راه اندازی رستوران چینی

راه اندازی رستوران چینی

راه اندازی رستوران چینی با غذاهای خاص مشرق زمین می‌تواند یک تجربه متفاوت برای شما و مشتریانتان باشد. اغلب مردم جهان غذاهای آسیایی را به سبب طعم بی نظیر و سالم بودن دوست دارند و طی سال‌های اخیر راه اندازی رستوران چینی در ایران هم با رونق خوبی مواجه بوده است.
رشد رستوران‌ها و غذاهای آسیایی در سال‌ها اخیر نوید بازگشت مناسب سرمایه در صورت راه اندازی رستوران آسایی را می‌دهد.

چرامردم غذاهای آسیایی را دوست دارند؟

پیش از راه اندازی رستوران آسیایی لازم است بدانیم مردم چرا غذاهای آسایی را دوست دارند و رستوران‌های آسیایی در سراسر جهان طرفداران خاص خودش را دارد.

دلیل اول استقبال از غذاهای آسیایی این است که مردم غذاهای آسیایی را به مراتب سالم‌تر از سایر غذاهای جهان می‌دانند، طول عمر مردمان آسیای شرقی موید این امر است.

مردم جهان باور دارند این غذاها باعث طول عمر آن‌ها می‌شود و ترجیح می‌دهند از آن استفاده کنند، بنابراین هنگام راه اندازی رستوران آسیایی می‌توانید روی سلامت غذاها بسیار مانور بدهید و تبلیغات کنید تا افرادی که به این امر اهمیت می‌دهند باشما آشنا شوند.

آینده راه اندازی رستوران آسیایی

انتظار می‌رود سهم غذاهای آسیایی در بازار ایران در سال‌های آینده با افزایش خوبی مواجه شود بنابراین راه اندازی رستوران آسیایی می‌تواند سرمایه گذاری مناسبی باشد.

حتی پیش بینی می‌شود تمایل مردم به فست فودهای آسیایی هم به دلیل سلامت غذاها افزایش یابد بنابراین اگر می‌خواهید به راه اندازی فست فود اقدام کنید راه اندازی فست فود آسیایی گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.
درحال حاضر علاوه بر ایرانی‌هایی که به غذاهای آسیایی علاقه دارند مردمانی از آسیا و به ویژه از کره در ایران و به ویژه تهران کار و زندگی می‌کنند که راه اندازی رستوران آسیایی می‌تواند درمحل تجمع آن‌ها برای شما درآمد خوبی داشته باشد.

هنگام راه اندازی رستوران آسیایی در ایران باید به ذائقه و طبع غذایی مردم هم توجه کنید و غذاهایی از آسیا را انتخاب کنید که مردم ایران بتوانند از خوردن آن‌ها لذت ببرند.

راه اندازی رستوران چینی

برنامه ریزی راه اندازی رستوران

بزرگ‌ترین علت مواجه شدن با شکست در زمینه راه اندازی رستوران ، عدم برنامه ریزی صحیح می‌باشد. شما باید قبل از اقدام به راه اندازی رستوران و فست فود زمان زیادی را بر روی تمامی جزئیات ، کسب اطلاعات کافی و برنامه ریزی صحیح صرف نمایید .مرحله برنامه ریزی بسیار مهم است و عامل بزرگی است که می‌تواند بر موفقیت و یا عدم موفقیت شما در راه اندازی رستوران و فست فود تأثیر بگذارد . در ادامه تمامی عوامل مهم و ضروری برای راه اندازی رستوران موفق را با شما در میان می‌گذاریم و به بررسی هر یک از این عوامل می‌پردازیم :

داشتن یک طرح کسب و کار (Business plan) صحیح
شما باید یک طرح کسب و کار شفاف و صحیح در زمینه راه اندازی رستوران خود داشته باشید که تمامی مراحل کار و جزئیات را به طور دقیق در بر می‌گیرد. طراحی یک Business plan مناسب نیاز به صرف زمان بسیار زیادی دارد . تمامی عوامل باید به طور دقیق مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد تا یک طرح کسب و کار شفاف و کارآمد را حاصل شود .شما باید یک چشم انداز دقیق از تمامی مراحل ، هزینه‌ها، و روند پیش رو را در طرح کسب و کار خود داشته باشید .از جمله این عوامل می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد :
• تعیین یک concept کلی برای فضای رستوران
• شناسایی و مشخص کردن مشتریان هدف
• روند واضح و واقع گرایانه از شرایط مالی، هزینه‌ها و سرمایه در دسترس
• سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی و بودجه لازم برای تأمین نیازهای پیش رو
• برنامه‌های تبلیغات و بازاریابی
• برنامه ریزی صحیح برای استخدام نیروی انسانی
• برنامه ریزی دقیق برای تأمین مواد اولیه
• مسائل مربوط به جواز کسب و پروانه‌های بهداشت
هر کدام از از این موارد نیازمند صرف زمان کافی ، مطالعه و برنامه ریزی دقیق می‌باشند.

