شرکای کلیدی در مدل کسب و کار

جزء سازنده شرکای کلیدی، شبکه‌ای از تأمین‌کنندگان و شرکا را توصیف می‌کند که باعث عملکرد صحیح مدل کسب ‌وکار می‌شوند. شرکت‌ها به دلایل مختلفی برای خود شریک برمی گزینند و مشارکت ها سنگ بنای بسیاری از مدل‌های کسب ‌وکار محسوب می شوند. شرکت‌ها به‌ منظور بهینه نمودن مدل‌های کسب ‌وکار خود، کاهش ریسک و یا کسب منابع، اقدام به ایجاد مشارکت هایی می‌کنند.

سوال های کلیدی که برای یافتن شرکای کلیدی مطرح میشوند به شرح زیر هستند :

– شرکای کلیدی ما چه کسانی هستند؟
– تأمین‌کنندگان کلیدی ما چه کسانی هستند؟
– کدام یک از منابع کلیدی را از طریق شرکا به دست می آوریم؟
– کدام یک از فعالیت‌های کلیدی را شرکای ما انجام می‌دهند؟

انواع مختلف مشارکت :

۱) همکاری استراتژیک بین شرکت هایی که رقیب یکدیگر نیستند.
۲)همکاری با رقبا: مشارکت های استراتژیک بین رقبا
۳)سرمایه گذاری مشترک برای ایجاد کسب و کارهای جدید
۴) روابط خریدار- تأمین کننده برای حصول اطمینان از تأمین ملزومات

انگیزه های ایجاد شراکت :
بهینه سازی و صرفه اقتصادی ناشی از مقیاس :

ابتدایی ترین شکل مشارکت، رابطه بین خریدار- تأمین کننده است که به منظور بهینه نمودن تخصیص منابع و فعالیت ها طراحی شده است. مالکیت شرکت بر تمامی منابع مورد نیازش و یا انجام همه فعالیت ها توسط خود شرکت، امری غیر منطقی است.

کاهش ریسک و عدم قطعیت :

در محیطی رقابتی که مشخصه آن عدم قطعیت است، مشارکت ها می توانند نقش مؤثری در کاهش ریسک داشته باشند. همکاری استراتژیک در یک حیطه و در عین حال رقابت در حیطه ای دیگر برای رقبا کاری غیرعادی نیست.

کسب منابع و فعالیت های خاص :

شرکت های محدودی وجود دارند که صاحب تمامی منابع مورد نیاز خود باشند یا همه فعالیت های مورد نیاز برای عملکرد مدل کسب و کار خود را به تنهایی انجام دهند. به جای این کار، آنها با اتکا به شرکت های دیگر در زمینه تهیه منابع خاص و انجام برخی از فعالیت های معین، قابلیت های خود را گسترش می دهند.

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)