیمه آماده در کشور به تفکیک استان آمده است .

طرح تولید پیتزا نیمه آماده (10)

طرح تولید پیتزا نیمه آماده (11)

خلاصه بررسی اقتصادی طرح تولید پیتزا نیمه آماده

ظرفیت تولید سالیانه : ۳۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۱۴۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۵۰۰ مترمربع
زیربنای ساختمان ها : ۹۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۸ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۲.۵ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۱.۱ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۴۰ درصد

تهیه طرح توجیهی بر اساس آخرین دستورالعملهای سازمانی و بانکی.

در صورتیکه نیاز به طرح توجیهی دارید کارشناسان ما طرح مدنظرتان را بر اساس آخرین ضوابط و بر اساس داده‌های روز و مشخصات و مختصات مدنظرتان، تهیه می‌نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمائید.

۴.۵/۵ - (۲ امتیاز)