۲. انتخاب مکان مناسب جهت راه اندازی رستوران
عوامل مؤثر در انتخاب مکان ایده آل جهت احداث رستوران به شرح زیر است:
دیدرَس بودن
یکی از مهمترین عوامل قابل مشاهده بودن موقعیت شما از معابر اصلی است. در این حالت تابلو ، لوگو ، برند و شعار شما می‌تواند دایما به عنوان یک بیلبورد تبلیغاتی مناسب جلوه نمایی کند و به هر رهگذری یادآوری کند که اگر گرسنه هستید ما اینجا هستیم !

متراژ مناسب
این نکته که شما قرار است دقیقاً چه نوع فعالیتی را در این منطقه شروع کنید از ۲ جهت حائز اهمیت است. اول اینکه قبل از اقدام به خرید یا اجاره برای هر کانسپتی مطلع شوید حداقل متراژ مصوب برای فعالیت شما چند متر است. دوم اینکه این منطقه کشش بیرون بر بیشتری دارد یا سرو سالن؟ اگر حالت اول باشد با مدیریت بیشتر هزینه‌ها ، سرمایه کمتری خرج کرده‌اید ولی اگر حالت دوم باشد و شما بر خلاف کشش منطقه بخواهید به بیرون بر بپردازید ، متاسفانه در حال برنامه ریزی برای ورشکستگی هستید…

راه اندازی رستوران چینی

دلایل جایگزینی شما با مالک یا مستأجر قبلی
ممکن است شما قصد اجاره یا خرید ملکی را داشته باشید که قبل از شما در آنجا رستورانی فعال بوده است.خیلی مهم است که در این باره تحقیق کنید ، علت جابه جایی به دلیل پیشرفت رستوران قبلی بوده و به جای بزرگتری نقل مکان کرده‌اند یا این بخش از بازار کششی با آن کانسپ را نداشته است؟ منظور از این نکته آگاهی بهتر از موقعیت است نه ایجاد نگرانی ، اگر موقعیت خوبی را پیدا کردید که فعالان قبلی شکست خورده‌اند شما با برنامه‌ای منظم و آگاهانه شاید در همان مکان بدرخشید ولی اگر آگاه نباشید و برنامه درستی نداشته باشید حتماً شکست آنها را تکرار خواهید کرد.

تعهدات مالک در برابر مستأجر
در صورتی که قصد اجاره یک مکان برای راه اندازی فست فود خود را دارید ، ممکن است هزینه‌های مختلفی از قبیل خرابی آبگرمکن ، ترکیدگی لوله‌های آب ، هزینه‌های مختلف شهرداری و… به شما تحمیل شود به هرحال برای سرعت بخشیدن به کار شما مجبور هستید در اولین فرصت این مسائل را برطرف کنید، ولی در هنگام تنظیم قرارداد تدابیری باید اتخاذ گردد که شما در کل متضرر نشوید…

ایمنی محل
از نظر آتش سوزی و امنیت محلی بررسی کنید

بررسی دوره‌ای و کامل قبل از خرید یا اجاره
قبل از اقدام به خرید یا اجاره یک هفته در روزها و شب‌ها به آن منطقه سر بزنید و شلوغی و خلوتی رو در روزهای تعطیل بسنجید .

برنامه عملیاتی خود را در آن مکان آزمایشی امتحان کنید
قبل از خرید قطعی یا اجاره به صورت آزمایش محصول ، کانسپت و یا فرم خدمات خود را در آن منطقه بررسی کنید به طور مثال از تعدادی دوست بخواهید شما را در آن محل ببینند از آنها نظرشان را در مورد تصمیم قطعی خودتان بپرسید و یا از طریق شبکه‌های مجازی نظر مردم را جویا شوید و…

محل پارک اتومبیل
در محل‌هایی که گذر رهگذران با اتومبیل هست یا نزدیک به مسیرهای عبور و مرور اتومبیل‌ها است نیاز به پارکینک بسیار ملموس است .

شناخت همسایه‌ها و رقبا
استراتژیک ترین عامل بررسی و تحلیل رقبا در منطقه است و همچنین تراکم جمعیت و میزان تردد و همچنین کسبه‌ای که در همسایگی شما هستند نیز در ادامه فعالیت شما در آن منطقه می‌توانند بسیار تأثیر گزار باشند.

۳. برآورد صحیحی از هزینه‌ها و سرمایه مورد نیاز
برآورد صحیح و واقع گرایانه از سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی رستوران و تأمین نیازهای پیش رو، یک عامل بسیار مهم و اساسی در موفقیت کسب و کار شماست .

در زیر سه نکته اساسی در برآورد هزینه‌های راه اندازی رستوران را با شما در میان می‌گذاریم .

