ساختار هزینه در مدل کسب و کار

اهمیت ساختار هزینه ها اینجاست که به شما اجازه می دهد که در بالانس کردن منابع خود ، دید خوبی داشته باشید.همچنین وقتی هزینه کردها را به صورت منسجم و در یک مجموعه بررسی و آنالیز می شوند ، نتایج بهتری بدست می آید. ساختن کسب‌وکار با سرمایه کم حاصل تحلیل درست در این بخش است.باید این نکته را در نظر گرفت که نسبت به نوع کسب و کار شما بخش هایی که هزینه ها اصلی و مهم را در بر می گیرند ، متفاوت است.
بررسی ساختار هزینه ها در “بوم کسب و کار “ این مزیت را دارد. که درمرتبه اول مطابق خصوصیات فردی و کاری فعلی خود اقدام به پر نمودن آن می کنید و بازتاب کاملی از خصوصیات رفتاری کار و شخصی شما را پیش چشمتنتان قرار می دهد. می‌توانیم با توجه به این داده ها نسبت تعدیل یا اختصاص دادن بودجه خودمان به بخش های مهم تر و حذف هزینه های اضافی اقدام کنیم.
هزینه هایی که در بلوک ساختار هزینه باید به آن ها توجه بیشتری نشان داد ، هزینه های تکرار پذیر در دوره های زمانی مختلف است می تواند روزانه ، هفتگی ، ماهانه باشد یا حتی هزینه های که سال یک بار باید پرداخت شوند. این تفکیک به شما امکان می دهد که کسب و کار تان را با سرمایه کم ، یا کمتری نسبت به اکنون داشته باشید.

اما سوالاتی که در این قسمت مطرح می گردند:

– مهم‌ترین هزینه‌های مدل کسب‌وکار ما چیست؟
– مهمترین هزینه های منابع کلیدی کدام مواردند؟
– مهمترین هزینه های فعالیت‌های کلیدی کدام ها می‌باشند؟

بدیهی است که در هر مدل کسب و کاری، هزینه ها باید تا جایی که امکان دارد کاهش یابند. اما کاهش ساختار هزینه برای کسب و کارها متفاوت است. بنابراین ایجاد تمایز میان دو دسته اصلی کسب و کارها از نظر ساختار هزینه ها مفید به نظر می رسد.

انواع ساختار هزینه در مدل کسب و کار

دو دسته کلی در ساختار هزینه ها داریم : هزینه محور و ارزش محور
در ساختار های هزینه محور اهمیت مدیریت و تامین هزینه ها مهمتر است و در ساختار های ارزش محور خلق ارزش مقدم بر هزینه هاست و بسیاری از کسب و کار ها در طیف ترکیبی میان این دو دسته قرار دارند و بنا به نیاز ممکن است در قسمتی هزینه‌ها و در قسمت دیگر ارزش اهمیت داشته باشد.

مدل کسب و کارهزینه محور

مدل های کسب و کار هزینه محور بر کمتر کردن هزینه ها تمرکز دارند. هدف این رویکرد ایجاد و حفظ چابکترین ” ساختار هزینه “ ممکن با استفاده از بیشترین میزان خودکارسازی فعالیت ها و برون سپاری گسترده است.مثل کارخانجات خودرو سازی که بسیاری از قطعات را برون سپاری می‌کنند و هزینه تمام شده محصول برایشان بسیار مهم است.

مدل کسب و کار ارزش محور

برخی شرکت ها در طراحی مدل کسب و کار، کمتر به جنبه هزینه توجه می کنند و در عوض تمرکز آنها بر خلق ارزش است. ” ارزش های پیشنهادی ” مرغوب و خدمات اختصاصی سطح بالا از مشخصات مدل های کسب و کارهای ارزش‌محور می باشند.مانند شرکت های تولید کننده جواهرآلات گرانقیمت .

خصوصیات ساختارهزینه در مدل کسب و کار
هزینه های ثابت

هزینه هایی که فارغ از میزان کالا و خدمات تولید شده، ثابت باقی می مانند. مانند : دستمزدها، اجاره بها و امکانات فیزیکی تولید مثالهایی از این نوع هزینه هستند. داشتن هزینه های ثابت بالا ، مشخصه برخی کسب و کارها از قبیل شرکتهای تولیدی می باشند.

هزینه های متغیر

هزینه هایی که نسبت به میزان کالا و خدمات تولید شده تغییر می کنند. مشخصه برخی کسب و کارها از قبیل موسسه های برگزاری مراسم عروسی و جشن ها که میزان هزینه ها با تعداد میهمان های هر مراسم تغییر می کند،سهم بالایی از هزینه های متغیر را دارند.

صرفه اقتصادی ناشی از حجم تولید یا خدمت

مزیت کاهش هزینه ها که یک کسب و کار با افزایش حجم تولید به آنها دست می یابد. برای نمونه می توان به منافع ناشی از قیمت های کمتر برای خریدهای عمده در شرکت های بزرگ اشاره کرد. این موارد و سایر عوامل باعث می شوند که با افزایش تولید هزینه متوسط کالا کاهش یابد.

صرفه اقتصادی ناشی از محدوده

مزیتهای هزینه ای که کسب و کار به خاطر محدوده بزرگتری از عملیات به آنها دست می یابد. برای مثال در یک شرکت بزرگ، مجموعه ای از فعالیت های بازاریابی و کانال های توزیع می تواند به صورت هم زمان محصولات متعددی را پشتیبانی نمایند.

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)