۱- محاسبه دقیق تمامی هزینه‌های ثابت و جاری :
تمامی هزینه‌های راه اندازی رستوران اعم از هزینه‌های ثابت اجاره، بیمه ،مجوز ، نیروی انسانی و تمامی هزینه‌های متغیر مثل آب، برق ،مواد غذایی و … باید به طور دقیق برای مدت یک سال تخمین زده شوند و در طرح کسب . کار شما لحاظ شوند .سپس این هزینه‌ها باید با سرمایه شما مقایسه گردند .

۱- پیش بینی پیک چشم انداز یک ساله :
باید توجه داشته باشید که برای راه اندازی رستوران باید سرمایه شما به گونه‌ای باشد که علاوه بر هزینه‌های اولیه سرمایه در گردش لازم برای حداقل ۶ الی ۹ ماه را در ابتدای کار داشته باشید . بعد از راه اندازی رستوران سرعت بالا رفتن مخارج و مدت زمانی که طول می‌کشد تا یک رستوران جدید پا بگیرد و به طور منظم مشتری داشته باشد شما را شوکه خواهد کرد .

بسیاری از رستوران‌ها در ابتدای راه اندازی بعد از شور و هیجان اولیه با یک سراشیبی عمده در کسب و کار مواجه می‌گردند .در این زمان حضور سرمایه نقش اساسی و مهمی را ایفا می‌کند . شما نیاز دارید یک گپ زمانی چند ماهه تا یک ساله را پشت سر بگذارید تا مشخص شود که آیا رستورانتان واقعاً می‌گیرد یا خیر و لازم است سرمایه لازم جهت تأمین هزینه‌های جاری از جمله اجاره ملک، حقوق کارکنان، بیمه، تهیه مواد غذایی و … را برای این مدت زمان در آغاز کار داشته باشید .

۲- انتخاب صحیح برای دریافت کمک‌های مالی :
همانطور که گفته شد راه اندازی یک رستوران نیاز به سرمایه اولیه دارد .هزینه‌های اولیه بسیار زیادی وجود دارد که ممکن است سرمایه شما پاسخگوی تمامی آن‌ها نباشد .هزینه‌هایی از قبیل طراحی و دکوراسیون، خرید تحهیزات ، تبلیغات و … بعد از اینکه به درستی تخمین زده شد با سرمایه شما مقایسه می‌گردد و مشخص می‌شود که شما چه مقدار سرمایه کم دارید . برای پوشش این مقدار ممکن است چندین راه پیش رو داشته باشید . برای مثال شما می‌توانید از بانک‌ها وام بگیرید ، از دوستان و آشنایان خود مبلغی را قرض کرده و یا با شخص یا اشخاصی مشارکت کنید .

تمامی این راه‌ها باید به درستی مورد محاسبه قرار گیرند و بهترین معامله از میان آن‌ها انتخاب گردد . چنانچه از بانک وام بگیرید بهره آن چه مقدار خواهد بود و در چه مدت زمانی باید آن را برگردانید؟

در صورت مشارکت با سایر افراد سود خالص شما به چه نسبتی تقسیم خواهد شد؟ محاسباتی از این قبیل به طور دقیق انجام می‌گیرد و شما بهترین معامله را بر می‌گزینید .

همانطور که گفته شد هزینه‌های راه اندازی نیاز به سرمایه اولیه دارند. اما این هزینه‌ها چه مواردی را شامل می‌شوند؟

رایج‌ترین هزینه‌های راه اندازی رستوران عبارتند از:

۱- تأمین امنیت قرارداد اجاره و هزینه‌های قانونی
۲- گواهی بهداشت و ایمنی
۳- بیمه
۴- تعمیر و آماده سازی مکان رستوران
۵- تجهیزات آشپزخانه
۶- استخدام کارکنان و لباس
۷- مبلمان،دکور و تبلیغات
۸- تأمین موجودی اولیه مواد غذایی
۹- راه اندازی بخش بازاریابی

تمامی این هزینه‌ها باید به طور دقیق محاسبه گردد و در جمع بندی طرح کستوجیهی شما یک طرح شفاف و واقع بینانه را رقم بزند .
راه اندازی رستوران چینی
۴. نقش مهم تبلیغات و رسانه‌های مجازی
۵. هرگز ارزان نباشید
۶. انتخاب یک سرآشپز با تجربه و حرفه‌ای

میزان سرمایه مورد نیاز جهت احداث رستوران چینی

بودجه: بین ۰.۳ تا ۲ میلیارد تومان
مساحت زیربنای رستوران: ۲۰۰ مترمربع (تأمین بصورت رهن و اجاره)
نرخ برابری دلار: ۱۱۰۰۰۰ ریال
تعداد سال ساخت: ۶ ماه تا ۱ سال
سرمایه ثابت: ۳۵۰۰ میلیون ریال
سرمایه در گردش: ۶۰۰ میلیون ریال
سرمایه کل: ۴۱۰۰ میلیون ریال
نرخ بازدهی طرح : ۴۸ درصد

۵/۵ - (۱ امتیاز)